Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Foekema Symatric Two-stroke system

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1121 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #47394 - Foekema Symatric Two-stroke system
Pagina 5 van 10
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 49307 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Henk-88 6-2-2008 14:57 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Cross lover
meer mengsel = heter (meer gasdruk).



Volgens mij heeft Luc al een aantal keer gezegd dat er niet meer mengsel verbrand gaat worden...
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
LucF 5-3-2008 12:10 Print reply

Posts: 70
Even een update aan informatie rond het FST project. Geen enkel FST systeem is op dit moment zover dat er al resultaten gemeld kunnen worden. Voor zover mij bekend zijn er 4 mensen mee bezig, maar ik twijfel er niet aan dat het er meer zullen zijn. In het maart nummer van Kickstart staan in de 2 pagina's uitgevoerde column van Frits een uitleg die in principe exact overeenkomt met wat ik reeds bekend gemaakt heb. Hij heeft het systeem in het verleden ook al op de flowbank getest, en ook dat was met een zeer gunstig resultaat. Ook Jan Thiel, tunings deskundige van de Aprillia raceafdeling, geeft hier zijn zeer positieve mening over het systeem weer, met de woorden: "het is de enige manier om bij de ontwikkeling van de tweetakt nog een grote stap voorwaarts te maken"

Voor wat betreft mijn vorderingen van het FST systeem kan ik melden dat alle berekeningen tot in detail, omtrent de uitvoering nu wel zijn afgerond. Het wordt een systeem met 10 spoelpoorten en 4 uitlaatpoorten die samengevoegd worden in 2 uitlaten. De timing wordt zoals natuurlijk ook verwacht totaal anders. Dat is ook te lezen in Kickstart, maar ik kom toch anders uit als Fritz Overmars in het prototype gaat maken. Zoals op mij website in de eerste tuningsregel ook staat vermeld, zal met dit nieuwe FST project alles veranderen, dus er is totaal geen relatie meer te herkennen in timingen tov voorheen. Dat maakt het dubbel interessant want het is daarmee ook een test van mijn berekeningswijze.

Zaterdag 1 maart op de Jamaticlubdag, wat tevens een afscheids receptie was voor Jan Thiel en zijn vrouw, heb ik hierover met hem gesproken. Hij vertrekt nu definitief naar Thailand, de geboortestreek van zijn vrouw. Hoe belangrijk hij nog steeds was voor het Aprillia ontwikkelings afdeling blijkt wel uit het feit dat hem tot 2 keer toe verzocht werd het nog met een jaar uit te stellen.
Ook vanaf deze plaats wens ik Jan en zijn vrouw Nim alle goeds voor de komende vrije jaren in Thailand.

Groeten,
Luc
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 8-3-2008 2:03 Print reply

Posts: 9841
ben benieuwd
 
Too cool for school!
LucF 16-3-2008 22:51 Print reply

Posts: 70
Vandaag 16 maart 2008 om 20.00uur kan ik met plezier aankondigen dat de eerste Foekema Symmetric Twostroke motor zojuist voor de eerste keer gedraaid heeft. Het is een 50cc luchtgekoelde Kreidler geworden met 4 uitlaatpoorten en 2 uitlaten (elke uitlaat op 2 poorten), 10 spoelpoorten, één 30 mm roterende inlaat. Het is echt de eerste keer dat hij gestart werd, zonder verdere afstelling. Veel rook door de olie die in de cilinder gesmeerd was. Er moet nu eerst nog het nodige verder afgesteld worden.

Na de aankondiging van dit nieuwe FST systeem op zaterdag 19 januari 20.00uur is alles in het werk gezet om te komen tot een kompleet draaiend systeem. Voordat ik een stuk metaal bewerkt had ben ik eerst gestart met berekeningen, die ca 1 maand in beslag hebben genomen. Dat lijkt veel, maar ik wilde op zeker gaan om te komen tot een echt bruikbaar systeem en de berekeningen gaven alle aanleiding om er ook in te geloven. Uiteraard was het te verwachten dat er door velen getwijfeld werd aan de haalbaarheid. Want zekerheid heb je pas als het heeft gedraaid. Ik moet bekennen dat Frits Overmars mij wel aan het werk heeft gezet, anders was ik er zeker nog niet aan begonnen. Ik moest nu wel en ik heb daar na wat ik de eerste keer gehoord en gevoeld heb zeker geen spijt van.

Als het zou mislukken dan was ik 2 maanden aan voorbereiding op het nieuwe seizoen kwijt. Echter nu het geslaagd lijkt zal dit ook consequenties hebben op de vervolg in de ontwikkeling. 2 maanden geleden schreef ik nog in een interview dat 35pk aan het achterwiel voor een 90cc zonder lachgas vrijwel niet haalbaar zou zijn. Nu denk ik daar duidelijk anders over. Want naast het nieuwe FST systeem is ook electronisch nog het nodige in bewerking.

Na de aankondiging op 19 januari kwamen er zeer veel reakties en daaruit ook enkele correspondenties op gang, en enkele zeer interessante van mensen die ik 40 jaar niet meer had gesproken. Zij hadden in die tijd ook niet stil gezeten en mogelijk zullen hierdoor nog nieuwe wegen open gaan.

Ik heb ook van meerdere kanten gehoord dat het systeem al lang zou bestaan. Maar op dit moment moet ik dat wel met een korreltje zout nemen. Ten eerste komt hiervoor geen enkel bewijs op papier, ook geen bewijs in de vorm van een foto. Het lijkt mij als iemand zoiets gemaakt had, dat hij er dan toch wel een foto van had gemaakt. Verder heeft Frits Overmars het al 30 jaar in z'n hoofd, hij is altijd betrokken gebleven bij het racen, onderhield vele contacten met andere tweetakt specialisten en zou het zeker geweten moeten hebben als het ergens al zou hebben bestaan. Maar het belangrijkste bewijs is wel, waar is het dan gebleven? was het dan niet goed? Het eerste geluid maakt mij wel duidelijk dat de FST zeer waarschijnlijk wel een blijver gaat worden.

Het geluid op de film is helaas wat zacht, de werkelijkheid is anders. De 2 uitlaten zijn exact gelijk, ook de bocht vanaf de belly is geheel gelijk gehouden, om elke klein verschil te vermijden. Het lengte verschil is binnen 1 mm en kan door de losse bochten eenvoudig aangepast worden. Ondanks dat hoor je, zoals ook verwacht, echt 2 uitlaten, want er is een fractie verschil in tijd en ons oor is daar zeer gevoelig voor. http://nl.youtube.com/watch?v=jtTc7sk8WS8

Groeten,
Luc

 
Joel_koningslust 16-3-2008 22:54 Print reply

Posts: 14514
hallo, ik vind het leuk om te horen dat het gelukt is, maar hoe doe je het nu met de uitlaat berekening? alle maten delen door 2 ofzo?

en wat ben je nog van plan qua electra? of is dat geheim

en heb je ook foto's van de binnenkant van de cilinder
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
Sypie_Honda 16-3-2008 22:56 Print reply

Posts: 13830
wooow dit is vet

echt heel mooi gemaakt en ook mooi bedacht!

heb nu al zin om hem eens in het echt rijdend te zien!

@ joel, idd ben ook zeer benieuwd naar foto's van de cilinder!

Dit bericht is gewijzigd door Sypie_Honda op 16-3-2008 om 22:56 uur.
 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
kenny77 16-3-2008 23:17 Print reply

Posts: 29286
Zie er echt mooi uit met de 2 uitlaten zo langs de zijkand lopend, ik ben inderdaad ook benuwd hoe die gaat lopen op de baan

 
Djeep 16-3-2008 23:18 Print reply

Posts: 8621
Ziet er gaaf uit.

Hopelijk het zo snel mogelijk rijdend en goed afgesteld zien

plus foto;s van cilinder
 
Zeg kerel, zo'n powerband, Is dat nou duur?
User 927 17-3-2008 7:57 Print reply

Posts: 6405
Gefeliciteerd meneer Foekema. Een geweldige ontwikkeling. Succes met het uitwerken van mogelijke problemen. Ben benieuwd naar de prestaties

Klinkt in ieder geval al erg leuk
 
Niek de Wildt 17-3-2008 18:52 Print reply
Posts: 7168
Zeer mooi, ook al snel tot een prototype gekomen.

maar wat ik mij toch afvraag is waarom er in de 2takt wereld niet gebruik wordt gemaakt van conische zuiger/cilinder zonder zuigerveren, waardoor de compressie pas later plaats vind en dus minder weerstand wordt ondervonden.

dit wordt natuurlijk al lang gebruikt in de RC brandstof motoren die op methanol en nitromethaan lopen.
Daarmee worden dan ook belachelijke toerentallen gehaald

mijn vraag is dus, waarom niet bij 50cc+ ??

Zelf dacht ik aan slijtage? want de houdbaarheid van zoon motortje is soms maar 15 uur.

maar dat is niet echt een probleem in de motorsport dacht ik zo.

verder snap ik natuurlijk dat als je iets groter op schaal maakt dat de materialen kwa sterktes dan verschillen.

toch denk ik dat in de tweetakt wereld nog meer uit zou kunnen worden gehaald.


EDIT: en de brandstof, waarom wordt er nog steeds op benzine gereden ipv methanol met nitromethaan bijv.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 17-3-2008 om 18:52 uur.
 
Uncle BLAM 18-3-2008 15:13 Print reply

Posts: 1025
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
[...]



Volgens mij heeft Luc al een aantal keer gezegd dat er niet meer mengsel verbrand gaat worden...


om meer vermogen uit een motor te halen moet je meer benzine verbranden -> meer benzine = meer vermogen

maar de verhouding benzine/lucht moet wel goed zijn

Wat ik van het symmetrisch tweetakt systeem begrijp is simpel gezegd dat er meer uitlaatgassen verdreven worden of op een betere manier waardoor er als het ware meer 'zuiver' mengsel in de cilinder komt en dus meer benzine

maar ik kan er naast zitten
 
een BF teller is sneller
RXBaz 18-3-2008 15:21 Print reply

Posts: 1879
wat stoer dat t ook nog loopt, ik hoop echt voor je dat er ook nog mooie prestaties uitkomen.

alleen wat komt er een rook bij de cilinder weg, komt dat omdat de pijp niet helemaal goed aangesloten is oid?

ben benieuwd k ga t ckr volgen.

bedankt dat je dit met ons wilt delen
 
I played poker with tarot cards once, i had a full house and three people died........motorrbw in the pocket
Henk-88 18-3-2008 18:21 Print reply

Posts: 26703
Ik vind het filmpje geen bewijs eigenlijk

Mja ik snap ook wel dat een bepaalde dosis geheimzinnigheid op zo'n niveau onontkoombaar is..
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
ronge48 18-3-2008 18:25 Print reply

Posts: 3003
gefeliciteerd met je succes, ik had zo wat zitten rondneuzen en kwam een cilinder tegen maar weet niet precies hoe dit werkt.

ik zal ff de foto zoeken en erbij zetten(ik weet niet zeker of het de goede cilinder is)

edit:


volgens mij is dit de goede want dit komt uit je eigen post zo te zien

Dit bericht is gewijzigd door kevin-senda-sm op 18-3-2008 om 18:28 uur.
 
Bier, Zweet en gebakken Schoap
DerbiMike 18-3-2008 18:30 Print reply

Posts: 1769
zow Luc, zeer netjes!

klinkt iig al erg goed....respect kerel!
 
http://members.lycos.nl/derbimikey/index.html = Mijn site...

Dit topic is 49307 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 5 van 10
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved