Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #47265 - Waterstof / alternatieve brandstof?
|
Pagina 3 van 7
|
Dit topic is 11716 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
bart de scootergek |
14-1-2008 14:15 |
Posts: 8916 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
[...]
lichtspoel en accu
een brommerblokje heeft minder waterstof nodig dan een auto he ook kan waterstof op veel armere mengsels lopen dan benzine
Nog steeds kost het maken meer energie dan dat je eruit krijgt. Waar dacht je dat de energie vandaan kwam uit de lichtspoel? Zomaar uit het niets? Daarvoor moet eerst de motor draaien.
|
|
Honda RC-33 |
|
dokocrosser |
14-1-2008 14:15 |
Posts: 1433 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: tvmierlo
je kunt beter overstappen op bioethanol, hier wou ik me brommer op laten lopen. Er is ook een jongen op texel die zijn puch op 50/50 benzine/ ethanol heeft laten lopen. Ethanol maken is op zich niet al te moeilijk, maar eerder duur en het duurt lang. Suiker winnen, gist toevoegen en wachten, destilleren. Er zijn een paar dingen anders met ethanol: het tast rubber aan, de sproeier moet 40% groter zijn, het mengt niet goed met 2 takt olie, er blijft altijd wat water in de ethanol zitten, ook als je het met benzeen destilleert, dan is het welliswaar 100% bioethanol, maar ethanol trekt weer vocht aan.
Dus om je brommer om te bouwen heb je een oliepompje nodig, een grotere sproeier en rubberen delen moeten vervangen worden. Als je geen oliepompje hebt kun je aan de slag gaan met 2 carburateurs waarmee je 1 gebruikt voor benzine en olie en de ander voor ethanol.
voor de mensen die niet weten wat ethanol is: alcohol die ook in bier, wijn en andere alcoholische dranken zit.
Ik had eerst berekend hoe duur ethanol zou zijn als je het maakt uit suiker dat je koopt in de winkel. Dit zou dan 2,10 per liter ethanol worden, het verbruik is 40% groter, dus dat is niet echt handig.
GOedkoper is het om suiker uit suikerbieten of andere planten te winnen en dit te gebruiken.
btw: het verbruik stijgt wel met 40%, maar het vermogen stijgt ook (21%) en het koppel ook (16%) zie http://www.autoliefh...php/products_id/1052
maar het is alsnog duurder en dat wou hij niet
|
|
|
|
ikkejw |
14-1-2008 14:16 |
Posts: 9886 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: bart de scootergek
[...]
Nog steeds kost het maken meer energie dan dat je eruit krijgt. Waar dacht je dat de energie vandaan kwam uit de lichtspoel? Zomaar uit het niets? Daarvoor moet eerst de motor draaien.
ja dat is idd wel een probleem. misschien dan 's nachts accu opladen en overdag rijden?
dan neem ik wel een auto accu natuurlijk, zo'n 4Ah ding trekt zoiets nooit.
Dit bericht is gewijzigd door ikkejw op 14-1-2008 om 14:17 uur.
|
|
Preserve nature - Always wear a helmet |
|
bart de scootergek |
14-1-2008 14:23 |
Posts: 8916 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
[...]
ja dat is idd wel een probleem. misschien dan 's nachts accu opladen en overdag rijden?
dan neem ik wel een auto accu natuurlijk, zo'n 4Ah ding trekt zoiets nooit.
Dit bericht is gewijzigd door ikkejw op 14-1-2008 om 14:17 uur.
Dan verplaats je het probleem dus naar je ouders, want die betalen de stroom dan.
Daarnaast ga je de benodigde energie niet kwijtraken in een klein accutje.
Heb je trouwens wel eens gevraagd wat een elektrolyse installatie kost, zit stukje platina op wat erg veel geld kost. En zie je t voor je, een mobiel elektrolyse apparaat gevoed met stroom uit een accu en dat op een rijdende brommer :P. Als er een steentje tegen aan komt breekt het ding.
|
|
Honda RC-33 |
|
ikkejw |
14-1-2008 14:26 |
Posts: 9886 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: bart de scootergek
[...]
Dan verplaats je het probleem dus naar je ouders, want die betalen de stroom dan.
Daarnaast ga je de benodigde energie niet kwijtraken in een klein accutje.
Heb je trouwens wel eens gevraagd wat een elektrolyse installatie kost, zit stukje platina op wat erg veel geld kost. En zie je t voor je, een mobiel elektrolyse apparaat gevoed met stroom uit een accu en dat op een rijdende brommer :P. Als er een steentje tegen aan komt breekt het ding.
het schijnt dat grafiet (carbon) staafjes zowat even goed werken als platina
enige nadeel is dat je dan co2 krijgt ipv zuurstof (geloof ik!)
|
|
Preserve nature - Always wear a helmet |
|
bart de scootergek |
14-1-2008 14:30 |
Posts: 8916 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
[...]
het schijnt dat grafiet (carbon) staafjes zowat even goed werken als platina
enige nadeel is dat je dan co2 krijgt ipv zuurstof (geloof ik!)
Jip, maar gaat stuk minder lang mee.
http://www.thuisexpe...lyse/electrolyse.htm
Waar ga je zoiets kwijt raken, waar sla je de waterstof tijdelijk op? Hoe doseer je de waterstof? Hoe meng je met lucht? Hoe ga je de ontsteking extreem verlaten?
|
|
Honda RC-33 |
|
mtx-motard |
14-1-2008 15:16 |
Posts: 14947 |
beter zet je er nieuwe lagers in. dan kun je jou krukaskeering ook ff vervangen want daar verlies je nu veel benzine.
|
|
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami |
|
ikkejw |
14-1-2008 15:57 |
Posts: 9886 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: bart de scootergek
[...]
Jip, maar gaat stuk minder lang mee.
http://www.thuisexpe...lyse/electrolyse.htm
Waar ga je zoiets kwijt raken, waar sla je de waterstof tijdelijk op? Hoe doseer je de waterstof? Hoe meng je met lucht? Hoe ga je de ontsteking extreem verlaten?
tijdelijke opslag.. daar kon ik eigenlijk ook niks op bedenken. je moet een gigantische en zware tank hebben wil je de waterstof erin houden, daarom vind ik het ook z'n onnozel idee om waterstof te tanken en om te zetten naar electriciteit met zo'n fuel cell
dosering moet lukken met een LPG carb. die moet wss wel een constante druk hebben om goed te kunnen werken, dus daar zal een reduceerventiel voor moeten komen.
ontsteking kun je wel iets bij boren, of een adaptertje maken om hem een aantal cm te kunnen verschuiven
|
|
Preserve nature - Always wear a helmet |
|
mtx-motard |
14-1-2008 16:00 |
Posts: 14947 |
gewoon lpg tankje scoren, MT tank openflexen en daarin plaatsen. (je houd een MT uiterlijk/politie)
en dat op een carb zetten, en oliepomp gewoon op het spruitstuk.
|
|
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami |
|
bart de scootergek |
14-1-2008 16:04 |
Posts: 8916 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
[...]
tijdelijke opslag.. daar kon ik eigenlijk ook niks op bedenken. je moet een gigantische en zware tank hebben wil je de waterstof erin houden, daarom vind ik het ook z'n onnozel idee om waterstof te tanken en om te zetten naar electriciteit met zo'n fuel cell
dosering moet lukken met een LPG carb. die moet wss wel een constante druk hebben om goed te kunnen werken, dus daar zal een reduceerventiel voor moeten komen.
ontsteking kun je wel iets bij boren, of een adaptertje maken om hem een aantal cm te kunnen verschuiven
Je moet weten dat waterstof eigenlijk alleen een energiedrager is, je stopt er met elektriciteit energie in, en haalt er doorgaans weer elektriciteit uit. Dat BMW het ook heeft gebruikt als brandstof voor een ICE wil niet zeggen dat dat systeem ook goed werkt.
Tank van die BMW Hydragen 7 was binnen twee weken compleet leeg gelekt, waterstof laat zich moeilijk in een tank houden. Andere oplossing is een tank met metaalhydriden, maar dat staat nog een beetje in de kinderschoenen.
Op school waren er tests geweest met een scooter op 100% H2, maar dat was vrij oncontroleerbaar, voor een betere ontbranding zijn ze overgestapt op een mengsel van H2 en ethanol.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mtx-motard
gewoon lpg tankje scoren, MT tank openflexen en daarin plaatsen. (je houd een MT uiterlijk/politie)
en dat op een carb zetten, en oliepomp gewoon op het spruitstuk.
Kan dus niet, lekt het dwars doorheen.
Dit bericht is gewijzigd door bart de scootergek op 14-1-2008 om 16:04 uur.
|
|
Honda RC-33 |
|
Dargor |
14-1-2008 16:16 |
Posts: 1771 |
beter ga je op gas rijden :P
daar heb je volgens mij een injectie motor voor nodig..
iemand een idee of/hoe je een willekeurige brommer kan ombouwen naar injectie??
|
|
I'm a Potential Terrorist, And my moped too! |
|
Joel_koningslust |
14-1-2008 16:17 |
Posts: 14514 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Dargor
beter ga je op gas rijden :P
daar heb je volgens mij een injectie motor voor nodig..
iemand een idee of/hoe je een willekeurige brommer kan ombouwen naar injectie??
injectie+ecu erop zetten
|
|
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting. |
|
nielskempen |
14-1-2008 16:17 |
Posts: 469 |
haha ik wens je veel succes maar het gaat je niet lukken want als het jou lukt waren er al lang broms op de markt die zo zouden werken
http://formulazero.nl/pagina/formula_zero
dat ook wel geinig om ff te kijken
|
|
|
|
RXBaz |
14-1-2008 16:18 |
Posts: 1879 |
op waterstof wil WEL, heb een keer een artikel gelezen van een 70cc puch die op waterstofliep. ergens op texel, was van t zomer een keer.
as je googelt moet je t kunnen vinden
|
|
I played poker with tarot cards once, i had a full house and three people died........motorrbw in the pocket |
|
Derbi-Olaf |
14-1-2008 16:23 |
Posts: 14999 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: RXBaz
op waterstof wil WEL, heb een keer een artikel gelezen van een 70cc puch die op waterstofliep. ergens op texel, was van t zomer een keer.
as je googelt moet je t kunnen vinden
ik denk dat ik weet welke je bedoeld maar die liep op ethanol?
als we dezelfde in onze gedachten hebben
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
Dit topic is 11716 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 3 van 7
|
|