Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Zelfbouwsprinter powered by SDT-tuning

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 516 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #47723 - Zelfbouwsprinter powered by SDT-tun...
Pagina 1 van 7
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Volgende pagina >
Dit topic is 19678 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

honda-mbx 2-2-2008 15:59 Print topicpost

Posts: 1688
Welkom bij mijn project: De zelfbouwsprinter

Inleiding:

nadat ik met de Gilera Zulu had gesprint, en besloten had om met honda verder te gaan, liep al te twijvelen over het wel of niet maken van een zelfbouwsprinter.
uiteindelijk had ik besloten om dat niet te doen, en mijn andere honda op te bouwen (zie: Sprint NSR.
maar toch begon het wat te kriebelen, en er moest toch maar eens een schetsje komen..
en hierbij is het toen gebleven.

toen éénmaal na de zomervakantie school weer begon, kreeg ik te horen dat ik voor mijn profiel (werktuigbouw 4de jaars productie techniek) een project moest beginnen.
natuurlijk wist ik gelijk wat ik wou: een Zelfbouwsprinter maken.
alleen was het probleem dat je het eigenlijk met een groepje moest doen, en.. omdat ik kwa kennis op dit gebied ver voorloop op mijn klasgenoten had het geen zin om iets met hun te gaan doen.
zodoende heb ik voorgesteld dat ik alleen een project zou doen.

Realisatie:
nu het licht op groen was gesprongen, ben ik van start gegaan!
eerst heb ik een aantal inhoudelijk eisen opgesteld:

- Frame in de vorm van een 3hoek (triangel)
- buis materiaal (rond 22 x 1,2)
- motorblok Honda
- Roterende inlaat

nadat ik een aantal maten van me zelf had opgenomen ben ik wezen schetsen in autocad.
en na vaak veranderen en aanpassen is dit er uiteindelijk uitgekomen:




De bouw:

natuurlijk kun je niet klakkeloos een frame los uit de hand gaan maken, want die trekt namelijk krom.
daarom heb ik een las mal gemaakt zodat ik:

- vaste refenrentie punten heb
- vaste punten heb zodat het frame niet kromtrekt

de lasmal:

mijn werkplek vanafstand:



platframe:



Lasje:



nog een lasje:



opstaande kokers voor steunpunten:



uitlijnen balhoofdsteun:



Idem:



klaar, balhoofd ook al gedraaid + er opgeschoven:




Het Frame:

Nu de mal klaar is, kon er worden begonnen met de productie van het frame:

in the beginning:



vooraanzicht:



balhoofd:



ander aanzicht:



het zitje:



vordering:



achterzijde:



zijschoren markeren:



schoren aan het pasmaken:



idem:



Frame klaar!





Roterende inlaat:

natuurlijk kon het niet alleen bij een frame blijven, en heb ik ook een roterende inlaat ontworpen en gemaakt.
het principe van zo'n inlaat lijkt me voor zich spreken en leg ik hier dus ook niet uit.

normaal wanneer men een roterende inlaat toepast, word deze altijd op de zijkant van het motorblok gemonteerd.
alleen heb je naar mijn mening een groot nadeel omdat dit de spoelwerking nogal verstoord.

daarom heb ik gekozen voor een andere aanpak:
ik wil de roterende inlaat op de voorkant van het motorblok plaatsen, en de schijf laten aandrijven dmv een tandriem op de krukas.
voordelen zijn:

- behoud van vliegwiel
- GEEN spoelverstoring
- ram-air werking omdat de carb. naar voren is geplaatst.

ook word de cilinder 180 graden omgedraaid, zodat de uitlaat naar achteren komt te lopen onder het kontje door.

vervolgens heb ik veel informatie en theorie bestudeert en aan de hand daarvan heb ik een ontwerp gemaakt.


Ontwerp schets:



achter de draaibank!



deel van het huis met passingen



deel 1 en deel 2 :P



inelkaar:



inspanmal:



gaatjes verdelen mbv verdeelschijf:



gaatjes boren:



Totaal plaatje (schijf was proef voor de opendag, gewoon uit plaatstaal en word dus NIET gebruikt)



na dat ik dit allemaal gemaakt had, kwam de opendag ook al in zicht, en moest ik van de leraren ook met een presenteerbare samenstelling komen.
dus zo gezegt, zo gedaan:

De opendag @ Friesepoort Sneek:











de voorvork endergelijke was puur even om de bedoeling te latenzien, en word dus nog anders.

Specificaties:

Frame:
Wielbasis: +- 2000 MM
Zithoogte: 500 MM
Gewicht: 5.2 KG
Balhoofdshoek: 24 graden

Motorblok (ondervoorbehoud)

Blok: Honda AC01
Cilinder: 90cc
Inlaat: Roterend
Carburateur: 30 MM
Ontsteking: HPI Digitaal
Uitlaat: Zelfbouw

de vordering van dit project is langzaam, het doel is dat hij over een jaar wedstrijd klaar is (dus zomer 2009).
ik werk hier in de vrije overgebleven uurtjes aan.

Tot zo ver,

Updates volgen..

SDT-Tuning

 
ik vlam je..

thunderbird - Forum en Sales Moderator 2-2-2008 16:07 Print reply

Posts: 7728
wederom vet project man je andere project staat al in de watchlist, daar gaat deze zeker bij
ook interresant dat je voor een totaal andere aanpak gaat ivm roterende inlaat.
 
Kèk nie zoe arrig, ik mèn weh ik zé!
Nouwk 2-2-2008 16:08 Print reply

Posts: 4242
Wow, netjes
 
Joel_koningslust 2-2-2008 16:08 Print reply

Posts: 14514
zeer profecioneel gebouwd, maar wat voor voorvork/achterbrug/wielen ga je gebruiken?

en ook snap ik niet helemaal wat je wilt met die roterende inlaat, je wilt niet dat de spoeling verstoord wordt, maar je gaat wel de carb aan de voorkant zetten zodat er door de lucht die vol de kelk ingaat allerlei verkeerde pulsen in je carb enz gaan spelen. door die pulsen maak je waarschijnlijk meer verlies in vermogen dan door dat minimaal verstoorde spoelingsverschil

en die carb, wat voor een wordt dat. want zover ik me kan herrineren heb ik nog niet vaak een 30mm in vlakschuif gezien. dat lijkt me iig beter met sprinten. zou je dan niet voor een 32mm vlak gaan?

en met wat voor cilinder wil je gaan rijden? aangepaste 80/125cc crosmotorcilinder of helemaal eigengebouwd cilinderwand?

Dit bericht is gewijzigd door Joel_koningslust op 2-2-2008 om 16:12 uur.
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
BSTS 2-2-2008 16:10 Print reply

Posts: 4241
Zeer netjes
 
sprintjah
Niek de Wildt 2-2-2008 16:39 Print reply
Posts: 7168
respect

edit: mooie lassen

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 2-2-2008 om 16:59 uur.
 
Tombrom 2-2-2008 16:52 Print reply

Posts: 15925
zeer netjes ga ik zeker volgen
 
Erik 39 2-2-2008 16:58 Print reply

Posts: 15088
Wajo, dit is gruwelijk tof!!!!!
 
Derbi-loos! -- www.ERIKVONHOF.nl
Elco 2-2-2008 17:09 Print reply
Posts: 4527
Vet,

die nsr was ook al tof, je kan het zeker wel en beund gelukig niet wil hem wel afzien, framepje verchromen? zou uber mooi staan
 
ricardo 2-2-2008 17:09 Print reply
Posts: 605
zo nice!! gruuwlijk


suc6 verde!
 
bleehhhh 150 cc tuinploeg blok op je brommer
Bonomel 2-2-2008 17:27 Print reply

Posts: 1363
ziet er echt goed uit man heel erg veel suc6
 
BMW
markRD 2-2-2008 17:28 Print reply

Posts: 1179
Supermooi project, suc6 ermee!

Maar waarom maak je een roterende inlaat op een juist een mb-blokje?


sorry leesfout...

Dit bericht is gewijzigd door hammie99 op 2-2-2008 om 17:29 uur.
 
Josz 2-2-2008 17:53 Print reply

Posts: 85
Dit word echt wel wat moois! Succes!!
 
PraatPaal 2-2-2008 17:59 Print reply

Posts: 7977
Eindelijk weer eens iets project waardigs, gaatie het op MF posten

Wel respect voor je werk _0_

Eventjes over die inlaatschijf, istie enkel voorbeeld vanwege het materiaal? Want meestal is de inlaat een halve maan, en hiero lijkt het dus alsof je inlaat bestwel kort open gaat.
 
Sypie_Honda 2-2-2008 18:29 Print reply

Posts: 13830
w00t gek, dit vertel je me nu pas
ik tjek die shit maandag ff op school denks

echt mooi man!
 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
Joel_koningslust 2-2-2008 18:37 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Sypie_Honda
w00t gek, dit vertel je me nu pas
ik tjek die shit maandag ff op school denks

echt mooi man!


moet je maandag naar school dan?

wordt dit btw ( gedeeltelijk ) door school betaald
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.

Dit topic is 19678 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 7
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved