Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Foekema Symatric Two-stroke system

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1359 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #47394 - Foekema Symatric Two-stroke system
Pagina 1 van 10
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10Volgende pagina >
Dit topic is 49314 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

LucF 19-1-2008 20:15 Print topicpost

Posts: 70
Hello 2 stroke enthusiast,

Hereby I will inform you about my new 2 stroke system. About 2 years ago, I got the idea to change the way of scavenge of the cylinder. This idea is not very difficult, but realising ideas like this is not that easy, because it has to be made very precisely.

Till so fare I didn't want to spend time for it, because there are many more important things to do when you want to be the fastest 50cc sprinter in the world on the 150 meter and the 1/4 mile.

But I was very surprised when reading the magazine of Kickstart of january this year, that someone else also got a new idea about that, he called it the FOS system. When reading, I thought: "I'm not sure but it could be the same".

Lucky for me he didn't explain the system, otherwise he would be the first. May be it is different, than we will have 2 new system at almost the same time. May be there will come more new 2T systems at this moment, because I heard from good friends, that there are more young people in action with new systems!

That's why I don't want to wait any longer and introduce you the "Foekema Symmetric Two stroke system" (FST system)

Read all about it on my website and some forums about 2stroke tuning.
http://geocities.com...ema/FSTsystemNL.html


Kind regards,

Luc Foekema




Foekema Symmetric Two-stroke system

I.v.m. de verwachte overbezetting van de webpagina hierbij de tekst van mijn websitepagina.


Nieuw 2 takt concept, het FST systeem
Zo'n jaar of 2 geleden, liep ik al met de gedachte over een nieuw 2T systeem, een nieuwe spoelwijze. De huidige omkeerspoeling is reeds nagenoeg vanaf het begin van de 2T ontwikkeling het systeem geweest en is tot op heden niet meer gewijzigd. Echter wanneer je gaat zoeken naar meer vermogen voor een 2T, dan kom je automatisch 'n keer op andere gedachten. Zo ook bij mij ca 2 jaar geleden. En zoals de naam al suggereerd is dat een symetrische spoeling.

Het was ook nog niet mijn bedoeling dit bekend te maken totdat ik in het januari nummer van Kickstart de colum van Frits Overmars las en hij ook sprak over zijn nieuwe FOS systeem. Het lijkt er zeer waarschijnlijk op dat Frits met eenzelfde systeem bezig is als waarover ik hier schrijf, maar ik weet het niet zeker. Hij heeft namelijk zijn systeem niet uitgelegd. Hij legt alleen uit waarom hij tot een nieuwe gedachte is gekomen. Het is exact diezelfde grondgedachte die ook mij tot deze nieuwe zienswijze heeft gebracht.

Op zich is het niet ingewikkeld om te bedenken, maar de uitvoering is bepaald niet eenvoudig te doen en dat is ook de reden, dat ik er nog steeds niet aan begonnen ben. Ik heb ook de indruk, doordat het niet zo ingewikkeld is, dat het ooit wel ergens eerder gemaakt moet zijn. Want er is in de loop der jaren ontzettend veel geƫxperimenteerd op 2T gebied. Maar tot op heden ben ik het nog niet tegen gekomen. Onlangs hoorde ik wel van goede bekenden dat ook zij jonge mensen kenden die bezig zijn met een nieuw 2T systeem.

Ik heb het indertijd alleen op de Kreidler.nl site aangekondigd, maar verder niets onthuld over de uitvoering. Met enkel vrienden heb ik er toen in vertrouwen wel over gesproken. Aanvankelijk was ik van mening er niets over vertellen voordat het systeem zich bewezen had. Maar nu er meerdere kennelijk bezig zijn en ik er voorlopig nog niet aan toe kom om het te realiseren, werd het de hoogste tijd het toch maar aan te kondigen. Ook al om het verwijt te voorkomen dat ik achter anderen aanloop.

Wie nu de eerste zal zijn die het werkelijk tot uitvoering brengt is nog maar de vraag. Ook al is het theoretisch een veel beter principe om een hoger vermogen te halen, wil dat nog steeds niets zeggen dat het in de praktijk ook per definitie vast staat.

