Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Nieuwe drijfstang persen(honda)

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 844 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #47512 - Nieuwe drijfstang persen(honda)
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 3976 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Stutje1 23-1-2008 22:21 Print topicpost

Posts: 189
Hallo

Komt er nou echt veel bij kijken om een nieuwe drijfstang te persen?

Het gaat hier om een Mbx 80 krukas(2stuks).

Ik wil dit zelf gaan doen, op het werk hebben we een goede pers, en volgens m'n chef, kan ik de pen er zo uit drukken.
Even goede onderstuening maken alleen.

Maar nu een nieuwe drijfstang + big end en kooi erin:

Eerst dus de pen in 1 krukaswang persen, dan de ring erop, dan de kooi, dan weer een ring en dan weer een krukas wang.

Maar tot hoe ver moet dit?
Of moet ik bij de oude krukas eerst op gaan meten wat de maat buitenwerks is van de wangen? En dat gaan aanhouden? Dat lijkt me niet goed.

Verder, als ik namenlijk de wangen te ver of juist niet ver genoeg op elkaar pers, dan kom ik niet uit met de lagers die in de carters vallen(denk aan, niet goed aanliggen in de cartes, of juist tever in de carters willen, gevolg niet dicht kunnen).

Dus ik zal gaar meningen en ervaringen willen horen/zien.

Groeten, alvast bedankt!
En foto's? die kan ik wel maken als het moet!


 
honda mb 125cc

harm0ss 23-1-2008 22:27 Print reply

Posts: 1247
beterr laat je dit doen, anders verpruts je het zelf toch wel. en bovendien moet je krukasgebalanceerd worden anders kom je niet ver.
 
Stutje1 23-1-2008 22:49 Print reply

Posts: 189
Ik vraag dus wat de mogelijk heden zijn, mischien zijn er mensen die het dus ook zelf hebben gedaan.

En "uitbalanceren" dat is gewoon de krukaswangen gelijk zetten.

Ik ben opzich iemand met redelijke vak kennis, ben draaier/frezer van beroep. Maar dit is nieuw voor me, en ja nog te onduidelijk.
 
honda mb 125cc
Sypie_Honda 23-1-2008 22:56 Print reply

Posts: 13830
gewoon inelkaar persen tot die pen er vergenoeg inzit, dan zit het goed, je moet zo min mogelijk speling houden tussen je big end en je wangen. hij moet nog goed draaien kunnen, maar zo weinig mogelijk speling.

dan moet je hem uitklokken op 2 Y standaartjes. dit is even wat pielen, maar met 2 bandelepels een hamer en een bankschroef is het zo klaar.

jah ik heb het wellis gedaan
 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
Jozeff - Forum en Sales Moderator 24-1-2008 9:05 Print reply

Posts: 10835
volgens mij gewoon de bigend pen gelijk met buitenkant krukaswang?

en anders meet de de breedte even op en zorg je dat je die hetzelfde houd, dan zit dat iig goed.
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
PRO TUNING 24-1-2008 9:53 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Sypie_Honda
gewoon inelkaar persen tot die pen er vergenoeg inzit, dan zit het goed, je moet zo min mogelijk speling houden tussen je big end en je wangen. hij moet nog goed draaien kunnen, maar zo weinig mogelijk speling.

dan moet je hem uitklokken op 2 Y standaartjes. dit is even wat pielen, maar met 2 bandelepels een hamer en een bankschroef is het zo klaar.

jah ik heb het wellis gedaan


Laat ik een krukas in elk geval niet bij jou reviseren
 
bart de scootergek 24-1-2008 9:59 Print reply

Posts: 8916
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]


Laat ik een krukas in elk geval niet bij jou reviseren


Misschien zou je iets kunnen toelichten zodat de ts wel een eind de goede richting in gaat, we weten dat jij er erg veel ervaring mee hebt.
 
Honda RC-33
mtx-motard 24-1-2008 12:24 Print reply

Posts: 14947
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]


Laat ik een krukas in elk geval niet bij jou reviseren


hij werkt bij een motorenrevisie bedrijf gek!


misschien kan je chef instructies geven?
zorg iig dat de krukas ''over'' is en niet noodzakelijk voor je brommer. dat mocht je het verprutsen.
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
PRO TUNING 24-1-2008 14:56 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtx-motard
[...]


hij werkt bij een motorenrevisie bedrijf gek!


misschien kan je chef instructies geven?
zorg iig dat de krukas ''over'' is en niet noodzakelijk voor je brommer. dat mocht je het verprutsen.


Revisie - bandenlepels - hamer - bankschroef ??
 
John Huijben 24-1-2008 15:54 Print reply

Posts: 2433
leg dan zelf eens uit hoe jij de krukaswangen tov elkaar verdraait als ze niet gelijk zitten, in plaats van mtx-motard af te kraken.

en voor die tussenmaat van de kleine opening die tussen de bigend (+ die bronzen ringen) en de wangen moet zitten is een streefmaat en een tolerantie, kun je bij prox vast wel ergens opzoeken.
opmeten kan gewoon met voelermaatjes.

t persen zal wel lukken maar je moet zorgen dat de wangen tov elkaar goed staan.
manier die ik heb gezien is de ene kant inklemmen (mbv prismaklemmen, zo beschadigd de krukas niet.. NIET met n bankschroef doen.
vervolgens met n koperen hammer rustig tikken, niet te lomp doen of je slaat je big end pin krom, en niet op de krukas slaan maar op de wang.

je bent trouwens frezer eh.
om de uitlijning te controleren kun je mss. de krukas aan de ene kant wel in de hoofdspil van de freesbank zetten en dan met 2 meetklokken de afwijking meten (meten bij de lagerpunten).
in een draaibank zou ook wel kunnen, mss nog wel makkelijker ook.

succes!
 
http://www.brommerforum.nl/showtopic/35310/last
Stutje1 27-1-2008 22:31 Print reply

Posts: 189
Oke bedankt John.

Ik heb ook een artikel gelezen op kreidler forum.

Ik ga het volgende week doen.
Moet alleen nog de speling weten wat tussen de wang en drijfstang zit. Dat is ong 4 of 5 tiende las ik, maar dat vraag ik nog even naa.

En op het kreidler forum hadden ze het over een opstelling tussen de centers.

Wij hebben dus 2 y blokken waarmee ik het ga doen, en 2 meet klokken.
Anders kan ik het ook op de draaibank doen met zachte klauwen en het meedraaiend center en 2 klokken.

Ik ben benieuwd, leuk klusje en leuke uitdaging
 
honda mb 125cc

Dit topic is 3976 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved