Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - 2 carbs achter elkaar?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 813 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #48969 - 2 carbs achter elkaar?
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 2950 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Tommyofzo 6-4-2008 22:57 Print reply

Posts: 6934
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
[...]

hmm. ja klinkt logisch. maar zou er dan wel meer mengsel aangezogen worden, want er is nog steeds de zelfde hoeveelheid "zuiging"

ja maar als je op een brommer een grotere carburateur zet is dat ook nog steeds het zelfde, dus gewoon even logisch nadenken

en dat kabel gebeuren kun je op lossen met een gesplitste kabel (bijvoorbeeld bedoelt voor een olie tankje, maar ipv naar het olie tankje doe je hem naar je andere carb )

Dit bericht is gewijzigd door Tommy2win op 6-4-2008 om 22:58 uur.
 
Makrolon 6-4-2008 22:58 Print reply

Posts: 6733
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tommy2win
[...]

ja maar als je op een brommer een grotere carburateur zet is dat ook nog steeds het zelfde, dus gewoon even logisch nadenken

ben niet helemaal wakker meer :')
 
KTM 525 EXC Supermoto
gekke henkie 6-4-2008 23:37 Print reply

Posts: 878
ik weet dat het met injectie op auto`s wel gebeurt, 2 injectors in 1 inlaatkanaal.

In theorie moet het met een brommer ook lukken, maar dan zou ik je carbs "parallel" plaatsen (naast elkaar, met een y-vormig spruitstuk oid) ipv in serie (dus achter elkaar)

Voordeel hiervan is dat je met 2 12mm carbs, hetzelfde kunt bereiken als 1 24mm carb, een 12mm is over het algemeen makkelijker af te stellen dan een 24mm, ivm meerdere sproeiers in de 24, EN je krijgt een betere verneveling van je brandstof, omdat je met 2 kleine sproeiers werkt, ipv één grote.

Maar apart laten werken, dus eentje gebruiken als "boostcarb" zal heel lastig worden...
 
Ga toch krassen!
Maximilliano 6-4-2008 23:38 Print reply
Posts: 666
Volgens mij kan je het wel gewoon proberen.
1 kleine carburateur kopen en 1 grote kopen.

Proberen je spruitstuk te splitsen, en zo zorgen dat ze apart kunnen aangestuurd worden. (d.m.v. 2 kabels dus)

Je kan dus de kleine goed afstellen, daarna die grote afstellen.
Daarna zal je waarschijnlijk de kleine moeten afstellen op de grote stationair en andersom.

Als je het goed afgesteld krijgt, is het waarschijnlijk een prachtidee.

Zo kan je zuinig rijden als je wilt (je trekt gaskabel 1 aan) of doorvlammen (trek gaskabel 2 aan).
Als je met de ene dus volgas gaat, blijft de andere stationair lopen (en geeft ook zijn beetje mengsel aan de cilinder)

Maar om ze nou allebei tegelijkertijd te gaan gebruiken lijkt me niet echt een beter idee dan gewoon een grotere carburateur.

wel leuk om over na te denken.
 
Leen 6-4-2008 23:39 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gekke henkie
ik weet dat het met injectie op auto`s wel gebeurt, 2 injectors in 1 inlaatkanaal.

In theorie moet het met een brommer ook lukken, maar dan zou ik je carbs "parallel" plaatsen (naast elkaar, met een y-vormig spruitstuk oid) ipv in serie (dus achter elkaar)

Voordeel hiervan is dat je met 2 12mm carbs, hetzelfde kunt bereiken als 1 24mm carb, een 12mm is over het algemeen makkelijker af te stellen dan een 24mm, ivm meerdere sproeiers in de 24, EN je krijgt een betere verneveling van je brandstof, omdat je met 2 kleine sproeiers werkt, ipv één grote.

Maar apart laten werken, dus eentje gebruiken als "boostcarb" zal heel lastig worden...



nee, minder nog als 24mm, bereken het doorlaat oppervlak van 2x 12mm maar eens tov, 1x 24mm.
 
Streethonda 6-4-2008 23:42 Print reply

Posts: 2114
is een engelse of amerikaanse gast op youtube die had dit ook geprobeerd, weet alleen de naam niet meer.

hier: http://www.youtube.c...QyE&feature=user

Dit bericht is gewijzigd door Brommer-G op 6-4-2008 om 23:45 uur.
 
fs180 6-4-2008 23:46 Print reply

Posts: 1346
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
[...]



nee, minder nog als 24mm, bereken het doorlaat oppervlak van 2x 12mm maar eens tov, 1x 24mm.

is iets van 17mm uit mn hoofd, maar werkt stukken beter als 1 17mm omdat je hogere gasnelheid hebt, zuipt wel 2x zoveel
 
Oldtimer Puch Maxi TE KOOP
rubbert 6-4-2008 23:49 Print reply

Posts: 8825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]


gashandvat pakken van een rs250 of nsr250 ofzo, die hebben standaard 2 uitgaande kabels



ja, maar je zou ze na elkaar moeten openen, ander kan je net zo goed 1 grote kopen, maar heeft totaal geen zin, kan beter gewoon een grotere kopen ipv 2 kleinere

maar die 2 kabels is het probleem niet want anders kan je ook gewoon een kabel gebruiken van iets met een oliepomp, heb je ook 2 kabels

 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
Martijn II - Forum en Sales Moderator 7-4-2008 0:51 Print reply

Posts: 9841
als je ze achter elkaar zet heb je 2 venturi's met daartussen een heel inefficient stuk

ga daar maar eens over nadenken

idd beter een grotere of parallel.

in auto's dual stage heeft weer met andere dingen te maken... dat is omdat de primaire injectoren een bepaald bereik hebben, als je dat te hoog maakt kun je het niet meer nauwkeurig afregelen in de lage toeren... zelfde als dat je een nokkenas hebt die een achterlijk lange openingstijd heeft waardoor dat ding niet meer fatsoenlijk stationair kan lopen omdat de kleppen te lang open staan.


die doucheinjectoren zorgen er dan voor dat je bij de hogere toerentallen meer brandstof krijgt.

Bij een carburateur is dit zwaar overbodig omdat dat heel anders werkt maar zal de luchtstroom altijd in een bepaalde verhouding staan met je brandstoftoevoer, dus als je carb het qua brandstof niet meer bij kan benen, kan ie het ook niet met de lucht bijbenen, en moet je dus sowieso een grotere carb.

Een té grote carb zorgt dan dat je bij lagere toeren niet meer toekomt, en in zo'n geval gebruik je dus een tweede carb, die tevens meer lucht geeft, maar dat werkt alleen als je het parallel doet.

Als je ze achter elkaar zet, zullen ze toch echt beide even ver open moeten gaan op het zelfde moment, anders bepaalt de 2e carb gewoon hoeveel gas je geeft en aan de hand van die luchtstroom geeft de eerste carb dan weer extra benzine...moet je dus met idioot kleine sproeiers gaan kutten, het is niet af te regelen enz enz... en je zit met die inefficientie tussen de venturi's....je hebt als het ware 2 bottlenecks terwijl 1 al teveel is

 
Too cool for school!
ricardo 7-4-2008 3:40 Print reply
Posts: 605
ik denk niet dat het gaat werken , de ene carb oet al lucht aanzuigen en dat doet hij door de 2e carb waardoor die ook een mengsel van de 2e carb krijgt dus dna krijg je een vloedgolf benzine en weinig lucht het zou mischien wel werken alleen moet je de sproeier verdelen door 2 dus bijv. je hebt nu 60 dan moet je 2x sproeier 30 nemen...je zal ook een veeeeel tragere gasreactie krijgen..

Dit bericht is gewijzigd door ricardo op 7-4-2008 om 3:41 uur.
 
bleehhhh 150 cc tuinploeg blok op je brommer
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 7-4-2008 11:16 Print reply

Posts: 8585
De oudere XR en XL hadden een dubbele carburateur, parallel. Dat zijn dan wel viertaktcarburateurs. De juiste term is in feite registercarburateur.
Werkt overigens lekker, de tweede carburateur komt pas in werking voor de hogere toeren. Er zijn tegenstanders van dit systeem, want het is moeilijker af te stellen, en dan heb je dus geen winst...eeuwige discussie...
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
stoeptegel 7-4-2008 11:24 Print reply

Posts: 3085
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
De oudere XR en XL hadden een dubbele carburateur, parallel. Dat zijn dan wel viertaktcarburateurs. De juiste term is in feite registercarburateur.
Werkt overigens lekker, de tweede carburateur komt pas in werking voor de hogere toeren. Er zijn tegenstanders van dit systeem, want het is moeilijker af te stellen, en dan heb je dus geen winst...eeuwige discussie...

daar hebben ze toch de 2traps carb voor uitgevnden?
 
80 cc ownatsj
zwarte-beuner 7-4-2008 11:34 Print reply

Posts: 2651
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gekke henkie
ik weet dat het met injectie op auto`s wel gebeurt, 2 injectors in 1 inlaatkanaal.

In theorie moet het met een brommer ook lukken, maar dan zou ik je carbs "parallel" plaatsen (naast elkaar, met een y-vormig spruitstuk oid) ipv in serie (dus achter elkaar)

Voordeel hiervan is dat je met 2 12mm carbs, hetzelfde kunt bereiken als 1 24mm carb, een 12mm is over het algemeen makkelijker af te stellen dan een 24mm, ivm meerdere sproeiers in de 24, EN je krijgt een betere verneveling van je brandstof, omdat je met 2 kleine sproeiers werkt, ipv één grote.

Maar apart laten werken, dus eentje gebruiken als "boostcarb" zal heel lastig worden...


hoe wil je dat afstellen dan 2 carbs?
 
brommerloos
zwarte-beuner 7-4-2008 11:37 Print reply

Posts: 2651
kan je btw niet gewoon op mengsmereing gaan rijden en die splitsing kabel. ivp oliepomp kabel een gaskabel een 2e er bij hange?
 
brommerloos
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 7-4-2008 11:47 Print reply

Posts: 17929

Dit topic is 2950 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved