precies.
kawasaki gebruikt het kips syteem vanaf 1985 op de kx125 en kx250.
kips staat voor: kawasaki integrated powervalve system.
hoe hoger je uitlaatpoort zit des te hoger je kracht in toeren zit.
en dus hoe lager je uitlaatpoort zit hoe lager je de kracht in toeren hebt.
als je nu een hele grote uitlaat poort hebt en je hebt iets wat je voor de bovenkant zou kunnen houden dan heb je het vermogen in lage toeren en hoe hoger je in toeren gaat hoe verder je dat wat je voor de poort houd weghaald en dus je poort opening telkens hoger komt te zitten wat gelijk op gaat met je toeren dan heb je ook het vermogen weer hoger zitten in toeren.
Dat is dus eigenlijk wat een powervalve systeem doet.
die heeft een klep of kleppen hangt van het systeem af voor de uitlaat poort zitten alleen het bovenste gedeelte van de poort de onderkant is altijd open.
en hoe hoger je in toeren komt hoe hoger je uitlaatpoort komt omdat die klep(pen) ook opengaan.
waardoor je vermogen dus heel mooi wordt verspreid over het hele toerengebied wat bij sommige 2 takts wel eens een probleem is bij lage toeren.
kut om uit te leggen maar hoop dat je het wat snapt :p
heb ooit een stukje film gemaakt toen 1 van mijn 2 powervalve's af was gebroken. daar zie je ook op hoe die (1 vd 2) op en neer gaat in de uitlaatpoort. http://www.youtube.com/watch?v=tE2L639dWUg
1 verklaring, ideaal voor de 70 cc brommer met een hoogtoerige setup en die onderin ook wel wat prut wille hebbe, jammer dat het niet op een am6 cil zit:P
1 verklaring, ideaal voor de 70 cc brommer met een hoogtoerige setup en die onderin ook wel wat prut wille hebbe, jammer dat het niet op een am6 cil zit:P
ga het maken dan...
lijkt een beetje op variabele kleplift/timing van een 4t.