Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #47034 - 4-bak versus 5-bak honda(mtx)
|
Pagina 1 van 1
|
Dit topic is 5664 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Sj_dt |
31-12-2007 16:03 |
Posts: 886 |
Hallo,
de 5-bak heeft een versnelling meer, dat is logisch, maar hoe is de vertanding. Zijn bij beide bakken de eerste en laatste versnelling evenzwaar vertand en heb je bij een 5-bak meer tussenstappen. of zijn de 1e 4 versnellingen hetzelfde en heeft de 5-bak er nog een extra versnelling bijzitten met een zwaardere vertanding?
|
|
|
|
- Kevin - |
31-12-2007 16:12 |
Posts: 8086 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Sj_dt
Hallo,
de 5-bak heeft een versnelling meer, dat is logisch, maar hoe is de vertanding. Zijn bij beide bakken de eerste en laatste versnelling evenzwaar vertand en heb je bij een 5-bak meer tussenstappen. of zijn de 1e 4 versnellingen hetzelfde en heeft de 5-bak er nog een extra versnelling bijzitten met een zwaardere vertanding?
4 Bak
transmissie
koppeling meervoudige natte platenkoppeling
versnellingsbak 4 versn constant mesh
primaire overbrenging 4,117
versn backoverbrengingen:
1e versnelling 3,083
2e versnelling 1,882
3e versnelling 1,4
4e versnelling 1,13
eindoverbrenging 3,461(45/13T) MB50 / 3,230(42/13T) MT50
Van een 5 bak heb ik helaas geen gegevens, deze zou je kunnen googlelen of misschien heeft iemand deze in zijn bezit?
Aan de hand van deze gegevens kun je vergelijken wat de verschillen danwel overeenkomsten van de versnellingsbakken zijn.
|
|
|
|
Thijsje |
31-12-2007 16:30 |
Posts: 1687 |
bij mn MB kon ik goed verschil merken, qua optrekken.
met een 4 bak trok ik sneller op, met een 5 bak, trok ik merkbaar langzamer op, maar trekte hem tenslotte in de 1e versnelling wel langer door....
|
|
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8 |
|
mblover |
31-12-2007 16:45 |
Posts: 5391 |
Niet alle 5 bakken en 4 bakken zijn hetzelfde dacht ik.
Maar ik dacht dat de meeste 5 bakken gewoon 4 bakken zijn met 1 versnelling erbij, maarja als je je vertanding aanpast dan verandert de verhouding tussen je krukas en achterwiel natuurlijk ook, dus zo heel veel maakt dat imo ook niet uit.
@Thijsje, maar met 4 bak voel je hem in de 4 toch vrij moeilijk op gang komen, terwijl je met een 5 of 6 bak iets korter kunt vertanden zodat de 5 gelijk is aan de 4 eerst en de nieuwe 4 tussen de oude 3 en 4 in zit enzo.
Dit bericht is gewijzigd door mblover op 31-12-2007 om 16:46 uur.
|
|
|
|
crossgek - Forum en Sales Moderator |
31-12-2007 17:31 |
Posts: 10560 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mblover
Niet alle 5 bakken en 4 bakken zijn hetzelfde dacht ik.
Maar ik dacht dat de meeste 5 bakken gewoon 4 bakken zijn met 1 versnelling erbij, maarja als je je vertanding aanpast dan verandert de verhouding tussen je krukas en achterwiel natuurlijk ook, dus zo heel veel maakt dat imo ook niet uit.
@Thijsje, maar met 4 bak voel je hem in de 4 toch vrij moeilijk op gang komen, terwijl je met een 5 of 6 bak iets korter kunt vertanden zodat de 5 gelijk is aan de 4 eerst en de nieuwe 4 tussen de oude 3 en 4 in zit enzo.
