Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - Honda SS50 bougie vonkt niet

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 896 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #49104 - Honda SS50 bougie vonkt niet
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 3406 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Renovator 12-4-2008 14:22 Print topicpost
Posts: 244
Ik heb een honda SS50 staan om in orde te zetten maar het probleem is nu dat ik geen vonken meer krijg uit de bougie.
Ik heb er al 2 nieuwe ingedraaid maar nog steeds geen resultaat.
Als ik kick en de bougie vasthoud voel ik wel stroomstoten.
Ik heb de volledige bedrading al opnieuw gedaan en de contactjes wat afgeschuurd maar het wil maar niet lukken.
Wat moet ik hieraan doen?

Bart
 

ToMB5 12-4-2008 14:35 Print reply

Posts: 144
Nieuwe bobine? CDI nakijken..

 
Derbi-Olaf 12-4-2008 14:44 Print reply

Posts: 14999
houd je bougie eens tegen het blok aan als je kickt (voor de aarding)
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Vehikel 12-4-2008 15:20 Print reply

Posts: 2903
Ff nieuwe puntjes en een condensator erin knallen.
Als ie niet vonkt, maar je wel iets voelt, is typerend voor een kapotte condensator.

edit: Je moet de bougie idd wel tegen je blok houden hè

Dit bericht is gewijzigd door Vehikel op 12-4-2008 om 15:20 uur.
 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
Renovator 12-4-2008 15:27 Print reply
Posts: 244
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Vehikel
Ff nieuwe puntjes en een condensator erin knallen.
Als ie niet vonkt, maar je wel iets voelt, is typerend voor een kapotte condensator.

edit: Je moet de bougie idd wel tegen je blok houden hè

Dit bericht is gewijzigd door Vehikel op 12-4-2008 om 15:20 uur.


Ik heb de bougie al eens tegen men blok gehouden maar het gaf ook niets.

Wat bedoel je met nieuwe punyjes en waar zit de condensator?
 
Vehikel 12-4-2008 15:34 Print reply

Posts: 2903
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Renovator
[...]


Ik heb de bougie al eens tegen men blok gehouden maar het gaf ook niets.

Wat bedoel je met nieuwe punyjes en waar zit de condensator?

Als er al een paar keer aan geschuurt is, dan klopt die 0,4mm in principe niet helemaal meer, ze zijn niet zo heel duur en versleten puntjes kan ook de oorzaak zijn.
De condensator is verantwoordelijk voor de vonk, op het moment dat de puntjes dicht zijn, slaat hij spanning op, die hij loslaat als de puntjes beginnen met openen. Als 'ie kapot is, wordt je vonk plotseling een heel stuk zwakker. Je kan 'm vinden naast de contactpunten, hij ziet er zo uit:

 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
Niek de Wildt 12-4-2008 16:15 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Vehikel
[...]

Als er al een paar keer aan geschuurt is, dan klopt die 0,4mm in principe niet helemaal meer, ze zijn niet zo heel duur en versleten puntjes kan ook de oorzaak zijn.
De condensator is verantwoordelijk voor de vonk, op het moment dat de puntjes dicht zijn, slaat hij spanning op, die hij loslaat als de puntjes beginnen met openen. Als 'ie kapot is, wordt je vonk plotseling een heel stuk zwakker. Je kan 'm vinden naast de contactpunten, hij ziet er zo uit:
afbeelding



afstelling contactpuntjes = 0.35 mm max open
en openen bij ongv 1.3 VOOR BDP (dit laatste weet ik niet zeker, kijk maar ff in handboek)

EDIT: om een bougie uit te sluiten kun je ook een boutje (M4 waarschijnlijk) in je bougiedop doen, en dan ietsjes van je cilinder/kop/blok afhouden, dan moet hij ongv + 5mm trekken.

en als je condensator vervangen moet worden, zijn je contactpuntjes ook vaak gaar, check deze even en indien nodig vervangen/opschuren.

kosten:
condensator 15 ongv
contactpunten ook 15 ongv
bobine 20 ongv (kopen als het met condensator en contactpuntjes vervangen nog niet is opgelost. Je kunt hem ook laten doormeten bij de bromboer)

ps. ik raad je aan geen immitatie ontstekingsdelen te kopen





Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 12-4-2008 om 16:18 uur.
 
Uncle BLAM 12-4-2008 16:31 Print reply

Posts: 1025
kijk eens hoe 'ie vonkt zonder bougiedop, gewoon de kabel ongeveer 2 à 3 cm van de cilinder afhouden dan moet er een paar cm lange vonk over slaan als 'ie dat doet kan het zijn dat de bougiedop kapot is
 
een BF teller is sneller
Niek de Wildt 12-4-2008 22:41 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Uncle BLAM
kijk eens hoe 'ie vonkt zonder bougiedop, gewoon de kabel ongeveer 2 à 3 cm van de cilinder afhouden dan moet er een paar cm lange vonk over slaan als 'ie dat doet kan het zijn dat de bougiedop kapot is



2 tot 3 cm zal hij nooit halen, het max wat ik ooit heb meegemaakt is 1cm (met Tomos) en voor de rest gemiddeld 7mm (ik zeg altijd + 5mm moet hij trekken --> zie vorige post)

je komt aan de 2 á 3 cm met speciale ontstekingen als ultrasab kijk maar is bij luc foekema via youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=U39BSHOyubs (speciale Ultrasap trekt 25mm)

http://www.youtube.c...-bs&feature=user (speciale Thyron trekt 11mm)


en http://www.geocities...kema/IgnitionNL.html

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 12-4-2008 om 22:44 uur.
 
Niek de Wildt 13-4-2008 22:01 Print reply
Posts: 7168
hoeveel mm trok hij?
 

Dit topic is 3406 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved