Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Cilinder tunen...

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1088 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #49591 - Cilinder tunen...
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 9425 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Makrolon 5-5-2008 23:58 Print reply

Posts: 6733
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: farmer tuning
ik zeg niks over polijsten en glad zijn. flowen is dingen die er niet in hoeven zoals giet stukjes. je weet wel die naden. zal een foto proberen te posten. en bij een tsx zit gewoon kk onder die coating. dus die moet je ook niet weg halen. :P:P begrijpt niemand het begrip flowen.

je zal er misschien verstand van hebben, maar je nederlands is slecht, of je besteed niet genoeg tijd aan het typen. vind het best intressant je post te lezen, maar t is irritant om te lezen zo.
 
KTM 525 EXC Supermoto
farmer tuning 6-5-2008 0:25 Print reply

Posts: 703
oke hier bij normale uitleg.
CARTER TUNING:
Carters worden gegoten en cil ook. Nou komen er bij gieten naden van de mal maar die worden niet weggewerkt. Dus die kan of mag je zelf weg halen. Nou kan je hem ook nog flowen dat is de randen waar de gassen langs moeten scherp maken. En enige obstakels weg halen. Kijk wel of het belangrijke onerdelen zijn.

SPOELERS: VOET VAN DE CIL

Dus bij de voet van de cil gaat je kanaal van je carter over in 2 kanalen in je cil die spijl die ertussen zit moet je heel scherp maken. Zodat het sneller splitst. Ook kan je spoelkanalen vergroten voor meer spoeling zodat alles sneller in je cil is. (heb het nu nog steeds over de onderste kanalen) De voorste dus naar de uitlaat toe uit me hoofd. Maak je groter als de achterste. Dit komt door de speciale flow in je cil behoud daarom ook de vrom die ie nu heeft. Ook de rand aan de boring kant maak je mooi scherp ook weer voor een snellere verplaatsing van de gassen.

De meningen zijn verdeeld over polijsten of ruw. Ik zelf met mijn ervaring zeg de midden weg dus niet ruw en niet te glad. Door naar de uitlaat poort. Zoals ik al gezegt heb zijn er een paar lei draden als je nog geen ervaring hebt.

GEGEVENS MAX MATEN:

Max hoogte is ong : 200 graden leg zo uit hoe je dat meet.
Max breedte is ong : 70% van de boring van de cil.
Als je een w of vlinder of ovaal met fluisters hebt laat een minimale Spijl van 3mm staan. anders brandt ie gewoon weg door de hitte van het Verbrandings proces.

SPOELERS
Je spoelers zijn speciaal geflowed , je kunt ze lichtelijk bewerken door middel van verhogen , hier voor is ook een max van 130graden , maar deze hoogte word ook bepaald door de hoogte van je uitlaadpoort , meestal zijn de spoelers zo'n 60 graden lager
dan de uitlaatpoort .


CILINDERKOP

SQUISHE

Je squishe is de ruimte tussen squishe-band en je zuiger , deze squishe hoort bij een 50/70cc zo'n 0,6mm te zijn , dan is ie goed afgesteld , en bij een 100cc zo'n 0,9mm .

SQUISHE BAND

De Squishe band is de de rand die zorgt dat je brandstof mengsel in je verbandings tot ontploffing komt , en zo doende in een geconcentreerdere ruimte .

Met je squishe band kan je ook veel van je vermogen bepalen , hoe grotere squishe band ( max 68% ) hoe meer koppel je zult krijgen , en hoe kleinere squishe ( min 15% ) hoe hoger je vermogen zult liggen .

Verbrandings kamer

In je verbrandings kamer komt je mengsel tot ontploffing , deze inhoud bepaald de compressie ( lees verder .

Compressie

Door de inhoud van je verbrandingskamer aan te passen kan je je compressie aanpassen , dit doe je niet 1, 2, 3 , hier voor moet je je inhoud echt aanpassen door een nieuwe verbrandings kamer te ( laten ) maken door bijv. bij een 70cc een 50cc ciliderkop uitdraaien ( denk dan ook aan je squishe band )

Normaal staat je compressie zo'n 1:13 ( 13cc gecomprimeerdt in 1cc )

Bij racer's gaan de verhoudingen tot zo'n 1:15 ( ga je hoger moet je echt wel verstand van zaken hebben!!)

Maak na het tunen altijd alles goed schoon, niet met water maar met benzine/terpentine. Als er nog metaalsplinters in je cilinder/carter zitten en je gaat rijden met 13000 tpm zal je zuiger dat niet al te lekker vinden met al dat vuil. Ook je lagers zullen er niet al te blij mee zijn. Dus maak alles altijd goed schoon, dat scheelt een hoop onkosten.

copyright farmer tuning nee grapie :P

zo goed mensen begrijpen wij het.

Dit bericht is gewijzigd door farmer tuning op 6-5-2008 om 0:28 uur.

Dit bericht is gewijzigd door farmer tuning op 6-5-2008 om 0:44 uur.
 
alle foute antwoorden in dit forum sta ik volkomen achter!!!!!!!!!!!!!!!!!1
Henk-88 6-5-2008 0:42 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: farmer tuning
Met je squishe band kan je ook veel van je vermogen bepalen , hoe grotere squishe band ( max 68% ) hoe meer koppel je zult krijgen , en hoe grotere squishe ( min 15% ) hoe hoger je vermogen zult liggen .




Allebei groter?


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: farmer tuning
SQUISHE

Je squishe is de ruimte tussen squishe-band en je zuiger , deze squishe hoort bij een 50/70cc zo'n 0,6mm te zijn , dan is ie goed afgesteld , en bij een 100cc zo'n 0,9mm .




Voor sommige snelle 50 cc's is een squish van 1 mm ideaal btw.


Thnx voor je verhaal btw, is nu veel duidelijker
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
farmer tuning 6-5-2008 0:43 Print reply

Posts: 703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
[...]



Allebei groter?


[...]



Voor sommige snelle 50 cc's is een squish van 1 mm ideaal btw.


Thnx voor je verhaal btw, is nu veel duidelijker


srry kan gebeuren maar bedankt voor het compliment ff edit en maar. ja die squish is ook maar weer een lei draad.
 
alle foute antwoorden in dit forum sta ik volkomen achter!!!!!!!!!!!!!!!!!1
PRO TUNING 6-5-2008 8:47 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: farmer tuning
[...]


srry kan gebeuren maar bedankt voor het compliment ff edit en maar. ja die squish is ook maar weer een lei draad.


De squish hoogte wordt bepaald door je MSV en de stress van je drijfstang

Bij een uitlaattiming van 200 graden en 130 graden spoelers trek je nog geen worst van een plat bord

In de wegrace wordt met timingen van + 200 graden gereden.

Flowen doe je met een flow-bank
 
farmer tuning 6-5-2008 9:41 Print reply

Posts: 703
we hebben het hier niet over de wegracerij. het zijn basis technieken en leidraden. en flowen hoeft neit met een flow bank. niet iedereen heeft zoon ding staan
 
alle foute antwoorden in dit forum sta ik volkomen achter!!!!!!!!!!!!!!!!!1
PRO TUNING 6-5-2008 10:26 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: farmer tuning
we hebben het hier niet over de wegracerij. het zijn basis technieken en leidraden. en flowen hoeft neit met een flow bank. niet iedereen heeft zoon ding staan


Hoe wil jij flowen zonder flow-bank ???

Simpel gezegd is flowen het meten hoeveel gassen er door een bepaalde opening gaan.

 
BSTS 6-5-2008 10:35 Print reply

Posts: 4241
Quote:


In de wegrace wordt met timingen van + 200 graden gereden.





Die cilinders hoeven vaak niet langer als 1 race mee te gaan.
Geld speelt daar vaak geen rol.
 
sprintjah

Dit topic is 9425 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved