Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Schroefdraad probleem!

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1009 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #48439 - Schroefdraad probleem!
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 2849 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

matjeh 11-3-2008 17:09 Print topicpost

Posts: 198
Toen ik in het weekend mijn cilinder er af probeerde te halen kreeg ik de cilinder er lastig af. Dus ik trok wat harder en waardoor 1 tapend er ook uit kwam, die zat dus in de cilinder op een of andere manier vast.
Maargoed, hierdoor is het schroefdaad in het carter kapot gegaan, en was al een keer door een vorige eigenaar met een helicoil gerepareerd. Nu is dus die helicoil er uit gekomen en heeft dat schroefdraad (M7) kapot getrokken.
Nu mijn vraag.. Ik wil dus graag weer een tapend van m6 er in hebben, maar dat gat is M7 en zelfs dat schroefdraad is nu kapot. Eigenlijk zou ik hem dan weer uit moeten boren naar M8, en op een of andere manier terug te gaan naar M6. Hoe kan ik dit doen?
Mijn bromboer kon niet aan helicoils komen die van M8 naar M6 gaan.
Wel heb ik ooit ergens eens een tapend gezien die onder M7 of M8 is(dus dat stukje dat in het carter zit), en boven dan gewoon M6. Dus op deze manier:

Heeft iemand een idee waar ik die kan krijgen, of heeft iemand een ander idee hoe ik dit op kan lossen?

Alvast bedankt,
Matthijs
 

- Han - 11-3-2008 17:11 Print reply

Posts: 9667
carter dicht late lassen, en dan gat opnieuw boren en tappen?
 
<10.000 posts
Sypie_Honda 11-3-2008 17:15 Print reply

Posts: 13830
dit heb ik ook al eens gehad met een MB8 blokje.

heb toen dat carter uitgeboord naar 10mm en er M12 in getapt. en toen heb ik een busje gedraait met een buitenmaat van M12 en daar M8 in getapt. toen heb ik dat busje weer in het carter gedraait.

en je hebt weer gewoon M8. tenimste ik heb een Honda, dat is std M8. maar kan ook gewoon M6 gemaakt worden.

tis wel ff moeilijk om recht te boren. ik heb dit op een freesbank gedaan. maar kan evt ook wel gewoon op kolom boor masjien.
 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
matjeh 11-3-2008 17:19 Print reply

Posts: 198
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MT5-HAN
carter dicht late lassen, en dan gat opnieuw boren en tappen?

Nahh, is lastig lassen denk ik. Zal gietijzer of alu zijn ofz. Maar het is een optie..


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Sypie_Honda
dit heb ik ook al eens gehad met een MB8 blokje.

heb toen dat carter uitgeboord naar 10mm en er M12 in getapt. en toen heb ik een busje gedraait met een buitenmaat van M12 en daar M8 in getapt. toen heb ik dat busje weer in het carter gedraait.

en je hebt weer gewoon M8. tenimste ik heb een Honda, dat is std M8. maar kan ook gewoon M6 gemaakt worden.

tis wel ff moeilijk om recht te boren. ik heb dit op een freesbank gedaan. maar kan evt ook wel gewoon op kolom boor masjien.

Ik kan z'n busje niet even draaien. Ik weet niet of jij dat voor me zou kunnen doen?

 
PRO TUNING 11-3-2008 17:25 Print reply

Posts: 4000
Berner M 8 draadbus is hiervoor de oplossing
 
matjeh 11-3-2008 17:26 Print reply

Posts: 198
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Berner M 8 draadbus is hiervoor de oplossing

Vertelvertel

 
Henk-88 11-3-2008 17:35 Print reply

Posts: 26703
Of optappen en daar een passende bout in waarin m6 getapt is?

 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
matjeh 11-3-2008 17:40 Print reply

Posts: 198
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
Of optappen en daar een passende bout in waarin m6 getapt is?


Dat is ook wel een goed idee, het is alleen lastig om weer precies recht in die bout een gat te boren denk ik..
 
Henk-88 11-3-2008 17:41 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: matjeh
[...]

Dat is ook wel een goed idee, het is alleen lastig om weer precies recht in die bout een gat te boren denk ik..


Eerst met kolomboor gat boren in de bout en daarna de bout pas op de juiste lengte afzagen?
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
-Bassie- 11-3-2008 17:43 Print reply

Posts: 6617
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
[...]


Eerst met kolomboor gat boren in de bout en daarna de bout pas op de juiste lengte afzagen?


de optie is ook om naar een metaal zaakje te gaan:

dan vraagje of zo een busje kunnen draaien met m8 aan de buiten kan en m6 binnen in.

dan tap je in je carter M8 en dan draai je het busje er in met een beetje locktide er op.
 
The way of life is just like the car you drive its good or bad
Henk-88 11-3-2008 17:44 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: DT Project
[...]


de optie is ook om naar een metaal zaakje te gaan:

dan vraagje of zo een busje kunnen draaien met m8 aan de buiten kan en m6 binnen in.

dan tap je in je carter M8 en dan draai je het busje er in met een beetje locktide er op.


Dat lijkt me het beste voor TS idd

edit: wel ff duidelijk melden dat het gat er goed recht in moet komen..

Dit bericht is gewijzigd door Henk-88 op 11-3-2008 om 17:45 uur.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
matjeh 11-3-2008 17:49 Print reply

Posts: 198
Ja dat zou wel heel handig zijn als iemand dat voor me kan doen, want ik heb zelf niet de apparaten in huis om het zelf te fabriceren. Eerlijk gezegt weet ik hier in de buurt ook geen zaak die zoiets kan maken..?
Maar heeft er nog niemand dat tapend gezien wat ik in mn eerste post beschreven heb?

Dit bericht is gewijzigd door matjeh op 11-3-2008 om 17:50 uur.

Dit bericht is gewijzigd door matjeh op 11-3-2008 om 17:54 uur.
 
IzzY 11-3-2008 18:07 Print reply

Posts: 1266
m8 bus met m6 erin word het niet denk ik.

dan hou je amper vlees over. ik weet zo de kerndiameter van m8 niet. maar heeft een spoed van 1.25.

beter m10 bus met m6 erin.
 
derbi-forum.nl/kneuzeclub
Renovator 11-3-2008 18:09 Print reply
Posts: 244
het beste is een draadbusje te gebruiken, (te vinden bij iedere ijzerwinkel). Als het gat voor een M8 is moet je het gat tappen op M9 en dan je draadbusje erindraaien en klaar
 
matjeh 11-3-2008 18:09 Print reply

Posts: 198
Maar er moeten toch van datsoort kant en klare dingen bestaan. Zoals die berner dingen die iemand hierboven noemde, waar kan ik die bijvoorbeeld krijgen?

Bedankt voor de goeie reacties trouwens
 
Biggetjuh 11-3-2008 18:10 Print reply
Posts: 61
doe er nou helemaal geen bus in...

draai gewoon een m7 tapeind af naar m6 ben je gelijk van het probleem af
 

Dit topic is 2849 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved