Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Cilinder nu al vastgelopen?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1070 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #49705 - Cilinder nu al vastgelopen?
Pagina 3 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 4040 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

HONDA MTX-TREME 12-5-2008 19:39 Print reply

Posts: 1486
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
het komt niet zo nauw, volgens ed, maar waarom staat er in een werkplaats handboek dan wel op welk moment je je kopmoeren moet vastdraaien


Voor mensen zoals jij...
 
Mopar 12-5-2008 19:40 Print reply

Posts: 4772
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
het kan dan idd fout gaan, bij mij klapte 5 keer de koppakking eruit omdat hij te vast zat


Dan zou je eerder zeggen dat je hem te los had...

Liever te los als te strak, te los levert alleen valse lucht op, of idd een kapotte kop/voet pakking.

Iets waar je wel snel achterkomt als je een beetje goed oplet met afstellen, monteren, rijden, testen.

Je kan hem natuurlijk vast laten ketsen doordat ie valse lucht heeft, maar naar mijn idee ben je dan gewoon dom en heb je het niet goed gecontroleerd/opgelet..
 
rik hulkenberg 12-5-2008 19:41 Print reply

Posts: 10029
met een simpele ratel van 7,50 bij de fixit krijg je de cilinder kop niet echt vaster dan 18nm spreek uit ervaring
toen ik een moment sleutel had gekocht kon ik nog een stuk aandraaien
moet ongeveer 20 tot 22nm
je kan effe langs een fietsenmaker vraag je gewoon effe of je zijn momentsleutel mag gebruiken
 
Joel_koningslust 12-5-2008 19:41 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Mopar
[...]


Dan zou je eerder zeggen dat je hem te los had...

Liever te los als te strak, te los levert alleen valse lucht op, of idd een kapotte kop/voet pakking.

Iets waar je wel snel achterkomt als je een beetje goed oplet met afstellen, monteren, rijden, testen.

Je kan hem natuurlijk vast laten ketsen doordat ie valse lucht heeft, maar naar mijn idee ben je dan gewoon dom en heb je het niet goed gecontroleerd/opgelet..


tsja, ik had hem super hard aangetrokken. daardoor drukte hij de pakking ergens tussen en ging hij kapot

na 5x dacht ik eraan dat we ook nog een momentsleutel hadden

 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
jellerrr 12-5-2008 19:44 Print reply

Posts: 572
Nahja ik had de kopbouten inderdaad zonder momentsleutel vastgezet, maar ik had ze expres niet zo strak aangedraaid omdat ik wist dat dat niet mocht omdat de cilinder nog wat uitzet enzo.. Maarja ik maak wel gewoon foto's als ik de cilinder eraf heb, en dan gooi ik die hier online !
 
PuchMaxiS72 13-5-2008 15:13 Print reply

Posts: 343
Wat een gezeik over momentsleutels.

Als je je cillinder gewoon goed strak en kruislings aandraait, gaat het echt niet gauw mis. Of je moet als een lompe debiel doordraaien..

Tuurlijk moet je volgens je boekje dit en dat, maar waarom rij ik al tijden prima zonder die instructies op te volgen dan? Leg dat maar eens uit.
 
TSX gereviseerd
Thijsje 13-5-2008 17:01 Print reply

Posts: 1687
@puchmaxis: omdat jij gewoon goed gevoel in je klauwen hebt, en niet zoals die lompe lui die gewoon doorjengen, totdat t echt niet meer wil.. of het draad kapot gedraaid is..

als je de kop veel te vast draait krijg je ook leuke warmloop plekken op die plaatsen... iets wat nii mooi is

mensen die daar(cil.kop vastdraaien) een momentsleutel voor nodig zijn, kunnen beter brommer naar brommerboer brengen, dan er zelf aan te gaan sleutelen


Dit bericht is gewijzigd door Thijsje op 13-5-2008 om 17:03 uur.
 
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8
G33RT 13-5-2008 17:10 Print reply
Posts: 376
Als ik dit zo hoor denk ik toch dat je zuiger je cilinderkop raakt, ik heb dit ook gehad, kon eerst wel gewoon rijden maar na 1 km kreeg ik er pas last van, dus ik had eerst daar even naar gekeken als ik jou was...

 
Mopar 13-5-2008 17:49 Print reply

Posts: 4772
Oja, het probleem..

Zal wss wel dotoneren zijn, ''zwaar'' lopen en trillen wijzen daar wel op.

Detoneren word veroorzaakt door een te arm mengsel, te veel kool aanslag in de verbrandingskamer (meestal op de kop, of zuiger) , ontsteking te vroeg, of te hoge compressie.

Maar wss zal het wel een combinatie zijn van te arm mengsel, en ontsteking iets te vroeg, is het meestal
 
jellerrr 13-5-2008 20:31 Print reply

Posts: 572
Hmmz vandaag cilinder eraf gehaald, en deze blijkt nog in perfecte staat te zijn, geen krasje te zien! En ook de zuiger is helemaal niet beschadigd, dus dat is tenminste goed nieuws!

Vervolgens heb ik de cilinder weer gemonteerd en ging ik kicken zonder bougie erin. Dit klonk gewoon oke, zoals het hoort te klinken als je geen compressie hebt. Vervolgens draai ik de bougie erin zonder bougiedop erop, en als ik dan kickte dan hoorde ik weer zo'n geluid alsof 2 stalen blokken op elkaar vallen.

Dus ik dacht gelijk: oke, ik ben kennelijk zo stom geweest om een lange schacht bougie te halen ofzo. Maar neej, want toen ik de bougie eruit haalde bleek deze nog gewoon goed te zijn, zat niet dichtgedrukt ofzo. Toen bleek dat hij ook dit rare geluid maakt als ik de bougie maar een heel klein stukje erin draai, dus het is niet de zuiger die tegen de bougie klapt. Ook lijkt het mij niet logisch dat het de zuiger is die tegen de kop knalt, want ten eerste zou hij dan ook wel tegen de bougie aan komen, en ten tweede zou hij het dan ook moeten hebben met de bougie er helemaal uit, en dat is niet zo...

Dus nu weer de vraag aan jullie wat dit kan zijn? Ik dacht zelf misschien aan iets van een lager dat een tikkend geluid maakt als er compressie is en er dus meer krachten op staan?

Wat het in ieder geval niet kan zijn:

- Detoneren (Want hij doet het ook als hij niet aan staat)
- Cilinder warmgelopen/vastgelopen (Want heb hem eraf gehaald en ziet er nog goed uit)
- Zuigerveer gebroken (Want die zaten ook nog goed)
- Iets met de ontsteking (Want hij heeft het ook als hij niet aan staat)

Ik hoop dat jullie nog iets kunnen bedenken?
 
jellerrr 13-5-2008 22:44 Print reply

Posts: 572
Misschien een duidelijkere manier om het te beschrijven: Het lijkt alsof je kickt terwijl hij in de versnelling staat en je de koppelingskabel niet in knijpt. Met als enige verschil dat de brommer niet vooruit schiet. Maar ook aanrennen klinkt vreemd, en voor m'n gevoel gaat zowel aankicken als aanrennen ietsje zwaarder als normaal maar het verschil is niet heel groot.

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen!
 
Joel_koningslust 13-5-2008 22:47 Print reply

Posts: 14514
niet toevallig je bigendlager gaar ofzo? zodat hij begint te schrapen zodra er druk op komt
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
jellerrr 13-5-2008 22:49 Print reply

Posts: 572
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
niet toevallig je bigendlager gaar ofzo? zodat hij begint te schrapen zodra er druk op komt

Jah zoiets had ik dus ook in gedachten.. Wel een beetje raar dat hij dit dan echt van het ene op het andere moment doet, maar oke..

Marrem, hoe kan ik testen of m'n bigendlager gaar is? Liefst zonder weer de cilinder los te hoeven halen? Iets met aan het vliegwiel voelen of er speling zit ofzo toch?
 
crossgek - Forum en Sales Moderator 13-5-2008 22:50 Print reply

Posts: 10560
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Mopar
[...]


Damn, ik denk dat je dan ongeveer de enige ben van heel BF die een cilinder heeft weten te mollen door hem strak aan te draaien.




20% oid van vastgelopen cilinder die ik in de hand heb gehad waren stuk omdat ze tevast zijn aangedraait.

van die sporen precies met de draadeindes mee..

is me nog nooit gebeurt met een blok wat ik zelf heb gemonteerd. maar heb meerdere blokken/brommers gekocht die erdoor kapot waren gelopen of later kapot liepen erdoor.

ook wel na 10/15k km rijden oid.
 
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning
Royal Club 13-5-2008 22:50 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jellerrr
[...]

Jah zoiets had ik dus ook in gedachten.. Wel een beetje raar dat hij dit dan echt van het ene op het andere moment doet, maar oke..

Marrem, hoe kan ik testen of m'n bigendlager gaar is? Liefst zonder weer de cilinder los te hoeven halen? Iets met aan het vliegwiel voelen of er speling zit ofzo toch?


nee, helaas, dan kan je alleen voelen of er speling op je kruklagers zit

dus. ff cilinder eraf, en dan drijfstang op hoogstepunt, en kijken of je,verticale speling heb op je bigend
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten

Dit topic is 4040 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 3 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved