Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Honda MB5 Onsteking (zoveelste topic)

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1080 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #48737 - Honda MB5 Onsteking (zoveelste topi...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1215 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

r.g.j.jansman 26-3-2008 12:49 Print topicpost
Posts: 4
Hallo,

Aangezien ik net een nieuwe gebruiker ben mag ik alleen in het BeF posten. Dus ik ben me ervan bewust dat deze post hier mogelijk niet hoort.

Mijn MB rijd zo'n 200 meter na starten. Daarna begint deze te stotteren en kleine steekvlammen uit de uitlaat te gooien. Als je motor gewoon stationair loopt is er niets aan de hand.

Welke stappen heb ik al ondernomen:
- Meten van Ontstekingsspoel aan de hand van de bijlagen die ik KB staan. Resultaat: OK.
- Meten van de CDI-unit, wederom aan de hand van een artikel in de KB. Resultaat: Binnen de grenzen.

Wat er dan overblijft is de kabelboom, bougie en bobine.
- De bougie is nog geen 2 weken oud.
- Kabelboom heb ik nog niet getest, maar buitenkant (tape) is nog goed dicht. (Dat zegt nog niet veel, dus deze ga ik binnen kort met een 'zware' last meten. Bijvoorbeeld met een lamp die veel stroom lust
- Bobine, daarvan is de vraag hoe ik deze kan doormeten. En verder weet ik niet wat het verschil is tussen het oude/nieuwe type bobine. (Ik heb een 'nieuwe'/'tweede'/'laatste')

Heeft iemand van nog tips waar ik mogelijk wat mee kan?

Oohja... Problemen begonnen bij nat weer, maar de laatste tijd maakt dat ook niet meer zoveel uit.

Robin
 

ikkejw 26-3-2008 12:54 Print reply

Posts: 9886
staat je ontsteking nog wel op tijd?
 
Preserve nature - Always wear a helmet
Jheronimus 26-3-2008 12:56 Print reply

Posts: 33
Hi, bobine bestaat uit twee spoelen erg lastig om te meten!
Kunt hoogstens meten of de boel niet doorslaat (kortsluiting). Bij twijfel gewoon vervangen, zijn niet duur.
 
nix 26-3-2008 13:04 Print reply
Posts: 253
Ik zou toch nog eens een andere bougie proberen. Ik heb dit ook eens voorgehad en toen was mijn nieuw aangekochte bougie ook defect.
 
We hebben het ook zitten: tegen 2010 ook nummerplaat voor brommers in Belgie
Henk MT5 26-3-2008 13:14 Print reply
Posts: 31
probeer eens een andere warmtegraad bougie. Waarschijnlijk wordt de bougie te warm waardoor deze begint te gloeien, en dat gaat je brommer voorontsteken.
Uit jou verhaal te begrijpen ontstaan de problemen wanneer de brommer warm begint te worden dus denk ik dat het probleem hier ligt.
 
niet langer lullen dan je pik groot is
r.g.j.jansman 26-3-2008 13:22 Print reply
Posts: 4
@ikkejw:
Onsteking staat fijn

@Jheronimus:
Inderdaad, ze kosten niet zo heel veel.

@nix:
Naar aanleiding van jou ervaring zal ik nog een bougie proberen.

@Henk MT5:
Ik geloof niet dat die bougie de kans krijgt om de gaan gloeien.
Het stotteren begint na zo'n 200 meter. Lijkt me gek dat het blok / bougie dan al op zo'n hoge temperatuur is.

Als ik 'm 10 minuten stationair laat draaien zou die die temperatuur ook hebben en dan is er niets aan de hand.


Alvast bedankt voor deze snelle reacties.
 
Cyper.76 26-3-2008 13:43 Print reply

Posts: 219
het klinkt wel als een ontstekingsprobleem, maar weet je zeker dat het dat is?

Ga even na waar je als het laatst mee hebt gesleuteld, heb je met de ontsteking geknoeid? of carburateur erafgehaald, of ben je door een plas water gereden en toen viel hij 200meter erna uit?

als je hem stationair laat lopen en dan gas geeft, wat doet hij dan?

 
r.g.j.jansman 26-3-2008 14:00 Print reply
Posts: 4
Laatst gesleuteld:
Naaldlager kapot, zuiger vervangen (advies), cilinder was nog wel goed.
Tevens heb ik toen van het moment gebruik gemaakt om alle keerringen te vervangen. Lagers kunnen nog wel even mee.

Maar voordat ik het blok los heb gehad waren er al problemen (stotteren). Nieuwe bougie er in gedaan, en het ging weer even goed. Tot dat het naaldlager het opgaf. (Waarschijnlijk, nu ik er over nadenk) door die stotteringen verzwakt.

Zuiger inrijden.. gaat allemaal goed. 2 Dagen heb ik er gewoon op kunnen rijden. (elke dag wel zo'n 30 km).
Wilde er vanmorgen mee weg en kom nog geen 1000 meter (=1km) van huis.

En wat betreft het water... Schone weg (geen sneeuw), water in de berm, geen plassen geraakt.
 
-TimP- 26-3-2008 14:39 Print reply

Posts: 1836
Ik had ook zoiets.. toen was men spoel kapot.
 
zxr club zx6r 2003
r.g.j.jansman 26-3-2008 16:58 Print reply
Posts: 4
Ik heb zojuist 2 nieuwe onderdelen geplaatst:
- Bougie
- Bougiedop (waarschijnlijk het probleem)

Het lijkt goed te gaan. We zullen het is even een paar dagen aan zien.

Alvast bedankt voor alle reacties.
 
Cyper.76 26-3-2008 22:12 Print reply

Posts: 219
het zijn de kleine dingen die het doen
 
Streethonda 27-3-2008 8:26 Print reply

Posts: 2114
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Cyper.76
het zijn de kleine dingen die het doen

dat vind ik nou zo kut aan een brommer
 

Dit topic is 1215 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved