Kijk dit dan. Symetrische 2t 50cc
http://nl.youtube.com/watch?v=jtTc7sk8WS8
http://geocities.com...ema/FSTsystemNL.html
Het woord symetric zegt al veel, maar het gaat uiteindelijk om die 100% time arae, ofwel 100% poortbezetting. De gehele spoeling van zowel het verse als het verbrande gassen gaan symetrisch door de cilinder. Na de verbranding gaan eerst de 4 rondom gelegen uitlaatpoorten gelijktijdig open zodat de verbrande gassen de cilinder naar alle kanten kunnen verlaten. Daarna openen gelijktijdig de eveneens geheel symetrisch gelegen spoelpoorten en kunnen de verse gassen naar binnen. Deze worden vlak over de zuiger recht naar het centrum van de cilinder gestuurd. Om vervolgens via het centrum van de cilinder richting verbrandingskamer bewegen. De resterende verbrande gassen worden op dat moment naar de buitenrand gedrukt. Vervolgens maakt het gas in de verbrandingskamer een omkeerbeweging achter het verbrande gas aan richting de 4 uitlaatpoorten.
Dus 2 lagen volkomen symetrisch gelegen poorten boven elkaar, de ondersten zijn spoelpoorten.
Hierdoor ontstaat aanzienlijk meer in- en uitlaat time area (tijd oppervlak) capaciteit, zelfs tot 100%. Er blijft namelijk geen ongebruikte ruimte meer over. De uitlaatpoorten kunnen nu echter niet doorlopen tot het onderste dode punt maar dat is helemaal niet belangrijk. De capaciteit die bij het opengaan vrijkomt is zo groot dat het meeste verbrande gas reeds in de 4 uitlaatpijpen verdwenen is en daarmee de verse gassen meer ruimte bied bij het binnenstromen.
Mooi bedacht/gemaakt
Dit bericht is gewijzigd door Jasper Strahiem op 18-3-2008 om 20:06 uur.
|