Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - CB50 vervroegend vliegwiel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1206 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #48666 - CB50 vervroegend vliegwiel
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 7245 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Iceburn 23-3-2008 15:21 Print topicpost

Posts: 310
Hallo

Ik zou graag wat foto's willen van een werkend vervroegend vliegwiel. Dus als iemand een werkende heeft, wil ik graag zien:
- De nok
- De bevestigingsbouten van het systeem

Deze twee punten graag met de spie op 1 plek (bijv spiebaan naar onder). Aan de hand van die foto's kan ik m'n vvv misschien in orde krijgen

Wie helpt me
 
4-stroke 4-ever

De Schout 23-3-2008 16:05 Print reply
Posts: 5327
als k op zolder kruip met een vliegwieltrekker en nog wat troep zou ik een foto voor je kunnen maken van hoe ik een ori verlatend vliegwiel heb omgebeunt tot vervroegend.. weet alleen niet of je daar veel aan hebt. maar gebruik je verbeelding en je verstand een beetje dan kom je er toch vanzelf uit hoe zo'n ding in elkaar hoort...
 
tune tweak fiddle bang bummer
Uncle BLAM 23-3-2008 16:12 Print reply

Posts: 1025
Ik heb een vervroegend vliegwiel gemaakt van de ori verlatende, daar is een beschrijving voor :

http://www.cy50.de/C...CY-FVS2/cy-fvs2.html

dit is niet compleet kom ik net achter :S

maar het geeft een idee van hoe het zou kunnen, de plaatjes waar de veren eerst aan zaten worden stopjes waar de gewichtjes niet verder kunnen ( ombuigen dus ) en je hebt andere/kortere veertjes nodig.

ik gebruik geen spie omdat het vliegwiel er 'verschoven' op zit, maar dit kan wel als je in de losse nok ( die van de vervroegings/verlatingsplaat ) twee gleuven extra maakt op de juiste plek

het systeem met gewone veertjes is niet optimaal, daarom heeft dezelfde man van deze uitleg een replica cy80 vervroeger gemaakt met torsie veertjes ( óók op deze site te vinden ) dit schijnt weer beter te werken.

het beste werkt een vervroegende cdi met een elektronische ontsteking maar daarmee ben je wél een paar honderd euro verder
 
een BF teller is sneller
Iceburn 23-3-2008 16:25 Print reply

Posts: 310
Ik heb al een vervroegend vliegwiel (systeem van een XR80), maar deze werkt voor geen meter... Ik heb al meerdere dingen geprobeerd, dus zou ik graag van een vliegwiel willen afkijken die werkt.

Dit bericht is gewijzigd door Iceburn op 23-3-2008 om 16:25 uur.
 
4-stroke 4-ever
Uncle BLAM 23-3-2008 16:34 Print reply

Posts: 1025
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Iceburn
Ik heb al een vervroegend vliegwiel (systeem van een XR80), maar deze werkt voor geen meter... Ik heb al meerdere dingen geprobeerd, dus zou ik graag van een vliegwiel willen afkijken die werkt.

Dit bericht is gewijzigd door Iceburn op 23-3-2008 om 16:25 uur.


een xr80 vliegwiel heeft twee magneten i.p.v. 4 en dat geeft problemen
je hebt iig 4 magneten nodig, met twee schijnt het niet te werken

( of wat óók kan gebeuren, als je de nok los gehad hebt dat je 'm er verkeerd om op zet en dan klopt het ontstekings moment niet meer )
 
een BF teller is sneller
Iceburn 23-3-2008 16:39 Print reply

Posts: 310
Ja, hij heeft 2 magneten, en de schroefgaten zitten ook anders dan bij een origineel vliegwiel. Ik heb de popnagels eruit geboord, de 'grondplaat van het vliegwiel' er uit getikt, en in een vliegwielomhulsel met 4 magneten geplaatst. Toen het systeem er in geplaatst, en hij werkte wel. Hij loopt alleen niet goed stationair, en kruipt naar de 6000 toeren. Daarna wil hij wel toeren maken, maar het begin is matig.
Ik heb al meerdere ontstekingstijdstippen geprobeerd, maar hij werkt niet fijn.

Na een jaar geprutst te hebben met dit vliegwiel wil ik het gewoon van een ander vliegwiel afkijken, en dan weet ik zeker dat het goed moet zitten.

hier een foto hoe die er uit ziet nu:






Dit bericht is gewijzigd door Iceburn op 23-3-2008 om 16:40 uur.
 
4-stroke 4-ever
Iceburn 25-3-2008 17:55 Print reply

Posts: 310
Zo, ik heb foto's. Het vliegwiel is nu hetzelfde als een werkende van iemand anders. Ik zal binnenkort wel melden of het allemaal geslaagd is.
 
4-stroke 4-ever
Viertakt 25-3-2008 18:00 Print reply

Posts: 3586
Kijk in de gallery van mijn CB Staat aardig wat uitgelegd er over.
Als je verder nog vragen hebt, mag je een PM sturen.

Ik heb ook zelf mijn vliegwiel van vertragend naar vervroegend omgebouwd.


Edit: ik citeer even:

Quote:
Eigenbouw mechanische ontstekingsvervroeging



Extra gaatjes geboort, zodat de nokken 5,2 (ongeveer 15 graden) milimeter verschoven kunnen worden waardoor het tijdstip goed is waneer de nokken omgedraaid worden.




Hier kun je zien hoe ik de nokken omgedraaid heb en met stugge veertjes die rond een toerental van 3500-4000 toeren de nok verdraaien naar een vroeger ontstekingstijdstip.



Hier kun je zien hoe de nokken zijn ingebouwd in het vliegwiel.



Als het de nokjes centrifugaal naar buiten gedrukt worden, gaat het ontstekingstijdstip automatisch een paar graden vroeger.



Totaalplaatje.


Voor vragen hierover kun je me inboxen en dan wil ik het allemaal nog wel wat beter uitleggen.



Vervroeging testen doormiddel van stroboscoop filmpje
Hier nog een filmpje, je kunt zien zodra hij 3500-4000 toeren haalt, 'verdraait' het vliegwiel tenopzichte van de krukas, waardoor het ontstekingstijdstip vervroegd word waardoor hij veel en veel optimaler loopt.
een soort van mechanische "HPI" dus


Dit bericht is gewijzigd door Cryvahoc op 25-3-2008 om 18:01 uur.


EDIT2: ik heb nog wel ergens een paar blaadjes vol met gradenberekeningen liggen, zal eens kijken of ik deze kan vinden. Als ik ze vind scan ik ze wel even in, daar staat precies op hoe en wat.
Is alweer een tijdje geleden dat ik mijn vliegwiel omgebouwd heb.
Anders zal ik mijn vader wel eventjes vragen, want die heeft me er toen mee geholpen, mischien dat hij het nog precies weet.

Dit bericht is gewijzigd door Cryvahoc op 25-3-2008 om 18:10 uur.
 
Viertakt uber alles.
Iceburn 25-3-2008 18:46 Print reply

Posts: 310
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Iceburn
Aan de hand van die foto's kan ik m'n vvv misschien in orde krijgen



Ik citeer dit maar even, voordat ik nog meer handleidingen naar m'n hoofd krijgt geslingerd (goed bedoelt, weet ik) van hoe je een verlatend vliegwiel omzet naar een vervroegend vliegwiel. Bedankt voor dit, maar ik heb het liefst een XR80 vliegwiel die passend is gemaakt voor de CB.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Iceburn
Zo, ik heb foto's. Het vliegwiel is nu hetzelfde als een werkende van iemand anders. Ik zal binnenkort wel melden of het allemaal geslaagd is.


maar de foto's waar dit het geval is, heb ik gekregen vandaag. Dus het probleem is waarschijnlijk opgelost. Dit is het eindresultaat:




Links het oude Fpunt, rechts het nieuwe.





Dit bericht is gewijzigd door Iceburn op 25-3-2008 om 18:48 uur.
 
4-stroke 4-ever

Dit topic is 7245 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved