Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Foekema Symatric Two-stroke system

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1122 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #47394 - Foekema Symatric Two-stroke system
Pagina 3 van 10
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 49308 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

mtlover 20-1-2008 12:01 Print reply

Posts: 2372
Luc, zal ik jouw pagina anders op Rotonracing hosten?
 
User 927 20-1-2008 17:21 Print reply

Posts: 6405
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
ik denk toch echt dat het verse mengsel direct via de uitlaatpoort zal verdwijnen omdat daarboven de uitlaatgassen voor tegendruk zorgen waardoor de spoeling tegengewerkt wordt.

Het verse mengsel zou als een mes door de uitlaatgassen moeten klieven om te werken....en het lijkt me vrij stug dat dat gebeurt, tenzij het zo is dat de uitlaatgassen die door de overdruk (voordat de spoelpoorten opengaan) de rest van de uitlaatgassen meezuigen zodra de spoelpoorten opengaan....maar dat meezuigen kan ook toegepast worden op het verse mengsel.

Omdat van alle kanten vers mengsel komt zal dit dus tegelijk in het midden samenkomen, op elkaar botsen en een muur creeeren voor het uitlaatgas om te ontsnappen. Zo zie ik het

ik denk dat je juist geen gelijktijdige entree van mengsel wilt hebben.


Vooral bij de hogere toeren zal het uitlaatgas meer moeite nodig hebben om gespoeld te worden en zullen de inlaatgassen alleen maar sneller via de uitlaat verdwijnen.



Ik denk dat je het fout hebt Martijn.

Dit systeem werkt volgens mij vooral goed in een korte slag motor. Omdat je zoveel poort oppervlak hebt kun je razend snel spoelen en idioot hoge toeren draaien.

Je vergeet in jouw theorie dat de uitlaatpoorten eerst openen, waardoor de zuigende werking van de uitla(a)t(en) de gassen meteen al naar de uitlaatpoorten toe trekt.

Vervolgens komt het aan op spoelrichting. Je wilt het nieuwe mengsel weg richten van de uitlaat poorten, zegmaar schuin omhoog over de zuigerkroon naar het midden, daardoor druk je de rest van de gassen weg. Verder zul je de uitlaatpoorten ook enigzins schuin moeten zetten, zodat ze op de kop gericht zijn. Zo trek je het nieuwe mengsel omhoog door het midden van de cilinder.En omdat het een korte slag motor is, sluiten de uitlaatpoorten waarschijnlijk voor het mengsel naar buiten kan. Ok, je zult misschien inderdaad wat verspilling hebben, maar door het grotere spoel oppervlak heb je ook een veel betere en gelijkmatiger vulling.

Zo zie ik het. Kan zijn dat ik er compleet naast zit, maar dat hoor ik dan wel :P
 
LucF 22-1-2008 20:55 Print reply

Posts: 70
Hierbij de reactie van Frits Overmars.
Hij vat het heel sportief op en ik ben het ook geheel eens met zijn schrijven.
Alleen de omslachtige manier hoe deze brief tot mij moet komen is wat minder.
Ik kan mij toch niet voorstellen dat Frits geen internet heeft.

Ook moet ik hieruit afleiden dat zijn systeem kennelijk hetzelfde is.
Tot nu toe heb ik alleen een cilinder aan de onderzijde gezien met 2 uitlaten, want de poorten zie ik niet.

Ook vind ik het opmerkelijk dat je pas na 30 jaar iets met zo'n idee gaat doen????

Uiteraard wens ik Frits ook succes met zijn systeem en als het hard loopt, dan pas werkt het en daar ging het om.

De illusie dat ik de eerste zal zijn heb ik natuurlijk niet.
Aan het cilindertje als proefmodel en met zijn verhaal in Kickstart moet ik afleiden dat hij al heel ver gevorderd moet zijn.
Misschien staat hij in het februari nummer met een prototype, wie weet??

Groeten,
Luc

http://www.limburgra....msg337869#msg337869


emotracing schreef:


Re: Nieuwe,,oude,,Racemotoren
« Antwoord #807 Gepost op: 21 januari 2008 om 19:40:52 »

--------------------------------------------------------------------------------
Een leuk nieuwtje omtrend het spoelsysteem:
De reactie van "de andere kant" ,dus van Frits Overmars.
Hij heeft me gevraagd dit hier te plaatsen.

In een column die eind vorig jaar verscheen in het tijdschrift Kicxstart, beschreef ik hoe ooit het idee was ontstaan van een nieuw spoelsysteem voor tweetaktmotoren, de FOS-spoeling. Onlangs reageerde de heer Luc Foekema dat hij waarschijnlijk het zelfde had bedacht als ik.

Dat kan. Ik loop al dertig jaar met dat idee rond en ik ben vast niet de enige die af en toe logisch nadenkt. Het zou me zelfs niet verbazen als hetzelfde principe tachtig jaar geleden ook al een keer is bedacht.

Ik weet ook hoe het voelt als je eigen ideeen ergens anders opduiken. Dat is me zelf meermalen overkomen. Wat doe je dan ? Niks. Het is even sneu, maar ik heb er nooit wakker van gelegen. Ik heb hoogstens gedacht: "Zie je wel ? Ik had toch gelijk". En iedereen die in dezelfde situatie komt mag van mij hetzelfde denken.

De heer Foekema is eerlijk genoeg om te vermelden dat het idee bij hem circa twee jaar geleden is opgekomen. Bij mij is dat al wat langer geleden ,maar dat doet niet ter zake. Ideeen tellen pas als ze worden verwezenlijkt. Daarom zou ik zeggen: "Doe je best, Luc. Laat zien hoe goed het systeem is,dat jij en ik onafhankelijk van elkaar hebben bedacht. Ik hoop dat mijn motor het eerst loopt. Maar als jij me te vlug af bent,hoop ik dat de jouwe hárd loopt. Succes".

Frits Overmars

 
Henk-88 23-1-2008 14:17 Print reply

Posts: 26703
Ik zou het alleen al onwijs goed vinden als het systeem gaat 'lopen'.
De perfecte afstelling/systeemverfijning is voor de freaks onder ons..

Dit bericht is gewijzigd door Henk-88 op 23-1-2008 om 20:52 uur.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
LucF 29-1-2008 10:29 Print reply

Posts: 70
Hier volgen weer wat nieuwe vragen en antwoorden van meerdere forums:

Mooi bedacht, het wiel is weer uitgevonden. Eén van de eerste scheepsdiesels had het systeem al. Door een slechte spoeling zijn de uitlaatpoorten vervangen door uitlaatklep(pen) in de kop.
Lees vooral nog eens het doel waarvoor het is ontworpen, dan zul je zien dat de opmerkingen eigelijk al beantwoord zijn. Het FST/FOS ontwerp is gebaseerd op maximale TA capaciteit, rondom spoelpoorten en daarboven rondom uitlaten. In genoemd voorbeeld, hoewel wel symetrisch, is daar helemaal geen sprake van. Door de lage draaisnelheid van dat systeem gaan de gassen te langzaam om de juiste richting goed vast te houden, waardoor teveel menging kon plaatsvinden. Bij de hoge toerentallen van een racer, gaan gassen met hoge snelheid op alle plaatsen in het systeem.

Op de vraag waarom je dit niet in de standaard tweetakt ziet, is heel simpel. Te duur voor massaproductie en niet rendabel. De gietmal is ingewikkelder, een standaard cilinder wordt spuitgegoten of met zandvorm.
Lees hiervoor het antwoord op Straatgebruik?

Maar een goed idee heeft tijd nodig om te rijpen.
Als je er ca 2 jaar mee loopt, of als Frits Overmars al 30 jaar. Dan komt er een moment dat je het gewoon moet maken om te zien of je idee ook werkt zoals gedacht had.

Doe eens wat rekenwerk om te kijken of je ideeën vatbaar zijn voor inzet op productieniveau.
Daar denk ik geheel niet aan en was ook niet het doel van het ontwerp. Ik denk dat eerst het resultaat en de effectiviteit door een prototype aangetoond moet worden. Nogmaals, het is een ontwerp voor max vermogen, in principe dus voor wedstrijd tweetakten.

Volgens mij zit een 2T 125cc in de GP met 13.000rpm toch echt aan zijn max. toerental?
Ik ken voorbeelden van wel tot over de 15.000rpm draaide, maar niet met meer vermogen. Ik heb daar echt een ander mening over en die is gefundeerd op 2 elementen: 1e is het proces en 2e is mechanisch.
De snelheid van het proces en daarmee het max toerental wordt begrensd door de maximale doorlaatbaarheid van de poorten in de cilinder, de zg Time Area capaciteit.
Het 2e is de kwaliteit en de uitvoering van het mechaniek. Voor een 2T heel gemakkelijk samengevat in de mate van krukas uitslingering ofwel krukas boorbuiging. Met een hele lichte zuiger en zeer stabiele krukas met goede lagering en smering kun je aanzienlijk hogere toerentallen draaien.
Het FST ontwerp gaat alleen over het versnellen van het proces. De grote boring en kleppen waren bij F1 al maximaal. Het 2e element is dan ook de belangrijkste reden dat de F1 de laatste jaren steeds hogere toerentallen kon draaien. Dus voor een goed stabiel blok zal met dit nieuwe systeem, ook voor een 2T een verhoging van het toerental mogelijk worden.

Als ik dit zo zie zeg ik dat het verse mengsel direct de uitlaat in gaan.
het FOS zou wel eens gebasserd kunnen zijn op een dubbele uilaatpoort volgens de oude bouw wijze. ipv 1 grote uitlaatpoort aan de voorzijde. 2 iets minder grote uitlaatpoorten aan de voor- en achterzijde. de rest is spoelpoort(en).

Dan heb je niet goed gekeken, beide ontwerpen gaan uit van poorten rondom in de hele cilinder. Anders zou niet de maximale TA capaciteit als uitgangspunt van toepassing zijn geweest. Dat je uiteindelijk uitkomt op 2 uitlaatpoorten, komt doordat je gaat vereenvoudigen, ofwel samenvoegen, en dan is 2x2 het meeste eenvoudige. Maar het kan natuurlijk ook met 4 uitlaten, als je dat wilt.
En als je denkt dat de gassen gelijk de uitlaat uitgaan, dan werkt in jouw gedachten het systeem onvoldoende symetrisch.

Groeten,
Luc


 
crossgek - Forum en Sales Moderator 29-1-2008 12:28 Print reply

Posts: 10560
maar op het moment dat je de inlaat afsluit is de spoeling weg en staan je uitlaatpoorten onnodig open ?

het lijkt mij toch echt interresanter om de uitlaatpoort af te kunnen sluiten op meer effectiefe slag voor compressie over te houden.

waarom dus met spoelpoorten en niet met kleppen in de kop ?

 
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning
Henk-88 29-1-2008 12:58 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: crossgek
maar op het moment dat je de inlaat afsluit is de spoeling weg en staan je uitlaatpoorten onnodig open ?



Hoezo onnodig? Het is bij mijn tsx toch ook nuttig?


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: crossgek
het lijkt mij toch echt interresanter om de uitlaatpoort af te kunnen sluiten op meer effectiefe slag voor compressie over te houden.

waarom dus met spoelpoorten en niet met kleppen in de kop ?




Als ik Luc goed heb begrepen dan gaat het niet om meer rendement te halen uit 'minder' brandstof maar om meer brandstof te kunnen gaan verbranden.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
mcdronkz 29-1-2008 13:02 Print reply

Posts: 32777
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Razadull AKA Roald
[...]


Ik denk dat je het fout hebt Martijn.

Dit systeem werkt volgens mij vooral goed in een korte slag motor. Omdat je zoveel poort oppervlak hebt kun je razend snel spoelen en idioot hoge toeren draaien.

Je vergeet in jouw theorie dat de uitlaatpoorten eerst openen, waardoor de zuigende werking van de uitla(a)t(en) de gassen meteen al naar de uitlaatpoorten toe trekt.

Vervolgens komt het aan op spoelrichting. Je wilt het nieuwe mengsel weg richten van de uitlaat poorten, zegmaar schuin omhoog over de zuigerkroon naar het midden, daardoor druk je de rest van de gassen weg. Verder zul je de uitlaatpoorten ook enigzins schuin moeten zetten, zodat ze op de kop gericht zijn. Zo trek je het nieuwe mengsel omhoog door het midden van de cilinder.En omdat het een korte slag motor is, sluiten de uitlaatpoorten waarschijnlijk voor het mengsel naar buiten kan. Ok, je zult misschien inderdaad wat verspilling hebben, maar door het grotere spoel oppervlak heb je ook een veel betere en gelijkmatiger vulling.

Zo zie ik het. Kan zijn dat ik er compleet naast zit, maar dat hoor ik dan wel :P


Van jouw theorie klopt he-le-maal niets. Ik verzoek je vriendelijk om deze site voor eeuwig te verlaten, en geen onzin meer te verspreiden op het internet.

Bij voorbaat dank.
 
User 927 29-1-2008 13:47 Print reply

Posts: 6405
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mcdronkz
[...]


Van jouw theorie klopt he-le-maal niets. Ik verzoek je vriendelijk om deze site voor eeuwig te verlaten, en geen onzin meer te verspreiden op het internet.

Bij voorbaat dank.


Dronkz, sterf
 
mcdronkz 29-1-2008 13:56 Print reply

Posts: 32777
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Razadull AKA Roald
[...]


Dronkz, sterf


Pardon, doe effe normaal ?
 
- Han - 29-1-2008 14:06 Print reply

Posts: 9667
4 uitlaten dus?

Snap het niet helemaal eigenlijk.

4 uitlaatpoorten gewoon overal evenwijdig uit mekaar, boven de spoelpoorten enzo dus?

Maar Luc, als je dit uit werkt, en het echt nut heeft dan heb je toch al heel wat voor elkaar gekregen.

maar mijn vraag, gebruik je dan gewoon 1 bougie of meerdere?
 
<10.000 posts
Woutjuh 29-1-2008 14:14 Print reply

Posts: 4422
En wordt door het hele proces ook gezorgd dat het minder benzine wordt gebruikt?
 
veel MT spul te koop!
User 927 29-1-2008 14:43 Print reply

Posts: 6405
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Woutjuh
En wordt door het hele proces ook gezorgd dat het minder benzine wordt gebruikt?


Het hele idee is juist om meer benzine te verbruiken. Meer benzine = meer energie = meer vermogen.

Dus nee, er word niet minder benzine verbruikt. Maar dat is ook niet echt het doel van een sprinter.

@Dronkz: Je zou toch verwachten dat je ondertussen de kans hebt gehad een leven te vinden. Je bent hier helaas nog niet in geslaagd zie ik en ik denk dat je ook nooit zult slagen. Dus wijs ik je slechts op de beste optie.
 
Woutjuh 29-1-2008 14:50 Print reply

Posts: 4422
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Razadull AKA Roald
[...]


Het hele idee is juist om meer benzine te verbruiken. Meer benzine = meer energie = meer vermogen.

Dus nee, er word niet minder benzine verbruikt. Maar dat is ook niet echt het doel van een sprinter.

@Dronkz: Je zou toch verwachten dat je ondertussen de kans hebt gehad een leven te vinden. Je bent hier helaas nog niet in geslaagd zie ik en ik denk dat je ook nooit zult slagen. Dus wijs ik je slechts op de beste optie.

Oke, maar zit er niet een idee achter zegmaar, dat je er nu meer uit kan halen, dat je beter kan afstellen, dat je ook minder gebruikt, zegmaar op toerental van een normaal 2t blok?
Of is het blok zegmaar dan echt afgesteld op die enorm hoge toeren?

Dit bericht is gewijzigd door Woutjuh op 29-1-2008 om 14:54 uur.
 
veel MT spul te koop!
Martijn II - Forum en Sales Moderator 29-1-2008 18:11 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Razadull AKA Roald
[...]


Ik denk dat je het fout hebt Martijn.

Dit systeem werkt volgens mij vooral goed in een korte slag motor. Omdat je zoveel poort oppervlak hebt kun je razend snel spoelen en idioot hoge toeren draaien.

Je vergeet in jouw theorie dat de uitlaatpoorten eerst openen, waardoor de zuigende werking van de uitla(a)t(en) de gassen meteen al naar de uitlaatpoorten toe trekt.

Vervolgens komt het aan op spoelrichting. Je wilt het nieuwe mengsel weg richten van de uitlaat poorten, zegmaar schuin omhoog over de zuigerkroon naar het midden, daardoor druk je de rest van de gassen weg. Verder zul je de uitlaatpoorten ook enigzins schuin moeten zetten, zodat ze op de kop gericht zijn. Zo trek je het nieuwe mengsel omhoog door het midden van de cilinder.En omdat het een korte slag motor is, sluiten de uitlaatpoorten waarschijnlijk voor het mengsel naar buiten kan. Ok, je zult misschien inderdaad wat verspilling hebben, maar door het grotere spoel oppervlak heb je ook een veel betere en gelijkmatiger vulling.

Zo zie ik het. Kan zijn dat ik er compleet naast zit, maar dat hoor ik dan wel :P


jo leef jij ook nog

ik heb mijn twijfels over de zuigende werking van de uitlaat. De enige manier waarop de uitlaat kan zuigen is door de stroming van de uitlaatgassen van de vorige slag.

Verder verklaart jouw antwoord mij nog niet waarom het de uitlaatgassen zullen zijn die via de uitlaatpoort verdwijnen en niet de inlaatgassen, terwijl de uitlaatgassen eigenlijk bovenin de cilinder worden opgesloten door het verse mengsel.

Luc zegt dat als je het idee hebt dat de uitlaatgassen er direct uitgaan het systeem niet voldoende symmetrisch is...

daar snap ik het verband ook niet echt tussen...de symmetrie van de poorten heeft daar toch geen drol mee te maken?


maargoed...beter gaat het gebouwd worden, gaan we het wel zien

 
Too cool for school!

Dit topic is 49308 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 3 van 10
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved