Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - krukas moer wil er niet af

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 448 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #47363 - krukas moer wil er niet af
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 3659 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Jozeff - Forum en Sales Moderator 18-1-2008 23:44 Print reply

Posts: 10835
dat vraag ik me wel eens af als de luchtsleutel op de krukas staat te rammen.

ookal heb ik de beschikking over een luchtsleutel, ik blokkeer liever de krukas en draai de moer met beleid los.
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Tommyofzo 18-1-2008 23:50 Print reply

Posts: 6934
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
dat vraag ik me wel eens af als de luchtsleutel op de krukas staat te rammen.

ookal heb ik de beschikking over een luchtsleutel, ik blokkeer liever de krukas en draai de moer met beleid los.


krukas blokkeren is sowieso geen slecht idee ook als je een lucht sleutel gebruikt, ik gaf mne blok aan die kerel, hij drukt er een schroeven draaier achterstevoren oid in 1 keer het knopje in en het zaakje was al los

Dit bericht is gewijzigd door Tommy2win op 18-1-2008 om 23:51 uur.
 
Makrolon 18-1-2008 23:54 Print reply

Posts: 6733
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
dat vraag ik me wel eens af als de luchtsleutel op de krukas staat te rammen.

ookal heb ik de beschikking over een luchtsleutel, ik blokkeer liever de krukas en draai de moer met beleid los.

beetje moeilijk uit te leggen, maar toch denk ik niet dat je krukas die kracht afvoert.
 
KTM 525 EXC Supermoto
Tommyofzo 18-1-2008 23:55 Print reply

Posts: 6934
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
[...]

beetje moeilijk uit te leggen, maar toch denk ik niet dat je krukas die kracht afvoert.

nouja, met een lucht sleutel is het moment dat er druk uitword geoefend zo kort, dat je er niks aan zal merken, ik denk dat je kruk as er minder blij mee zal zijn als je er met allemaal verlengestukken er aan gaat hangen en langdurig veel kracht gaat zetten
 
Makrolon 18-1-2008 23:58 Print reply

Posts: 6733
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tommy2win
[...]

nouja, met een lucht sleutel is het moment dat er druk uitword geoefend zo kort, dat je er niks aan zal merken, ik denk dat je kruk as er minder blij mee zal zijn als je er met allemaal verlengestukken er aan gaat hangen en langdurig veel kracht gaat zetten

zo denk ik er ook over. bovendien, als je de krukas aan de bovenkant gaat tegen houden gaat alle kracht door de krukas heen, dan moet dan wel. bij een luchtsleutel hou je hem niet tegen, of misschien heel iets. dus gaat er geen kracht door de krukas.
 
KTM 525 EXC Supermoto
De Schout 18-1-2008 23:58 Print reply
Posts: 5327
ben ik t niet echt mee eens. al wel eens een krukas uit gericht? hoef je ook niet lang kracht op te zetten. is kwestie van paar felle tikjes, om de krukwangen enkele tienden van mm om de big-end pen te verdraaien. denk dat dat ook gebeurt als je luchtsleutel gebruikt.
 
tune tweak fiddle bang bummer
Tommyofzo 19-1-2008 0:17 Print reply

Posts: 6934
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
ben ik t niet echt mee eens. al wel eens een krukas uit gericht? hoef je ook niet lang kracht op te zetten. is kwestie van paar felle tikjes, om de krukwangen enkele tienden van mm om de big-end pen te verdraaien. denk dat dat ook gebeurt als je luchtsleutel gebruikt.


Ja, maar dat hou je dan toch.
Want ik denk, dat als dat met een lucht sleutel al gebeurt, dat dan al helemaal gebeurt wanneer je er langdurig druk op gaat zetten.
 
Henk-88 19-1-2008 0:22 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
ik heb een goed dik stuk spijkerstof tussen het krukastandwiel en het tandwiel van de koppeling gedaan. dan een goed passende dop er op en langzaam er kracht op zetten. komt er lang niet zoveel kracht op je lagers!



Niet op je big-end en small-end lagers idd

Maar je zet wss wel ongewenste zijdelingse krachten op de lagers van de krukas en de primaire versnellingsbak-as, en ook op het lager/de bronzen glijbus (kan ovaal worden) van het koppelingshuis.
Ook kun je de krukas verbuigen met je spijkerbroek-methode.
Ook het carter kan vervormen door het uit elkaar duwen van beide assen.



Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tommy2win
[...]


Ja, maar dat hou je dan toch.
Want ik denk, dat als dat met een lucht sleutel al gebeurt, dat dan al helemaal gebeurt wanneer je er langdurig druk op gaat zetten.



Ik denk dat de kracht langzaam opbouwen in dit geval beter is.


Dit bericht is gewijzigd door Henk-88 op 19-1-2008 om 0:24 uur.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
mr200r 19-1-2008 0:23 Print reply
Posts: 5122
Zoals henk het beschrijft staat het in het honda wpb(alleen de zuiger is gedemonteerd en door het smallendgat gaat een stuk staal doorheen.
 
mr200r
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 19-1-2008 0:27 Print reply

Posts: 13700
Haal zuiger meestal eraf.., schroevendraaier door small-end van zuiger zonder naaldlager. En als je op henk zijn manier te werk gaat kan je net zo goed een zuigerstop gebruiken in feite.
 
Henk-88 19-1-2008 0:28 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mr200r
Zoals henk het beschrijft staat het in het honda wpb(alleen de zuiger is gedemonteerd en door het smallendgat gaat een stuk staal doorheen.


Dat kan alleen gelden als die stang exact past. Anders loop je de kans dat het small-end ovaal wordt.

De manier die ik beschreef (met twee houtjes onder de zuiger) stamt uit het werkplaatshandboek van Kreidler, met als verschil dat het daar om één stukje hout met een gleuf (waar de drijfstang doorgaat) handelt.

Maar eigenlijk gaf ik daarmee ook niet de beste tip.

Het is namelijk niet goed om een trekkende kracht uit te oefenen op je drijfstang, daar zijn drijfstangen niet op berekent namelijk.
Op drijfstangen mag je eigenlijk alleen een duwende kracht uitoefenen.
Een zuigerstop is dus het beste.

Dit bericht is gewijzigd door Henk-88 op 19-1-2008 om 3:25 uur.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
Jozeff - Forum en Sales Moderator 19-1-2008 0:46 Print reply

Posts: 10835
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
[...]


Dat kan alleen gelden als die stang exact past. Anders loop je de kans dat het small-end ovaal wordt.

Eigenlijk gaf ik in het begin ook niet de juiste tip.

Het is namelijk niet goed om een trekkende kracht uit te oefenen op je drijfstang, daar zijn drijfstangen niet op berekent namelijk.
Op drijfstangen mag je eigenlijk alleen een duwende kracht uitoefenen.
Een zuigerstop is dus het beste.


ja en dan moet de stang ook niet buigen anders vervormt het small end gat nog steeds

wordt allemaal beetje theoretisch lijkt me zo.


 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
De Schout 19-1-2008 1:06 Print reply
Posts: 5327
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
[...]


Dat kan alleen gelden als die stang exact past. Anders loop je de kans dat het small-end ovaal wordt.

Eigenlijk gaf ik in het begin ook niet de juiste tip.

Het is namelijk niet goed om een trekkende kracht uit te oefenen op je drijfstang, daar zijn drijfstangen niet op berekent namelijk.
Op drijfstangen mag je eigenlijk alleen een duwende kracht uitoefenen.
Een zuigerstop is dus het beste.


stuk staal wat je op druk kunt belasten kun je nog veel zwaarder op trek belasten zonder dat er iets mee bebeurt.

het allerbest zou zijn om een soort dopsleutel te maken die om je tandwiel heengaat, en waar je dan weer een dop doorheen zet waarmee je de moer los draait.
 
tune tweak fiddle bang bummer
Henk-88 19-1-2008 2:55 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
stuk staal wat je op druk kunt belasten kun je nog veel zwaarder op trek belasten zonder dat er iets mee bebeurt.




Dit gaat zeer beslist niet op voor drijfstangen.
Een drijfstang is niet te vergelijken met 'een stuk staal' maar is zeer nauwkeurig berekent op de duwkrachten die hij te verwerken krijgt.
Een tuner vertelde mij dit toen ik hem vertelde het voornemen te hebben een drijfstang te gaan gebruiken in mijn veersysteem.
Hij onderbouwde voldoende en ik geloof hem.


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
het allerbest zou zijn om een soort dopsleutel te maken die om je tandwiel heengaat, en waar je dan weer een dop doorheen zet waarmee je de moer los draait.



Dat lijkt mij ook het beste.

Dit bericht is gewijzigd door Henk-88 op 19-1-2008 om 2:56 uur.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
Uncle BLAM 19-1-2008 3:01 Print reply

Posts: 1025
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
[...]



Dit gaat zeer beslist niet op voor drijfstangen.
Een drijfstang is niet te vergelijken met 'een stuk staal' maar is zeer nauwkeurig berekent op de duwkrachten die hij te verwerken krijgt.
Een tuner vertelde mij dit toen ik hem vertelde het voornemen te hebben een drijfstang te gaan gebruiken in mijn veersysteem.
Hij onderbouwde voldoende en ik geloof hem.


[...]



Dat lijkt mij ook het beste.

Dit bericht is gewijzigd door Henk-88 op 19-1-2008 om 2:56 uur.



@Henk-88

je begint uit je nek te lullen, maar ik geef je wel gelijk
 
een BF teller is sneller

Dit topic is 3659 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved