Welkom bij mijn project: De zelfbouwsprinter
Inleiding:
nadat ik met de Gilera Zulu had gesprint, en besloten had om met honda verder te gaan, liep al te twijvelen over het wel of niet maken van een zelfbouwsprinter.
uiteindelijk had ik besloten om dat niet te doen, en mijn andere honda op te bouwen (zie:
Sprint NSR.
maar toch begon het wat te kriebelen, en er moest toch maar eens een schetsje komen..
en hierbij is het toen gebleven.
toen éénmaal na de zomervakantie school weer begon, kreeg ik te horen dat ik voor mijn profiel (werktuigbouw 4de jaars productie techniek) een project moest beginnen.
natuurlijk wist ik gelijk wat ik wou: een Zelfbouwsprinter maken.
alleen was het probleem dat je het eigenlijk met een groepje moest doen, en.. omdat ik kwa kennis op dit gebied ver voorloop op mijn klasgenoten had het geen zin om iets met hun te gaan doen.
zodoende heb ik voorgesteld dat ik alleen een project zou doen.
Realisatie:
nu het licht op groen was gesprongen, ben ik van start gegaan!
eerst heb ik een aantal inhoudelijk eisen opgesteld:
- Frame in de vorm van een 3hoek (triangel)
- buis materiaal (rond 22 x 1,2)
- motorblok Honda
- Roterende inlaat
nadat ik een aantal maten van me zelf had opgenomen ben ik wezen schetsen in autocad.
en na vaak veranderen en aanpassen is dit er uiteindelijk uitgekomen:
De bouw:
natuurlijk kun je niet klakkeloos een frame los uit de hand gaan maken, want die trekt namelijk krom.
daarom heb ik een las mal gemaakt zodat ik:
- vaste refenrentie punten heb
- vaste punten heb zodat het frame niet kromtrekt
de lasmal:
mijn werkplek vanafstand:
platframe:
Lasje:
nog een lasje:
opstaande kokers voor steunpunten:
uitlijnen balhoofdsteun:
Idem:
klaar, balhoofd ook al gedraaid + er opgeschoven:
Het Frame:
Nu de mal klaar is, kon er worden begonnen met de productie van het frame:
in the beginning:
vooraanzicht:
balhoofd:
ander aanzicht:
het zitje:
vordering:
achterzijde:
zijschoren markeren:
schoren aan het pasmaken:
idem:
Frame klaar!
Roterende inlaat:
natuurlijk kon het niet alleen bij een frame blijven, en heb ik ook een roterende inlaat ontworpen en gemaakt.
het principe van zo'n inlaat lijkt me voor zich spreken en leg ik hier dus ook niet uit.
normaal wanneer men een roterende inlaat toepast, word deze altijd op de zijkant van het motorblok gemonteerd.
alleen heb je naar mijn mening een groot nadeel omdat dit de spoelwerking nogal verstoord.
daarom heb ik gekozen voor een andere aanpak:
ik wil de roterende inlaat op de voorkant van het motorblok plaatsen, en de schijf laten aandrijven dmv een tandriem op de krukas.
voordelen zijn:
- behoud van vliegwiel
- GEEN spoelverstoring
- ram-air werking omdat de carb. naar voren is geplaatst.
ook word de cilinder 180 graden omgedraaid, zodat de uitlaat naar achteren komt te lopen onder het kontje door.
vervolgens heb ik veel informatie en theorie bestudeert en aan de hand daarvan heb ik een ontwerp gemaakt.
Ontwerp schets:
achter de draaibank!
deel van het huis met passingen
deel 1 en deel 2 :P
inelkaar:
inspanmal:
gaatjes verdelen mbv verdeelschijf:
gaatjes boren:
Totaal plaatje (schijf was proef voor de opendag, gewoon uit plaatstaal en word dus NIET gebruikt)
na dat ik dit allemaal gemaakt had, kwam de opendag ook al in zicht, en moest ik van de leraren ook met een presenteerbare samenstelling komen.
dus zo gezegt, zo gedaan
:
De opendag @ Friesepoort Sneek:
de voorvork endergelijke was puur even om de bedoeling te latenzien, en word dus nog anders.
Specificaties:
Frame:
Wielbasis: +- 2000 MM
Zithoogte: 500 MM
Gewicht: 5.2 KG
Balhoofdshoek: 24 graden
Motorblok (ondervoorbehoud)
Blok: Honda AC01
Cilinder: 90cc
Inlaat: Roterend
Carburateur: 30 MM
Ontsteking: HPI Digitaal
Uitlaat: Zelfbouw
de vordering van dit project is langzaam, het doel is dat hij over een jaar wedstrijd klaar is (dus zomer 2009).
ik werk hier in de vrije overgebleven uurtjes aan.
Tot zo ver,
Updates volgen..
SDT-Tuning