Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - meer uit setup halen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1078 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #49501 - meer uit setup halen
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 1574 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Raoul 29-4-2008 17:49 Print topicpost

Posts: 2997
Hallo,
ik wil graag meer trekkracht, zonder een grotere carburateur te nemen.
mijn setup :

-gilardoni 70cc
-dell'ortho 19,5 mm carb
-giannelli 50cc uitlaat
-originele ontsteking
dit alles zit op een am6 motorblokje

ik zat dus te denken aan ofwel een 70cc uitlaat of een HPI ontsteking, het liefst HPI omdat de brommer daar niet harder van gaat rijden, alleen meer trekkracht.

dus wie kan me de voor en nadelen van een hpi noemen ?

(het wordt een HPI, en geen polini geval van 300 euro omdat ie nou net beter licht geeft, het wordt nu toch zomer)
 
Aprilia MX (H)

Viertakt 29-4-2008 17:51 Print reply

Posts: 3586
Waarom geen grotere carburateur als ik vragen mag? Dat helpt een bult.
En ja, andere uitlaat, zo'n 50cc uitlaat knijpt hem best.


voordelen hpi: beter ontstekingstijdstip, snellere gasreactie
nadelen hpi: baggerlicht opbrengst
 
Viertakt uber alles.
Toon_D 29-4-2008 17:52 Print reply
Posts: 98
Opmaat uitlaat!
 
honda cr mt 80 29-4-2008 17:55 Print reply
Posts: 694
je poorten goed zetten


 
Royal Club 29-4-2008 17:55 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Cryvahoc
Waarom geen grotere carburateur als ik vragen mag? Dat helpt een bult.
En ja, andere uitlaat, zo'n 50cc uitlaat knijpt hem best.


voordelen hpi: beter ontstekingstijdstip, snellere gasreactie
nadelen hpi: baggerlicht opbrengst


zegmaar, 15 watt tegenover 85 die je ori spoel levert.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Raoul 29-4-2008 18:19 Print reply

Posts: 2997
dat hpi heel slecht licht heeft weet ik, dat is met dit weer geen punt (desnoods monteer ik een extra spotje)


alleen , ik woon in zuid limburg, dus regelmatig heuvel op en af,
alleen zou een hpi bergop terugvallen omdat het rotortje zo licht is.
klopt dit?

en lever je koppel in met zon onsteking?

(beide punten zijn dus voor mij belangrijk)
 
Aprilia MX (H)
gekke henkie 29-4-2008 18:40 Print reply

Posts: 878
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Raoul
dat hpi heel slecht licht heeft weet ik, dat is met dit weer geen punt (desnoods monteer ik een extra spotje)


alleen , ik woon in zuid limburg, dus regelmatig heuvel op en af,
alleen zou een hpi bergop terugvallen omdat het rotortje zo licht is.
klopt dit?

en lever je koppel in met zon onsteking?

(beide punten zijn dus voor mij belangrijk)


nee, je levert geen koppel in met zo`n ontsteking

Heuvel op kan hij misschien wel terugzakken, idd omdat je nauwelijks nog een vliegwielwerking hebt, maar dit zou geen probleem moeten zijn als je hem in je powerband houdt...

Edit: en qua licht, zou ik op LED`s overstappen, veel minder gezeik, en ze hebben bijna niks nodig...

verder zal je uitlaat inderdaad ook een hoop schelen, maar ik zou er eentje nemen die niet te hoogtoerig is, want dan wordt je powerband korter, en dan is het moeilijker om hem daarin te houden als je heuvelop gaat



Dit bericht is gewijzigd door gekke henkie op 29-4-2008 om 18:43 uur.
 
Ga toch krassen!
Derbi Joris 29-4-2008 19:58 Print reply
Posts: 1165
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gekke henkie
[...]


nee, je levert geen koppel in met zo`n ontsteking

Heuvel op kan hij misschien wel terugzakken, idd omdat je nauwelijks nog een vliegwielwerking hebt, maar dit zou geen probleem moeten zijn als je hem in je powerband houdt...

Edit: en qua licht, zou ik op LED`s overstappen, veel minder gezeik, en ze hebben bijna niks nodig...

verder zal je uitlaat inderdaad ook een hoop schelen, maar ik zou er eentje nemen die niet te hoogtoerig is, want dan wordt je powerband korter, en dan is het moeilijker om hem daarin te houden als je heuvelop gaat



Dit bericht is gewijzigd door gekke henkie op 29-4-2008 om 18:43 uur.

Denk dat een hoogtoerige uitlaat op een gilardoni niet veel zal schelen qua koppel, powerband word inderdaad korten. Maar het koppel wat de cilinder levert zal beter tot zijn recht komen met een 70cc uitlaat. Ik zal zelf eerst andere uitlaat kopen, binnenrotor lijkt mij niet zo fijn rijden, als je heuvel op moet...

 
Mt5_grolsch 30-4-2008 10:02 Print reply

Posts: 2014
KHEB WEL EENS GEHOORD DAT EEN YASUNI CROSS HM FIJN LOOPT OP EEN GILA 70CC MAAR IS DEZE HOOGTOERIG? (sorrie kapstlok)
 
PM voor opmaat berekening of complete opmaat uitlaat
Raoul 30-4-2008 17:33 Print reply

Posts: 2997
ja, echter is het probleem dat je voor mijn brommer (aprilia mx) bijna geen fatsoenlijke bovenlangse uitlaten krijgt voor een nette prijs.

 
Aprilia MX (H)
ricardo 2-5-2008 3:30 Print reply
Posts: 605
ohja een hoogtoerige pijp op een gilardoni... dan spuit hij weg onder je vandaan ik draai ipv 10k toeren 12k en in die laatste 2k toeren trekt ie hem net iets omhoog.. alleen je tops word ook hoger..

hoe meer trekkracht , des te meer snelheid , voor optrekke moet je veel toeren maken maar dat word ook weer je snelheid. je kan dat weer oplossen met de overbrenging dus grotere/kleinere tandwielen.


ik zat te denken wat nou als je hem extreem laat trekken en je tops nou rond de 70/80 licht en je wiltt hem echt standaard hebben.. kan je dan niet de laatste versnelling uit de versnellingsbak halen ? dan doet hij het normaal alleen hij mist 1 versnelling
 
bleehhhh 150 cc tuinploeg blok op je brommer
farmer tuning 2-5-2008 8:52 Print reply

Posts: 703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ricardo
ohja een hoogtoerige pijp op een gilardoni... dan spuit hij weg onder je vandaan ik draai ipv 10k toeren 12k en in die laatste 2k toeren trekt ie hem net iets omhoog.. alleen je tops word ook hoger..

hoe meer trekkracht , des te meer snelheid , voor optrekke moet je veel toeren maken maar dat word ook weer je snelheid. je kan dat weer oplossen met de overbrenging dus grotere/kleinere tandwielen.


ik zat te denken wat nou als je hem extreem laat trekken en je tops nou rond de 70/80 licht en je wiltt hem echt standaard hebben.. kan je dan niet de laatste versnelling uit de versnellingsbak halen ? dan doet hij het normaal alleen hij mist 1 versnelling


aah jooh we halen even een tandwiel uit je bak. doe ej ff. denk er wel aan dat tandwielen bewegen met schakelen. ik zou er niet aan beginnen. want die 6de vern is er om het toeren gebied op te vangen. daar moet je dus niet teveel aan gaan klooien. ik zou zeggen andere uitlaat en geen hpi maar een zo zo zwaar mogelijk vliegwiel. de meeste crossmotors hebben dat ook of hadden het tenminste. en heel licht vertanden en je uitlaat poort tunen. maar zoals er al gezegt is meer toeren is meer koppel maar meer toeren is ook meer snelheid. mijn conclusie

geen hpi: zo zwaar mogelijk vliegwiel
bak lekker laten zitten: wel buiten anders vertanden
poort tunen: verbreden tot 65% boring ofzo
andere uitlaat: opmaatje is denk ik de beste oplossing
 
alle foute antwoorden in dit forum sta ik volkomen achter!!!!!!!!!!!!!!!!!1
Raoul 2-5-2008 13:21 Print reply

Posts: 2997
ik heb zo goed als een yasuni spr3 uitlaat van ghostrider_rs gekocht, is gelijk aan hmr2,
dat leek me wel een goede combo..

bevestiging?
 
Aprilia MX (H)
Royal Club 2-5-2008 13:22 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Raoul
ik heb zo goed als een yasuni spr3 uitlaat van ghostrider_rs gekocht, is gelijk aan hmr2,
dat leek me wel een goede combo..

bevestiging?


euh. ask onno, die heeft er 1 gehad, maar of een spr3 het zelfde is al hmr2... lijkt me niet
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Raoul 2-5-2008 13:26 Print reply

Posts: 2997
spr3 is een hmr2, alleen met andere bocht, zodat ie mooier staat op een crossbrommer, expansie is precies hetzelfde als hmr2
 
Aprilia MX (H)
Royal Club 2-5-2008 13:27 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Raoul
spr3 is een hmr2, alleen met andere bocht, zodat ie mooier staat op een crossbrommer, expansie is precies hetzelfde als hmr2

dat heeft ghostrider je verteld?
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten

Dit topic is 1574 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved