Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Uitlaat ontkolen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 968 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #49184 - Uitlaat ontkolen
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 3791 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

rickie-rs2 15-4-2008 15:22 Print topicpost

Posts: 112
ik heb een uitlaat van een vriend gehad, alleen zit er behoorlijk wat koolaanslag in
weet iemand hoe ik dit kan ontkolen?

is het bij een citta uitlaat hetzelfde want een vriend heeft een citta en die heeft ook koolaanslag kan dit gewoon hetzelfde?

alvast bedankt
 
rieju rs2 spullen te koop!!

b e r t 15-4-2008 15:29 Print reply

Posts: 1855
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rickie-rs2
ik heb een uitlaat van een vriend gehad, alleen zit er behoorlijk wat koolaanslag in
weet iemand hoe ik dit kan ontkolen?

is het bij een citta uitlaat hetzelfde want een vriend heeft een citta en die heeft ook koolaanslag kan dit gewoon hetzelfde?

alvast bedankt


Gewoon de rotzooi in de vik zetten. Als nieuw zul je m niet krijgen, maar het helpt wat.
http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/30
 
mb-rider 15-4-2008 15:49 Print reply

Posts: 453
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: b e r t
[...]


Gewoon de rotzooi in de vik zetten. Als nieuw zul je m niet krijgen, maar het helpt wat.
http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/30



moet je even de verhaaltjes lezen die andere gasten neer zetten onder de link van hoe je uitlaat te ontkolen staan goede tips en manieren,
 
langenboom 15-4-2008 17:05 Print reply
Posts: 81
of stuk eizerdraad in boormachine laaste stukje ombuigen en dan flink laten draaien aan de binnenkant

werkt goed
 
LEGOMAN 15-4-2008 17:12 Print reply

Posts: 1428
gasbrander op de buiten kant door hitte stook je dan het kool op en valt alles er zo uit.. f na spoelen en als nieuw
 
honda power of dreams, all other...dream of that power
john deere powerrr 15-4-2008 17:15 Print reply
Posts: 1211
je uitlaat 10 meter de lucht ingooien en opt beton laten klappe komt er ook heel wat kool uit
 
zwarte crosser bromfietsklasse # 189
Paultje Pils 15-4-2008 17:28 Print reply

Posts: 2110
Gewoon terpenine, wasbenzine of andere lichtonvlambare vloeistof erin doen. Aansteken, en uitkijken voor je wenkbrauwen.
 
If you can't dodge it, ram it.
Viertakt 15-4-2008 17:39 Print reply

Posts: 3586
Gootsteenontstopper en heet water.
 
Viertakt uber alles.
Oldschool 16-4-2008 18:55 Print reply

Posts: 99
De uitlaat van een viertakt vraagt geen onderhoud, die van een tweetakt moet af en toe worden ontkoold. Als je de hele uitlaat gedemonteerd hebt, dus de voorbocht met de demper, moet je met een lamp in de uitlaatpoort schijnen om te kijken of daar geen kool in zit. Je ziet dat het beste in de hoeken van de poort want het kool maakt daar ronde kanten aan. Als er behoorlijk wat kool aanwezig is, moet je de cilinderkop demonteren en de zuiger zo ver omlaag drukken dat je de uitlaatpoort goed kunt schoonkrabben. Gebruik daarvoor geen scherp hard voorwerp want dan zou je krassen in het zachte oppervlak kunnen maken. Veeg na afloop alle kooldeeltjes weg van de cilinderwand, doe er wat olie aan en beweeg de zuiger voorzichtig helemaal naar boven en weer omlaag. Veeg de cilinderwand nogmaals schoon en smeer er opnieuw wat olie op. Daarna kun je de cilinderkop, voorzien van een nieuwe koppakking, weer monteren. Het is zeker verstandig de bevestigingsmoeren beetje bij beetje aan te draaien, dus niet ééntje helemaal en dan pas de andere. Warm de motor rustig op en trek de moeren nog een keer na als de motor weer koud is. De kool die in de cilinderkop en op de zuigerbodem zit kun je beter laten zitten, alleen de grotere stukjes kun je eraf vegen. De koollaag doet verder geen kwaad en wordt bovendien zo weer gevormd als je gaat rijden. In de uitlaatbocht en demper zit meestal niet zoveel kool, hoewel je dat goed moet controleren. Soms kun je net wat licht zien als je de pijp tegen het licht houdt en lijkt het alsof de pijp open is. Duw of trek er een stalen pannenspons doorheen, dan ben je er zeker van dat de pijp open is. De demper zelf geeft meestal geen problemen want het eindstuk kan worden gedemonteerd en goed met een staalborstel of pannenspons worden schoongemaakt. Het is overigens een 'vies' klusje. Monteer de uitlaat met nieuwe pakkingen en zet eerst alle bouten en moeren handvast aan, pas daarna helemaal aandraaien. Doe je dat niet en zet je de voorbocht eerst goed vast aan de cilinder, dan moet je misschien de hele uitlaat onder spanning zetten om de demper te kunnen bevestigen. Dat is niet goed en kan scheuren of zelfs breken van de ophanging veroorzaken.
 
Op de fiets vond ik niets, daarom kocht ik een brommer bij de lommer

Dit topic is 3791 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved