Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #47116 - Wegtrekken in hoogtoeren, daarna he...
|
Pagina 3 van 3
|
Dit topic is 2696 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
rubbert |
6-1-2008 16:59 |
Posts: 8825 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: schimmel_injectie
je kunt ook (o.a. voor mikuni) een verstelbare sproeier set kopen.
Thuis heb ik ook 1 voor mikuni. zit een draaiknop op met punten erop.
alleen voor externe sproeiers. de interne kun je niet verstellen.
en die bings hadden het vroeger op de zundapps
dat zeg ik, maar er is niet veel kans dat hij dat in z'n scootertje heeft zitten
|
|
Draai- ontwerpwerk?--->PM |
|
D-C00l |
6-1-2008 17:00 |
Posts: 44 |
Uh, nee ik heb geen verstelbare sproeiers er inzitte..
|
|
|
|
rubbert |
6-1-2008 17:01 |
Posts: 8825 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: D-C00l
Uh, nee ik heb geen verstelbare sproeiers er inzitte..
daarom, en het kan ook niet aan je sproeier liggen dat je met hooge toeren weg kan trekken en hij later weer in zakt
|
|
Draai- ontwerpwerk?--->PM |
|
D-C00l |
6-1-2008 17:02 |
Posts: 44 |
Oftewel de conclusie van dit topic is dat het aan de rolletjes licht? Want er zit gewoon een standaart cil op met standaart sproeier. Zijn namelijk er tegelijk ingezet..
|
|
|
|
rubbert |
6-1-2008 17:04 |
Posts: 8825 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: D-C00l
Oftewel de conclusie van dit topic is dat het aan de rolletjes licht? Want er zit gewoon een standaart cil op met standaart sproeier. Zijn namelijk er tegelijk ingezet..
ja, denk ik, heb niet zo veel verstand van vario's maar zal sowieso iets met je vario te maken hebben, wss met je rolletjes
|
|
Draai- ontwerpwerk?--->PM |
|
D-C00l |
6-1-2008 17:05 |
Posts: 44 |
Ok, thx
|
|
|
|
SmeeTz |
6-1-2008 17:10 |
Posts: 340 |
Vergeet alles wat je gelezen hebt, en maak een kwartier vrij:
Haal je vario eraf bekijk je loodjes, ga ermee naar de winkel en haal een halve gram of mss nog iets zwaardere loodjes.
Leg nu de zwaardere loodjes die je gekocht hebt samen met de lichte loodjes die je al had, om en om. Ja het is nu normaal dat je nog dehelfd van elk setje loodjes over hebt .
En ga je sproeier niet vervangen, kijk eerst naar de bougie als je dit gaat doen.
Je vario eruithalen is op minder dan een kwartier gebeurt en naar de brommerboer rijden zal ook niet al te lange duren.
Dit bericht is gewijzigd door SmeeTz op 6-1-2008 om 17:13 uur.
|
|
Say Hello to My Little Friend |
|
Niek de Wildt |
6-1-2008 17:27 |
Posts: 7168 |
als hij goed optrekt tot ongv 30 en daarna te weinig toeren gaat maken moet je lichtere rolletjes, en maakt hij na die 30 km/pu te veel toeren dan moet je zwaardere.
je moet er gewoon voor zorgen de scooter optrekt in het gebied waar hij het meeste vermogen heeft.
dus bijv. je top vermogen ligt bij 10k aan toeren, en hij trekt door de goede trekveertjes de eerste 20 a 30 km/pu goed op bij 10k en daarna maakt hij minder (te weinig) toeren en trekt verder op in 7k aan toeren, dan moeten je rolletjes dus lichter.
je mag ook wel een beetje zoeken, want het volgende heb ik precies in een ander topic geantwoord:
Quote: -je hebt trekveertjes die zorgen voor de eerste 20 km/pu het toerental (hoe sterker de veertjes, hoe hoger het toerental waarbij de koppeling gaat pakken) ivm met centrifugale kracht.
-daarna neemt je variateur het over tot de topsnelheid, het is NIET zo dat zwaardere rolletjes = hoge top en lichte rolletjes = snel optrekken.
nee, als je scooter top vermogen levert bij bijv 10.000 toeren, dan moet je ervoor zorgen dat hij optrekt bij 10.000 toeren, hoe lichter de rolletjes hoe meer toeren hij moet maken. (ook weer centrifugale krachten die hiervoor zorgen)
kortom heb je een snel uitlaatje (en dus hoogtoeriger) dan mogen de rolletjes vaak al 1 gram lichter dan de orginele rolletjes (even proberen)
-dan heb je nog de drukveer, deze zorgt ervoor dat je poelies weer terug gaan naar een eerdere postitie (kortom: de rolletjes zorgen ivm met centrifugale krachten dat de variateur poelie groter wordt zodra jij bijv optrekt van 40 tot 50 km/pu, daarna moet deze weer kleiner worden als jij het gast los laat, zodat de vario-poelie diameter weer kleiner wordt en dus het toerental weer omhoog gaat.
in het topic: http://www.brommerforum.nl/showtopic/46846
Edit: richtlijn rolletjes (bij type bijv aerox) 4gram,
" trekveertjes ruim 1 maatje sterker (dan ori)
" drukveer 1 maatje sterker (dan ori) of een dikke ring erachter.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 6-1-2008 om 17:41 uur.
|
|
|
|
BramRoemaat |
6-1-2008 18:43 |
Posts: 510 |
Als hij daarna langzamer trekt. Moet je lichter gaan met rolletjes. Heb ik ook met men sr viper gehad. Ga halve gram lichter dan doet hij het wel.
|
|
|
|
SmeeTz |
6-1-2008 23:01 |
Posts: 340 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
als hij goed optrekt tot ongv 30 en daarna te weinig toeren gaat maken moet je lichtere rolletjes, en maakt hij na die 30 km/pu te veel toeren dan moet je zwaardere.
je moet er gewoon voor zorgen de scooter optrekt in het gebied waar hij het meeste vermogen heeft.
dus bijv. je top vermogen ligt bij 10k aan toeren, en hij trekt door de goede trekveertjes de eerste 20 a 30 km/pu goed op bij 10k en daarna maakt hij minder (te weinig) toeren en trekt verder op in 7k aan toeren, dan moeten je rolletjes dus lichter.
je mag ook wel een beetje zoeken, want het volgende heb ik precies in een ander topic geantwoord:
[...]
in het topic: http://www.brommerforum.nl/showtopic/46846
Edit: richtlijn rolletjes (bij type bijv aerox) 4gram,
" trekveertjes ruim 1 maatje sterker (dan ori)
" drukveer 1 maatje sterker (dan ori) of een dikke ring erachter.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 6-1-2008 om 17:41 uur.
Lees nou gewoon dit bericht goed, want deze jonge snapt het En laat derest van de voor wat het is
|
|
Say Hello to My Little Friend |
|
Dit topic is 2696 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 3 van 3
|
|