Quote: Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]
ja, nu u online bent, wat houd pvl nou allemaal in? laatst op apriliaforum was er ook al een discussie over!
is pvl nou een std benaming voor rotorontsteking X, die door verschillende merken word aangepast. of hoe zit het nou? want een duidelijk antwoord kwam er niet uit
op www.dam-sport.net staat ook een pvl van conti..
wat is er zo speciaal aan? wat zijn voor en nadelen?
hoe presteert het bijvoorbeeld tegen over hpi?
PVL is een merknaam en wordt gemaakt in Duitsland.
Maar blijkbaar maakt men ook deze ontstekingen onder andere naam voor derden.
Het voordeel van PVL van b.v. HPI is dat men meerdere soorten ontstekingen maakt.
Voor geschakelde en automaat brommers is een HPI met zijn grote voorontsteking (3.5 - 4.0 mm) vaak funest.
Op het moment trekt de brommer snel, maar ontwikkeld veel te veel warmte waardoor je op top weer vermogen inlevert , ook vastlopers en gaten boven in de zuiger zijn hiervan het gevolg.
PVL heeft (net als vroeger) Motoplat analoge ontstekingen met slechts 3 of 12 graden verstelling hiervoor.
Voor scooters is er wel een digitale ontsteking omdat deze direct naar 8000 rpm + gaan.
Onze race Puch hield met HPI een deuk in zijn vermogens kromme, met PVL was deze verdwenen + meer vermogen door een koeler blok.
|