Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Nicasil/Gietijzer

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1181 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #49401 - Nicasil/Gietijzer
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 10471 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Markjo 24-4-2008 19:03 Print reply

Posts: 1061
bij deze vastloper heb ik nog gewoon de cilinder (malossi @ MT) kunnen gebruiken... had denk bij gietijzer niet gelukt

 
iemand wat te draaien/frezen/stralen? -->PM! groeten Mark. check m'n projecten
farmer tuning 24-4-2008 19:06 Print reply

Posts: 703
de machtige zuiger van mark muhahahha die ownt. maar mark zondag rijde
 
alle foute antwoorden in dit forum sta ik volkomen achter!!!!!!!!!!!!!!!!!1
Sypie_Honda 24-4-2008 21:42 Print reply

Posts: 13830
gietijzer houd de olie net wat beter vast als nicasil.

en gietijzer is te boren + honen, dus kun je hem weer gebruiken als hij versleten is.

nicasil cilinder kun je heel erg lang gebruiken, als je je zuiger maar tijdig vervangt.
nicasil is snoeierhard, dus slijt bijna niet. de zuiger slijt. maar als de zuiger versleten is begint hij langs het nicasil te schrapen als het ware, en niet er langs te glijden. en dat is niet te bedoeling.

gietijzer is gewoon oldskool goed, niks geen gezeur, ideaal voor dagelijks gebruik.

nicasil is mooi voor snel spul, goeie warmte afvoer naar het alu er om heen. en schijnt iets minder weerstand te hebben als gietijzer.

Dit bericht is gewijzigd door Sypie_Honda op 24-4-2008 om 22:18 uur.
 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
markRD 24-4-2008 22:04 Print reply

Posts: 1178
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Sypie_Honda
nicasil is mooi voor snel spul, goeie warmte afvoer naar het alu er om heen. en schijnt iets minder weerstand te hebben als nicasil.



quote: 'te hebben als nicasil' (te hebben als een gietijzeren wand.)
 
Fabio 24-4-2008 22:21 Print reply

Posts: 1737
te hebben dan een gietijzeren wand.

Sypie, je zegt dat je de zuiger tijdig moet vervangen, wat is nou een verstandige termijn / aantal km's?
 
ikkejw 24-4-2008 22:23 Print reply

Posts: 9886
gietijzer kun je lassen/boren/honen, dat kan niet met nicasil, dus ik ga voor gietijzer
 
Preserve nature - Always wear a helmet
zwarte-beuner 24-4-2008 22:24 Print reply

Posts: 2651
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Fabio
te hebben dan een gietijzeren wand.

Sypie, je zegt dat je de zuiger tijdig moet vervangen, wat is nou een verstandige termijn / aantal km's?


mijn malossi is ook nica, (dt) mijn zuigerveer moet om de 5k vervangen worden
 
brommerloos
Sypie_Honda 24-4-2008 22:26 Print reply

Posts: 13830
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Fabio
te hebben dan een gietijzeren wand.

Sypie, je zegt dat je de zuiger tijdig moet vervangen, wat is nou een verstandige termijn / aantal km's?


tjsa wie ben ik omdat te zeggen :P

maare ik denk als je echt een snelle setup hebt waarmee je continu in de toeren moet rijden wil je een beetje snelheid maken. denk dan aan 12K ofzo.

zou ik er toch niet langer mee gaan rijden als 5000 km
 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
-Bassie- 24-4-2008 22:29 Print reply

Posts: 6617
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Sypie_Honda
[...]


tjsa wie ben ik omdat te zeggen :P

maare ik denk als je echt een snelle setup hebt waarmee je continu in de toeren moet rijden wil je een beetje snelheid maken. denk dan aan 12K ofzo.

zou ik er toch niet langer mee gaan rijden als 5000 km


maar mijn gpr draait ook 12k en moet ik die ook vervangen iedere 5k??
 
The way of life is just like the car you drive its good or bad
Sypie_Honda 24-4-2008 22:31 Print reply

Posts: 13830
jaah ligt er denk ik ook een beetje aan hoe je rijd.
echt altijd janken enzo. zou ik er iig niet langer mee gaan rijden als 10k.

ik denk dan altijd maar een beetje aan de cross motoren, daar vervangen ze hun zuigerts ook zo vaak. en in princiepe is dit goed te vergelijken vind ik.
 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
-Bassie- 24-4-2008 22:32 Print reply

Posts: 6617
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Sypie_Honda
jaah ligt er denk ik ook een beetje aan hoe je rijd.
echt altijd janken enzo. zou ik er iig niet langer mee gaan rijden als 10k.

ik denk dan altijd maar een beetje aan de cross motoren, daar vervangen ze hun zuigerts ook zo vaak. en in princiepe is dit goed te vergelijken vind ik.


jah ori raden ze 10k aan.

en ik doe hem ook 10k ja

en het scheelt natuurlijk ook kwa olie wat je gebruikt en warmrijden enzo.


 
The way of life is just like the car you drive its good or bad
Rocket Rico 24-4-2008 22:54 Print reply

Posts: 478
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Sypie_Honda
jaah ligt er denk ik ook een beetje aan hoe je rijd.
echt altijd janken enzo. zou ik er iig niet langer mee gaan rijden als 10k.

ik denk dan altijd maar een beetje aan de cross motoren, daar vervangen ze hun zuigerts ook zo vaak. en in princiepe is dit goed te vergelijken vind ik.



Bij een crossmotor (2t uiteraard) moet je je zuiger veel en veel vaker vervangen dan bij een brommer, is ook niet gek dingen krijgen flink op hun donder, draaien veel toeren en vooral omdat het nogal gatenkazen zijn die crossmotor cilinders (die wel dik pk's leveren!), heb je veel slijtage.

bij crossmotors praat je ook niet om de hoeveel km je zuiger vervangen moet worden maar over het aantal draaiuren (je hebt ook geen km teller...)
 
Wat is er nou leuker dan met je 20 jaar oude brommer al die stofzuigers zoek te rijden?
sproeiertje 24-4-2008 23:00 Print reply

Posts: 643
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Harold
Nicasil gaast juist sneller kapot bij een vastloper. Het is maar een heel dun hard laagje over zacht aluminium. Kantel de zuiger bij een vastloper (echte vastloper dus, geen warmloper) dan springen er zo stukken nicasil uit omdat het aluminium achter het dune laagje vervormt en het nicasil kan dat niet: knapt. Bij een gietijzeren is de wand overal even sterk en er zullen niet snel stukken uit knappen.

Ze zijn wel minder warmloop (kras)gevoelig, dan blijft de wand meestal wel heel en gaat de zuiger kapot. Bij een gietijzer is het van allebij een beetje. komt je zuigerveer in een poort, dan knapt nicasil zowiezo af, bij een gietijzeren kun je nog wel is geluk hebben.

Bij een gietijzeren ben je voor 20 euro klaar voor een hoonbeurtje bij een nicasil ben je 150 euro verder. (ex zuiger)

nicasil hoef je bijna niet warm te rijden, een giet ijzeren wel. Maar de dr70 is redelijk laag toerig, dus als die netjes in gereden is hoef je je echt geen zorgen te maken om het warmrijden. Bij een hoogtoerige gietijzeren cilinder wel.



Gietijzer is echt een bus die er ingeperst is,Daarom vliegen er geen "stukken" uit een gietijzeren cilinder
Het is goed te honen. loop eigenschappen zijn goed. Vastlopertje kan je over het algemeen wel redden.

Nicasil is een laagje van 0.1mm dik, het is super hard en daarom onzettend bros. Het maakt een ontzettend groot verschil door welk bedrijf de wand gezet is,(Er zijn mensen die met een malossi speed 20 zuigers hebben verbruikt... met nos)

Daarnaast heb je gewoon veel factoren bij een nicasil cilinder waar je rekening mee moet houden..

-Zuigerspeling
-Squish te strak hebben
-De cilinder warm laten worden
-Te arm mengsel
-Materiaal zuigerveren

Nicasil heeft hele goede loopeigenschappen, en kwa slijtage gaat het lang mee.Het is te honen,maar dan met een diamanthoon en dan heet het de cilinder: poetsen. Het is alleen om de cilinder op te frissen en een zuigermaat groter te kunnen monteren(gaat per duizendste)


 
Rocket Rico 24-4-2008 23:08 Print reply

Posts: 478
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: sproeiertje
[...]



Gietijzer is echt een bus die er ingeperst is,Daarom vliegen er geen "stukken" uit een gietijzeren cilinder
Het is goed te honen. loop eigenschappen zijn goed. Vastlopertje kan je over het algemeen wel redden.

Nicasil is een laagje van 0.1mm dik, het is super hard en daarom onzettend bros. Het maakt een ontzettend groot verschil door welk bedrijf de wand gezet is,(Er zijn mensen die met een malossi speed 20 zuigers hebben verbruikt... met nos)

Daarnaast heb je gewoon veel factoren bij een nicasil cilinder waar je rekening mee moet houden..

-Zuigerspeling
-Squish te strak hebben
-De cilinder warm laten worden
-Te arm mengsel
-Materiaal zuigerveren

Nicasil heeft hele goede loopeigenschappen, en kwa slijtage gaat het lang mee.Het is te honen,maar dan met een diamanthoon en dan heet het de cilinder: poetsen. Het is alleen om de cilinder op te frissen en een zuigermaat groter te kunnen monteren(gaat per duizendste)





Bij het schoonhonen/diamanthonen van een nicasil wand, haal je zo weinig materiaal weg, dat je geen overmaatzuiger nodig hebt, maar gwoon een ori maat zuiger er in kan steken (verschil is bijna niet merkbaar, theoretisch zitten je zuigerveren net ietsje minder strak)
 
Wat is er nou leuker dan met je 20 jaar oude brommer al die stofzuigers zoek te rijden?
sproeiertje 27-4-2008 23:39 Print reply

Posts: 643
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: masterblasterico
[...]



Bij het schoonhonen/diamanthonen van een nicasil wand, haal je zo weinig materiaal weg, dat je geen overmaatzuiger nodig hebt, maar gwoon een ori maat zuiger er in kan steken (verschil is bijna niet merkbaar, theoretisch zitten je zuigerveren net ietsje minder strak)


slotspeling word dan minder, waardoor eventueel vermogensverlies..
Die zuigermaten stijgen ook maar iets in diamter
 

Dit topic is 10471 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved