Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #47394 - Foekema Symatric Two-stroke system
|
Pagina 2 van 10
|
Dit topic is 49470 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Joel_koningslust |
20-1-2008 2:35 |
Posts: 14514 |
klopt, maar ivm spoeling die naar beneden geduwd word zou je hier ook wel eens mee kunnen expirimenteren
|
|
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting. |
|
mcdronkz |
20-1-2008 2:35 |
Posts: 32777 |
Luc, ik aanbid je.
|
|
|
|
Henk-88 |
20-1-2008 2:35 |
Posts: 26703 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
daar zit idd enige theorie in, maar dan moeten de spoelers zowiezo ietjes omhoog gericht zijn want ander is er ook kans dat de stoom naar beneden gaat. je zou dan ook een zuiger met een holle kop kunnen toepassen. dat zie je vaker bij auto's, speciaal om de stoming van gassen te verbeteren
Hmm, misschien is het wel beter om de stromen zo neerwaarts mogelijk te richten..
Maar wie ben ik?
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Sypie_Honda
dat is alleen bij direct ingespoten diesels zo.
gewone diesels met voorkamers hebben dat niet.
Benzinemotoren hebben het wel 'ns.
Dit bericht is gewijzigd door Henk-88 op 20-1-2008 om 2:39 uur.
|
|
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?' |
|
Sypie_Honda |
20-1-2008 2:36 |
Posts: 13830 |
jaah psies ik snap je
maar zou je dan niet met de compressie in de knoei komen?
denk dat je de spoelers dan beter gewoon heel erg schuin naar boven kunt richten.
|
|
wat niet kan is nog niet uitgevonden. |
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
20-1-2008 2:37 |
Posts: 9841 |
ik heb niet het idee dat er goed 'gespoeld' wordt bij jouw systeem...
kan zijn dat ik het verkeerd begrijp, maar de huidige spoelpoorten staan zoals ze staan omdat ze dan het verse langs de cilinderwand gooien en dus niet naar het centrum van de zuiger/cilinder (neem aan dat je met centrum het horizontale bedoelt, en evt. ook het verticale midden). Door deze manier van spoeling worden de uitlaatgassen efficient gespoeld omdat het verse mengsel de uitlaatgassen langs de cilinderwand (richting de achterkant (dus waar normaal inlaat zit) naar het centrum van de hele cilinder voert, en vanuit daaruit het mengsel de uitlaat doorgooit.
Als jij het mengsel naar het centrum van de cilinder gooit blijf je dus achterin met uitlaatgassen zitten.
of ik begrijp je verkeerd en mag je het even wat duidelijker aan me uitleggen
In het begin der 2t spoelden deze poorten trouwens niet zo, maar stukken inefficienter.
|
|
Too cool for school! |
|
Henk-88 |
20-1-2008 2:42 |
Posts: 26703 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
Als jij het mengsel naar het centrum van de cilinder gooit blijf je dus achterin met uitlaatgassen zitten.
Bedoelt Luc niet gewoon uitlaatpoorten rondom? Er is toch geen achter dan?
|
|
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?' |
|
mcdronkz |
20-1-2008 2:46 |
Posts: 32777 |
Dit systeem bestaat trouwens allang, ik zat laatst vol verwondering een artikel te lezen over een italiaanse crossmotor die in de jaren 80 ontworpen is, en gebruik maakt van dit principe.
Ik zou het even moeten opzoeken voor de geinteresseerden.
|
|
|
|
Joel_koningslust |
20-1-2008 2:49 |
Posts: 14514 |
geintereseerden genoeg denk ik
|
|
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting. |
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
20-1-2008 2:50 |
Posts: 9841 |
ik heb het nog een keer gelezen en idd..ik dacht dat er nog een enkele uitlaatpoort was.
Toch gaat dit ook niet werken.
Uitlaatgassen gaan niet vanzelf de cilinder uit, dat moet dmv druk (zuiger die omhoog gaat of vers mengsel wat naar binnen komt) of onderdruk (uitlaatgassen die eruitgezogen worden door de gassen van de vorige revolutie).
Nu zul je zeer zeker een klein deel van de uitlaatgassen verliezen door het volume van de uitlaatgassen (er heerst dus wat overdruk).
Echter, de rest moet je er ook nog uitkrijgen.
Leg mij nu eens uit, waarom jouw uitlaatgassen eruitgespoeld worden door het mengsel, en niet je verse mengsel direct via de uitlaat naar buiten gaat.
Dat het naar het centrum van de cilinder gericht is is voor mij geen argument, ik denk dat de gassen eerder van richting zullen veranderen dan door de massatraagheid écht in het centrum terecht zullen komen.
Aangezien in de ciilinder (en dus ook in het centrum) uitlaatgassen zitten, die verplaatst moeten worden en eveneens een gas is met zegmaar dezelfde dichtheid, zal, JUIST omdat jij symmetrische spoeling hebt het gas juist ingekapseld worden door vers mengsel en gaan je uitlaatgassen dus geen kant op maar zal je verse mengsel direct via de iutlaatpoort verdwijnen.
en dat noem ik inefficient.
Sorry dat ik je idee probeer onderuit te trappen, maar zo werkt het in de wetenschap, een theorie probeer je met tegenvoorbeelden te ontkrachten, en zodra er geen tegenvoorbeeld bestaat is de theorie acceptabel.
Kortom, het zou best kunnen dat je helemaal gelijk hebt, maar hou rekening met redenen waarom het niet zou werken.
Ik denk ook dat dit een van de eerste manieren is die bedacht zijn in een 2t hoewel het moeilijker te realiseren is omdat het een vrij logisch principe is en het wel eens heel plausibel zou kunnen zijn.
|
|
Too cool for school! |
|
Henk-88 |
20-1-2008 3:01 |
Posts: 26703 |
Martijn, als het hele verhaal nou eens hetzelfde blijft maar enkel de richting van de stroming (en de hoeveelheid ervan) wijzigt?
Jij denkt in veranderingen in gasdichtheden, overdrukken en massatraagheden e.d. die misschien bij het gangbare 2taktgedoe net zo werken. En daar functioneert dat prima toch?
|
|
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?' |
|
Joel_koningslust |
20-1-2008 3:03 |
Posts: 14514 |
zo zouden dus de uitlaatgassen evengoed naar buiten gewerkt worden
|
|
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting. |
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
20-1-2008 3:12 |
Posts: 9841 |
ik denk toch echt dat het verse mengsel direct via de uitlaatpoort zal verdwijnen omdat daarboven de uitlaatgassen voor tegendruk zorgen waardoor de spoeling tegengewerkt wordt.
Het verse mengsel zou als een mes door de uitlaatgassen moeten klieven om te werken....en het lijkt me vrij stug dat dat gebeurt, tenzij het zo is dat de uitlaatgassen die door de overdruk (voordat de spoelpoorten opengaan) de rest van de uitlaatgassen meezuigen zodra de spoelpoorten opengaan....maar dat meezuigen kan ook toegepast worden op het verse mengsel.
Omdat van alle kanten vers mengsel komt zal dit dus tegelijk in het midden samenkomen, op elkaar botsen en een muur creeeren voor het uitlaatgas om te ontsnappen. Zo zie ik het
ik denk dat je juist geen gelijktijdige entree van mengsel wilt hebben.
Vooral bij de hogere toeren zal het uitlaatgas meer moeite nodig hebben om gespoeld te worden en zullen de inlaatgassen alleen maar sneller via de uitlaat verdwijnen.
|
|
Too cool for school! |
|
daanmtx |
20-1-2008 11:06 |
Posts: 3759 |
Het correct gespelde woord is symmetric. :')
|
|
Honda VFR400R |
|
honda cr mt 80 |
20-1-2008 11:37 |
Posts: 694 |
ik zat eens te kijken naar dat poort mapje maar als je 4 van die breeden uitlaat boorten hebt zal dan niet snel je zuiger veer er in willen happen bij hoog toerental net als bij een mallosie
|
|
|
|
S1lv3r |
20-1-2008 11:59 |
Posts: 5213 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: honda cr mt 80
ik zat eens te kijken naar dat poort mapje maar als je 4 van die breeden uitlaat boorten hebt zal dan niet snel je zuiger veer er in willen happen bij hoog toerental net als bij een mallosie
zolang ze niet te breed zijn is er niks aan de hand
|
|
|
|
Dit topic is 49470 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 2 van 10
|
|