Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - tsx lagers en bigend

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1339 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #49341 - tsx lagers en bigend
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 2139 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Christian-tsx 22-4-2008 0:47 Print topicpost
Posts: 856
ik heb een paar vraagjes over een suzuki tsx blok:

ben met het reviseren alle lagers aan het vervangen. moet ik er c3 of c4 krukaslagers in doen.

en welke lagers moeten er op de voortandwielas, en bij de versnellingsbak? (die kleinere). en dan bedoel ik of er c3 of c4 lagers in moeten.

en ik heb een krukas liggen. heeft in een blok gezeten die vastgeroest was. lang stilgelegen, wel met blokolie erop.
het big-end lager is vastgeroest in de krukas, maar de krukas is verder onbeschadigd.
Kan ik de oude big-end weergebruiken? of is het verstandig om direct een nieuwe big-end erin te doen, als ik toch het lager vervang.
 

Djeep 22-4-2008 0:49 Print reply

Posts: 8621
overal c3 lagers in.

Big end pers je niet zelf neem ik aan, dus gelijk maar door dat bedrijf te laten beoordelen.

 
Zeg kerel, zo'n powerband, Is dat nou duur?
Christian-tsx 22-4-2008 0:52 Print reply
Posts: 856
persen kan ik gewoon zelf.

haal de lagers weg bij een speciaal bedrijf, is dealer van skf lagers enzo.

ze zeiden daar dat orgineel in een brommer c4 zit. vandaar deze vraag. ik was zelf ook van plan c3 lagers erin te doen.
 
Djeep 22-4-2008 0:54 Print reply

Posts: 8621
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Christian-tsx
persen kan ik gewoon zelf.

haal de lagers weg bij een speciaal bedrijf, is dealer van skf lagers enzo.

ze zeiden daar dat orgineel in een brommer c4 zit. vandaar deze vraag. ik was zelf ook van plan c3 lagers erin te doen.


c4 nergens voor nodig, is voor 16k+ geloof ik.

Maarja waarom niet gelijk een nieuwe bigend erin doen als je toch bezig bent
 
Zeg kerel, zo'n powerband, Is dat nou duur?
Christian-tsx 22-4-2008 8:04 Print reply
Posts: 856
tja, als deze big-end verder goed is, waarom zou ik dan. misschien dat iemand echt een goede reden heeft om het mij af te raden


 
Blijhoofd 22-4-2008 9:50 Print reply

Posts: 7378
Alles C3 C4 heeft alleen maar meer speling om het hoge toeren aantal aan te kunnen. Bigend moet je een nieuwe voor nemen. het word er ingeperst. Hierdoor is het maar 1 keer te gebruiken let op dat ze hem ook uitrichten anders zijn die wangen uit balans. Big end gaat bij TSX vaak kapot, dus waarom zou je dan lopen kloten met zon 2 de hands ding.

Letop dat je voor het lager van de uitgaande as er 1 neemt met een ring aan de buitenkant tegen vuil etc. Ook het lager aan de kant van de koppeling is anders hier zit aan de buitenkant een ring om hem op zijn plaats te houden.
 
!!!!!Suzuki ride the winds of change!!!!!!!! http://www.brommerforum.nl/showtopic/33235
Christian-tsx 22-4-2008 10:45 Print reply
Posts: 856
ja ik weet verder welke lagers ik moet hebben. en moet de big-end uitgericht worden of de hele krukas.

of is het nog verstandiger om een goede orginele krukas met een goede big-end te kopen. wil wel een orginele houden.
 
-simon- 22-4-2008 10:54 Print reply

Posts: 8211
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Christian-tsx
ja ik weet verder welke lagers ik moet hebben. en moet de big-end uitgericht worden of de hele krukas.

of is het nog verstandiger om een goede orginele krukas met een goede big-end te kopen. wil wel een orginele houden.


als je een andere 2e handse krukas koopt die goed zou moeten zijn heb je nog geen zekerheid. als je er een nieuw bigend inzet wel. mits het goed begeurt natuurlijk.
 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
Christian-tsx 22-4-2008 10:58 Print reply
Posts: 856
daar heb je gelijk in. maar wat moet er gericht worden?? de big-end of de krukas. had blijhoofd het tenminste over.
 
-simon- 22-4-2008 11:11 Print reply

Posts: 8211
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Christian-tsx
daar heb je gelijk in. maar wat moet er gericht worden?? de big-end of de krukas. had blijhoofd het tenminste over.


dat de krukas weer goed recht is. dus dat de 2 helften gelijk zitten anders krijg je spanningen op je krukas lagers en is je krukas ook uit balans.
 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
Christian-tsx 22-4-2008 11:21 Print reply
Posts: 856
en aan het big-end hoeft niks gericht te worden? neem ik aan van niet. bedankt in ieder geval, ik kan weer verder.
 
-simon- 22-4-2008 11:28 Print reply

Posts: 8211
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Christian-tsx
en aan het big-end hoeft niks gericht te worden? neem ik aan van niet. bedankt in ieder geval, ik kan weer verder.


nee volgens mij niet. de 2 delen van de krukas moet je richten.
 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
Christian-tsx 23-4-2008 10:23 Print reply
Posts: 856
weet iemand een goed richtbedrijf + wat het daar kost??

hier bij de brommerzaak wordt de krukas opgestuurd om te richten en klokken. kost 45 euro.

als het ergens goedkoper is hoor ik dat graag
 
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 23-4-2008 12:14 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Christian-tsx
weet iemand een goed richtbedrijf + wat het daar kost??

hier bij de brommerzaak wordt de krukas opgestuurd om te richten en klokken. kost 45 euro.

als het ergens goedkoper is hoor ik dat graag



45 euro is een schijntje, hier betaal je 90 euro voor omzetten van drijfstang en big en d lager, incl uitrichten incl materiaal
 
Christian-tsx 23-4-2008 13:11 Print reply
Posts: 856
drijfstang moet ik dan gewoon zelf doen. die 45 is alleen voor het uitrichten.
@ thijsse, welk merk drijfstang zit er dan in. want ik moet ook een nieuwe hebben. kan ik misschien beter direct alles laten doen.
 

Dit topic is 2139 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved