Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Ketting slaat over...

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 919 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #47882 - Ketting slaat over...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1398 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Intenso 10-2-2008 21:27 Print topicpost

Posts: 2922
Hallo, ik heb een MT en de ketting hiervan die slaat over wanneer hij in de versnelling staat en ik rol met de koppeling in.

als hij in de vrij staat kan ik gewoon rollen zonder problemen en tijdens het rijden doet hij het ook niet.

wat hij precies doet is om de zoveel schakels 6 of 8 ofzo dan vallen de tandjes niet tussen de schakels maar tild hij telkens 1 schakel op zeg maar die dus op een tandwiel ligt in plaats van ertussen. hoop dat jullie het snappen.

dit doet hij dus alleen als ik hem in de versnelling zet en ga rollen met koppeling in en mischien ook zonder dat weet ik niet maar tijdens het rijden merk ik het niet.

als het ket slap of strak staat maakt niks uit.

Tandwielverhouding is 13 - 52 ofzo of 54 in ieder geval heeel licht vertand.
ook is niks versleten.

Bedankt alvast.
 
---Suzuki stuk voor stuk een sensatie---

Makrolon 10-2-2008 21:30 Print reply

Posts: 6733
tandwielen nieti n een lijn, of de automatische kettingspanner zit scheef waardoor ie hem schuin op het tandwiel geleid.
 
KTM 525 EXC Supermoto
Martijn II - Forum en Sales Moderator 10-2-2008 21:31 Print reply

Posts: 9841
weet je zeker dat het je ketting is?

als je ketting overslaat terwijl je ketting strak staat (wat je zelf dus zegt)...betekent dat je tanden vrijwel op zijn of je ketting zwaaaaaaaaaaaaar versleten zijn.


zeker weten dat het je ketting is. ik had hetzelfde en dat was niet mn ketting maar mn versnellingsbak.

doet ie et in alle versnellingen?

edit: ow tijdens het rijden doet et niet?

als je em duwt wordt de onderkant de kant met spanning, ik denk dat je ketting ziekelijk versleten is.


Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 10-2-2008 om 21:32 uur.
 
Too cool for school!
Intenso 10-2-2008 23:48 Print reply

Posts: 2922
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
weet je zeker dat het je ketting is?

als je ketting overslaat terwijl je ketting strak staat (wat je zelf dus zegt)...betekent dat je tanden vrijwel op zijn of je ketting zwaaaaaaaaaaaaar versleten zijn.


zeker weten dat het je ketting is. ik had hetzelfde en dat was niet mn ketting maar mn versnellingsbak.

doet ie et in alle versnellingen?

edit: ow tijdens het rijden doet et niet?

als je em duwt wordt de onderkant de kant met spanning, ik denk dat je ketting ziekelijk versleten is.


Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 10-2-2008 om 21:32 uur.


ketting is nieuw, tandwiel is nog goed met de kettingspanner of neit met kettingspanner hij doet het beide keer dus die zit recht.
tandwiel zit er goed op.
dus hier ligt het probleem niet volgens mij.
en ik zie dus dat hij om de zoveel schakels 1 schakel optild dus ligt niet aan versnellingsbak.
bedankt voor de antwoorden tot zover.


 
---Suzuki stuk voor stuk een sensatie---
Harold 11-2-2008 0:01 Print reply

Posts: 1052
Een nieuwe ketting op oude tandwiel gaat meestal niet goed. De tanden van het tandwiel slijten schuin naar boven uit (bij een versleten tandwiel kun je dat zien aan de scherpe puntvorming van de tanden). De ketting komt hoger op het tandwiel te liggen en dus veranderd de steek (soort modul voor kettingwielen).
De steek van je tandwielen is dus groter geworden. De oude ketting slijt ook mee en rekt uit: steek word ook groter dus geeft geen problemen.

Maar leg je er een nieuwe ketting op met dus de standaart (kleinere)steek op de uitgesleten (grotere) steek van de tandwielen, dan kan hij op de zoveeltanden dus wel eens een tandje mee pakken.

De steek is trouwens de afstand tussen 2 rollen van je ketting en ook de hartafstand tussen 2 tanden.

Er wordt niet voor niets aangeraden om altijd het complete aandrijf gedeelte in 1 keer te vervangen (beide tandwielen + ketting).
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 11-2-2008 1:37 Print reply

Posts: 9841
in dit geval kan het idd alleen zijn dat je steek niet klopt.
Dan heb je óf de verkeerde ketting gekocht, óf je tandwielen zijn idd versleten.

altijd tandwielen en ketting tegelijk vervangen.

ik heb bij mn fiets dat mn ketting opgerekt is, daar heb ik hetzelfde probleem.


 
Too cool for school!
Intenso 11-2-2008 9:26 Print reply

Posts: 2922
oke, ja de ketting en achter tandwiel zijn er beide nieuw opgekomen en een paar kilometer gebruikt met 125cc.
het voor tandwiel heb ik van iemand gekregen maar die ziet er neit erg verlsleten uit.

maar ik kan dus beter een ander voortandwiel proberen?

maar hoe kan dit dat als hij in de vrij staat het goed is?


 
---Suzuki stuk voor stuk een sensatie---
RXBaz 11-2-2008 9:38 Print reply

Posts: 1879
OF het zijn je tandw. OF je hebt een scheef asje...
 
I played poker with tarot cards once, i had a full house and three people died........motorrbw in the pocket
Jozeff - Forum en Sales Moderator 11-2-2008 9:45 Print reply

Posts: 10835
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Intenso
oke, ja de ketting en achter tandwiel zijn er beide nieuw opgekomen en een paar kilometer gebruikt met 125cc.
het voor tandwiel heb ik van iemand gekregen maar die ziet er neit erg verlsleten uit.

maar ik kan dus beter een ander voortandwiel proberen?

maar hoe kan dit dat als hij in de vrij staat het goed is?




heeft hij het probleem bij het voortandwiel of bij het achtertandwiel?
Als het bij het achtertandwiel is dan kun je dat natuurlijk niet oplossen door een ander voortandwiel te pakken.

enigste verschil tussen vrij en in versnelling met koppeling in is misschien de weerstand.
Maar ik vind het soieso een raar probleem eigenlijk...
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Intenso 11-2-2008 9:49 Print reply

Posts: 2922
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
[...]


heeft hij het probleem bij het voortandwiel of bij het achtertandwiel?
Als het bij het achtertandwiel is dan kun je dat natuurlijk niet oplossen door een ander voortandwiel te pakken.

enigste verschil tussen vrij en in versnelling met koppeling in is misschien de weerstand.
Maar ik vind het soieso een raar probleem eigenlijk...


het is bij het voortandwiel.

en ik vind dit ook heel raar kettings hoe strak hij ook staat helpt niks.

het is net of komt de ketting niet uit met de tandwielen.
maar ik zal eens het voortandwiel vervangen.

ik snap er helemaal niks meer van.
anders maak ik wel een filmpje vanmiddag.

 
---Suzuki stuk voor stuk een sensatie---

Dit topic is 1398 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved