De uitlaat van een viertakt vraagt geen onderhoud, die van een tweetakt moet af en toe worden ontkoold. Als je de hele uitlaat gedemonteerd hebt, dus de voorbocht met de demper, moet je met een lamp in de uitlaatpoort schijnen om te kijken of daar geen kool in zit. Je ziet dat het beste in de hoeken van de poort want het kool maakt daar ronde kanten aan. Als er behoorlijk wat kool aanwezig is, moet je de cilinderkop demonteren en de zuiger zo ver omlaag drukken dat je de uitlaatpoort goed kunt schoonkrabben. Gebruik daarvoor geen scherp hard voorwerp want dan zou je krassen in het zachte oppervlak kunnen maken. Veeg na afloop alle kooldeeltjes weg van de cilinderwand, doe er wat olie aan en beweeg de zuiger voorzichtig helemaal naar boven en weer omlaag. Veeg de cilinderwand nogmaals schoon en smeer er opnieuw wat olie op. Daarna kun je de cilinderkop, voorzien van een nieuwe koppakking, weer monteren. Het is zeker verstandig de bevestigingsmoeren beetje bij beetje aan te draaien, dus niet ééntje helemaal en dan pas de andere. Warm de motor rustig op en trek de moeren nog een keer na als de motor weer koud is. De kool die in de cilinderkop en op de zuigerbodem zit kun je beter laten zitten, alleen de grotere stukjes kun je eraf vegen. De koollaag doet verder geen kwaad en wordt bovendien zo weer gevormd als je gaat rijden. In de uitlaatbocht en demper zit meestal niet zoveel kool, hoewel je dat goed moet controleren. Soms kun je net wat licht zien als je de pijp tegen het licht houdt en lijkt het alsof de pijp open is. Duw of trek er een stalen pannenspons doorheen, dan ben je er zeker van dat de pijp open is. De demper zelf geeft meestal geen problemen want het eindstuk kan worden gedemonteerd en goed met een staalborstel of pannenspons worden schoongemaakt. Het is overigens een 'vies' klusje. Monteer de uitlaat met nieuwe pakkingen en zet eerst alle bouten en moeren handvast aan, pas daarna helemaal aandraaien. Doe je dat niet en zet je de voorbocht eerst goed vast aan de cilinder, dan moet je misschien de hele uitlaat onder spanning zetten om de demper te kunnen bevestigen. Dat is niet goed en kan scheuren of zelfs breken van de ophanging veroorzaken.
|