Symmetric scavenge of wel Symetrische spoeling
Het woord zegt al genoeg, de hele spoeling van zowel het verse als het verbrande gassen gaan symetrisch ofwel centraal door de cilinder. Na de verbranding gaan eerst de 4 rondom geheel symetrisch gelegen uitlaatpoorten gelijktijdig open zodat de verbrande gassen de cilinder naar alle kanten kunnen verlaten. Daarna openen gelijktijdig de eveneens geheel symetrisch gelegen spoelpoorten en kunnen de verse gassen naar binnen. Deze worden vlak over de zuiger recht naar het centrum van de cilinder gestuurd. Om vervolgens via het centrum van de cilinder richting verbrandingskamer bewegen. De resterende verbrande gassen worden op dat moment naar de buitenrand gedrukt. Vervolgens maakt het gas in de verbrandingskamer een omkeerbeweging achter het verbrande gas aan richting de 4 uitlaatpoorten
Dus 2 lagen volkomen symetrisch gelegen poorten boven elkaar, de ondersten zijn spoelpoorten, en erboven de uitlaatpoorten.
Hierdoor ontstaat aanzienlijk meer in- en uitlaat time area (tijd oppervlak) capaciteit.
De uitlaatpoorten kunnen nu echter niet doorlopen tot het onderste dode punt maar dat is helemaal niet belangrijk. Voordat de zuiger zover is zijn door de grote uitlaatcapaciteit alle verbrande gassen reeds in de 4 uitlaatpijpen verdwenen.


Voordelen van de symetrische spoeling
De grote winst met dit systeem is dat het gehele proces in een kortere tijd verloopt, de gassen kunnen zowel sneller de cilinder in als na verbranding eruit, waardoor het toerental aanzienlijk hoger kan zijn dan in het huidige concept.
Naast de grotere poort capaciteit is er door deze symetrisch spoeling nog een belangrijk voordeel en dat is het thermische gedrag van de cilinder.
De vervorming zal nu ook symetrisch plaatsvinden en niet zoals in het huidige systeem a-symetrisch, waardoor de nijging tot kromtrekken van de cilinder door een juiste koeling zoveel mogelijk voorkomen moet worden.


Uitvoering van het Symmetric system
De uitvoering is zoals ik al geschreven had minder eenvoudig. Het hele systeem moet ook heel nauwkeurig vervaardigd worden anders verloopt het proces niet symetrisch, ofwel niet in het centrum van de cilinder. Elke kleine afwijking in de spoel- en uitlaatpoorten en uitlaat pijp(en) is al funest voor een juiste werking van het systeem.
De 4 uitlaten rondom kunnen samen komen (of niet?) en daar zijn dan weer meerdere mogelijkheden voor, waarover ik elders reeds heb geschreven. Ook de spoelkanalen moeten rondom aangestuurd worden, dus ook het blok zelf moet worden aangepast.

Verder zijn er nog wat details waarop gelet moet worden om tot een succes te komen, maar die houd ik nog even voor mij. Dat geldt ook voor een juiste poorttiming, uitlaatpijp en de toerentallen die behoorlijk aangepast moeten worden. Over mijn oplossing ga ik pas schrijven zodra het systeem gedraaid heeft.

Jammer !!!
Jammer voor mij, want ik had onverwacht met een motor op dit systeem voor de dag willen komen. Helaas is het nieuwtje er nu vanaf. Maar over blijft nog wel:
"het voor de dag komen met een goede uitvoering van dit systeem"

Meerdere forums
Ik heb deze aankondiging gedaan op meerdere forums:

1. www.kreidler.nl
2. www.scootertuning.net
3. www.2stroke-tuning.nl
4. www.RD350.nl
5. http://zundapp.messageboard.nl
6. www.apriliaforum.nl
7. www.brommerforum.nl
Op enkele forums staat ook iets over het FOS systeem geschreven, waaruit ook duidelijk blijkt dat er over het systeem nog niets onthuld is. Ook wordt het nut ervan in twijfel getrokken, maar dat mag natuurlijk ook. Geen van deze nieuwe systemen heeft zich immers nog bewezen.

 

crossgek - Forum en Sales Moderator 19-1-2008 20:18 Print reply

Posts: 10560
waarom niet gewoon het principe van de 2t diesels gebruiken ?

dat lijkt mij als verbuik en uitlaasgassen ed niet belangrijk zijn de manier op vermogen te scoren..

dus uitlaatgassen door kleppen in de kop naar buiten de drukken/blazen. en nieuwe gassen via spoelpoorten onderin de cilinder naar binnen te blazen..


voor als de vraag komt waarom ik het niet probeer.
extreem vermogen uit een kleine 2t ten koste van efficientie ed interreseert mij teweinig om er zoveel werk van te maken.

Dit bericht is gewijzigd door crossgek op 19-1-2008 om 20:21 uur.
 
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning
BSTS 19-1-2008 20:21 Print reply

Posts: 4241
klinkt goed.

ik rijd zelf met nitro auto's, dat is een 2 takt met een conische cilinderbus.

zonder zuigerveren, deze werkt als een diesel zo ongeveer.
gloeibougie enzo...

mischien is dat ook in het groot te maken.


Dit bericht is gewijzigd door BSTS op 19-1-2008 om 20:23 uur.
 
sprintjah
Gijs_derbi 19-1-2008 20:25 Print reply

Posts: 594
klinkt al goed, w88 op updates dus
 
50cc airsal te koop voor nieuwe type blok derbi! PM maar!
Timmetje1990 19-1-2008 20:25 Print reply

Posts: 801
Ik begrijp je idee, en ben zeer benieuwd naar je uitwerking!
 
Tim heeft gesproken :'D
Henk-88 19-1-2008 20:27 Print reply

Posts: 26703
Het symmetrische spoelsysteem heeft mijn interesse
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
BSTS 19-1-2008 20:27 Print reply

Posts: 4241
site is alleen onberijkbaar nu.
zitten denk ik heel veel mensen op nu in 1 keer
 
sprintjah
Peer24 19-1-2008 20:34 Print reply

Posts: 119
I.v.m. de verwachte overbezetting van de webpagina hierbij de tekst van mijn websitepagina.

Had het al gelezen op het kreidler forum.

Mooi Concept Luc.
 
markRD 19-1-2008 20:38 Print reply

Posts: 1178
Heb er ook welleens over na zitten te denken, maar dan om 2 tegenoverelkaar liggende uitlaatpoorten te maken en een roterende inlaat onder het carter die tussen de krukaswangen direct in de symmetrische spoelpoorten te laten over lopen.

Maar dit klinkt veelbelovend!! Goed werk, en suc6!


 
Jarco 19-1-2008 20:44 Print reply

Posts: 4520
Klinkt inderdaad veel belovend !
Ben benieuwd naar de resultaten
 
mark bruins 19-1-2008 21:39 Print reply

Posts: 501
succes ermee ben wel benieuwd
 
ArvidW 19-1-2008 21:57 Print reply

Posts: 201
Zeer goed doordacht idee, gaat nog wel heel erg lastig worden om de uitlaatpulsen elkaar niet te laten uitdempen als je de uitlaatpoorten samen wilt laten komen....

Heeft wel wat weg van het 2takt diesel systeem, wat ik mij afvraag is of een werveling onderin de cilinder te creeren niet nog effectiever is met ook schuin geplaatste uitlaatpoorten

Succes ermee, we zien de prototypes vanzelf over een jaartje wel verschijnen op je site
 
Joel_koningslust 19-1-2008 21:59 Print reply

Posts: 14514
opzich leuk idee

ik zag je plaatjes op kreidler.nl maar jij zet dus de spoelers recht tegenover elkaar, werken ze elkaar niet tegen dan? waarschijnlijk heb jij toch gelijk ( je draait al wat langer mee in de tuning wereld ) maar ik vroeg het me af hoe jij dit bedacht hebt
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
LucF 19-1-2008 23:02 Print reply

Posts: 70
Ja je hebt gelijk, maar dat botsen van de gassen zorgt er juist voor dat de stroom zicht richting kop beweegt.

Groeten,
Luc

Dit bericht is gewijzigd door LucF op 19-1-2008 om 23:02 uur.
 
Joel_koningslust 20-1-2008 2:15 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: LucF
Ja je hebt gelijk, maar dat botsen van de gassen zorgt er juist voor dat de stroom zicht richting kop beweegt.

Groeten,
Luc

Dit bericht is gewijzigd door LucF op 19-1-2008 om 23:02 uur.



daar zit idd enige theorie in, maar dan moeten de spoelers zowiezo ietjes omhoog gericht zijn want ander is er ook kans dat de stoom naar beneden gaat. je zou dan ook een zuiger met een holle kop kunnen toepassen. dat zie je vaker bij auto's, speciaal om de stoming van gassen te verbeteren
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
Sypie_Honda 20-1-2008 2:33 Print reply

Posts: 13830
dat is alleen bij direct ingespoten diesels zo.

gewone diesels met voorkamers hebben dat niet.
 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.

Dit topic is 49314 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 10
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved