Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - spanningsregelaar kapot? of iets anders?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 946 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #49152 - spanningsregelaar kapot? of iets an...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 12361 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Razor 13-4-2008 23:57 Print topicpost

Posts: 1554
Mijn Rieju RR loopt prima, start prima.. en gaat prima uit via de uit-knop. Maar licht, toeter, remlicht, knipperlichten enz enz die werken allemaal niet.

Dus of mijn lichtspoel is kapot.
Of mijn spanningsregelaar is kapot.
Toch?



Vanmiddag even gemeten op de 3 draden die normaal op mijn spanningsregelaar zitten.
Gewoon 8 volt bij stationair en tot piek 50 volt bij +- 13000 toeren.

Dat lijkt dus gewoon prima.

Ik kan nu dan dus concluderen dat het in mijn spanningsregelaar zit...?


Bij mijn Rieju RR komen er op de spanningsregelaar 3 draden uit. Één gele vanuit de ontsteking, en een andere gele en zwarte komen er als het ware uit.

Tussen die gele, en die zwarte heb ik spanning.
En tussen die gele en die andere gele heb ik ook spanning.


En ik heb een groen kastje erop zitten en deze zit op een rs50:
Anders qua kleur... maar volgensmij is deze verder hetzelfde..!

http://img261.images...image=img0327uy4.jpg

Moet die bout die door het kastje heen gaat... per se massa maken met frame?


Naja ik heb dus even massa gemaakt met die bout en het blok (dmv van een stuk elektriciteitsdraad) om dat even te kunnen uitsluiten.
Maar helaas nog steeds geen licht of wat dan ook. Wel een paar redelijke vonken die van de draad afkwamen toen ik die handmatig er tegenaan hield??



hier een elektraschema van Rieju RR:

http://www.mobcustom...e_Rieju_RR_SPIKE.pdf

Dit bericht is gewijzigd door Razor op 14-4-2008 om 18:57 uur.
 
blowdown en een powerband te koop!

Uncle BLAM 14-4-2008 2:10 Print reply

Posts: 1025
50 volt is veel ik weet niet of je spanningsregelaar dat aan kan

wat ook kan is dat de accu dood is, tenminste als je die hebt, mijn spaans is niet zo goed -> schema

lijkt me dat een metalen ( aluminium o.i.d. ) blokje aan het frame massa hoort te maken, vaak is het 'huis' ook een aansluiting b.v. massa en hoort dan ook contact te maken met het frame ( mss niet altijd )

de simpelste manier om uit te vinden of het daar aan ligt is 'm vervangen of iemand met hetzelfde type brommer vragen of je zijn spanningsregelaar ff mag lenen om te testen of het daar aan ligt

( als er nog steeds spanning op staat ligt het denk ik niet aan je lichtspoel )

Dit bericht is gewijzigd door Uncle BLAM op 14-4-2008 om 2:11 uur.
 
een BF teller is sneller
boerke 14-4-2008 9:45 Print reply

Posts: 261
wss is het niet je spoel als de rest van de electriciteit het nog wel doet... ik heb dit met mijn rieju mrx ooit een soortgelijk iets gehad alleen bij mij waren de lichten vlak daarvoor doorgebrand. en vervolgens de zelfde symthomen. ik heb geen accubrommer maar bij mij was het opgelost met een andere spanningsdeler...
 
Torque 14-4-2008 14:29 Print reply

Posts: 736
zekering kapot?
 
gaat ie dat zeggen
Razor 14-4-2008 19:00 Print reply

Posts: 1554
ik heb de links even werkend weer gemaakt, ze deden het niet zag ik.

bedankt iig voor de antwoorden.

ik heb btw geen accu, dus ook geen gelijkrichter + zekering.

dus die 2 dingen kan ik uitsluiten lijkt me..

en ik ben er nu ook bijna zeker uit dat dat boutje inderdaad massa moet maken. Maar ondanks na testen met een draad buitenom, werkt het nog steeds niet.


en @ boerke, je bedoelt met spanningsdeler toch gewoon de spanningsregelaar?

zo ja, dat is idd het kastje waarvan ik twijfel dat die kapot is.

Alleen vraag ik me af of die vaak kapot gaan. Wat er aan kapot kan gaan. En hoe ze dan precies in elkaar zitten/werken.

Dit bericht is gewijzigd door Razor op 14-4-2008 om 19:01 uur.
 
blowdown en een powerband te koop!
ricardo 14-4-2008 19:53 Print reply
Posts: 605
probeer is extra massa te maken tussen frame en blok ik weet wel zo dat er vaak subframes tussen zitten die in rubbers hangt , mischien maakt hij niet goed aarde...

Dit bericht is gewijzigd door ricardo op 15-4-2008 om 11:21 uur.
 
bleehhhh 150 cc tuinploeg blok op je brommer
Razor 14-4-2008 20:03 Print reply

Posts: 1554
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ricardo
daar heb je je probleem al , via de accu aakt hij ook massa ;>

huh? Wat bedoel je?

ik heb geen accu..??
 
blowdown en een powerband te koop!
ricardo 15-4-2008 11:20 Print reply
Posts: 605
oo sorry ik dacht dat je de accu er niet in had zitten
 
bleehhhh 150 cc tuinploeg blok op je brommer
Razor 15-4-2008 19:28 Print reply

Posts: 1554
geeft verder niet.

Iemand nog tips/ideëen/hulp voor mij?
 
blowdown en een powerband te koop!
vespa_hein 15-4-2008 19:33 Print reply

Posts: 466
probeer is wat te meten, met multimeter. mijn leraar zegt altijd: meten is weten
 
Razor 15-4-2008 22:16 Print reply

Posts: 1554
ja wat kan ik nog meten?




ik heb al gemeten hoe dat er 8V - 50V vanaf de ontsteking komt. Afhankelijk van het toerental. Dus dat is opzich goed.

Wat ik nu verder door kan meten weet ik niet.

Ik heb ook geen idee hoe ik een spanningsregelaar moet doormeten?


Heb wel mijn multimeter op de 'piepstand' gezet en wanneer ik wat contactjes doorverbind van de spanningsregelaar hoor soms wel een piep. Afhankelijk welke combinatie ik doe.
Maar dat betekent alleen dat er stroom doorheen kan... maar dat zegt verder nog niet zoveel.

Wie o wie kan mij beetje opweg helpen?
 
blowdown en een powerband te koop!
Oldschool 26-5-2008 23:36 Print reply

Posts: 99
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Razor
ja wat kan ik nog meten?




ik heb al gemeten hoe dat er 8V - 50V vanaf de ontsteking komt. Afhankelijk van het toerental. Dus dat is opzich goed.

Wat ik nu verder door kan meten weet ik niet.

Ik heb ook geen idee hoe ik een spanningsregelaar moet doormeten?


Heb wel mijn multimeter op de 'piepstand' gezet en wanneer ik wat contactjes doorverbind van de spanningsregelaar hoor soms wel een piep. Afhankelijk welke combinatie ik doe.
Maar dat betekent alleen dat er stroom doorheen kan... maar dat zegt verder nog niet zoveel.

Wie o wie kan mij beetje opweg helpen?

Die piepstand is om diodes door te meten. Pak gewoon de weerstand. Ohm is dat. Gewoon op 20 Ohm zetten (2 Ohm is ook goed als je die hebt) en als je veel weerstand hebt is je verbinding niet goed. Moet iets van 0.1 of lager zijn.

Als je nou is even je brommert aantrappelt en zo'n pen van je multimeter in de uitvoer van je spanningsregelaar douwt kan je toch meten hoeveel volt hij geeft... (niet de massa aan andere kant vergeten natuurlijk)

Dit bericht is gewijzigd door Oldschool op 26-5-2008 om 23:38 uur.
 
Op de fiets vond ik niets, daarom kocht ik een brommer bij de lommer

Dit topic is 12361 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved