Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Uitlaat 4TL

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1044 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #47967 - Uitlaat 4TL
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 2274 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Solex tuner 14-2-2008 16:53 Print topicpost

Posts: 1527
Beste mede brommerfanaten,

Ik ben men Tomos 4Tl aan het opvoeren!
Heeft iemand hier ervaring mee met wat helpt en niet helpt?
Ik wil misschien wel een Homoet uitlaat van een Honda MB50 verlassen en op die van mij zetten. Maar die is voor een Honda gemaakt zou dat uitmaken.

Graag nog wat tips die ik kan doen!
 
I love Homoet

Kerry King 14-2-2008 17:00 Print reply

Posts: 5037
je kan toch ook een losse uitlaatbocht kopen en dan ook een homoet uitlaat zonderbocht en dan met een klem aanmekaar klemmen

hoef je ook niet te lassen en te slijpen
 
ik weet niet wat jouw probleem is ? maar de mijne is het niet
Solex tuner 14-2-2008 17:08 Print reply

Posts: 1527
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Kerry King
je kan toch ook een losse uitlaatbocht kopen en dan ook een homoet uitlaat zonderbocht en dan met een klem aanmekaar klemmen

hoef je ook niet te lassen en te slijpen

daar dacht ik ook nog aan!
Hij zal wel passen.
Maar mij gaat het er nu om hoe veel harder ga ik rijden! EN of er nog andere methoden zijn!
 
I love Homoet
Kerry King 14-2-2008 17:17 Print reply

Posts: 5037
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Solex tuner
[...]

daar dacht ik ook nog aan!
Hij zal wel passen.
Maar mij gaat het er nu om hoe veel harder ga ik rijden! EN of er nog andere methoden zijn!



welke uitlaat en cilinder heb je der nu op
en hoe hard loopt die nu

Dit bericht is gewijzigd door Kerry King op 14-2-2008 om 17:20 uur.
 
ik weet niet wat jouw probleem is ? maar de mijne is het niet
Solex tuner 14-2-2008 19:50 Print reply

Posts: 1527
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Kerry King
[...]



welke uitlaat en cilinder heb je der nu op
en hoe hard loopt die nu

Dit bericht is gewijzigd door Kerry King op 14-2-2008 om 17:20 uur.


Ik heb een Sprint uitlaat er op redelijk zeldzaam!
En een Sprint cilinder 50cc. Allemaal uit de jaren 60'!

IK denk na dat men 17 mm Bing er op zit en men cilinder getuned is en als men uitlaat ook wat getuned is denk ik 75-80!
 
I love Homoet
Solex tuner 14-2-2008 20:03 Print reply

Posts: 1527
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Kerry King
[...]



welke uitlaat en cilinder heb je der nu op
en hoe hard loopt die nu

Dit bericht is gewijzigd door Kerry King op 14-2-2008 om 17:20 uur.


Heeft iemand deze methode al gebruikt van de carterdruk verhogen in het blok?

Zie: http://www.ptcn.net/2000techniek.htm

Deze:

Tomos

Verhogen carterdruk Tomos motorblok model APN, ATX

Deze motorblokken verschillen van de oude 4L blokken op de volgende punten: de krukas is gelagerd d.m.v. vaste kogellagers i.p.v. schaallagers type L17. Voorts is ook de druk in de krukasholte verlaagd, dit wordt bereikt door een extra kamer met de krukasholte te verbinden. Deze kamer bevindt zich achter de de krukasholte, aan de bovenzijde van het blok. De verbinding tussen de twee ruimten wordt gevormd door twee gaten van ca. 11 mm. doorsnede. Als deze gaten nu worden afgedicht, zal het volume van de krukasholte afnemen, en het gevolg hiervan zal zijn, dat de druk in deze ruimte toeneemt. Het resultaat is een betere spoeling, vergelijkbaar met de oudere motorblokken. Hoe gaat men nu te werk?



• Splits het motorblok en verwijder het dekseltje van de extra kamer.
• Tap in de twee gaten schroefdraad met een M12 binnendraadtap.
• Zaag of slijp twee stukjes draad af van een stalen M12 Bout, zie maatschets.
• Smeer de schroefdraden in het carter in met Loctite.
• Schroef de draadstukjes in de schroefdraden. Let erop dat de krukas nog vrij kan draaien.
• Als extra zekerheid wordt nu nog het carter met een klein hamertje zodanig bewerkt, dat de draadstukjes nooit los kunnen lopen, zie tekening.
• Controleer, als de Loctite is uitgehard, de schroefdraden van de verbindingen op dichtheid.
• Zet het motorblok weer in elkaar.
Daar het bovenstaande nogal een klus is, kan dit evt. meegenomen worden, als het blok toch al open ligt, bijv. bij blok- of krukasrevisie. Deze methode werd door mij reeds met succes toegepast bij mijn eigen motorblok, de auteur, alsmede de PTCN, stellen zich echter niet aansprakelijk voor schade en gevolgen van het uitvoeren van deze operatie.



Dit bericht is gewijzigd door Solex tuner op 14-2-2008 om 20:04 uur.
 
I love Homoet
Martijn II - Forum en Sales Moderator 14-2-2008 20:11 Print reply

Posts: 9841
als de carterdruk opzettelijk is verlaagd zou ik em wel weer omhooggooien ja...

 
Too cool for school!
Solex tuner 14-2-2008 20:19 Print reply

Posts: 1527
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
als de carterdruk opzettelijk is verlaagd zou ik em wel weer omhooggooien ja...


Inderdaad

Binnenkort toch het blok er vanonder gooien
Dan gelijk dat ook doen he
 
I love Homoet

Dit topic is 2274 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved