Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Koeling controleren

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 810 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #48002 - Koeling controleren
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 2145 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Pelle371 16-2-2008 13:52 Print topicpost
Posts: 163
Ik heb het idee dat de koeling van mijn senda niet goed werkt. Als ik een stuk ga rijden, is de cilinder na 5 minuten RUSTIG rijden ( ik heb het gas nog niet open getrokken ) al gloeiend heet. Ik heb geen zin in een vastloper. Hoe kan ik de koeling controleren, en zijn er nog dingen die vaak de oorzaak zijn?
 

mtlover 16-2-2008 13:54 Print reply

Posts: 2372
Genoeg KVS? Temperatuursensor werkt nog?
 
Pelle371 16-2-2008 13:59 Print reply
Posts: 163
Koelvloeistof zit er genoeg in, hoe weet ik of die sensor nog werkt?
 
Niek de Wildt 16-2-2008 16:42 Print reply
Posts: 7168
als er een termostaat in zit (vaak in de cilinderkop bij de aansluiting van slang of ergens anders tussen de slangen), dan moet je die er ff uitpakken en kijken of hij bij +- 70* C opengaat (en goed open gaat (ongv 4 a 5 mm)


 
Pelle371 16-2-2008 17:25 Print reply
Posts: 163
Is er ook een makkelijke manier om de werking van de waterpomp te controleren?
 
Tombrom 16-2-2008 17:26 Print reply

Posts: 15925
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pelle371
Is er ook een makkelijke manier om de werking van de waterpomp te controleren?


brommer aan

slang bij pomp los trekken
en dan kijken of het omhoog spuit

zoja dan werkt ie
 
Ariej 16-2-2008 17:27 Print reply

Posts: 3685
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
als er een termostaat in zit (vaak in de cilinderkop bij de aansluiting van slang of ergens anders tussen de slangen), dan moet je die er ff uitpakken en kijken of hij bij +- 70* C opengaat (en goed open gaat (ongv 4 a 5 mm)




ja precies, het makkelijkst gaat om hem wanneer hij koud is in flink warm water te gooien (rond de 80) dan zie je hem als het goed is met het oog open gaan.
 
murphy's law: altijd de steeksleutel verkeertesom vastpakken
-simon- 16-2-2008 17:28 Print reply

Posts: 8211
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pelle371
Is er ook een makkelijke manier om de werking van de waterpomp te controleren?


voelen of je radiateur ook warm is.
 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
Niek de Wildt 16-2-2008 19:27 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ariej
[...]


ja precies, het makkelijkst gaat om hem wanneer hij koud is in flink warm water te gooien (rond de 80) dan zie je hem als het goed is met het oog open gaan.


nee, gewoon heel heet water uit kraan in een bak met een thermometer erin, en dan steeds meer kokend water toevoegen, dan zie je hem vanzelf open gaan.
is ook niet moeilijk om te zien, gaat toch wel zoon 4mm open.
 
crossgek - Forum en Sales Moderator 16-2-2008 19:29 Print reply

Posts: 10560
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


nee, gewoon heel heet water uit kraan in een bak met een thermometer erin, en dan steeds meer kokend water toevoegen, dan zie je hem vanzelf open gaan.
is ook niet moeilijk om te zien, gaat toch wel zoon 4mm open.


gewoon in pannetje of waterkoker gooien met thermometer erin.

vuur/waterkoker aanzetten en op moment van openen op thermometer kijken..
 
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning
- Han - 16-2-2008 19:45 Print reply

Posts: 9667
gewoon thermostaat eruit flikkere. Heb je niks aan.
 
<10.000 posts
Niek de Wildt 16-2-2008 19:55 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: crossgek
[...]


gewoon in pannetje of waterkoker gooien met thermometer erin.

vuur/waterkoker aanzetten en op moment van openen op thermometer kijken..


precies.



Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MT5-HAN
gewoon thermostaat eruit flikkere. Heb je niks aan.


WEER zoon mongooltje,
thermostaat is zeker wel nodig!
als jij in de winter rijd zonder afgeplakte radiateur of dergelijke is je motor veel en veelste koud zonder thermostaat.

ook duurt het op temperatuur komen van de cilinder veel langer

te koud is eigenlijk net zo erg als te warm


Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 16-2-2008 om 19:57 uur.
 
Scarface 16-2-2008 20:01 Print reply

Posts: 6023
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


precies.



[...]


WEER zoon mongooltje,
thermostaat is zeker wel nodig!
als jij in de winter rijd zonder afgeplakte radiateur of dergelijke is je motor veel en veelste koud zonder thermostaat.

ook duurt het op temperatuur komen van de cilinder veel langer

te koud is eigenlijk net zo erg als te warm




Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 16-2-2008 om 19:57 uur.



ga fietsen man, zo'n thermostaat op een bromfietsie is echt niet super interessant, gewoon d'r uit gooien dat ding. zonder thermostaat rijdt die brommer ook prima en het is ook niet schadelijk.
De cilinder zal alleen ietsie minder snel warm zijn maar dat kan de pret ook niet drukken.

Dit bericht is gewijzigd door Scarface op 16-2-2008 om 20:09 uur.
 
:-) VOLGENS FRYSK EN NSRRACER OWN IK :-)

Dit topic is 2145 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved