Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #48110 - Krachten op frame door andere achte...
|
Pagina 4 van 6
|
Dit topic is 8342 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
crossgek - Forum en Sales Moderator |
20-2-2008 22:44 |
Posts: 10560 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mtx-motard
idd, als je ziet hoe sommige beun constructies zijn met slechte lasserij, veerophanging, frame inkorting/verlaging en ga zo maar door. terwijl de originele senda veren afbreken.
onthou: het is maar een brommer. niet een motor die over de 250 rijd. ook geen crosser. al die MT's met hun 12 mm assen, (zelfs FS1en met 10 mm assen) overleven alles.
heb genoeg immi achterasjes van mt krom en doormidden gereden eigenlijk..
net als die 4kante chrome achterbruggen.
maar zoals je zelf zegt , je overleeft het meeste wel
|
|
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning |
|
Teunis |
20-2-2008 22:48 |
Posts: 1073 |
mono lijkt mij geen probleem, aangezien de brug zelf zo geconstrueerd is dat hij de krachten aan kan, als jij je ori brug nu in tweeën ging zagen wordt het wat anders de onderbouwing hiervan is al wel in dit topic te vinden.
Ik zou wel de veer juist positioneren, want als je m verder naar het fram toebrengt alsware dan worden de krachten groter op het frame.
M=F*r som M moet nu nul zijn
en ik zou wel opletten dat je wiel in dezelfde lijn blijft staan ivm de ketting e.d.
en vls diagrammen en eventwicht vergelijking zal hier door weinig mensen begrepen worden dus dat heeft neit veel zin, kan je pa beter zelf een flink boek mechanica doorwerken
|
|
|
|
Royal Club |
20-2-2008 22:58 |
Posts: 60390 |
Dit typt me pa even in het engels. ik kan het niet vanuit het japans begrijpen en in het nederlands vertalen
Due to stractural difference the stress value becomes diffirence at first.
And therefore the stres durability becomes difiirece, too.
The original frame design has been made with the normal swing arm = twin arms type.
If change the swing arm type from the twin arm type to the single arm type, then the stress value becomes difference.
The stress balance changes, too.
Above mentioned reason the original frame receives high or excessive stress, in results frame breakage and/or trouble will occurs in using.
When and how is difficult to say, but depends on the meant of the stress level and thier balance situation of the case.
Remember the original frame hase been designed and made for the twin rear arms with sifficient strength as well as dulability.
If changed it to the sevre stress specification as with the single arm type, the risk of problem sure becomes higer.
In the case of otherways around,replace them from the single arm type to the twin arm type, then the problem risk is small.
However the stractural balance changes, then the handling charactaristic will change, too.
geen spellingscontrole, houd r ff rekening mee
|
|
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten |
|
Frysk |
20-2-2008 23:01 |
Posts: 34930 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
Dit typt me pa even in het engels. ik kan het niet vanuit het japans begrijpen en in het nederlands vertalen
Due to stractural difference the stress value becomes diffirence at first.
And therefore the stres durability becomes difiirece, too.
The original frame design has been made with the normal swing arm = twin arms type.
If change the swing arm type from the twin arm type to the single arm type, then the stress value becomes difference.
The stress balance changes, too.
Above mentioned reason the original frame receives high or excessive stress, in results frame breakage and/or trouble will occurs in using.
When and how is difficult to say, but depends on the meant of the stress level and thier balance situation of the case.
Remember the original frame hase been designed and made for the twin rear arms with sifficient strength as well as dulability.
If changed it to the sevre stress specification as with the single arm type, the risk of problem sure becomes higer.
In the case of otherways around,replace them from the single arm type to the twin arm type, then the problem risk is small.
However the stractural balance changes, then the handling charactaristic will change, too.
geen spellingscontrole, houd r ff rekening mee
hmm, zie er de logica niet van in wat je vader zegt,
Zo'n achterbrug zit ook gewoon recht in je frame, als jij je wiel kan centreren en de veer op dezelfde afstand plaats dan is het 100% veilig
|
|
giggitybyte |
|
Teunis |
20-2-2008 23:07 |
Posts: 1073 |
ik begin nu zelf te twijfel, omdat je bij mono zeg maar links op de as het meeste drukt en dus meer kracht zal vragen van het frame aan de linkerkant dan rechts.
maar jij hebt ook geen 50 km brommetje dus ik zou zorgen dat je het wel goed doet wat je doet.
denk persoonlijk dat je brom het wel aan moet kunnen.
maar heb je uberhaubt al gekijken naar de uitlijning ervan als dat la onmogelijk blijkt dan hoef je niet super moeilijk te gaan doen
|
|
|
|
Saknet |
21-2-2008 1:48 |
Posts: 10355 |
als je ff op bikepics kijkt
http://www.bikepics....a/af1s50/87/pics.asp
zie je dat et af1 '87 model een duo swing arm had (heb zelf 1 gehad hrhr met een 4bak trouwens, weetniet of die standaard onder 87 model zitten.)
en de latere modellen pas single
laat dat maar aan je heit zien.
Voor zover ik het engelse verhaal interpreteer zit ie gewoon single arm bruggen af te zeiken (op de gebruikelijke nadelen)
Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 21-2-2008 om 1:55 uur.
oja en tjek de af1 125 extrema van 93 ook ff
http://www.bikepics....trema125/93/pics.asp
gewoon zelfde frame dus met duo arm.
Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 21-2-2008 om 2:06 uur.
|
|
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk. |
|
Henk-88 |
21-2-2008 2:14 |
Posts: 26703 |
Afgaande op de kritiek die ik eerst uit vriendenkring ontving over mijn vering (uit het midden, trekkend aan 1 achterbrugpoot) kan ik je vader in principe geen ongelijk geven.
Maar er tegenover staan dezelfde argumenten die je vader hanteert maar tegenovergesteld zijn.
Ik denk dat je vader voor 50 % gelijk heeft. Dit vooral met het oog op 'risk of problem'.
Ik heb mijn vering ondanks dezelfde kritiek doorgezet omdat ik het niet voldoende onderbouwd vond. De logica dicteerde mij immers dat het net zo goed NIET zo hoefde te zijn als de bedenkingen vanuit mijn vriendenkring waren. Ik vond het een duidelijke 50/50 situatie.
Mijn frame, achterbrug, veersysteem en wegligging zijn tot op heden onveranderd na iets van 5000 km.
Wanneer zullen mijn kameraden gelijk krijgen of ik?
Gewoon inbouwen die achterbrug, met als argument dat jij dezelfde ervaring wilt opbouwen als je wijze vader heeft, lijkt mij een goed argument
Ervaring komt je niet aanwaaien immers.
|
|
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?' |
|
Saknet |
21-2-2008 2:20 |
Posts: 10355 |
Vergeet die scooter ophangingen niet he. Zo'n veer staat ver uit et midden van het frame, en daar rijden ze vrolijk met 2 (soms zware) man op.
Of tjek die filmpjes op youtube en google zonder helm met zn 4en op zon scooter. (denk dat je ze wel vind als je "runner" intypt)
|
|
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk. |
|
Henk-88 |
21-2-2008 2:23 |
Posts: 26703 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Saknet
Vergeet die scooter ophangingen niet he. Zo'n veer staat ver uit et midden van het frame, en daar rijden ze vrolijk met 2 (soms zware) man op.
Of tjek die filmpjes op youtube en google zonder helm met zn 4en op zon scooter. (denk dat je ze wel vind als je "runner" intypt)
Met als verschil dat mijn frame en achterbrug niet ontworpen zijn op een veer uit het midden.. en da's zeg maar het punt van Keiji's pa.
|
|
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?' |
|
Saknet |
21-2-2008 2:53 |
Posts: 10355 |
maar hoeveel verschilt zon af1 frame van een tzr, dus structureel gezien? dat is de grote vraag. Want die af1 frames zijn ontworpen voor beide en de oudere rsjes hadden het ook..
Maar verklaar dan eens dat ik eens op de jubbega brommersprint een honda MT met scooterblok heb gezien
Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 21-2-2008 om 2:55 uur.
dat ding ging trouwens veelste hard mag helemaal niet.
Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 21-2-2008 om 2:56 uur.
|
|
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk. |
|
Henk-88 |
21-2-2008 3:03 |
Posts: 26703 |
|
|
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?' |
|
Jozeff - Forum en Sales Moderator |
21-2-2008 7:54 |
Posts: 10835 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
Dit typt me pa even in het engels. ik kan het niet vanuit het japans begrijpen en in het nederlands vertalen
*engels verhaal*
geen spellingscontrole, houd r ff rekening mee
hier kan ik niet 1 keer uit op maken waarom het niet zou kunnen.
er staat alleen op 10 verschillende manieren gezegd dat het anders is met mono, maar niet wat er precis anders is en waarom het anders is.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Teunis
ik begin nu zelf te twijfel, omdat je bij mono zeg maar links op de as het meeste drukt en dus meer kracht zal vragen van het frame aan de linkerkant dan rechts.
maar jij hebt ook geen 50 km brommetje dus ik zou zorgen dat je het wel goed doet wat je doet.
denk persoonlijk dat je brom het wel aan moet kunnen.
maar heb je uberhaubt al gekijken naar de uitlijning ervan als dat la onmogelijk blijkt dan hoef je niet super moeilijk te gaan doen
dat is dus helemaal niet zo. zie mijn paint-schets eerder in dit topic.
die asymetrische krachten bij een monobrug worden opgevangen door de brug, niet door het frame. Aangezien de bevestigingspunten op het frame en het bevestigingspunt van het wiel op dezelfde plaats zitten dan bij de ori brug.
Hoe die kracht van het wiel doorgegeven wordt aan het frame is de taak van de achterbrug.
ik blijf erbij dat het niet uit maakt.
|
|
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos. |
|
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
21-2-2008 8:03 |
Posts: 17929 |
i think it doesn't matter, the monoswingarm is balanced sow it reacts the same as the double swingarm.
the suspentioncoil stays at the same spot on the frame and on the swingarm, so the frame doesn't even ''know'' the swingarm has been changed.
because the wheel is still placed in the middle of the mono swingarm it won't behave diferent than a double swingarm would do
conclusion: nothing to worry about, and start building that mono arm in that TZR
|
|
|
|
honda fryslan |
21-2-2008 9:33 |
Posts: 1914 |
als je een af1 achterbrug in je tzr zet en dat doe je een beetje netsje zodat alles recht zit, lijkt mij dat er niets met je frame gaat gebeuren.. een af1-frame trekt toch ook niet krom?
gewoon doen dus..
|
|
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse |
|
PRO TUNING |
21-2-2008 9:57 |
Posts: 4000 |
Het probleem zit voornamelijk in de krachten die op het bovenste ophangpunt van je schokbreker komen.
Je vader heeft dus gelijk
|
|
|
|
Dit topic is 8342 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 4 van 6
|
|