gerwin88 |
15-3-2008 15:58 |
Posts: 5197 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Bartoethale
Ik heb al een tijdje een probleem met mijn zuigers. Telkens als ik een nieuwe zuiger op mn Honda MB zet gaat hij na een km of 200 á 300 kapot. De zuigerveren breken en/of gaan vast zitten. Ook gaat er steeds weer een hap uit de groef van de zuigerveren. Dit is aan de rechterkant van de inlaatpoort. De zuiger krijgt aan de zijkant bovenaan een blauw/bruine/zwarte kleur. Mijn cilinder kop is ook al beschadigd hierdoor maar dit terzijde. Heeft iemand een idee hoe dit komt?
50cc snel imitatie 39,50mm
originele cilinderkop
B8HS bougie
Alvast bedankt,
Bart
meng je je benzine zelf?
en wat voor carburateur/spoeier heb je erop zitten?
|
|
VW rider for live |
|
Timon88 |
15-3-2008 16:06 |
Posts: 1477 |
Zo te horen monteer jij de zuiger verkeerd of heb je een verkeerde zuiger. Als je een nieuwe zuiger monteert, zorg er dan voor dat de veren op de juiste manier gemonteerd worden. Dat wil zeggen met de opening van de veer over dat kleine uitstekende puntje op je zuiger (en let er op dat je de veren niet op zijn kop monteert). Tevens moet het pijltje op de zuiger naar de uitlaatpoort wijzen. Smeer de zuiger in met een klein beetje olie zodat ie gemakkelijk in de cilinder glijt. Zorg er voor dat je geen kracht zet maar de zuigerveren begeleidt zodat de zuiger rustig in de cilinder glijt (lees: duw de zuigerveren een beetje in als de zuiger de cilinder in gaat). Voor dat je de kop monteerd moet je even voorzichtig je kickstarter bewegen. Zo kan je nog even controleren of de zuiger correct gemonteerd is en spoepel beweegt.
Wat ook kan is dat jouw cilinder ergens beschadigd is, maar de zuiger wel goed gemonteerd wordt en dat daardoor elke keer je zuiger stuk gaat. Misschien kan je die ook even nakijken (metname de poorten) of even een foto hier plaatsen.
en zoals gerwin88 al hierboven noemt: Zorg er voor dat je de juiste mengsmeer verhoudingen hebt.
veel succes
Dit bericht is gewijzigd door Timon88 op 15-3-2008 om 16:09 uur.
|
|
Holland-Meeting |
|
ikkejw |
15-3-2008 16:39 |
Posts: 9886 |
het is een imi cilinder, dus wss zijn de poorten slecht afgewerkt
|
|
Preserve nature - Always wear a helmet |
|
Bartoethale |
15-3-2008 17:23 |
Posts: 59 |
Een zuiger instaleren dat kan ik wel. "IN" bij de de inlaatpoort. de zuigerveren voorzichtig en goed plaatsen. Ik zal eens een foto maken. Misschien kunnen jullie er iets an zien. Ik smeer mijn bezine altijd zelf. Ik smeer 1 liter olie op 40 bezine.
nader bericht volgt
|
|
|
|
gerwin88 |
15-3-2008 17:37 |
Posts: 5197 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
het is een imi cilinder, dus wss zijn de poorten slecht afgewerkt
oke, dat zal wel zo zijn...
maar dan is het nog niet normaal dat ze na 300km ermee stoppen.
|
|
VW rider for live |
|
De Schout |
15-3-2008 18:00 |
Posts: 5327 |
zuiger niet goed, niet goed gemonteerd of cilinder niet van maat. bruine plekken komen door gebroken zuigerveren, dan kan er namelijk brandend mengsels langs je zuiger af stromen, daardoor word tie zwart.
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
Bartoethale |
15-3-2008 18:01 |
Posts: 59 |
|
|
|
|
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
15-3-2008 18:04 |
Posts: 17929 |
ik denk dat je veer in je poort blijft hangen
als nou eens ff met een stift 2 streepjes bovenop je zuiger zet, waar de slotjes zitten, en je duwt m dan in je cilinder zoals die hoort, komen die streepjes dan ergens overeen met een poort?
|
|
|
|
Bartoethale |
15-3-2008 18:07 |
Posts: 59 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
ik denk dat je veer in je poort blijft hangen
als nou eens ff met een stift 2 streepjes bovenop je zuiger zet, waar de slotjes zitten, en je duwt m dan in je cilinder zoals die hoort, komen die streepjes dan ergens overeen met een poort?
Ja, de beschadiging zit precies bij de linker spoelpoort..... dus is de cilinder dan gaar?
|
|
|
|
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
15-3-2008 18:08 |
Posts: 17929 |
niet de beschadiging, het slotje van de zuigerveer, of is dat bij de beschadiging?
de slotjes mogen NOOIT door een poort gaan, doen ze dat wel dan loopt die inderdaad elke 200 km kapot
|
|
|
|
ronge48 |
15-3-2008 18:14 |
Posts: 3003 |
heb je ook elke keer je blok weer schoon gemaakt als je de zuiger ging vervangen? er kan een stukje van de zuiger in liggen en die zorgt dan steeds voor je vastlopers
|
|
Bier, Zweet en gebakken Schoap |
|
Bartoethale |
15-3-2008 18:16 |
Posts: 59 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
niet de beschadiging, het slotje van de zuigerveer, of is dat bij de beschadiging?
de slotjes mogen NOOIT door een poort gaan, doen ze dat wel dan loopt die inderdaad elke 200 km kapot
De slotjes zitten aan de inlaat kant. Ze zijn wel te zien bij de inlaatpoort maar de zuiger komt niet zo hoog(of laag)...
Maar het moet toch kloppen dat je de "IN"(bovenop de zuiger) aan de inlaatkant moet doen?
|
|
|
|
Bartoethale |
15-3-2008 18:18 |
Posts: 59 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kevin-senda-sm
heb je ook elke keer je blok weer schoon gemaakt als je de zuiger ging vervangen? er kan een stukje van de zuiger in liggen en die zorgt dan steeds voor je vastlopers
Ik heb laatst de blokolie ververst, ook weet ik dat de koppelingskant schoon is... maar het carter doe ik niet splijten.
|
|
|
|
De Schout |
15-3-2008 18:19 |
Posts: 5327 |
pak ff een zuiger zet met stift een streep op de bovenkant waar de slotjes van de zuigerveren zitten, zet de zuiger er dan ff in en kijk of alles goed gaat.
edit: en als je toch bezig bent kijk ff hoveel slotspeling je zuigerveren hebben dus veer los in de cilinder steken, zorgen dat tie recht zit door em met een zuiger een beetje verder er in te drukken en dan ff kijken hoeveel ruimte er zit tussen de uiteinden.
Dit bericht is gewijzigd door De Schout op 15-3-2008 om 18:20 uur.
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
Bartoethale |
15-3-2008 18:23 |
Posts: 59 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: De Schout
pak ff een zuiger zet met stift een streep op de bovenkant waar de slotjes van de zuigerveren zitten, zet de zuiger er dan ff in en kijk of alles goed gaat.
edit: en als je toch bezig bent kijk ff hoveel slotspeling je zuigerveren hebben dus veer los in de cilinder steken, zorgen dat tie recht zit door em met een zuiger een beetje verder er in te drukken en dan ff kijken hoeveel ruimte er zit tussen de uiteinden.
Dit bericht is gewijzigd door De Schout op 15-3-2008 om 18:20 uur.
Sorry maar ik snap het niet helemaal, wat moet ik zien met die streepjes? of die langs een poort komen?
De slotspeling controleer ik altijd
|
|
|
|