Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Vespa SI freewheel en other

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1083 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #47839 - Vespa SI freewheel en other
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 820 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

jaapg 9-2-2008 0:42 Print topicpost
Posts: 12
Tijdje terug had ik deze vraag:
Wie heeft de gouden tip om een freewheel los te maken, ZODANIG dat deze er intact vanaf komt en weert terugkan naar de fietsenmaker, heb er toen (was even geen 17-er voorradig) een 21 tands opgezet maat nu past de Kettingkast niet meer.....
Heb inmiddels een 17 tands (de oude was dus 17 tands), die 21-er moet eraf......
Kreeg antwoord van Erwinko:
met een grote steeksleutel,baco is in ieder geval te dik.
ik geloof dat het sleutel 32 is, maar durf ik niet met zekerheid te zeggen

Ik begrijp dit niet, want het freewheel (FW) draai je erop zonder sleutel, zie niets waar een steeksleutel op kan, of het moet de grote moer zijn die erachter zit maar die zit toch aan het wiel vast? ik wil het FW eraf halen zonder het wiel uit te bouwen, of gaat dat niet?
 

erwinko 9-2-2008 7:53 Print reply

Posts: 1012
het freewheel houd de vertandingsklok in het achterwiel op zn plek.
hij moet dus ook goed aangedraait worden.

aan de achterkant van het freewheel zit een moet, best wel smal.
daar kom je niet tussen met een gewone baco..

het is of een grote steeksleutel, of een waterpomp tang
bij die laatste heb je dikke kans dat je hem beschadigd.

of bedoel je dat jij alleen het freewheel gedeelte hebt gekocht wat er nu dus weer af moet.

dat dit blijft zitten: http://www.jmpb.nl/s...t.php?product=VE3062
 
jaapg 9-2-2008 9:20 Print reply
Posts: 12
heb alleen een los freewheel gekocht, hoop dat ik de juiste naam gebruik. Vorige zomer de oude17 tands eraf letterlijk gesloopt, en de nieuwe 21er er gewoon met de hand op de schroefdraad opgedraaid, anders kan ik het niet zeggen. Hij trekt zich vanzelf vast, alleen, nu eraf!
 
Harold 9-2-2008 12:56 Print reply

Posts: 1052
Gewoon met de shuifmaat die smalle moer aan de achterkant opmeten en opzoek gaan naar een smalle steeksleutel daarvoor. Meestal hebben bromfietszaken, autogarages daar wel een sleutel voor.

Veel andere mogelijkheden zijn er niet wil je het er onbeschadigd van af krijgen.
 
Jozeff - Forum en Sales Moderator 9-2-2008 13:15 Print reply

Posts: 10835
dat kan niet met een steeksleutel, want alleen het tandwiel moet eraf, niet de hele achterwiel moer.

als je goed naar je tandwiel kijkt dan zie je 2 inkepingen zitten.(op het deel wat op je achterwielmoer geschroeft zit) als je daar nu een stalen strip van c.a. 6 mm dik in legt en dan met een tang tegen de klok in draaid dan moet het tandwiel eraf kunnen zonder beschadiging.
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
jaapg 9-2-2008 17:35 Print reply
Posts: 12
dank je, laat op mijn werk ff een stripje maken.
 
jaapg 9-2-2008 22:01 Print reply
Posts: 12
Alex_M : moest hier verder gaan met topic achterwiel lager SI Snor. Dat revisie setje waar jij het over hebt, dat zit aan de cardan kant, ik denk dat ik de achterwiellagerplaat nodig heb, het zit nl aan die kant de speling, of moet dan ook de andere kant helemaal gereviseerd worden met jouw aangegeven set? hoop het niet....
 

Dit topic is 820 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved