Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Mogelijk krukaslagers kapot

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 703 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #49180 - Mogelijk krukaslagers kapot
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 5738 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Recrush 15-4-2008 11:08 Print topicpost
Posts: 98
Mn broem (Rs2) begon met ratelen tijdje terug, na wat vragen en antwoorden is de kans dus groot dat m'n krukaslagers kapot zijn.

Ben zelf verder niet zo heel technisch, maar wil dit uiteraard wel worden en ik wil dus zelf controleren of dat zo is of niet. Iemand zei dat ik dan vliegwielkap eraf moet halen en aan vliegwiel moet zitten, en dat daar geen speling op mag zitten. Is dit de (makkelijkste?) manier om kapotte krukaslagers te controleren? En moet ik weten op wat voor manier er geen speling op mag zitten of is dat duidelijk genoeg als ik er aan zit?

Als het idd de lagers zijn laat ik die waarschijnlijk wel ergens vervangen, het sleutelen aan een blok wil ik zelf nog niet doen. Wil eerst eens een keer een mislukte puch ofzo kopen om wat over blokjes te weten te komen voordat ik my precious rs2 mol
 

Rocket Rico 15-4-2008 11:59 Print reply

Posts: 478
Je hebt 2 soorten speling op krukaslagers. Axiaal; kun je vliegwiel iets van je wegduwen of toetrekken en je hebt radiale speling; dit heb je als je speling voelt met het naar links of rechts draaien van het vliegwiel. Axiale speling hoeft niet altijd even erg te zijn, radiale speling is vaak erger, dit (teveel speling) heeft vaak het inelkaar draaien van het motorblok tot gevolg.

Eigenlijk is het moeilijk (vooral als je er nog geen ervaring mee hebt) om te bepalen of je last hebt van radiale speling. Dit gaat makkelijker als je cilinder en zuiger eraf zijn. Dan kun je met je ene hand het vliegwiel tegen houden en met de andere hand aan de drijfstang trekken of duwen om te voelen of je speling hebt (tenminste vind ik persoonlijk makkelijker te bepalen dan aan het vliegwiel draaien).
 
Wat is er nou leuker dan met je 20 jaar oude brommer al die stofzuigers zoek te rijden?
Derbi-Olaf 15-4-2008 12:11 Print reply

Posts: 14999
je moet je vliegwiel niet naar boven en beneden kunnen bewegen
Is dat wel zo ( zelf 0.1 mm ofzo is al te veel )
Dan kom je aan vervangen toe
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Recrush 15-4-2008 12:12 Print reply
Posts: 98
Ok, bedankt voor jullie uitleg

Heb al min of meer besloten hem toch weg te brengen, met ernaar kijken bereik ik ook niet veel en dan heb ik de kans dat ik weer een pakking kwijt ben o.i.d. Ik ben er verder al vrij zeker van dat het de krukaslagers zijn omdat ik op internet een filmpje heb gevonden van een auto met kapotte krukaslagers en dat geluid is exact hetzelfde, in verhouding dan. Van mijn brommer is iets hoger en lichter geluid, maar het klinkt verder hetzelfde.

Wordt dus vandaag of morgen wegbrengen en de lagers laten vervangen.

Dit bericht is gewijzigd door Recrush op 15-4-2008 om 12:13 uur.
 
mcdronkz 15-4-2008 12:13 Print reply

Posts: 32777
Zoek eerst maar eens uit of het ratelen daadwerkelijk van je krukas/lagers komt.

En waarom wegbrengen ? Ik zou gewoon iemand van deze site zoeken met een beetje kennis die bij je in de buurt woont, kun je het blokje samen uit elkaar halen en het probleem fixen. Scheelt je een hoop geld, en je leert er veel van.

Dit bericht is gewijzigd door mcdronkz op 15-4-2008 om 12:14 uur.
 
Recrush 15-4-2008 12:16 Print reply
Posts: 98
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mcdronkz
Zoek eerst maar eens uit of het ratelen daadwerkelijk van je krukas/lagers komt.


Zoals je in mijn post hierboven nu kan lezen, ik weet het bijna zeker. Verder komt het geluid als ik luister vanaf de rechterkant van m'n blok (rechts voor als je erop zit). Ik kan het overal horen maar als ik daar heel dichtbij ben is het echt veel harder, en als ik het vergelijk met het geluid van de auto met kapotte krukaslagers dan moet het haast wel hetzelfde zijn.

Nevermind, je hebt ook al bewerkt

En tja, ik breng 'm liever weg.. Wil op dit moment gewoon graag rijden en wil liever niet zelf m'n blok uit elkaar halen met iemand "die er wel wat verstand van heeft". Als er dan iets kapot gaat ben ik verder van huis denk ik.. Heb het liever zo snel mogelijk gedaan, en zoals ik ook al zei ik koop liever een keer een rotte puch ofzo en ga die helemaal uit elkaar halen etc.. Zonder dat ik m'n huidige brommer sloop.

Dit bericht is gewijzigd door Recrush op 15-4-2008 om 12:17 uur.
 
Rocket Rico 15-4-2008 12:51 Print reply

Posts: 478
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Recrush
[...]


Zoals je in mijn post hierboven nu kan lezen, ik weet het bijna zeker. Verder komt het geluid als ik luister vanaf de rechterkant van m'n blok (rechts voor als je erop zit). Ik kan het overal horen maar als ik daar heel dichtbij ben is het echt veel harder, en als ik het vergelijk met het geluid van de auto met kapotte krukaslagers dan moet het haast wel hetzelfde zijn.

Nevermind, je hebt ook al bewerkt

En tja, ik breng 'm liever weg.. Wil op dit moment gewoon graag rijden en wil liever niet zelf m'n blok uit elkaar halen met iemand "die er wel wat verstand van heeft". Als er dan iets kapot gaat ben ik verder van huis denk ik.. Heb het liever zo snel mogelijk gedaan, en zoals ik ook al zei ik koop liever een keer een rotte puch ofzo en ga die helemaal uit elkaar halen etc.. Zonder dat ik m'n huidige brommer sloop.

Dit bericht is gewijzigd door Recrush op 15-4-2008 om 12:17 uur.



Het is idd verstandig om naar een brommerzaak toe te gaan om hun te laten voelen of er speling op je krukaslagers zit.

Ik ben hier namelijk al een keer de mist mee ingegaan, me mallosi cilinder was vastgelopen doordat me halve naaldlager erdoorheen was gegaan. Dus cilinder laten schoonhonen nieuwe zuiger van 90E erin, ff kijken of er geen speling op het krukasas (big-end) lager zit, kon volgens mijn vader nog wel...........binnen een week liep ie weer inelkaar, malossi overleden bleek er toch teveel speling op me krukaslager te zitten

Dus laat gwoon ff een brommerzaak je krukaslagers controleren, dat kost het meeste niet (controleren dan)

 
Wat is er nou leuker dan met je 20 jaar oude brommer al die stofzuigers zoek te rijden?

Dit topic is 5738 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved