Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - 500cc 2 takt vs 4 takt

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1055 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #48055 - 500cc 2 takt vs 4 takt
Pagina 7 van 8
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 16113 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Vehikel 19-2-2008 19:50 Print reply

Posts: 2903
Zo kan je vergelijkingen blijven maken...
Wat dacht je van een 50cc 4takt die 23000 toeren maakt, en 180 km/h gaat?
 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
maxisport 19-2-2008 19:52 Print reply

Posts: 4206
ik denk dat ze er trappers op gemaakt hebben om van zn plek af te komen
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 19-2-2008 20:12 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Vehikel
Zo kan je vergelijkingen blijven maken...
Wat dacht je van een 50cc 4takt die 23000 toeren maakt, en 180 km/h gaat?


je vergeet erbij te zeggen dat dat 30 jaar geleden was.

 
Too cool for school!
crossgek - Forum en Sales Moderator 19-2-2008 20:17 Print reply

Posts: 10560
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Vehikel
Is ook 4takt eigenlijk hè :P
4 processen voor 1 verbranding.



omg
fukking nerd.

dacht je dat een 2t het alleen doet met compressie en arbeid , en de in en uitlaat maar even vergeet


 
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning
crossgek - Forum en Sales Moderator 19-2-2008 20:19 Print reply

Posts: 10560
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Vehikel
Het moeilijke van wankel is de afdichting, je krijgt zo'n motor bijna niet compressie dicht en het is een zwakpunt. Wankelmotoren zijn om die reden ook nooit echt doorgezet en zijn ook nooit echt een groot succes geweest.


en bovenal hebben ze gewoon een waardeloze compressieruimte
 
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning
honda_freak 19-2-2008 20:31 Print reply

Posts: 7650
eeuwige jongebroekies zinloze rotdiscussies hier ook altijd..

Elk voordeel heb zn nadeel.

2takt is gewoon een lichte motorconstructie die voornamelijk voor gebruiksvoorwerpen worden gebruikt die niet te veel mogen wegen, zoals kettingzagen, brommertjes, etc. Daarnaast zijn problemen redelijk makkelijk te verhelpen, minder bewegende delen en zodoende redelijk goedkoop te reparen. Vergt alleen wat regelmatiger onderhoud. Maar dat is dus wel simpel onderhoud.

4-takt is een zwaardere constructie, meer bewegende delen, complexer, maar wel zuiniger, heeft minder regelmatig onderhoud nodig en wordt daarom gebruikt in voorwerpen waarbij die eigenschappen weer handig zijn, zoals auto's, vrachtwagens, trekkers, motoren, etc.

Doordat 4takt twee keer zoveel slagen heeft per verbranding zou deze theoretisch 2 keer minder vermogen moeten hebben. Echter blijkt in de praktijk door wrijving en dergelijke die na ongeveer 500cc best mee te gaan vallen. Dus daarom zijn de meeste 400cc+ voorwerpen 4takt, het verschil in vermogen is klein, mogen vaak best wat wegen en zo min mogelijk onderhoud is een pre.

Wat er nou precies sneller is? in principe 2takt.. hoe lang je dat volhoudt? voor een beetje normaal gebruik, te kort.

gebruikelijke duurzaamheid vs piekvermogen. Er is nooit een beste


 
Sig-veranderaars zijn vervelend :|
Leen 19-2-2008 20:34 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda_freak
eeuwige jongebroekies zinloze rotdiscussies hier ook altijd..

Elk voordeel heb zn nadeel.

2takt is gewoon een lichte motorconstructie die voornamelijk voor gebruiksvoorwerpen worden gebruikt die niet te veel mogen wegen, zoals kettingzagen, brommertjes, etc. Daarnaast zijn problemen redelijk makkelijk te verhelpen, minder bewegende delen en zodoende redelijk goedkoop te reparen. Vergt alleen wat regelmatiger onderhoud. Maar dat is dus wel simpel onderhoud.

4-takt is een zwaardere constructie, meer bewegende delen, complexer, maar wel zuiniger, heeft minder regelmatig onderhoud nodig en wordt daarom gebruikt in voorwerpen waarbij die eigenschappen weer handig zijn, zoals auto's, vrachtwagens, trekkers, motoren, etc.

Doordat 4takt twee keer zoveel slagen heeft per verbranding zou deze theoretisch 2 keer minder vermogen moeten hebben. Echter blijkt in de praktijk door wrijving en dergelijke die na ongeveer 500cc best mee te gaan vallen. Dus daarom zijn de meeste 400cc+ voorwerpen 4takt, het verschil in vermogen is klein, mogen vaak best wat wegen en zo min mogelijk onderhoud is een pre.

Wat er nou precies sneller is? in principe 2takt.. hoe lang je dat volhoudt? voor een beetje normaal gebruik, te kort.

gebruikelijke duurzaamheid vs piekvermogen. Er is nooit een beste





bullshit, in ken meer 2takt containerschepen als 4 takt hoor :P
2takt heeft 1.6 tot 1.8 keer meer vermogen als 4takt, dit door de efficientere spoeling van een 4takt.

2takt heeft ook nog eens meer koppel (ff ter vergelijking, een cr500 heeft evenveel koppel als een cbr600)

en de enige reden dat auto's 4takt zijn is het verbruik en milieueisen.
 
honda_freak 19-2-2008 20:40 Print reply

Posts: 7650
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
[...]



bullshit, in ken meer 2takt containerschepen als 4 takt hoor :P
2takt heeft 1.6 tot 1.8 keer meer vermogen als 4takt, dit door de efficientere spoeling van een 4takt.

2takt heeft ook nog eens meer koppel (ff ter vergelijking, een cr500 heeft evenveel koppel als een cbr600)

en de enige reden dat auto's 4takt zijn is het verbruik en milieueisen.


ja.. tot je wrijving er ook mee inrekent..

en het is ook wel fijn te melden waar je die koppel krijgt, bij de tijd dat die CR zn top heeft bereikt is de cbr de zijne alweer 2/3 keer voorbij

magoew.. nogmaals.. vind dit altijd van die onzin discussies, dus ga me er verder ook niet in laten trekken :P

Dit bericht is gewijzigd door honda_freak op 19-2-2008 om 20:41 uur.
 
Sig-veranderaars zijn vervelend :|
Leen 19-2-2008 20:41 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda_freak
[...]


ja.. tot je wrijving er ook mee inrekent..

en het is ook wel fijn te melden waar je die koppel krijgt, bij de tijd dat die CR zn top heeft bereikt is de cbr de zijne alweer 2/3 keer voorbij



cr500 draait ook maar 9k ofzo hoor, dus dat is nog altijd minder als die cbr600 kan :P
 
Almer 19-2-2008 21:45 Print reply

Posts: 3325
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
[...]
2takt heeft ook nog eens meer koppel (ff ter vergelijking, een cr500 heeft evenveel koppel als een cbr600)

en de enige reden dat auto's 4takt zijn is het verbruik en milieueisen.


Dat is niet waar...
Per definitie krijg je koppel door druk en cilinderinhoud...

4-takt heeft efficiëntere compressie, dus automatisch meer compressie zou je zeggen.
Laten we er voor het gemak van uitgaan dat de compressie in beide gevallen tegen de limiet aan zit ( ik meen bij een benzinemotor, octaangetal van 95, een compressieverhouding van 14:1).
Dan is de bepalende factor toch echt cilinderinhoud.
Let wel; Dit is puur theoretisch gezien! En volgens de theoretische berekeningen geeft een 2-takt gewoon 2x zoveel vermogen als een 4-takt!

Heel het topic is bullshit, je vergelijkt appels met peren, 2-takt en 4-takt is totaal anders. Waar je het beste een 2-takt kunt hebben, wordt 2-takt gebruikt, waar 4-takt makkelijker is 4-takt.
Maar het hele 2-takt gebeuren kan wel afgeschreven worden, dus nutteloos topic. Over een paar jaar wordt een 2-takt niet meer toegelaten op de weg, in Zwitserland is dit in 2010 al zover, in verband met de milieu-hype.


 
Nothing sounds better than a screaming 2-stroke;)
crossgek - Forum en Sales Moderator 19-2-2008 21:47 Print reply

Posts: 10560
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Almer
[...]


Dat is niet waar...
Per definitie krijg je koppel door druk en cilinderinhoud...

4-takt heeft efficiëntere compressie, dus automatisch meer compressie zou je zeggen.
Laten we er voor het gemak van uitgaan dat de compressie in beide gevallen tegen de limiet aan zit ( ik meen bij een benzinemotor, octaangetal van 95, een compressieverhouding van 14:1).
Dan is de bepalende factor toch echt cilinderinhoud.
Let wel; Dit is puur theoretisch gezien! En volgens de theoretische berekeningen geeft een 2-takt gewoon 2x zoveel vermogen als een 4-takt!

Heel het topic is bullshit, je vergelijkt appels met peren, 2-takt en 4-takt is totaal anders. Waar je het beste een 2-takt kunt hebben, wordt 2-takt gebruikt, waar 4-takt makkelijker is 4-takt.
Maar het hele 2-takt gebeuren kan wel afgeschreven worden, dus nutteloos topic. Over een paar jaar wordt een 2-takt niet meer toegelaten op de weg, in Zwitserland is dit in 2010 al zover, in verband met de milieu-hype.




je kan je compressieverhouding zo maken dat dezelfde compressie einddruk krijgt..

verhoudingen zijn leuk , maar een brandstof gaat ontbranden van een te hoge temperatuur en die krijg je door tever te comprimeren..

jou theorie slaat imo als een tang op een varken
 
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning
dokocrosser 19-2-2008 22:03 Print reply

Posts: 1433
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda_freak
eeuwige jongebroekies zinloze rotdiscussies hier ook altijd..

Elk voordeel heb zn nadeel.

2takt is gewoon een lichte motorconstructie die voornamelijk voor gebruiksvoorwerpen worden gebruikt die niet te veel mogen wegen, zoals kettingzagen, brommertjes, etc. Daarnaast zijn problemen redelijk makkelijk te verhelpen, minder bewegende delen en zodoende redelijk goedkoop te reparen. Vergt alleen wat regelmatiger onderhoud. Maar dat is dus wel simpel onderhoud.

4-takt is een zwaardere constructie, meer bewegende delen, complexer, maar wel zuiniger, heeft minder regelmatig onderhoud nodig en wordt daarom gebruikt in voorwerpen waarbij die eigenschappen weer handig zijn, zoals auto's, vrachtwagens, trekkers, motoren, etc.

Doordat 4takt twee keer zoveel slagen heeft per verbranding zou deze theoretisch 2 keer minder vermogen moeten hebben. Echter blijkt in de praktijk door wrijving en dergelijke die na ongeveer 500cc best mee te gaan vallen. Dus daarom zijn de meeste 400cc+ voorwerpen 4takt, het verschil in vermogen is klein, mogen vaak best wat wegen en zo min mogelijk onderhoud is een pre.

Wat er nou precies sneller is? in principe 2takt.. hoe lang je dat volhoudt? voor een beetje normaal gebruik, te kort.

gebruikelijke duurzaamheid vs piekvermogen. Er is nooit een beste




nee jij gaat als 'verstandige oude man' hier de bink uithangen bij jongeren. En met leeftijdsgenoten ben je ook zoon domme lulhannes met onzinnige discussies

volges mij was de vraag van die kerel welke het snelst was
dit is dus de 500 2takt dus de rest maakt geen kloot uit
 
-simon- 19-2-2008 22:06 Print reply

Posts: 8211
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: maxisport
ik zweer gewoon bij 2-takt
tis gewoon vet en bruut geweld

dan denk je dat je snel bent en komt er een cr500 langs
http://www.youtube.com/watch?v=MVrL4xy87P8

waarom geen 4 takt voor een wereld record en waarom word er freestyle gereden met 2 takt? zet je aant denken he
http://www.motormeuk...ong-op-de-motor.html

de goede oude gp500 tijd, dat soort crashes zie je helaas niet meer, stomme lamme 4takten
http://www.youtube.com/watch?v=FaNZVmaYGLs



freestyle en dat verspringen is omdat 2t lichter is. een 4t kiept wat sneller voor over omdat die voor zwaarder zijn. dus moet je in de lucht meer gas geven om te corrigeren en dat hoeft bij 2t minder.
 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
dokocrosser 19-2-2008 22:08 Print reply

Posts: 1433
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: simon16
[...]


freestyle en dat verspringen is omdat 2t lichter is. een 4t kiept wat sneller voor over omdat die voor zwaarder zijn. dus moet je in de lucht meer gas geven om te corrigeren en dat hoeft bij 2t minder.


en daar komt het vermogen feller los wat je nodig hebt om zo hoog en ver te komen
 
De Schout 19-2-2008 22:09 Print reply
Posts: 5327
t is gewoon een redelijk feit dat een 2-takt iets van 1,6 keer meer vermogen per cilinderinhoud heeft.. dus is tie sneller. <-- daar staat een punt
 
tune tweak fiddle bang bummer

Dit topic is 16113 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 7 van 8
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved