Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Enkele vragen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 985 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #48970 - Enkele vragen
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 700 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

DNAx 6-4-2008 22:58 Print topicpost
Posts: 51
Eerst even een snelle vraag. Ik heb vandaag een lager uit mijn achterwiel gesloopt omdat die vervangen moest worden. Toen kwam ook dat langwerpige ding wat tussen je lagers zit mee. Geen idee hoe het heet. Maar ook die zag er niet al te best meer uit. Nu vroeg ik me af of dat kwaad kan. Ik heb er een foto van.

Dus kan dit kwaad? Is het universeel mocht ik een nieuwe moeten halen? En is het duur?


DIT PROBLEEM IS OPGELOST!



Iets over opvoeren. Ik dacht dat hij zo goed als helemaal opgevoerd was maar dat bleek niet het geval. Ik haalde er vandaag de uitlaat af en vond ik nog een vrij grote ring. Hij rijd momenteel 60/65 (op de teller, maar die komt zo goed als overeen met echte kilometers)

Er zit gewoon een helemaal standaard AM5 blok onder. De sproeier is maat 60, maar is nu al iets te groot. Want, vooral als ik net ga rijden, stottert hij er voor de powerband en als het wat slechter weer is valt hij heel snel uit als ik geen gas bij geef als hij stationair staat. Maar ik wil hem echt goed snel hebben, dus ik haal waarschijnlijk nog een grotere sproeier. Ik weet alleen niet of ik een grote of kleine sproeier heb. Dus weet iemand dat hier? En hoe kan ik het beste te werk gaan met de begrenzing? Gewoon uitboren totdat ik de goeie snelheid heb? De vertanding is trouwens 15/46

HIER ZOU IK GRAAG SNEL ANTWOORD OP HEBBEN, ZODAT IK HIERMEE KAN BEGINNEN!



Dan is er ook nog iets. Toen ik mijn uitlaat eraf haalde zag ik dat er mega veel dikke zwarte prut overal zat. Het zat eigenlijk over de hele onderkant van mijn uitlaat. Hier heb ik ook een foto van. Wat kan dit zijn?

DIT IS NIET DRINGEND (DENK IK?) MAAR OOK HIER ZOU IK OOK GRAAG NOG EEN ANTWOORD OP HEBBEN!



En dat was het alweer. Alvast bedankt voor alle hulp

Dit bericht is gewijzigd door DNAx op 7-4-2008 om 14:36 uur.

Dit bericht is gewijzigd door DNAx op 7-4-2008 om 14:38 uur.

Dit bericht is gewijzigd door DNAx op 7-4-2008 om 14:41 uur.
 

Elco 6-4-2008 23:01 Print reply
Posts: 4527
een nieuwe as is nodig, je lager past niet goed, gaat je wiel bewegen en knalt je nieuwe lager zo weer dood, oftewel vervagen

en je prop,

gewoon er helemaal uit en dan sproeier vervangen, en je twv is wel donders zwaar

Dit bericht is gewijzigd door Derbi_Elco op 6-4-2008 om 23:02 uur.
 
Jelle rs50 6-4-2008 23:04 Print reply
Posts: 521
die smurrie kotm doordat je er shit tussen je flens vandaan komt. Meestal ff een nieuwe uitlaatpakking erin. ik ridjt zelf ook zonder, vind het opzich geen ramp. Verder zal ik als ik jou was, je uitlaat is even in de fik steken. Gedeeltelijk proberen 'm te ontkolen. scheelt al wat. Verder kun je het ringetje er gewoon helemaal uithalen.
 
DNAx 6-4-2008 23:16 Print reply
Posts: 51
@Derbi_Elco

Het eerste plaatje is niet de as zelf, maar hetgeen waar de as doorheen gaat. Van binnen ziet hij er nog wel goed uit.

En ik wil hem er niet helemaal uit hebben, want ik wil hem net zo snel laten rijden als een vriend en als ik de prop er helemaal uithaal dan ga ik straks weer harder en dat is dan weer minder. En mijn tandwiel verhouding is al zo sinds ik hem heb gekocht. Hij trekt heel goed, sneller dan de meeste andere brommers, en hij haalt een goeie snelheid (nog niet goed genoeg )

@Jelle honda NSR
Is rijden met een kapotte of zonder uitlaatpakking niet slecht voor je blok?

En hoe/wat moet ik hem in de fik steken? En ontkolen, wat doe ik dan precies? (Ik ben nog redelijk noob, dus weet nog niet veel )
 
Elco 6-4-2008 23:17 Print reply
Posts: 4527
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: DNAx
@Derbi_Elco

Het eerste plaatje is niet de as zelf, maar hetgeen waar de as doorheen gaat. Van binnen ziet hij er nog wel goed uit.

En ik wil hem er niet helemaal uit hebben, want ik wil hem net zo snel laten rijden als een vriend en als ik de prop er helemaal uithaal dan ga ik straks weer harder en dat is dan weer minder. En mijn tandwiel verhouding is al zo sinds ik hem heb gekocht. Hij trekt heel goed, sneller dan de meeste andere brommers, en hij haalt een goeie snelheid (nog niet goed genoeg )

@Jelle honda NSR
Is rijden met een kapotte of zonder uitlaatpakking niet slecht voor je blok?

En hoe/wat moet ik hem in de fik steken? En ontkolen, wat doe ik dan precies? (Ik ben nog redelijk noob, dus weet nog niet veel )



je lager gaat daar toch omheen?? nou dan zit er speling op en dat is niet bevordelijk voor je lager. kort samengevat: VERVANGEN
 
Frysk 6-4-2008 23:20 Print reply

Posts: 34928


[]-----[]
L B L

L=lager
B = bus

Snap je ff hoe het in elkaar zit..

maakt nu uit dat die krassen etc erin zitten, ding zorgt er alleen voor det de binnenkant van de lagers niet naar binnen gedrukt worden door de externe busjes
 
giggitybyte
Menu2t 6-4-2008 23:21 Print reply

Posts: 2815
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi_Elco
[...]



je lager gaat daar toch omheen?? nou dan zit er speling op en dat is niet bevordelijk voor je lager. kort samengevat: VERVANGEN


nee is gewoon een afstandsbus die tussen de lagers zit
 
NSR Supersprint special!
DNAx 6-4-2008 23:23 Print reply
Posts: 51
@Derbi_elco
Zie de post onder je! (Niet beledigend bedoeld! )

@Frysk
Dan is het goed, dan is het eerst probleem al opgelost! Dank je wel.
 
Elco 6-4-2008 23:27 Print reply
Posts: 4527
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Menu2t
[...]


nee is gewoon een afstandsbus die tussen de lagers zit



hoe kan die dan ingevreten zijn? kapotte lager ofzo?
 
Tommyofzo 6-4-2008 23:30 Print reply

Posts: 6934
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi_Elco
[...]



hoe kan die dan ingevreten zijn? kapotte lager ofzo?

dat vond ik idd ook al vreemd.. misschien is het een zelf gebeunt iets ofzo, dat het al zo was voor het er in ging oid.

( ik gok maar wat )

Dit bericht is gewijzigd door Tommy2win op 6-4-2008 om 23:30 uur.
 
DNAx 6-4-2008 23:31 Print reply
Posts: 51
Ik weet het niet, anders had ik het denk ik niet hoeven vragen. Dit is voor het eerst dat de lager/bus eruit komt, dus ik zie het pas voor het eerst. Voor was mijn lager ook kapot, maar die bus zag er (gelukkig) niet zo uit.
 
helly 6-4-2008 23:53 Print reply

Posts: 2424
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: DNAx
Ik weet het niet, anders had ik het denk ik niet hoeven vragen. Dit is voor het eerst dat de lager/bus eruit komt, dus ik zie het pas voor het eerst. Voor was mijn lager ook kapot, maar die bus zag er (gelukkig) niet zo uit.

kwam je lager er makkelijk uit? of moest je hard tikken?

ontkolen is meestal met iets brandbaars in je uitlaat gieten en dan aansteken. is een FAQ over geloof ik moet je ff zoeken bij het blauwe menu boven.
 
veel Aprilia RS 50 OM onderdelen te koop! PM me
Harold 6-4-2008 23:57 Print reply

Posts: 1052
Dat die bus beschadigt is komt doordat er ooit is een lager in kapot is gelopen en dat 1 of meer kogels van het lager in de naaf zelf is gaan zwerven. Naaf blijft draaien en die afstandbus blijft stil staan, dus walst dat kogeltje er allemaal groeven in. Wss zit je naaf er van binnen ook niet meer netjes uit.
Het kan dus verder geen kwaad zolang hij maar recht is en de zijvlakken waar de binnen ring van de lagers op steunen mooi vlak zijn.

Wat die zwarte drab betreft... hoort niet zo, kan komen door een slechte afstelling (te rijk) of te olierijke mengsmering of een lekke rechterkrukas keerring. Een uitlaat hoort mooi droog van binnen te zijn (ook al is dat bij heel veel brommers niet het geval). Pakking zal ook wel lek zijn, maar daarom mag er nog geen drap aan de buiten kant komen.
Gewoon is goed afstellen dus.
Verder zal het niet snel schade aanrichten aan het blok zelf, hoogstens iets slechtere warmte afgift en vermogensverlies.

Dit bericht is gewijzigd door Harold op 6-4-2008 om 23:59 uur.
 
DNAx 7-4-2008 0:06 Print reply
Posts: 51
@Helly
Die lager eruit halen was een hel, ben er s'avonds aan begonnen en toen ben ik iets van een uur bezig geweest maar nog kwam hij er niet uit. Vanochtend na een paar slagen kwam hij er dan eindelijk uit. Dus makkelijk was het niet.

En die How to zal ik eens even opzoeken.

@Harold
Van binnen leek die goed te zijn en de steunpunten voor de lagers zijn nog mooi vlak, dus dat is verder geen probleem.

En die zwarte drab kan inderdaad komen door een te grote sproeier, want hij heeft meer symptomen dat die te groot is. Maar dat word opgelost als ik bezig ga met opvoeren/ontgrenzen. Van binnen is de uitlaat ook droog, de drap zit echt aan de buitenkant. En die pakking komt dan nog wel een keer, als het verder geen schade kan aanrichten ga ik daar later wel mee bezig.
 

Dit topic is 700 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved