Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Uitlaat: hoe lassen?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1083 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #48689 - Uitlaat: hoe lassen?
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 6451 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

fox-power 24-3-2008 18:27 Print topicpost

Posts: 834
ik wil graag plaatstaal van 0.8 mm lassen,
ik weet dat dit met tig en autogeen kan. maar heb dat niet (meer) tot mijn beschikking?.
mijn vraag is nu is dit te doen met hardsolderen?
dus dmf gasbrander en dan soldeertoevoeging, of dan evt toevoeging wat je ook bij autogeen gebruikt?
het is om een uitlaat te lassen.
is dit mogelijk?

en met electrisch lassen lijkt me dat het helemaal niet kan? of wil dit juist wel? met dunne electroden en lage amperestand ?.
 

DoDo-tomos 24-3-2008 18:37 Print reply

Posts: 1842
alles is mogelijk om gwn te lassen.
denk als je de goede electrode en goede wattage hebt dat je het kan lassen
 
of vraag het niek de wildt
fox-power 24-3-2008 18:40 Print reply

Posts: 834
las electrodes, weet jij tot welke maat die gaan, tot hoe klein, heb al wel is van 1mm gezien, zou dat klein genoeg zijn ?.
 
Joel_koningslust 24-3-2008 18:40 Print reply

Posts: 14514
als je goed met electrode kunt lassen is het met electrode ook wel te doen, maar hardsolderen gaat niet lukken. dat kan je met een gewone gasbrander niet heet genoeg krijgen. als je een autogeenbrander gebruikt kun je het wel hardsolderen, dan moet je gewoon zilversoldeer gebruiken. dat werkt het mooiste voor een uitlaat
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
fox-power 24-3-2008 18:42 Print reply

Posts: 834
met autogeen gaat het dus ook prima?, dat heb ik op school ook gedaan maar dan vaak op platte stukken aan elkaar lassen. maar met het gevolg dat door de hitte de platen gingen rekken en golven.
krijg je dat niet met uitlatne?
 
ronge48 24-3-2008 18:44 Print reply

Posts: 3003
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: fox-power
met autogeen gaat het dus ook prima?, dat heb ik op school ook gedaan maar dan vaak op platte stukken aan elkaar lassen. maar met het gevolg dat door de hitte de platen gingen rekken en golven.
krijg je dat niet met uitlatne?


ronden stukken trekken niet zo snel krom dan rechte platen, je zal dan zelf wel weten eerst rondom op wat plaatsen hechten dan is dit wel te doen

als je goed bent met tiglassen kan dat ook
 
Bier, Zweet en gebakken Schoap
fox-power 24-3-2008 18:45 Print reply

Posts: 834
in mijn mening kan het moier met tig dan autogeen, maar ik beschik over beide methodes niet meer, geen ander opties ? die goekoper zijn,
 
Arjanus 24-3-2008 18:46 Print reply

Posts: 9073
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: fox-power
in mijn mening kan het moier met tig dan autogeen, maar ik beschik over beide methodes niet meer, geen ander opties ? die goekoper zijn,


een lasboer opzoeken die het voor 5 euro voor je doet ?
 
lieber nurburgring als ehering
Joel_koningslust 24-3-2008 18:47 Print reply

Posts: 14514
zoals al gezegd. electroden, co2 of migmag kan ook



en over dat kromtrekken, als je eerst alles puntlast dan trekt het niet meer zo snel krom
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
Derbi-Olaf 24-3-2008 18:51 Print reply

Posts: 14999
Wij hebben voor op het elektroden lasapparaat een toestel speciaal voor plaatstaal te lassen, dit sluit je aan waar je normaal je elektrode in doet, volges my is het een soort trafo ofzo...
wat het exact gekost heeft weet ik ook niet
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Joel_koningslust 24-3-2008 18:54 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Fantic303trial type2
Wij hebben voor op het elektroden lasapparaat een toestel speciaal voor plaatstaal te lassen, dit sluit je aan waar je normaal je elektrode in doet, volges my is het een soort trafo ofzo...
wat het exact gekost heeft weet ik ook niet


je kunt inderdaad opzetstukken kopen voor een electroden apparaat.

je hebt er ook tig toortsen voor die je zo op een electodenapparaat kunt zetten

maar beter laat je het ergens lassen ja, ergens een plaatselijk bedrijfje opzoeken dat doet het wel voor een tientje als jij de conussen enz inlevert
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
fox-power 24-3-2008 18:59 Print reply

Posts: 834
oke ik denk er even over ik kan sowiso wel proberen om het met electrisch te doen. en anders gaat het gewoon naar een lasser.
 
Harold 24-3-2008 21:35 Print reply

Posts: 1052
Met autogeen lassen breng je veel te veel warmte in en gaan je mooi passende conusjes niet bepaald meer passen... ook al hecht je het nog op zo veel punten vast. Tig daarintegen brengt weinig warmte in het materiaal en is daar dus erg geschikt voor.

Ik heb zelf een keer een uitlaat met electroden gelast, welke diameter ze waren weet ik niet meer. Het wil wel, maar mooi wordt het niet. Wanneer er een gaatje valt tijdens het lassen kun je het ook amper weer dicht krijgen. Het is wel geluk, maar ik zelf zou het niet weer zo doen.

Er zijn ook van die kleine gasbranderdjes speciaal voor hardsolderen; hebben een heel heet klein vlammetje. Hier kun je heel mooi mee hardsolderen zonder dat je teveel warmte in brengt en het dus gaat golfen. Ik heb wel eens uitlaatjes gezien waarmee ze dat gedaan hadden (gewoon met zilversoldeer) en dat ziet er heel netjes uit.
 
ikkejw 24-3-2008 21:56 Print reply

Posts: 9886
uitlaat hardsolderen gaat best heb ik me laten vertellen
 
Preserve nature - Always wear a helmet
fox-power 24-3-2008 22:15 Print reply

Posts: 834
oke, dus gewoon een brandertje zien te krijgen met zoon klein mogelijke flam. en dan mooi blauw afstellen en met silversoldeer doen?

 
Frysk 24-3-2008 22:24 Print reply

Posts: 34930
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: fox-power
oke, dus gewoon een brandertje zien te krijgen met zoon klein mogelijke flam. en dan mooi blauw afstellen en met silversoldeer doen?



hmm, dat gouden zou beter bestand zijn tegen hitte werd ons verteld op school, heb er namelijk ook aan zitten denken,

Wel dat soldeer poeder gebruiken!
 
giggitybyte

Dit topic is 6451 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved