Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - nokkenas optijd zetten honda ss imi blok

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 932 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #48089 - nokkenas optijd zetten honda ss imi...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 6973 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

richard3 20-2-2008 13:36 Print topicpost

Posts: 5198
ben nog steeds bezig met dat 4 takt blokje, nu heeft die persoon van wie het blok is het nokkenas tandwiel verwijderd om maar zo snelmogelijk de ketting los te kunnen halen!
maja hoe kan ik deze het best terug monteren en staan er vervolgens gewoon merktekens op het krukas tandwiel om alles op tijd te zetten ?

gaat hier trouwens om een 110cc imi blok van die bamibakkers

 
op naar de grote brommers

RXBaz 20-2-2008 14:42 Print reply

Posts: 1879
ja zou ik ook wel willen weten, ik moet de distributie ketting vervangen van mn auto..
 
I played poker with tarot cards once, i had a full house and three people died........motorrbw in the pocket
-Tom- 20-2-2008 14:44 Print reply

Posts: 4151
Bij een auto staan er vaak merktekens dus dat is simpel.
VOor TS: kijk of er niet ergens merkstreepjes staan ofzo
 
FTS Member
Jozeff - Forum en Sales Moderator 20-2-2008 14:55 Print reply

Posts: 10835
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: -Tom-
Bij een auto staan er vaak merktekens dus dat is simpel.
VOor TS: kijk of er niet ergens merkstreepjes staan ofzo


zeg maar gerust altijd, hoe wil je hem anders op tijd zetten?
soms staan er meer merktekens op dan nodig waardoor je wel eens de verkeerde pakt, daar dus goed opletten. (maar daar weet Alwin meer van )

als het goed is staan er dus mertekens op krukas en nokkenas. vaak kan tandwiel maar op 1 manier op de nokkenas.



 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
the ghansman 20-2-2008 16:46 Print reply

Posts: 227
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: richard3
ben nog steeds bezig met dat 4 takt blokje, nu heeft die persoon van wie het blok is het nokkenas tandwiel verwijderd om maar zo snelmogelijk de ketting los te kunnen halen!
maja hoe kan ik deze het best terug monteren en staan er vervolgens gewoon merktekens op het krukas tandwiel om alles op tijd te zetten ?

gaat hier trouwens om een 110cc imi blok van die bamibakkers



Ik heb zelf geen evaring met de 110/125cc immi blokjes, maar ik heb mn 50 blokkies meerdere keren losgehad. Dan ga je als volgt te werk:
-Op de poelie staat een merkteken 'T' (top), zet deze recht tegenover het puntige uitstulpinkje (deze zit bovenin aan de binnenkant van je carter)
-Kijk nu ff op je nokkentandwiel, als het goed is staat daar een rondje/pijltje/streepje op.
-Leg het tandwiel in de ketting, en druk het tandwiel losjes op de nokkenas.
-Controleer nu of het merkteken van het tandwiel samenvalt met het merkteken aan de binnenkant van de kop (in het gat waar de nokkenas-deksel invalt)
-Als de tekens niet samenvallen, haal je het nokkentandwiel er weer ff af en verschuif je hem een paar tanden. En pas hem opnieuw. Etc...
-Als je nu de goede "vertanding" hebt gevonden, draai je de nokkenas in de goede positie voor de bouten/gaten en druk je het tanwiel op de nokkenas.
-Controleer nog een laatste keer of de poelie en het nokkentandwiel met de merktekens goed staan, en zet dan het nokkentandwiel vast.

That's it!

Dit bericht is gewijzigd door the ghansman op 20-2-2008 om 16:49 uur.
 
Altijd druk met heelveel niks
erwinko 20-2-2008 16:58 Print reply

Posts: 1012
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
[...]
zeg maar gerust altijd, hoe wil je hem anders op tijd zetten?



ik werk met fiatjes en alfa's.
wij kijken bijna nooit naar merktekens! (zijn nog bepaalde types waarbij wel of gedeeltelijk voornamelijk de dieseltjes)
maar de krukas wordt uitgeklokt op cilinder 1 met een micrometer op het BDP
en op de nokkenassen komen calibers die de nokkenassen precies op tijd zetten.

dan moet je de nokkenas poulie's een slag losdraaien dat je ze kan verdraaien. zo kan je de riem er goed opleggen en draai je de nokkenas poulie's weer vast.

op deze manier kan je de nokkenassen 100% op tijd zetten
 
Vehikel 20-2-2008 18:49 Print reply

Posts: 2903
Op het distributie tandwiel staat een rondje, dat staat voor "TOP". Die moet gelijkstaan met de "T" op het vliegwiel.
Dit tandwiel kan waarschijnlijk maar op 1 manier op de nokas, in ieder geval moeten de nokken van de kleppen afstaan (dus dat de kleppen in rust staan, oftewel in de compressiestand).

Zolang het vliegwiel op TOP staat, is het goed, deze blokken vonken om de 2 slagen, dus niet om de 4 slagen (mocht je twijvelen).

Heel belangrijk: Ff een paar keer aan het vliegwiel draaien, om te checken dat ie niet vastloopt tegen de kleppen, anders trap je straks alles aan gort (indien fout gemonteerd). En nogmaals checken of alles nog tegelijk op top staat.
 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
Jozeff - Forum en Sales Moderator 20-2-2008 18:52 Print reply

Posts: 10835
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: erwinko
[...]


ik werk met fiatjes en alfa's.
wij kijken bijna nooit naar merktekens! (zijn nog bepaalde types waarbij wel of gedeeltelijk voornamelijk de dieseltjes)
maar de krukas wordt uitgeklokt op cilinder 1 met een micrometer op het BDP
en op de nokkenassen komen calibers die de nokkenassen precies op tijd zetten.

dan moet je de nokkenas poulie's een slag losdraaien dat je ze kan verdraaien. zo kan je de riem er goed opleggen en draai je de nokkenas poulie's weer vast.

op deze manier kan je de nokkenassen 100% op tijd zetten


mja dan heb je speciaal gereedschap, dat heb ik thuis natuurlijk niet.
maar als je het via de tekens doet staat hij ook 100% op tijd hoor
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Mopar 20-2-2008 19:05 Print reply

Posts: 4772
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
[...]


mja dan heb je speciaal gereedschap, dat heb ik thuis natuurlijk niet.
maar als je het via de tekens doet staat hij ook 100% op tijd hoor


Niet altijd..

Als je de standaard krukas gebruikt zal het inderdaad wel goed zitten.

Mocht je er een snellere nok opzetten wil het wel eens voorkomen dat je hem niet niet perfect getimed krijgt.
Das geen ramp, want in geval van Honda zijn daar mooie nokkenas tandwieltjes voor te koop die een aantal graden verlopen ten opzichte van de stock spullen.

Als je er niet zeker van bent dat ie 100% op tijd staat, start hem gewoon NIET.
Bestel een setje tandwielen voor 20eu die stuk voor stuk een aantal graden verlopen zodat je hem altijd goed kan afstellen.


Een klepje is zo krom, verbrand, of gebroken, bovendien rij je met minder vermogen.

Geen risico mee nemen, zijn mooie spulletjes voor te koop die niet zoveel kosten en het geld dubbel waard zijn.
Want je zult ook zuiniger rijden als de timing optimaal is, en dus brandstof besparen.
Gezien het feit de benzine vandaag de dag niet gratis is, is het alleen om dat al dom om niet met een optimale timing te rijden.
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 20-2-2008 19:26 Print reply

Posts: 9841
ja maar edje.... ik heb helemaal niets gelezen over snelle nokkenassen...

plus, een beetje fatsoenlijke nokkenas is plug&play, kun je beter een goeie nokkenas kopen ipv je geld te verspillen aan stomme dingetjes om de boel weer aan te passen.

maargoed...ik heb vorige week mn nokkenastandwiel ook verstelbaar gemaakt
maar dat heeft verder niets met mn nokkenas te maken.

 
Too cool for school!

Dit topic is 6973 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved