ikkejw |
30-3-2008 18:24 |
Posts: 9886 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: xXhonda-mtx-shXx
hey,
ik heb een orginele 50cc, van een mt5 hiervan wil ik een laagtoerige cilinder met veel koppel maken.
- heeft iemand hier ervaring / poortmap van?
- welke snelheid kan ik ongeveer halen?
Dit bericht is gewijzigd door xXhonda-mtx-shXx op 30-3-2008 om 17:41 uur.
ori mt is al ongelofelijk laagtoerig
koppel is niet te vinden in een 50cc. pak dan een 70, of nog beter, 80 of 125
spoelkanalen enzo van zo'n cilinder stellen ook niks voor, tenzij je een belgische cilinder hebt. die zijn al een stuk sneller te maken.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: PuchMaxiS72
Ken iemand die toch echt veel koppel heeft en 70-75 rijdt op 4.000-4.500 toeren. Kan makkelijk.
ja maar dat is waarschijnlijk een 4takt met meer dan 50cc
|
|
Preserve nature - Always wear a helmet |
|
grasmaaier89 |
30-3-2008 18:36 |
Posts: 14412 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]
wie is dat dan? wat voor brommer? heb je een poortmap van die cilinder? wat is de rest van de setup?
want "iemand" is wel heel onduidelijk
idd ja, is tie of BF?
|
|
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon |
|
xXhonda-mtx-shXx |
30-3-2008 18:44 |
Posts: 72 |
heb de vraag denk ik een beetje verkeerd gesteld, mijn principes zijn ook een beetje veranderd.
Koppel kan je idd niet echt krijgen met een
50 cc, maar de bedoeling is toch om wat meer te krijgen als org.
sinds je met lage toeren geen sneleheid kan maken kan ik beter zeggen dat hij wel toeren mag maken, maar zeker niet moet gaan janken..
hieronder nog een paar vraagjes
- kan iemand inschatten of ik >70km/h kan halen?
- wat voor carb. kan ik het beste gebruiken?
- bredere uitlaatpoort maak hem laagtoeriger, krijgt hij hier meer koppel en/of een hogere top van?
- is hij zuiniger met lage toeren?
- gaat er ook meer kapot met hoge toeren of valt dit wel mee?
- belgische 50cc.. is deze hoogtoerig? gaat hij lang mee?
(hoeveel)zuipt ie
|
|
|
|
De Schout |
30-3-2008 19:24 |
Posts: 5327 |
wat je wel zou kunnen proberen is je ori cilinder opboren naar 45mm en kijken wat er dan van je poorten over blijft.
m'n meest laagtoerige/koppel cilindertje wat ik gehad heb op 50 blok was een opgeboorde fast-arrow 50. daardoor was de uitlaat redelijk laag geworden. heb em zelf wat breder gemaakt. ding liep +/- 80 @ 7000rpm met 13mm. gek ding ging zelfs door de ori 3-plaats koppeling heen.
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
xXhonda-mtx-shXx |
30-3-2008 19:29 |
Posts: 72 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: De Schout
wat je wel zou kunnen proberen is je ori cilinder opboren naar 45mm en kijken wat er dan van je poorten over blijft.
m'n meest laagtoerige/koppel cilindertje wat ik gehad heb op 50 blok was een opgeboorde fast-arrow 50. daardoor was de uitlaat redelijk laag geworden. heb em zelf wat breder gemaakt. ding liep +/- 80 @ 7000rpm met 13mm. gek ding ging zelfs door de ori 3-plaats koppeling heen.
hmm ok bedankt, maar het is de bedoeling om op 50cc te blijven
|
|
|
|
farmer tuning |
4-4-2008 8:31 |
Posts: 703 |
wie zegt dat 50cc geen koppel kan hebben. dat kan wel degelijk. maak de uitlaat poort tot max 70% van de boring. zou er iets onder gaan zitte. omdat je nie in halve mm kan vrezen. 50cc is wel degelijk koppel te geven met wat kennis en wat tijd lukt het zeker. en wwat is koppel het kan zelfs zo erg dat je hem vol op ze achterwiel trekt. en als je je poort aanpast zou ik dit is mijn ervaring en werkt zeer goed zou ik de flens van je uitlaat aanpassen. omdat j er anders nog weinig aan hebt. als het ff kan bereken je uitlaat op ej poort scheelt ook een hoop als je een berekeing nodig heb ik ben je van dienst. maar 50cc kan koppel hebben wel degelijk. met tijd geld en gereedschap.
|
|
alle foute antwoorden in dit forum sta ik volkomen achter!!!!!!!!!!!!!!!!!1 |
|
PRO TUNING |
4-4-2008 9:23 |
Posts: 4000 |
Probeer aan de timingen van een 50 cc trial motor te komen, dit is wat je zoekt.
|
|
|
|
farmer tuning |
4-4-2008 9:29 |
Posts: 703 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Probeer aan de timingen van een 50 cc trial motor te komen, dit is wat je zoekt.
dus jij denkt dat je zomaar de timing van je cil aanpast. veel succes het kan lastig en zal zeker moeilijk worden. en het is 50cc he zijn niet zoveel 50cc trials. timing van spoelpoorten pas je niet 1 2 3 aan heb je wat ervaring en geduld en een haakse vrees voor nodig. dan nog wordt het lastig om de zelfde timing als die trial cil te krijgen. en een trial zil kan altijd nog beter gemaakt worden. dus dat is ook niet alles om die timing te evenaren. ga op je ervaring en die van andere af ik zou nooit een cil naar een andere bestaande cil maken. omdat je ook dan de flow in de cil aanpast. wat tot kaboem kan leiden begin nou maar met je uitlaat poort. das wel genoeg tot nu toe denk ik
|
|
alle foute antwoorden in dit forum sta ik volkomen achter!!!!!!!!!!!!!!!!!1 |
|
PRO TUNING |
4-4-2008 11:04 |
Posts: 4000 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: farmer tuning
[...]
dus jij denkt dat je zomaar de timing van je cil aanpast. veel succes het kan lastig en zal zeker moeilijk worden. en het is 50cc he zijn niet zoveel 50cc trials. timing van spoelpoorten pas je niet 1 2 3 aan heb je wat ervaring en geduld en een haakse vrees voor nodig. dan nog wordt het lastig om de zelfde timing als die trial cil te krijgen. en een trial zil kan altijd nog beter gemaakt worden. dus dat is ook niet alles om die timing te evenaren. ga op je ervaring en die van andere af ik zou nooit een cil naar een andere bestaande cil maken. omdat je ook dan de flow in de cil aanpast. wat tot kaboem kan leiden begin nou maar met je uitlaat poort. das wel genoeg tot nu toe denk ik
Ik heb nog maar 45 jaar ervaring in het tunen van 2 & 4 takt motoren en leer nog elke dag, maar wat jij voorstelt werkt helemaal niet weet ik uit ervaring, maar probeer mij eens te overtuigen
|
|
|
|
farmer tuning |
4-4-2008 11:19 |
Posts: 703 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]
Ik heb nog maar 45 jaar ervaring in het tunen van 2 & 4 takt motoren en leer nog elke dag, maar wat jij voorstelt werkt helemaal niet weet ik uit ervaring, maar probeer mij eens te overtuigen
wat stel ik voor helemaal niks. ik zeg alleen maar dat het niet makkelijk is om een timing van een andere cil naar een andere cil te plaatsen. moet je wel van wanten weten hoor. wat zou ik stellen dan volgens jou zeg maar.
|
|
alle foute antwoorden in dit forum sta ik volkomen achter!!!!!!!!!!!!!!!!!1 |
|
Uncle BLAM |
4-4-2008 12:40 |
Posts: 1025 |
ik heb het hier een keer over gehad met een man van de trail club drente,
hij zei dat tussen alle viertakt 250cc trail motoren er één man reed met een kreidler en die jengelde voortdurend 10k of meer als 'ie over een boomstam heen wou
maar het lukte 'm wel elke keer ...
|
|
een BF teller is sneller |
|
crossgek - Forum en Sales Moderator |
4-4-2008 15:03 |
Posts: 10560 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: farmer tuning
wie zegt dat 50cc geen koppel kan hebben. dat kan wel degelijk. maak de uitlaat poort tot max 70% van de boring. zou er iets onder gaan zitte. omdat je nie in halve mm kan vrezen. 50cc is wel degelijk koppel te geven met wat kennis en wat tijd lukt het zeker. en wwat is koppel het kan zelfs zo erg dat je hem vol op ze achterwiel trekt. en als je je poort aanpast zou ik dit is mijn ervaring en werkt zeer goed zou ik de flens van je uitlaat aanpassen. omdat j er anders nog weinig aan hebt. als het ff kan bereken je uitlaat op ej poort scheelt ook een hoop als je een berekeing nodig heb ik ben je van dienst. maar 50cc kan koppel hebben wel degelijk. met tijd geld en gereedschap.
jij snapt er niet zoveel van hé
met een zuigertje van een 50cc moet je gigantische druk hebben bij een ontbranding om een beetje koppel te krijgen.
je kunt btw de laatste stukjes van poorten met iets minder grofs bewerken als dremel met lompste frees waardoor een halve mm nauwkeurig makkelijk kan.
50cc en fatsoenlijk koppel kan met een std cilinder iig niet worden verkregen door uitlaatpoort breder te maken.
|
|
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning |
|
farmer tuning |
4-4-2008 15:21 |
Posts: 703 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: crossgek
[...]
jij snapt er niet zoveel van hé
met een zuigertje van een 50cc moet je gigantische druk hebben bij een ontbranding om een beetje koppel te krijgen.
je kunt btw de laatste stukjes van poorten met iets minder grofs bewerken als dremel met lompste frees waardoor een halve mm nauwkeurig makkelijk kan.
50cc en fatsoenlijk koppel kan met een std cilinder iig niet worden verkregen door uitlaatpoort breder te maken.
heb je het geprobeert nee zeker. nou het kan egt wel heel erg goed zelfs. geef mij een reden waarom het niet kan dus niet van het kan niet maar feiten. ik zelf zeg dat eht kan heb het gedaan had masterlijk koppel eruit. oke die druk is waar maar dat houdt je niet tegen. verhoog je squish band tot max 68% van de boring.
|
|
alle foute antwoorden in dit forum sta ik volkomen achter!!!!!!!!!!!!!!!!!1 |
|
bart de scootergek |
4-4-2008 15:23 |
Posts: 8916 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: farmer tuning
[...]
heb je het geprobeert nee zeker. nou het kan egt wel heel erg goed zelfs. geef mij een reden waarom het niet kan dus niet van het kan niet maar feiten. ik zelf zeg dat eht kan heb het gedaan had masterlijk koppel eruit. oke die druk is waar maar dat houdt je niet tegen. verhoog je squish band tot max 68% van de boring.
Zie antwoord van Pro-tuning.
Daarnaast geef jij eerst maar eens feiten waarom het wel werkt, in de wetenschap is het normaal dat een theorie onjuist is tot hij bewezen is, dus laat jij eerst maar iets zien met feiten.
|
|
Honda RC-33 |
|
crossgek - Forum en Sales Moderator |
4-4-2008 15:25 |
Posts: 10560 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: farmer tuning
[...]
heb je het geprobeert nee zeker. nou het kan egt wel heel erg goed zelfs. geef mij een reden waarom het niet kan dus niet van het kan niet maar feiten. ik zelf zeg dat eht kan heb het gedaan had masterlijk koppel eruit. oke die druk is waar maar dat houdt je niet tegen. verhoog je squish band tot max 68% van de boring.
het maakt niet uit wat je doet.
koppel is dat kracht die je zuiger uitoefend op de drijfstang en dat x de arm die hij heeft vanaf het hart vd krukas.
en de druk die de zuiger geeft op de drijfstang is de druk boven de zuiger (in bar of pascal wat je wil) x de oppervlakte van de zuiger.
aangezien een 50cc GEEN grote arm heeft bij de krukas EN GEEN grote zuigerdiameter.
daarbij kun je de quish en compressie en alles aanpassen wat je wilt. maar het gaat toch pingelen of te rare krachten geven voor je het resultaat hebt wat jij beweert.
en fatsoenlijk koppel dus
kun je een fatsoenlijk koppel gerust vergeten..
al gooi de de uitlaatpoort op 80% (en ja dat loopt ook wel even) dan nog heb je geen serieus koppel.
Dit bericht is gewijzigd door crossgek op 4-4-2008 om 15:27 uur.
|
|
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning |
|