Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Spaken

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 875 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #47149 - Spaken
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1841 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Eat My Dust 8-1-2008 16:40 Print topicpost

Posts: 2562
ik heb op me brommer 12inch
me spaken zaten denet allemaal een beetje los
dit laat ik door iemand repareren
maar
ik heb nog een 2de set velgen bij de brommer gekregen
kan ik zelf controleren of deze goed zijn?
want ga niet zomaar aan een spaak draaien
heeft iemand een uitleg hoe ik dit moet doen
want er komt aardig wat kracht op te staan

hoe ik dus me eigen spaken moet spannen

en de velgen zijn nieuw

maar zou het verstandig zijn om ze na 50km eens na te draaien?
welke volgorde moet ik ze spannen?
graag serieuze antwoorden
eric.


Dit bericht is gewijzigd door eat my dust op 8-1-2008 om 16:40 uur.
 
Eat My Dust Reply`s altijd +4

RXBaz 8-1-2008 16:47 Print reply

Posts: 1879
inbox sypie_honda ff, die heeft daar volgens mij ervaring mee.
 
I played poker with tarot cards once, i had a full house and three people died........motorrbw in the pocket
-simon- 8-1-2008 16:48 Print reply

Posts: 8211
http://www.haanwheel...t/227-Onderhoud.html hier staat ook wat info.
 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
Eat My Dust 8-1-2008 16:55 Print reply

Posts: 2562
hmm ok

ik lees dus dat je de spaken 1voor 1 moet aandraaien, en er staat niet in een bepaalde volgorde op
dus gewoon onder beginnen en met de klok rond meewerken toch?
dus niet : 1 boven 1beneden, 1rechts 1links?

iemand die dit kan bevestigen, of ervaring heeft met spaken?
 
Eat My Dust Reply`s altijd +4
-simon- 8-1-2008 16:57 Print reply

Posts: 8211
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: eat my dust
hmm ok

ik lees dus dat je de spaken 1voor 1 moet aandraaien, en er staat niet in een bepaalde volgorde op
dus gewoon onder beginnen en met de klok rond meewerken toch?
dus niet : 1 boven 1beneden, 1rechts 1links?

iemand die dit kan bevestigen, of ervaring heeft met spaken?


anders ff mailtje sturen naar haan wheels. daar zullen ze het wel weten. en die kunnen het dan mischien ook wel beter uitleggen.
 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
YAMAHA-Power 8-1-2008 17:04 Print reply

Posts: 818
in die tekst stond dat je bij het ventiel dopje moest beginnen en dan het wiel rond
 
nielskempen 8-1-2008 17:14 Print reply

Posts: 469
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mobylette
in die tekst stond dat je bij het ventiel dopje moest beginnen en dan het wiel rond

dat is alleen zodat je weet waar je begonnen bent en niet 2x dezelfde spaak aandraait
 
Vehikel 8-1-2008 17:20 Print reply

Posts: 2903
Je zet het wiel in je voorvork of achterbrug. Vervolgens monteer je een tie-wrapje die laat je naar de velgrand wijzen. Dan draai je aan het wiel en kijk je dmv dat tie-wrapje of je wiel recht.
Dus dat tie-wrapje gebruik je als mikpunt.
Door met de sleutel op de spaken te kloppen kan je luisteren of ze juist gespannen zijn.

Edit: ik vraag het 4stroke via msn wel ff, die heeft ervaring met spaken vanwege z'n werk.

Dit bericht is gewijzigd door Vehikel op 8-1-2008 om 17:21 uur.
 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
mtx-motard 8-1-2008 17:56 Print reply

Posts: 14947
eerst een kruis maken. daarna alle binneste spaken, en dan alle buitenste spaken. en daarna wiel richten, telkens 2 slagen ong. tot je weerstand voelt, dan telkens kwart slag tot ze mooi strak staan.
dan draai je aan de kant waar je de velg heen wilt.

ik kan fiets wielen spaken. als je 0 ervaring hebt even bij de fietsenmaker brengen anders vererger je het alleen maar.
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
Uncle BLAM 9-1-2008 1:29 Print reply

Posts: 1025
begin bij het ventiel en draai de spaken één voor één een KWART slag aan, als ze erg los zitten een halve slag en zorg er voor dat uiteindelijk alle spaken goed strak staan ( hard als het ware, je mag ze niet meer kunnen buigen met de hand )

controleer na het aandraaien of je wile recht is, zo niet draai dan altijd één spaak vast en die ernaast dezelfde hoeveelheid los

als je b.v. alleen enkele spaken vaster draait krijg je een hoogte slag, dat je brommer als het ware gaat hoppen alsof je een ovalen wiel hebt

Succes, als je het niet ziet zitten ga dan naar een bromfiets zaak waar ze ervaring hiermee hebben en vraag wat het kost om de spaken na te laten stellen
 
een BF teller is sneller
Niek de Wildt 9-1-2008 1:34 Print reply
Posts: 7168
ik heb niet alles gelezen dus misschien is het al gezegt, maar het is wel het makkelijkst om een spaken spannertje te hebben ---> soort van gebogen ring met verschillende grotes vierkantjes eruit. denk max 5 euro

verder gebruikt ik altijd een stem apparaatje (van gitaar) om iedere spaak dezelfde hoogte en dus aandraai moment te geven
(beweeg wel ff alle spaken met je hand heen en weer om wat spanning te verlossen.)

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 9-1-2008 om 1:44 uur.
 
johankreidlerman 9-1-2008 20:25 Print reply

Posts: 3693
en na de tijd doe ik ook wel eens even met een sleutel langfs de spaken daar hoor je vaak welaan het geluid als ze heel los of te strak klinken
 
Ik wil geen geert, ik wil iets Wilders :P
Eat My Dust 9-1-2008 20:38 Print reply

Posts: 2562
ze zijn gesteld, dus kan Close
 
Eat My Dust Reply`s altijd +4

Dit topic is 1841 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved