Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - detoneren/zelfontbrandig?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1095 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #49469 - detoneren/zelfontbrandig?
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 993 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Rocket Rico 28-4-2008 11:38 Print topicpost

Posts: 478
Als me brommer warm wordt, gaat deze stationair erg onregelmatig lopen (en wat hoger in toeren) en sloeg een keer door in toeren en ging toen niet meer uit met het contact.

Dus ik dacht msschien dat de compressie te hoog is, maar zover ik weet is de cilinderkop nooit afgevlakt. Maar toch maar ff voor de ckerheid euro 98 getankt, maar toen was het nog steeds zo

Het is ook goed mogelijk dat me Hpi niet goed staat afgesteld (ff snel met een schuifmaatje gedaan....) en dat door een verkeerde afstelling van de ontsteking de temperatuur van cilinder hoger komt te liggen. Maar nu vroeg ik me af, moet het ontstekingstijdstip dan juist vroeger? of later?

Of misschien dat de warmtegraad van me bougie te hoog is? namelijk warmtegraad B10 (ngk)

Het betreft hier een mt8 blok, met 125cc parmakit en hpi 2006

 
Wat is er nou leuker dan met je 20 jaar oude brommer al die stofzuigers zoek te rijden?

falco 28-4-2008 11:39 Print reply

Posts: 3724
lijkt mij dat ie te vroeg staat
 
Mike-MTX 28-4-2008 11:44 Print reply

Posts: 943
ik heb op mn honda oop hpi en b9es loopt perfect ..
 
Rocket Rico 28-4-2008 12:01 Print reply

Posts: 478
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: falco
lijkt mij dat ie te vroeg staat


leg uit
 
Wat is er nou leuker dan met je 20 jaar oude brommer al die stofzuigers zoek te rijden?
falco 28-4-2008 12:14 Print reply

Posts: 3724
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: masterblasterico
[...]


leg uit


http://nl.wikipedia.org/wiki/Kloppen
 
Rocket Rico 28-4-2008 12:45 Print reply

Posts: 478
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: falco
[...]


http://nl.wikipedia.org/wiki/Kloppen



en hier kun je uit afleiden dat detoneren/pingelen een gevolg van een te vroeg afgestelde ontsteking kan zijn?

 
Wat is er nou leuker dan met je 20 jaar oude brommer al die stofzuigers zoek te rijden?
falco 28-4-2008 12:49 Print reply

Posts: 3724
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: masterblasterico
[...]



en hier kun je uit afleiden dat detoneren/pingelen een gevolg van een te vroeg afgestelde ontsteking kan zijn?




''Het klop-gevoel ontstaat doordat er een ongecontroleerde zelfontbranding gebeurt vooraleer de zuiger zijn bovenste dode punt (BDP) bereikt heeft.''

met andere woorden, als je ontsteking te vroeg staat afgesteld, (te veel voor het bdp) kun je dit soort bijwerkingen krijgen, is een beetje hetzelfde idee

Dit bericht is gewijzigd door falco op 28-4-2008 om 12:49 uur.
 
Rocket Rico 28-4-2008 12:56 Print reply

Posts: 478
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: falco
[...]



''Het klop-gevoel ontstaat doordat er een ongecontroleerde zelfontbranding gebeurt vooraleer de zuiger zijn bovenste dode punt (BDP) bereikt heeft.''

met andere woorden, als je ontsteking te vroeg staat afgesteld, (te veel voor het bdp) kun je dit soort bijwerkingen krijgen, is een beetje hetzelfde idee

Dit bericht is gewijzigd door falco op 28-4-2008 om 12:49 uur.


Zelfontbranding opzich heeft niks met je ontsteking te maken, zelfontbrandig vindt niet plaats door de vonk van je bougie, maar spontaan door warmte en een hoge druk.

Dus zelfontbrandig opzich zegt dan toch niks over het ontstekingstijdstip?
 
Wat is er nou leuker dan met je 20 jaar oude brommer al die stofzuigers zoek te rijden?
falco 28-4-2008 13:04 Print reply

Posts: 3724
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: masterblasterico
[...]


Zelfontbranding opzich heeft niks met je ontsteking te maken, zelfontbrandig vindt niet plaats door de vonk van je bougie, maar spontaan door warmte en een hoge druk.

Dus zelfontbrandig opzich zegt dan toch niks over het ontstekingstijdstip?


nou, als je je ontsteking veeels te vroeg zet, kun je een gat in je zuiger branden, wordt dus wel zeker te heet in dat opzicht
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 28-4-2008 13:08 Print reply

Posts: 8591
zelfontbranden kan gebeuren als je motor véél te arm draait. De zuurstof verhit je motor zoals met een snijbrander gebeurt.
Er zijn nog andere redenen waarom je motor heet kan lopen, met hetzelfde mogelijk gevolg (detoneren). Als je motor aangekoold is krijg je het nog sneller.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Harold 28-4-2008 13:13 Print reply

Posts: 1052
Ik zou ook voor de zekerheid is je squas na meten (met stukje tin), zo gebeurd. Je weet nooit wat er eerder mee gedaan is.

Als je je ontsteking te vroeg hebt staan wordt het idd warmer dus zou daat ook aan kunnen liggen.

Het zou ook best nog een valse lucht kunnen zijn, daar al eens op gecontroleerd?
 
Rocket Rico 29-4-2008 14:57 Print reply

Posts: 478
Ik heb de ontsteking wat later gezet, maar daar werd het niet beter van. Het is eigenlijk ook vooral als ik het gas loslaat, na flink optrekken. Ook heb ik ,omdat mijn stationair schroefje van me carb dol is, het gas standaard een stukje open staan (dus als stationair zeg maar), msschien dat het daar aan ligt, dus een eigenlijk de afstelling van de carb.


Ik vind het ook erg veel lijken op naverbranding, maar bij naverbranding slaat ie toch niet door in toeren??

Navranding is vaak toch een gevolg van een te late ontsteking?



Valse lucht heb ik trouwens gecontroleerd en aan de bougie te zijn staat de afstelling van het mengels juist vrij rijk

Dit bericht is gewijzigd door masterblasterico op 29-4-2008 om 14:58 uur.
 
Wat is er nou leuker dan met je 20 jaar oude brommer al die stofzuigers zoek te rijden?

Dit topic is 993 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved