Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - tuning zuigers

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 811 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #49035 - tuning zuigers
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 2383 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

RXBaz 9-4-2008 18:25 Print topicpost

Posts: 1879

hai allemaal,

ik weet dat er bepaalde vormen van zuigertuning zijn. ook weet ik dat het soms gebruikelijk is bij motoren die veel toeren maken om kleine gaatjes in een zuiger te boren voor extra smering.

maar ik heb een net een paar cilinders gekocht waar ik zuigers bij kreeg waar ik de vormgeving niet helemaal van snap.

dit is zo`n voorbeeldje, ik snap niet helemaal waarom dat "hapje" eronder eruit is gehaald, waar dient dit voor? en is dit een aanzienlijke verbetering?

ook heb ik ipv van standaard meteor zuigers hetvolgende gezien.

orgineel


"bewerkt"
het rode is er (nogal beun) uitgezaagd, de zuiger heeft veel gelopen maar is niet vastgenaaid, alleen versleten. naar mijn idee heeft dit iets met vervroegde spoeling te maken via spoelpoorten.

wie kan mij exact vertellen waar deze aanpassingen voor dienen. ik heb er naar gegist maar kan niet echt iets 100% waterdichts bedenken.

wie een zinnig idee heeft of de absolute rede weet, willen die graag posten hier, en geen geouwehoer en sterke verhalen aub[/red

 
I played poker with tarot cards once, i had a full house and three people died........motorrbw in the pocket

Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 9-4-2008 18:27 Print reply

Posts: 17929
zijkanten weghalen heeft geen nut, alleen gewichtsbesparing

achterkant weghalen zorgt ervoor dat je inlaat langer openstaat, mits je zuigergestuurde inlaat hebt
 
RXBaz 9-4-2008 18:27 Print reply

Posts: 1879
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
zijkanten weghalen heeft geen nut, alleen gewichtsbesparing

achterkant weghalen zorgt ervoor dat je inlaat langer openstaat, mits je zuigergestuurde inlaat hebt



wat houdt dat in?
 
I played poker with tarot cards once, i had a full house and three people died........motorrbw in the pocket
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 9-4-2008 18:28 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RXBaz
[...]



wat houdt dat in?



geen membraam, maar inlaatgat wat steeds door zuige geopend en gesloten word, zoals oudere bromers dat hebben
 
RXBaz 9-4-2008 18:30 Print reply

Posts: 1879
oh zoals tsx-en etc?
dan ist duidelijk.

dus de "tuning" van zuigers die ik hier heb zijn eigenlijk vette nutteloze beun pogingen? (ze komen uit honda mt cilinders) die hebben naar mijn weten nog altijd een membraan
 
I played poker with tarot cards once, i had a full house and three people died........motorrbw in the pocket
-simon- 9-4-2008 18:32 Print reply

Posts: 8211
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
[...]



geen membraam, maar inlaatgat wat steeds door zuige geopend en gesloten word, zoals oudere bromers dat hebben


en hondas werkt dat daar ook bij? want daarvoor heb ik ook wellis vaker zuigers gezien met een gat erin in plaats van die uitsparing aan de achterkant. en die hebben ook membraam.
 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
Sypie_Honda 9-4-2008 18:33 Print reply

Posts: 13830
bij Honda's werkt dit ook zeer goed.

zo kan het gas in een keer het karter in stromen en hoeft het niet eerst achter de zuiger langs als je snapt wat ik bedoel.
 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
RXBaz 9-4-2008 18:34 Print reply

Posts: 1879
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Sypie_Honda
bij Honda's werkt dit ook zeer goed.

zo kan het gas in een keer het karter in stromen en hoeft het niet eerst achter de zuiger langs als je snapt wat ik bedoel.


doel je nou op de eerste foto, of die meteor met rood?
 
I played poker with tarot cards once, i had a full house and three people died........motorrbw in the pocket
thunderbird - Forum en Sales Moderator 9-4-2008 18:34 Print reply

Posts: 7728
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RXBaz
oh zoals tsx-en etc?
dan ist duidelijk.


nee tsx is weer een verhaal apart, die is half membraam/half zuiger gestuurd.
bij zuigergestuurd moet je denken aan een puchje. Als die tenminste geen 'snelle' membraam cilinder heeft.
 
Kèk nie zoe arrig, ik mèn weh ik zé!
-simon- 9-4-2008 18:35 Print reply

Posts: 8211
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Sypie_Honda
bij Honda's werkt dit ook zeer goed.

zo kan het gas in een keer het karter in stromen en hoeft het niet eerst achter de zuiger langs als je snapt wat ik bedoel.


ja als normaal de zuiger er nog voor zou zitten kan er nou al mengsel door het gat of de uitsparing.

@thijsse: jij bedoelde zeker membraam op het carter dat het dan niet echt nut heeft.
 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
RXBaz 9-4-2008 18:37 Print reply

Posts: 1879
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: simon16
[...]


ja als normaal de zuiger er nog voor zou zitten kan er nou al mengsel door het gat of de uitsparing.

@thijsse: jij bedoelde zeker membraam op het carter dat het dan niet echt nut heeft.


welke foto hebben jullie t nou over dan
 
I played poker with tarot cards once, i had a full house and three people died........motorrbw in the pocket
Uncle BLAM 9-4-2008 18:37 Print reply

Posts: 1025
de zijkanten in 'zagen' heeft alleen zin als de zuiger de spoeling tegen houdt of belemmerd op het moment dat de zuiger helemaal onderin staat, soms worden de spoelpoorten van de carter naar de cilinder voor de helft afgedicht door de zijkant van de zuiger
 
een BF teller is sneller
RXBaz 9-4-2008 18:39 Print reply

Posts: 1879
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Uncle BLAM
de zijkanten in 'zagen' heeft alleen zin als de zuiger de spoeling tegen houdt of belemmerd op het moment dat de zuiger helemaal onderin staat, soms worden de spoelpoorten van de carter naar de cilinder voor de helft afgedicht door de zijkant van de zuiger


oke, maar waar draagt dit aan bij, toeren of koppel?
 
I played poker with tarot cards once, i had a full house and three people died........motorrbw in the pocket
ikkejw 9-4-2008 18:44 Print reply

Posts: 9886
bij zuigergestuurde cilinders moet je niet zomaar in je zuiger gaan dremelen, daar moet je eerst de timing enzo van berekenen voor je wat doet


bij een membraam cilinder wil je de inlaatpoort 24/7 open hebben staan, het membraam houdt het mengsel wel tegen. dus kun je er lekker in om slijpen, zolang de zuiger maar stevig blijft!


bij carterinlaat maakt het niks uit.
 
Preserve nature - Always wear a helmet
RXBaz 9-4-2008 20:37 Print reply

Posts: 1879
oke, dus ff kijken of ik t snap :P

- bovenstaande is vrijwel nutteloos ( tenzij gewichtsbesparing meetelt)
- enigste wat je (eigenlijk) met je zuiger kunt doen zonder dikke berekeningen is aan de kant van je inlaat ietsje uithalen, zodat de inlaatpoort geen belemmering heeft. ( bij inlaat poorten in cilinderwand, geen carterinlaat )
 
I played poker with tarot cards once, i had a full house and three people died........motorrbw in the pocket
Uncle BLAM 9-4-2008 22:26 Print reply

Posts: 1025
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RXBaz
oke, dus ff kijken of ik t snap :P

- bovenstaande is vrijwel nutteloos ( tenzij gewichtsbesparing meetelt)
- enigste wat je (eigenlijk) met je zuiger kunt doen zonder dikke berekeningen is aan de kant van je inlaat ietsje uithalen, zodat de inlaatpoort geen belemmering heeft. ( bij inlaat poorten in cilinderwand, geen carterinlaat )


je kunt je zuiger in de laagste positie zetten in de cilinder ( als alles gedemonteerd is ) en aan de onderkant kijken of de spoelers van de carter naar de cilinder goed vrij komen, voor de zekerheid zou ik alleen omhoog vijlen en NIET naar de zijkanten, dit heeft niks met koppel of toeren te maken omdat de cilinder timing verder niet veranderd

als je de zuiger gestuurde inlaat wil aanpassen moet je rekening houden met het sluitmoment van de uitlaatpoort ( aan de bovenkant )
als de uitlaatpoort sluit (zuiger naar boven bewegen) moet de zuiger nog minimaal 3mm naar boven voor de inlaat begint te openen (beter iets meer 'overlap')

dit laatste zorgt voor een langere inlaat tijd en dus meer mengsel en meer vermogen MAAR het zorgt er ook voor dat als de zuiger naar beneden gaat het langer duurt voor de inlaat sluit en zo kan er ook langer mengsel weer terug geduwd worden de carburateur in,
vandaar dat je eigenlijk een millimeter weg moet vijlen en dan ermee gaan rijden en vervolgens weer een millimeter en gaan rijden enzovoort om te bepalen wanneer je het meeste effect hebt, of wanneer het mis gaat en dat kan je gemakkelijk een zuiger kosten
 
een BF teller is sneller

Dit topic is 2383 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved