Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - banden en vering yz 125 1990

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1053 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #49644 - banden en vering yz 125 1990
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 2112 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

arjenyz125power 7-5-2008 16:12 Print topicpost

Posts: 102
hallo ik wil nieuwe banden op mijn yz 125 uit 1990 zetten.
Ik rij met mijn motor op wat grasland of bouwland en soms op een baan,
-wat voor banden raden jullie aan?
-het liefst een band met slijtvast rubbel als dat bestaat.
-en het liefst ook niet hele dure banden(het is namelijk maar hobby)
-zet er het liefst ook even een merk en type bij dan kan is ze zo bestellen op www.fmxshop.com

en nu heb ik nog een klein vraagje:
hoe stel ik mijn achterschokbreker een beetje harder af?
(originele veren)

alvast bedankt
alle reacties welkom
Groeten van Arjen

 

Harold 7-5-2008 16:21 Print reply

Posts: 1052
Wat banden betreft, voor grasland/bouwland gewoon de eerste beste goedkoopste crossbanden met een beetje grove noppen kopen met de goed maat. Rijd je vaak op de weg, een zachter soort nemen (harde noppen breken zo af op verhard wegdek) of gewoon off the road banden nemen (zoals op een crossbrommer).

Als je je veer een hogere voorspanning wilt geven kun je ze met de 2 moeren die boven aan de veer zit verder voorspannen. (zijn van die getande ringen met schroefdraad, waarvan 1 dient als borging).
Demping kun je ook nog afstellen met de schroef boven het oliereservoir.
 
arjenyz125power 7-5-2008 16:38 Print reply

Posts: 102
oke
maar zacht rubber slijt toch wel sneller?
maar hoeveel zou ik kwijt zijn als ik een paar goedkopere banden koope met een grof profiel?

en over die vering: moet ik nu aan die schroef gaan draaien of met die olie gaan? en wat is hiervan het verschil? want ik wil alleen dat ik niet veel inzak als ik erop gat zitten is dit mogelijk?
 
arjenyz125power 7-5-2008 16:54 Print reply

Posts: 102
ik heb even gekeken maar hoe verdraai je die ringen?
Met wat voor gereedschap?
want ik heb geen tang ofzo die zo dun is
 
Harold 7-5-2008 16:56 Print reply

Posts: 1052
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: arjenyz125power
oke
maar zacht rubber slijt toch wel sneller?
maar hoeveel zou ik kwijt zijn als ik een paar goedkopere banden koope met een grof profiel?

en over die vering: moet ik nu aan die schroef gaan draaien of met die olie gaan? en wat is hiervan het verschil? want ik wil alleen dat ik niet veel inzak als ik erop gat zitten is dit mogelijk?


Als je teveel in zakt als je er op zit, dan moet je de voorspanning vergroten. De veer strakker zetten dus. Gewoon even naar de veer kijken, spreekt voorzich. Van dat schroefje gewoon afblijven dus.

Zacht rubber slijt niet perse sneller dan hard rubber. Als je echt goedkope banden wilt, dan zou ik ff op marktplaats kijken. De noppen mogen niet rond afgesleten zijn.

edit: gereedschap die je nodig hebt zijn van die haak sleutels. (zal ff een foto zoeken)



Dit bericht is gewijzigd door Harold op 7-5-2008 om 16:57 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Harold op 7-5-2008 om 16:58 uur.
 
arjenyz125power 7-5-2008 17:25 Print reply

Posts: 102
bedankt harold
maar als ik die even opspan dan wordt de vering ook wat harder zeker of niet?
 
crossgek - Forum en Sales Moderator 7-5-2008 17:27 Print reply

Posts: 10560
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: arjenyz125power
bedankt harold
maar als ik die even opspan dan wordt de vering ook wat harder zeker of niet?


jah
daar vraag je toch om

en je uitgaande demping zul je iets hoger moeten zetten.

 
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning
Harold 7-5-2008 17:34 Print reply

Posts: 1052
Mocht je er met de veer/ demping afstellen niet uitkomen, dan heb ik hier nog wel een werkplaatsboek liggen van dat jaar.

Kan ik wel iets van inscannen als je een beetje gedult hebt (erg trage scanner)

Moet je maar ff een inbox sturen met je email adress...
 
arjenyz125power 7-5-2008 21:20 Print reply

Posts: 102
oke maar crossgek met iets hoger zetten bedoel je dan een paar slagen of hoeveel? en Harold als je dat zou willen doen zou ik dat heel mooi vinden Mijn adres is arjenosinga@hotmail.com alvast bedankt
groeten Arjen Osinga
 
crossgek - Forum en Sales Moderator 7-5-2008 22:07 Print reply

Posts: 10560
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: arjenyz125power
oke maar crossgek met iets hoger zetten bedoel je dan een paar slagen of hoeveel? en Harold als je dat zou willen doen zou ik dat heel mooi vinden Mijn adres is arjenosinga@hotmail.com alvast bedankt
groeten Arjen Osinga


licht eraan hoeveel strakker je hem zet.
als je de uitgaande demping erg licht hebt staan en de veervoorspanning heel hoog , dan bokt hij enorm na inveren.
 
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning
Mt5_grolsch 7-5-2008 22:31 Print reply

Posts: 2014
je kunt je vering natuurlijk ook af laten stellen bij een gespecialiseerd bedrijf maar dit kost wel een beetje(naar heb je ook wat )

aantal bedrijven: reiger,van laar, wp, paardekam, hk, ultimate,pro max etc.


en hier is nog een zeer goedkope achterband kweet alleen niet of deze van goede kwaliteit is.

kost 39 euro.

http://www.powerplus.../PPT0953_0954_NL.jpg

Dit bericht is gewijzigd door Mt5_grolsch op 7-5-2008 om 22:34 uur.
 
PM voor opmaat berekening of complete opmaat uitlaat
Harold 8-5-2008 0:23 Print reply

Posts: 1052
Ik zal morgen is even in dat wp-boek kijken en wat kopieeren, zal vast wel in staan welke kant je bijv op moet draaien voor meer demping.
Het geheel is gewoon een kwestie van proberen (vooral voor de hobby)en dan kijken wat fijn aanvoeld.

Volgensmij(weet het dus niet zeker) heb je de voorspanning aardig goed afgesteld, dat als je er op gaat zitten de achterkant ongeveer 3 cm in de veren gaat (van montagepunt spatbord tot aan de grond gemeten), 3cm verschil tussen belast en onbelast dus. Demping afstellen is dan gewoon proberen.

Verder zou ik je email even weer weg halen(heb je adres opgeslagen), ivm spam.....
Kun je met de edit knop doen boven je post (papier met potlood logo)
een inbox kun je overigens sturen met het 3e knopje daarvan links)



Dit bericht is gewijzigd door Harold op 8-5-2008 om 0:25 uur.
 
arjenyz125power 8-5-2008 9:31 Print reply

Posts: 102
harold het is niet arjenosinga@hotmail.com maar het is arjen.osinga@hotmail.com
sorry

 
arjenyz125power 8-5-2008 17:41 Print reply

Posts: 102
als de uitgaande demping laag staat dan spat ie weer heel snel naar boeven als je hem indrukt of niet?

 
ricardo 8-5-2008 17:51 Print reply
Posts: 605
voor banden zou ik voor duro gaan daar rijd ik zelf mee en gaat redelijk lang mee al,

ik weet niet of die er in noppenbanden zijn


en je vering ligt eraan of je die wel of niet kunt stellen.
 
bleehhhh 150 cc tuinploeg blok op je brommer
Harold 8-5-2008 17:52 Print reply

Posts: 1052
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: arjenyz125power
als de uitgaande demping laag staat dan spat ie weer heel snel naar boeven als je hem indrukt of niet?



Klopt.

Ik heb je ook een mail gestuurd, hoop trouwens dat je engels kunt, want het boek is engels.
 

Dit topic is 2112 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved