Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - ketting spannen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 906 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #48063 - ketting spannen
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 4513 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

henk43 19-2-2008 18:24 Print reply

Posts: 916
als je je ketting niet gelijk met je tandwielen vervangt slijt je ketting veel sneller als dat je alles te geleik vervangt

 
Nobody said it was easy
Royal Club 19-2-2008 18:41 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: henk43
als je je ketting niet gelijk met je tandwielen vervangt slijt je ketting veel sneller als dat je alles te geleik vervangt



heb je dat zelf getest en ondervonden?

ik heb het namelijk getest, en niet ondervonden
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Henk-88 19-2-2008 18:42 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]


heb je dat zelf getest en ondervonden?

ik heb het namelijk getest, en niet ondervonden



Hoe heb je het getest is dan de vraag.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
Royal Club 19-2-2008 18:43 Print reply

Posts: 60390

regelmatig met andere vertanding rijden en kijken of ik eerder aan een andere ketting toe was

ik verander voortdurend van setup's en twv

Dit bericht is gewijzigd door Royal Club op 19-2-2008 om 18:43 uur.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Henk-88 19-2-2008 18:47 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club

regelmatig met andere vertanding rijden en kijken of ik eerder aan een andere ketting toe was




OK je hebt gekeken. Maar wat heb je waargenomen, wat waren de tijdsduren en de belastingen en de verschillen daarin, en de verschillen in wat je waar kon nemen? Welke merken kettingen heb je gebruikt en hoe kwam je op het idee dat alles 'gewoon evenveel slijt' ?

Enzo?
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
Royal Club 19-2-2008 18:49 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
[...]



OK je hebt gekeken. Maar wat heb je waargenomen, wat waren de tijdsduren en de belastingen en de verschillen daarin, en de verschillen in wat je waar kon nemen? Welke merken kettingen heb je gebruikt en hoe kwam je op het idee dat alles 'gewoon evenveel slijt' ?

Enzo?


tijdsduren waren gewoon elke dag 60minuten op zoveel mogelijk belasting rijden. hard optrekken etc

kettingen zijn regina en iris en op dit moment tsubaki
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
- Kevin - 19-2-2008 18:50 Print reply

Posts: 8086
Jjajaj wat een gebitch weer.

Het kan zijn dat als je alleen je tandwielen vervangt of als je alleen je ketting vervangt de 1 sneller slijt dan de ander, ofzo zegmaar.

Het is gewoon goed om ketting en tandwielen gezamelijk te vervangen.

@ Keiji, dat heb ik ook gedaan. Kettting erop laten zitten maar tandwielen aangepast. Maarja na 1000 zitten er bij mij alweer allemaal nieuwe onderdelen op. Er slijt dan ook eigenlijk niks (op de MT8 uiteraard).
 
Vehikel 19-2-2008 18:54 Print reply

Posts: 2903
Je moet niet alleen naar de uitrek speling kijken hè, oude/vertotte kettingen hebben vaak ook een enrome zijwaartse speling, die hoor je lekker meerammelen als je eraan schudt :P
edit: (die ontdenk je niet alleen door te kijken hoe snel die verloopt)

Dit bericht is gewijzigd door Vehikel op 19-2-2008 om 18:56 uur.
 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
mtx-motard 19-2-2008 18:55 Print reply

Posts: 14947
je kunt goed zien wanneer je ketting op is, zet hem strak en trek met je vingers zo hard mogelijk aan de ketting op het achtertandwiel (ong op het midden. als hier veel ruimte op zit is hij op.

je kunt je ketting en voortandwiel tegelijk vervangen. je achtertandwiel (is veel groter) kan 1 op de 2 a 3 keer vervangen worden.

goed smeren met kettingspray, en die ook in laten werken.
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
Henk-88 19-2-2008 18:56 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]


tijdsduren waren gewoon elke dag 60minuten op zoveel mogelijk belasting rijden. hard optrekken etc

kettingen zijn regina en iris en op dit moment tsubaki


OK maar wat nam je nu precies waar? Welk merk ketting op een hoeveel % versleten tandwiel ging evenlang mee (en hoe lang) als eenzelfde ketting op een voor een ander percentage versleten tandwiel?

En andersom met voor een bepaald percentage versleten ketting (van welk merk) ging het evenlang mee als een voor een ander percentage versleten ketting, beide op een 100% nieuw tandwiel?

En hoe zit het met combinaties van gedeeltelijk versleten kettingen en gedeeltelijk versleten tandwielen en waar heb he dat precies mee vergeleken?

Of is het zeg maar meer een algemene indruk van je, dat je zeg maar een idee hebt dat het wel eens niet zoveel uit zou hoeven maken?
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
Royal Club 19-2-2008 18:57 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
[...]


OK maar wat nam je nu precies waar? Welk merk ketting op een hoeveel % versleten tandwiel ging evenlang mee (en hoe lang) als eenzelfde ketting op een voor een ander percentage versleten tandwiel?

En andersom met voor een bepaald percentage versleten ketting (van welk merk) ging het evenlang mee als een voor een ander percentage versleten ketting, beide op een 100% nieuw tandwiel?

En hoe zit het met combinaties van gedeeltelijk versleten kettingen en gedeeltelijk versleten tandwielen en waar heb he dat precies mee vergeleken?

Of is het zeg maar meer een algemene indruk van je, dat je zeg maar een idee hebt dat het wel eens niet zoveel uit zou hoeven maken?


dat laatste
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Jozeff - Forum en Sales Moderator 19-2-2008 18:58 Print reply

Posts: 10835
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtx-motard
je kunt goed zien wanneer je ketting op is, zet hem strak en trek met je vingers zo hard mogelijk aan de ketting op het achtertandwiel (ong op het midden. als hier veel ruimte op zit is hij op.

je kunt je ketting en voortandwiel tegelijk vervangen. je achtertandwiel (is veel groter) kan 1 op de 2 a 3 keer vervangen worden.

goed smeren met kettingspray, en die ook in laten werken.


in mijn ervaring gaat een voortandwiel juist 2x zo lang mee dan een achtertandwiel en ketting.

zowel bij mn bakfiets als zundapp als mt'tje.

@Henk, ik heb niet bijgehouden welke merken kettingen enzo ik allemaal heb gebruikt maar ga er maar vanuit dat het goedkoop was
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Vehikel 19-2-2008 18:59 Print reply

Posts: 2903
Voordat een ketting slijt en de tandwielen haks beginnen te worden ben je al een eind op weg denk ik. En als ie om de elke paar dagen zichtbaar uitrekt, dan kan je het beste alles meteen doen denk :P
 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
mtx-motard 19-2-2008 19:09 Print reply

Posts: 14947
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
[...]


in mijn ervaring gaat een voortandwiel juist 2x zo lang mee dan een achtertandwiel en ketting.

zowel bij mn bakfiets als zundapp als mt'tje.

@Henk, ik heb niet bijgehouden welke merken kettingen enzo ik allemaal heb gebruikt maar ga er maar vanuit dat het goedkoop was


ik werk bij een 2wieler zaak, en daar vervangen we altijd het kleinste tandwiel (bij fietsen dus achter) en de ketting.

het kleinste tandwiel krijgt veel vaker die ketting eroverheen omdat er minder tanden zijn. en slijt dus harder.
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami

Dit topic is 4513 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved