Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Elektronica Forum - Topic #47498 - honda mb 12 volt licht via accu
|
Pagina 1 van 2
|
Dit topic is 6371 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Saknet |
23-1-2008 18:11 |
Posts: 10355 |
Kwam hier een mooie uitleg tegen van thahondaman:
http://www.brommerforum.nl/showtopic/5907/3/
Quote: Oorspronkelijk gepost door: thahondaman
allemaal moeilijk gedoe en de ligt opbrengst is bijna niks !!!
ik heb zelf een elektrisch circuit gemaakt waarbij je constant 90 watt beschikbaar hebt
nou het volgende je pakt een 12 volt spoel van mb (dikke) en daar zitten 2 draden aan geel en wit de gele knip je af en isoleer je weg zodat er niks meer mee gebeurd en dan zit er op de spoel een koperdraadje dat aarde maakt en die haal je van de aarde af en daar soldeer je een draad aan en die trek je naar boven pas op isoleer alles rond de spoel goed af dat die vroeger aarde draad niet meer aarde gaat maken
dan het volgende wat heb je nu gedaan een spoelgemaakt die helemaal los van alles zijn volle vermogen levert
dan haal je bij een elektrozaak een bruggelijkrichter van 2,5 euro dan pak je de 10 amp versie deze is sterk en moet je wel koelen met koel plaatje erop
op de brug gelijk richter zitten 4 polen
2 x ac
1 x +
1 x - die 2 x ac daar doe je de 2 draden van de spoel aan
en de 1 x + die gaat naar de plus van je accu
en de 1x - naar frame
als je nog de orgi draadboom hebt van me ging vroeger je lamp pas aan als je hem startte dat is nu niet meer want de gele draad is weg .
dus wat doe je de accu + gaat naar contact toe en word zwart aan de andere kant deze is voor remlicht enzz clakson enzz en je knoopt een extra draad bij deze zwarte en diwe verbind je door naar je schakelaar op het stuur die zwarte draad maak je dan aan je oude gele draad van je schakelaar
je hebt dan constant 90 watt 12volt lichtvermogen
en als je je contact aan zet heb je net zoals bij motor dat je lampen branden en remlicht enzz al werkt
voor meer vragen post een inbox bij mij
Dit bericht is ge-edit door thahondaman op 5-5-2004 11:33
Ik heb dus een oud type draadboom.
Nou heb ik al van een oude ontsteking waar alle draden rot van waren, de de spoel aangepast, en draden vervangen, kortom klaargemaakt voor gebruik.
Deze bruggelijkrichter 10a klaarliggen van conrad. 12volt lampen.
Maar ik las verderop iets van user mBeter over dat als de accu vol is en je lampen net stuk door et einde van levensduur, dat je een rijdende tijdbom bent?
Kan iemand met verstand van zaken precies uitleggen wat voor risico's aan deze methode verbonden zijn?
Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 23-1-2008 om 18:11 uur.
|
|
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk. |
|
mtlover |
23-1-2008 18:18 |
Posts: 2372 |
Heb je nog gewoon alleen een silicium gelijkrichter (een diode)? Zo ja, dan kan je gewoon een 12V accu aansluiten en dan is alles netjes 12V. Omdat je een OT kabelboom hebt zou dat gewoon moeten werken.
|
|
|
|
Saknet |
23-1-2008 18:24 |
Posts: 10355 |
ik heb zo 1 met 2 draadjes, oude type draadboom ja. Maar ik heb mogen leren dat de witte draad die de accu oplaad, op die gelijkrichter zit, waarna hij rood word, naar het contact loopt, zwart word, en je daar de remlicht en knippers neutraallampje en claxon op hoort aan te sluiten.
En de gele draad vanaf spoel rechtstreeks naar het licht loopt. Origineel dus.
En dat wil ik niet, ik wil licht als ik mn brommer op contact zet, dus via de accu..
deze bedoel je links van de accu ja die heb ik nu, heb er 12volt accu opzitten, en mn licht brand door met 24 volt lampen, maar mn neutraal lampje en handvatverwarming werkt nog.. als ie niet loopt ooook dus
En nu wil ik het dus ombouwen naar gelijkspanning
Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 23-1-2008 om 18:25 uur.
Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 23-1-2008 om 18:26 uur.
|
|
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk. |
|
Saknet |
23-1-2008 19:58 |
Posts: 10355 |
ik ben er al achter, gelijkrichter is natuurlijk precies gelijk aan bruggelijkrichter, enkel dat je er 2x AC opzet. Dus ga er een mooi koelblok van een pentium 1 pc gat in midden boren, en op een hoek ergens voor bevestiging aan frame, en dan gaat ik gewoon al mn licht op de accu aansluiten en de lampjes erin, als ik deze post niet geedit heb dat et is gelukt dan heb ik mezelf ernstig lichamelijk gepijnigd..
Ik ga trouwens wel mn roze draad van de lichtschakelaar aan de weerstand op het stuur laten zitten, want is mij teveel moeite om dat er weer af te gaan slopen.
|
|
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk. |
|
rik hulkenberg |
23-1-2008 20:04 |
Posts: 10029 |
bedankt lijkt me wel leuk om dit te maken
maar snap het niet helemaal waarom moet ik de gele afknippen
en waar moet die gelijk richter naar toe
|
|
|
|
-jaZper- |
23-1-2008 20:34 |
Posts: 3841 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: rik hulkenberg
bedankt lijkt me wel leuk om dit te maken
maar snap het niet helemaal waarom moet ik de gele afknippen
en waar moet die gelijk richter naar toe
echt super makkelijk en leuk om te maken, je leert er ook een hoop van staat op internet een schematje ergens, onder watsgelijder ofzo
|
|
groene motoren gaan harder |
|
Blue Racer |
23-1-2008 21:15 |
Posts: 601 |
Ga je ook een spanningsregelaar gebruiken ?, want deze begrenst de opgewekte spanning tot een bepaalde waarde. Als de spanning die naar je accu loopt te hoog word, gaat het elektrolyt in de accu koken (knalgas). Dit is wel gevaarlijk.
|
|
GEZOCHT : 50cc Cilinder met zuiger NSR |
|
rik hulkenberg |
23-1-2008 21:16 |
Posts: 10029 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Blue Racer
Ga je ook een spanningsregelaar gebruiken ?, want deze begrenst de opgewekte spanning tot een bepaalde waarde. Als de spanning die naar je accu loopt te hoog word, gaat het elektrolyt in de accu koken (knalgas). Dit is wel gevaarlijk.
het zal echt niet te hoog worden denk eerder te laag
tenzij je heel veel toeren maakt
Dit bericht is gewijzigd door rik hulkenberg op 23-1-2008 om 21:16 uur.
|
|
|
|
Saknet |
23-1-2008 21:35 |
Posts: 10355 |
nou ga ik toch weer twijvelen, aangezien mn licht momenteel dus enkel doorfikt bij 11000 toeren ofzo, en ik momenteel ook geen spannings regelaar heb...
hoe zal ik die moeten aansluiten op de brug gelijkrichter dan?
Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 23-1-2008 om 21:37 uur.
|
|
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk. |
|
rik hulkenberg |
23-1-2008 21:37 |
Posts: 10029 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Saknet
nou ga ik toch weer twijvelen, aangezien mn licht momenteel dus enkel doorfikt bij 11000 toeren ofzo, en ik momenteel ook geen spannings regelaar heb...
dan moet je eens de hoeveelheid spanning meten bij 11000 toeren
|
|
|
|
-jaZper- |
23-1-2008 21:38 |
Posts: 3841 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Blue Racer
Ga je ook een spanningsregelaar gebruiken ?, want deze begrenst de opgewekte spanning tot een bepaalde waarde. Als de spanning die naar je accu loopt te hoog word, gaat het elektrolyt in de accu koken (knalgas). Dit is wel gevaarlijk.
valt wel mee, genwoon op tijd bijvullen en altijd met licht aan rijden
|
|
groene motoren gaan harder |
|
Saknet |
23-1-2008 21:40 |
Posts: 10355 |
nou ik kan wel een spannings regelaar aanschaffen, maar het gaat hier om een brug gelijkrichter, dus heb ik 2 spannings regelaren nodig voor beide AC (wisselspanning) aansluitingen die vanaf de spoel komen?
|
|
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk. |
|
Blue Racer |
23-1-2008 21:52 |
Posts: 601 |
Misschien valt de spanning die je opwekt reuze mee, maar wek je juist veel stroom op. Ik heb geen idee.
Als de spanning die je opwekt meevalt heb je misschien geen spanningsregelaar nodig, maar dit lijkt mij wel veiliger.
Ik weet wel dat wanneer je een 12V accu hebt, dat de spanningsregelaar zich maximaal kan begrensen t/m 14,4 Volt. Bij 14,5 Volt gaat het elektrolyt koken (ontstaat knalgas).
Zo zit het iedergeval bij auto dynamo's/accu's, dus zo zal het ongeveer ook wel bij een brommertje zijn.
|
|
GEZOCHT : 50cc Cilinder met zuiger NSR |
|
Saknet |
23-1-2008 22:04 |
Posts: 10355 |
oke dan, dus dan sluit ik nu eerst wat draadjes anders aan, kijk ik of et licht goed op de accu brand, vast wel.. en zoja monteer ik de aangepaste ontsteking, zet mn multimeter op Volt meten en ga dan bij beide draden keertje kickstarten.. Kijken of ik sp reg nodig heb.
Zet iig een zekering op de accu zodat ie niet kan koken (het is trouwens een panasonic LC-R124R5P, past op plaats van originele accu)
Stop extra zekering in mn beurs
Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 23-1-2008 om 22:07 uur.
|
|
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk. |
|
Saknet |
24-1-2008 20:39 |
Posts: 10355 |
Heb nog wat onderzocht.
http://www.brommerforum.nl/kb/artikel/31
daar staat dus accu 4 ampere origineel, en dat ie 2,2ampere laad bij 8k toeren. Ik neem aan dat de gelijkrichter van het oude type dat normaal dus verzorgd. Maar ik heb nu een onderhoudsvrije accu, en die mag je maar met maximaal 1/10e van et vermelde ampere op de accu opladen. Dus 0,4a in dit geval.
Ook mag je dus maar max 14,4volt max op accu zetten.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/4744
hier staat dat 18volt gelijkspanning gelijk is aan 12volt wissel.
Nu moet ik dus even wat verzinnen.
Tussen de accu en de in beginpost vermelde bruggelijkrichter zet ik een zener diode 12v 0,4a
en tussen bruggelijkrichter accu en contactslot (die rode draad die daarheen loopt) zet ik een zenerdiode 12v 10a
daaraan knoop ik een relais die wanneer er geen stroom naar contactslot loopt, ook wat stroom bij de bruggelijkrichter +12v zenerdiode aftapt
gaat dat werken en zoniet, waarom niet? Of moet ik nou 18volt zenerdiodes hebben?
Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 24-1-2008 om 20:49 uur.
Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 24-1-2008 om 20:55 uur.
hmm ik lees dat ampere * volt watt is, 90 watt is dus 8 ampere op 12volt oid
ik denk dat mn accu niet overladen gaat worden met enkel die bruggelijkrichter
Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 25-1-2008 om 21:29 uur.
|
|
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk. |
|
ploe |
31-1-2008 21:09 |
Posts: 635 |
ik heb de rest niet zo gelezen maar wat maken sommige toch een mooie schema's
je accu mag echt wel zoveel laden als dat je dynamo geeft alleen als hij vol is mag je met 1/10 van de laadstroom doorgaan (zeggen ze )
wat jij wil gaan doen met al die relais en zeners is wel een hoop gedoe en dan nog hopen dat het gaat werken
probeer dit http://www.circuitso...et/circuits/view/120
deze is makkelijk aan te passen aan jou wensen
aangezien je wel erg handig bent met diodes en zeners moet dat wel lukken
in plaats van de lm317T kan je ook de OT nemen die al snel een laadstroom van 5A kan hebben wat meer dan genoeg is
om het nog simpeler op te lossen is een originele spreg monteren ook niet zo veel werk en deze doet precies het zelfde
en wat heeft die zekering voor nut deze help totaal niet tegen het koken
{vraag ik mij af wat eigenlijk het doel is van deze ombouw}
Dit bericht is gewijzigd door ploe op 31-1-2008 om 21:15 uur.
|
|
www.placeonearth.nl |
|
Dit topic is 6371 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 2
|
|