Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - welke olie in achterrembak

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 885 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #47483 - welke olie in achterrembak
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 3401 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

ricardo 23-1-2008 0:07 Print reply
Posts: 605
mocht je hydraulische remen hebben dan gaat er gewoon DOT4 gewoon flesje kopen bij de benzinepomp kust paar euro... goo er GEEN motorolie in ofzo wnat remolie is eigelijk geen olie maar een vloeistof die je niet samen kunt persen vandaar HYDRAULISCH en anders heb je gewoon trommelrem en dat is gewoon afstellen

Dit bericht is gewijzigd door ricardo op 23-1-2008 om 0:11 uur.
 
bleehhhh 150 cc tuinploeg blok op je brommer
oenoehoofd 23-1-2008 8:29 Print reply

Posts: 17851
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]


waar staat dat je moet mengen dan


Hij bedoelt, als er dot5 in zit, dat je er geen dot4 oid in mag gooien.

Ik citeer uit me boek: DOT 3, 4 en 5.1 mogen niet worden gemengt met DOT 5 remvloeistoffen.

Dit bericht is gewijzigd door oenoehoofd op 23-1-2008 om 8:33 uur.
 
Te koop: http://www.mijnalbum.nl/Album=GFCJT4GY
Niek de Wildt 23-1-2008 12:45 Print reply
Posts: 7168
MENGEN KAN!! heb ik nagevraagt en zelf ook gedaan omdat ik moest bijvullen en all1 dot3 had liggen.

dit staat op wikipedia en dot 3 en 4 verschild alleen in droog en nat kookpunt.

bron: http://en.wikipedia.org/wiki/DOT_4

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
DOT 4 is one of several designations of brake fluid denoting a particular mixture of chemicals imparting specified ranges of boiling point.

In the United States, all brake fluids must meet federal standard #116. Under this standard there are three Department of Transportation (DOT) minimal specifications for brake fluid. They are DOT 3, DOT 4, and DOT 5.1.

DOT 4, like DOT 3 and DOT 5.1, is a polyethylene glycol-based fluid (contrasted with DOT 5 which is silicone-based). Fluids such as DOT 4 are hygroscopic and will absorb water from the atmosphere. This degrades the fluid's performance by drastically reducing its boiling point. In a passenger car this is not much of an issue, but can be of serious concerns in racecars or motorcycles.

As of 2006, most cars produced in the U.S. use DOT 3 brake fluid.


Boiling points
Minimal boiling points for these specifications are as follows:

Boiling point ranges Dry boiling point Wet boiling point
DOT 3 205°C (401°F) 140°C (284°F)
DOT 4 230°C (446°F) 155°C (311°F)
DOT 5 260°C (500°F) 180°C (356°F)
DOT 5.1 270°C (518°F) 191°C ( 600)


Ingredients
One particular brand of DOT 4 brake fluid lists the following ingredients on its MSDS:

Chemical CAS no Percent
Triethylene glycol 000112-27-6 5-25
Tetraethylene glycol 000112-60-7 5-25
Dibutoxy tetraglycol 000112-98-1 10-50
Tetraethylene glycol diethyl ether 004353-28-0 10-50
Propane, 2-methoxy-1-(2-methoxy-1-methylethoxy)- 089399-28-0 10-50




edit: idd met DOT5 kan je niet mengen!! maar tot nu toe ben ik die nog nooit tege gekomen, kijk gewoon wat er op je dekseltje staat (bij dot4 mag dot3 dus ook)

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 23-1-2008 om 12:47 uur.
 
Jozeff - Forum en Sales Moderator 23-1-2008 12:58 Print reply

Posts: 10835
mengen kan, maar ik raad je aan om het niet te doen.

en als je niet weet wat erin zit, ververs hem dan helemaal.

moet toch elke 2 jaar...

en als je een remsysteem hebt voor dot 4 dan ga je er natuurlijk geen dot 3 inkiepen. Het zou best kunnen dat het goed gaat maar het is niet voor niks gemaakt voor dot 4.
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Martijn II - Forum en Sales Moderator 23-1-2008 13:26 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]


waar staat dat je moet mengen dan


heb jij wel eens een remsysteem gereinigd zodat je niet-mengbare vloeistoffen erin kon gooien?
Niet volledig gereinigd = mengen.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ricardo
wnat remolie is eigelijk geen olie maar een vloeistof die je niet samen kunt persen vandaar HYDRAULISCH en anders heb je gewoon trommelrem en dat is gewoon afstellen

Dit bericht is gewijzigd door ricardo op 23-1-2008 om 0:11 uur.


hydraulische trommelremmen bestaan er ook genoeg hoor
en noem mij eens een vloeistof die wel samendrukbaar is.

het heeft geen drol met samendrukbaarheid te maken, want als jij in de woestijn staat kun je er evengoed water ingooien (ja water ja, beter water dan een oliesoort).

remvloeistof is bijzonder omdat het bepaalde hittebestendige eigenschappen bezit en dopes (zoals motorolie ook dopes heeft)


anyway... het was dus dot 5 die niet mengbaar was....weet ik dat ook weer



 
Too cool for school!
PRO TUNING 23-1-2008 13:59 Print reply

Posts: 4000
Voor brommers - scooters en motoren kun je het beste Dot 5.1 nemen, vanwege de kleine hoeveelheden remvloeistof die snel verouderen door de hogere temperaturen en door de aanwezige hoeveelheid water wat in de remvloeistof komt.

Remolie trekt n.l. water aan.

Minimaal elke 6 maanden verversen.
 
asbsolute16 23-1-2008 15:22 Print reply

Posts: 2485
Joh,

En wat als hij nu een brommer heeft die een soort van tandwieloverbrening heeft in zijn achterwiel (net zoals bij een citta).

Dan moet er olie in en geen dot4 bende die bij schijfremmen worden gebruikt.
 
PRO TUNING 23-1-2008 15:35 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: St3fan
Joh,

En wat als hij nu een brommer heeft die een soort van tandwieloverbrening heeft in zijn achterwiel (net zoals bij een citta).

Dan moet er olie in en geen dot4 bende die bij schijfremmen worden gebruikt.


Dan moet er cardan olie in 75W/90
 
Henk-88 23-1-2008 16:15 Print reply

Posts: 26703
Raar toch dat er zoveel antwoorden mogelijk zijn terwijl de vraag niet duidelijk is
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
Niek de Wildt 23-1-2008 17:59 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Voor brommers - scooters en motoren kun je het beste Dot 5.1 nemen, vanwege de kleine hoeveelheden remvloeistof die snel verouderen door de hogere temperaturen en door de aanwezige hoeveelheid water wat in de remvloeistof komt.

Remolie trekt n.l. water aan.

Minimaal elke 6 maanden verversen.



ik had begrepen dat de rem-leidingen wel dot3 aan kunnen als er dot4 op je bakje staat, maar dat dot5enz er doorheen eet.

edit: tenzij er uiteraard dot 5+ opstaat dan is het er voor gemaakt

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 23-1-2008 om 17:59 uur.
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 23-1-2008 18:03 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Voor brommers - scooters en motoren kun je het beste Dot 5.1 nemen, vanwege de kleine hoeveelheden remvloeistof die snel verouderen door de hogere temperaturen en door de aanwezige hoeveelheid water wat in de remvloeistof komt.

Remolie trekt n.l. water aan.

Minimaal elke 6 maanden verversen.


ik begrijp niet echt wat de hoeveelheid met het type remvloeistof te maken heeft.

waarin is 5.1 dan beter dan 4 volgens jou?

 
Too cool for school!
Maartuhhh 23-1-2008 18:12 Print reply

Posts: 385
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mr200r
Dot 3 zal er niet zovlug meer zijn.
3-4-5 maakt niet uit,als het maar uit een ongeopende fles komt

wrom ongeopend? Zit toch niet voor niets dekseltje op?
 
Ik zie wat jij niet ziet, en de kleur is oranje...

Dit topic is 3401 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved