Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - Spanningsregelaar

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 703 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #48437 - Spanningsregelaar
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 9174 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

robust2 11-3-2008 16:50 Print topicpost
Posts: 122
Ik zit al eeen tijdje te klooien met de verlichting van mijn brommer, en kan nu goedkoop aan een spanningsregelaar geraken, wat mij de betse oplossing lijkt.
Alleen weet de verkoper niet meer hoe deze moet aangesloten worden, en zelf vind ik er ook bitter weinig informatie over.
Foto:
http://img.2dehands.be/f/normal/38238858.jpg
http://img.2dehands....ormal/38238858_1.jpg
http://img.2dehands....ormal/38238858_2.jpg
Ze zouden van een Honda PX afkomstig moeten zijn, en ik citeer de verkoper "Op de grote grijze komen inderdaad 2 draden uit en hier staat verder nog op: "SH514-12" en "7.2" en op het kleine zwarte staan 3 klemmen en verder nog: "12V", "7.3" en "16.2"."
Kan iemand mij hiermee helpen om uit te vinden hoe deze zouden werken en best aangesloten worden?
 

Cyper.76 11-3-2008 20:04 Print reply

Posts: 219
ik denk dat de meeste spanningsregelaar wel universeel zijn en hetzelfde werken.. ik heb een honda mt en er komen bij mij een 5-tal draden uit het motorblok en toen moest ik het gele draadje doorknippen, de spanningsregelaar ertussen zetten dus het gele draadje leid naar de spanningsregelaar, dan maakt de regelaar er 12 volt van en dan via het andere lipje moet je de andere kant van het gele draadje vast maken.. en een lipje naar de aarde..(bout op het frame of dergelijks) ik weet niet of je hier wat mee kan?
 
robust2 12-3-2008 12:38 Print reply
Posts: 122
Ja idd normal gezien zit een spanningsregelaar zo ongeveer in elkaar, maar ik snap nu niet goed waarom die grote er maar 2 heeft, en wat ik waarop zou moeten aansluiten op die fotos.
Iemand hier moet toch meer weten?
 
Henk-88 12-3-2008 12:46 Print reply

Posts: 26703
Ik gebruik altijd de Tomos-spanningsregelaars op m'n TSX.
De oude heeft vier aansluitmogelijkheden en de nieuwe heeft er maar twee.
Ze werken prima iig.

Ik ben alleen ff vergeten hoe ze aan te sluiten zijn.

Als ik het goed heb onthouden levert die met 4 aansluitpunten niet veel problemen op omdat er duidelijk een soort pictogrammetjes te zien zijn bij de polen en bij de massa-aansluiting.

De spanningsregelaar met twee aansluitpunten is simpel.
Bij een TSX komen twee gele draadjes 'uit het blok' en die twee moeten gewoon elk naar een aansluitpunt. Vanaf elk aansluitpunt vertrekken dan weer twee naar de verlichting. Het lijkt alsof de spanningsregelaar geen functie kan hebben dan maar dat is niet zo.

Ik gebruik dit systeem omdat ik het zonder accu stel.

edit2: ik gebruik op dit moment de spanningsregelaar die van m'n NS1 afkomt, een vierkant blokje (lijkt op die van Tomos) met drie aansluitingen; heb 'm net zo geschakeld als zo'n Tomos-spanningsregelaar en het werkt prima. Of het de ori-spannigsregelaar voor een NS1 is, weet ik niet; de NS1 was tamelijk beun in sommige opzichten namelijk


edit: mss dat Uncle BLAM dit leest en een wat intelligentere post doet waar je meer aan hebt
Heb jij een accu btw?

Dit bericht is gewijzigd door Henk-88 op 12-3-2008 om 12:47 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Henk-88 op 12-3-2008 om 13:04 uur.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 12-3-2008 12:59 Print reply

Posts: 8608
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: robust2
Ja idd normal gezien zit een spanningsregelaar zo ongeveer in elkaar, maar ik snap nu niet goed waarom die grote er maar 2 heeft, en wat ik waarop zou moeten aansluiten op die fotos.
Iemand hier moet toch meer weten?


Je spanningsregelaar moet parallel over je hele systeem komen. Dus de binnenkomende draad is de gele draad (die je enkel moet strippen en niet knippen, parallel dus) en de buitengaande is de groene draad (massa). Ik zie op die foto's al wat groene draden hangen.
Ik ken de dingen van de foto niet, maar er zijn dikwijls gecombineerde kastjes spanningsregelaar en gelijkrichter in één. Die twee extra polen is dan voor de batterij en één naar je ontsteking/spoelen.

Wat hierboven beschreven wordt (Tomos) is een spanningsregelaar in serie, die bestaan ook, maar ik dacht meestal niet bij Honda, alhoewel het werkend gemaakt kan worden natuurlijk.


Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 12-3-2008 om 13:00 uur.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
robust2 12-3-2008 13:08 Print reply
Posts: 122
Het is de bedoeling om deze op een Honda Amigo te steken, omdat mn stroom echt veel te hoog ligt. Ik heb gewoon 1 draad die naar mijn lichtschakelaar loopt, en daar splitst die in voor en achterlicht, meer is er niet aan. Gelijkrichten moet dus ook niet, maar een spanningsregelaar moet toch sowieso in serie dacht ik?

Desnoods zoek ik gewoon verder achter een betere spanningsregelaar, als iemand een goed online-adresje weet met niet te veel verzendkosten?

Dit bericht is gewijzigd door robust2 op 12-3-2008 om 13:11 uur.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 12-3-2008 13:45 Print reply

Posts: 8608
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: robust2
Het is de bedoeling om deze op een Honda Amigo te steken, omdat mn stroom echt veel te hoog ligt. Ik heb gewoon 1 draad die naar mijn lichtschakelaar loopt, en daar splitst die in voor en achterlicht, meer is er niet aan. Gelijkrichten moet dus ook niet, maar een spanningsregelaar moet toch sowieso in serie dacht ik?

Desnoods zoek ik gewoon verder achter een betere spanningsregelaar, als iemand een goed online-adresje weet met niet te veel verzendkosten?

Dit bericht is gewijzigd door robust2 op 12-3-2008 om 13:11 uur.


Hier is een bedradingsschema van een NSR :

http://www.brommer-f...32/nsrbedrschema.jpg

Als je de gele draad volgt vanaf onderaan de dynamo zal je zien dat de gele draad splitst naar je spanningsregelaar en naar je verlichting toe, parallel dus.
Maar er bestaan ook spanningsregelaars in serie, bekijk eens van welke brommer die dingen komen, en je kan met bedradingsschema's van die brommer en de kleur van de draden de juiste aansluitmogelijkheid uitvogelen.

Bij mijn weten is het bij Honda altijd zo geweest dat de spreg parallel wordt gezet, de oude modellen hadden gewoon geen spreg.

 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
robust2 12-3-2008 14:07 Print reply
Posts: 122
Ja inderdaad, mijn Amigo uit '71 heeft er gewoon geen, maar het is dan ook een kwaal erbij dat de lichten steeds doorbranden omdat de stroom gewoon rechtstreeks van het vliegwiel komt.
Ik zou inderdaad meoten weten welke merken hun spanningsregelaars in serie zetten, en dan zo eentje er proberen tussen steken.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 12-3-2008 14:25 Print reply

Posts: 8608
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: robust2
Ja inderdaad, mijn Amigo uit '71 heeft er gewoon geen, maar het is dan ook een kwaal erbij dat de lichten steeds doorbranden omdat de stroom gewoon rechtstreeks van het vliegwiel komt.
Ik zou inderdaad meoten weten welke merken hun spanningsregelaars in serie zetten, en dan zo eentje er proberen tussen steken.


Pak er een van een Honda XR, deze heeft ook maar 2 aansluitingen, er is immers geen gelijkstroom aan boord, dus geen gelijkrichting nodig, dus een gewone spanningsregelaar. Maar wel parallel ! Is evenveel werk als één in serie dacht ik zo ?

 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
robust2 12-3-2008 14:45 Print reply
Posts: 122
Hmm ok, maar het grote probleem is er ook aangeraken. De Honda dealer hier in de buurt zei dat ik al rap aan 50¤ging uitkomen als ik het wou bestellen Bij een onofficiele brommerwinkel had ik dan een besteld, maar die is na 2 maand nog niet binnen. Online kom ik met verzendkosten naar België ook al rap aan +30¤ uit, en dat lijkt me toch wat veel niet?
 
ikkejw 12-3-2008 14:46 Print reply

Posts: 9886
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: robust2
Hmm ok, maar het grote probleem is er ook aangeraken. De Honda dealer hier in de buurt zei dat ik al rap aan 50¤ging uitkomen als ik het wou bestellen Bij een onofficiele brommerwinkel had ik dan een besteld, maar die is na 2 maand nog niet binnen. Online kom ik met verzendkosten naar België ook al rap aan +30¤ uit, en dat lijkt me toch wat veel niet?



zit er niet een brommersloop ofzo bij je in de buurt?
 
Preserve nature - Always wear a helmet
robust2 12-3-2008 14:53 Print reply
Posts: 122
Niet echt dat ik weet, ik weet dat er hier ergens zo een lijst rondzwerft, maar k'vind hem nu niet echt terug.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 12-3-2008 14:59 Print reply

Posts: 8608
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: robust2
Niet echt dat ik weet, ik weet dat er hier ergens zo een lijst rondzwerft, maar k'vind hem nu niet echt terug.


www.goudengids.be

CMD Motors VOF
Vlasbloemstraat 26 9100 Nieuwkerken-Waas (Sint-Niklaas)
Bedient ook 9000

Telefoon Kaart & Route Naar Mijn Gids
_eMDQ3MiA5NiA4OCA2Mg== _eMDMgMjk2IDM0IDMz
Geef uw mening
E-mail

Rubriek: Bromfietsen & scooters - Kleinh.

Joma Sport CVBA
Koningin Fabiolalaan 7 9000 Gent
Telefoon Kaart & Route Naar Mijn Gids
_eMDkgMjIyIDYyIDg3 _eMDkgMjIyIDY5IDQ3
Geef uw mening
E-mail

Rubriek: Bromfietsen & scooters - Kleinh.

Biker BVBA
Steendam 16 9000 Gent
Telefoon Kaart & Route Naar Mijn Gids
_eMDkgMjI0IDI5IDAz _eMDkgMjM0IDI5IDQ0
Geef uw mening
Financiële Info

Rubriek: Bromfietsen & scooters - Kleinh.

Huis Tange
Poperingestraat 11-37 9000 Gent
Telefoon Kaart & Route Naar Mijn Gids
_eMDkgMjI2IDE3IDk0 _eMDkgMjI3IDUwIDQz
Geef uw mening

Rubriek: Bromfietsen & scooters - Kleinh.

MARINO FIETSEN & BROMFIETSEN
Hector Van Wittenberghestraat 64 9000 Gent
Telefoon Kaart & Route Naar Mijn Gids
_eMDkgMjMzIDYyIDI1 _eMDkgMjMzIDYyIDI1
Geef uw mening

Rubriek: Bromfietsen & scooters - Kleinh.

Bulmoto
Dendermondsesteenweg 135 9000 Gent
Telefoon Kaart & Route Naar Mijn Gids
_eMDkgMjI4IDg3IDA3 _eMDkgMjI4IDc0IDA1
Geef uw mening

Rubriek: Bromfietsen & scooters - Kleinh.

Marino
Hector Van Wittenberghestraat 64 9000 Gent
Telefoon Kaart & Route Naar Mijn Gids
_eMDkgMjMzIDYyIDI1 _eMDkgMjMzIDYyIDI1
Geef uw mening

Rubriek: Bromfietsen & scooters - Kleinh.

D & V Scooter
Fregatstraat 2A 9000 Gent
Telefoon Kaart & Route Naar Mijn Gids
_eMDQ4NiA2NyA1MiA2MA==
Geef uw mening

Rubriek: Bromfietsen & scooters - Kleinh.



Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 12-3-2008 om 15:02 uur.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.

Dit topic is 9174 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved