Quote: Oorspronkelijk gepost door: Vehikel
[...]
Als er al een paar keer aan geschuurt is, dan klopt die 0,4mm in principe niet helemaal meer, ze zijn niet zo heel duur en versleten puntjes kan ook de oorzaak zijn.
De condensator is verantwoordelijk voor de vonk, op het moment dat de puntjes dicht zijn, slaat hij spanning op, die hij loslaat als de puntjes beginnen met openen. Als 'ie kapot is, wordt je vonk plotseling een heel stuk zwakker. Je kan 'm vinden naast de contactpunten, hij ziet er zo uit:
afbeelding
afstelling contactpuntjes = 0.35 mm max open
en openen bij ongv 1.3 VOOR BDP (dit laatste weet ik niet zeker, kijk maar ff in handboek)
EDIT: om een bougie uit te sluiten kun je ook een boutje (M4 waarschijnlijk) in je bougiedop doen, en dan ietsjes van je cilinder/kop/blok afhouden, dan moet hij ongv + 5mm trekken.
en als je condensator vervangen moet worden, zijn je contactpuntjes ook vaak gaar, check deze even en indien nodig vervangen/opschuren.
kosten:
condensator 15 ongv
contactpunten ook 15 ongv
bobine 20 ongv (kopen als het met condensator en contactpuntjes vervangen nog niet is opgelost. Je kunt hem ook laten doormeten bij de bromboer)
ps. ik raad je aan geen immitatie ontstekingsdelen te kopen
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 12-4-2008 om 16:18 uur.
|