Dit bericht is gewijzigd door mblover op 31-12-2007 om 16:46 uur.
vertanding aanpassen heeft niks te maken met de terugval..
|
|
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning |
|
Jozeff - Forum en Sales Moderator |
31-12-2007 17:42 |
Posts: 10835 |
bij mt/mb is een 5 bak hetzelfde als 4 bak maar dan versnelling meer.
dus de eerste 4 verhoudingen zijn hetzelfde.
bij mtx zou ik het niet weten, maar lijkt me hetzelfde
|
|
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos. |
|
mblover |
31-12-2007 18:25 |
Posts: 5391 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: crossgek
[...]
vertanding aanpassen heeft niks te maken met de terugval..
Als je de vertandig die je hebt gelijk houd, en je krijgt een extra versnelling erbij maakt het niks uit idd.
Maar als je de vertanding zo aanpast dat in de vijfde versnelling de verhouding tussen toerental krukas en toerental achterwiel hetzelfde is als daarvoor in de vierde versnelling, dan zijn de andere versnellingen iets korter geworden en dan zou je dus iets harder moeten kunnen trekken, want in die versnellingen is het dan net alsof je met een lichtere vertanding rijd.
Dit bericht is gewijzigd door mblover op 31-12-2007 om 18:25 uur.
|
|
|
|
Citta92 |
31-12-2007 18:42 |
Posts: 614 |
5 bak of 4 bak moet eigenlijk geen verschil maken met optrekken.
Ik heb beide gehad, maar vind 5 bak lekkerder rijden, je zit langer in zijn powerband.
top zit amper verschil in, misschien kan die in zijn 5 iets langer door dat top 1,2 hooguit 3km hoger is verder heb niet veel in gemerkt.
5 bak is ook lekkerder als je iemand achterop neem.
|
|
|
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
31-12-2007 18:48 |
Posts: 9841 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Citta92
5 bak of 4 bak moet eigenlijk geen verschil maken met optrekken.
Ik heb beide gehad, maar vind 5 bak lekkerder rijden, je zit langer in zijn powerband.
top zit amper verschil in, misschien kan die in zijn 5 iets langer door dat top 1,2 hooguit 3km hoger is verder heb niet veel in gemerkt.
5 bak is ook lekkerder als je iemand achterop neem.
ja maar het belangrijkste is je normale gebruik. Als jij continu met iemand achteropzit kan ik het begrijpen, maar dat is geen reden voor een 5bak.
Een versnelling extra is nodig als je vermogen niet groot genoeg is om adequaat door te trekken, een extra versnelling hoeft dus niet altijd beter te zijn, anders zaten er wel 2 bakken achter elkaar zodat je 10+ versnellingen hebt.
Auto's hebben ook lang niet altijd een 6 bak tegenwoordig.
Hoe meer versnellingen je hebt, hoe minder vermogen je nodig hebt om er doorheen te trekken.
Mijn XR heeft een 5bak, ik weet zeker dat ie met een 6bak langzamer zou zijn omdat ie nu meer dan voldoende vermogen heeft om door de 5 versnellingen heen te trekken. Net zo met brommers, meer versnellingen is niet altijd beter, als jij een smalle powerband hebt kan een 5bak zorgen dat ie stukken beter loopt dan met een 4bak (waar ie dan niet doorheen zou trekken).
Kortom, als je overtoeren zou draaien, en je gaat je vertanding verzwaren waardoor ie op top geen overtoeren meer draait, en hij trekt bar slecht door zn versnellingen is een 5bak wel nodig maar als ie met 4 bak prima loopt ga je met een 5bak minder optimaal gebruik maken van je vermogen.
|
|
Too cool for school! |
|
PaterMT5 |
31-12-2007 19:15 |
Posts: 312 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
bij mt/mb is een 5 bak hetzelfde als 4 bak maar dan versnelling meer.
dus de eerste 4 verhoudingen zijn hetzelfde.
bij mtx zou ik het niet weten, maar lijkt me hetzelfde
Bij mij is het verschil toch echt niet meer dan max. 10km/u tussen mijn 4 bak en 5 bak.
Lijkt mij een beetje onwaarschijnlijk dus dat de verhoudingen van een 4 bak hetzelfde zijn als bij een 5 bak, mede omdat de 5e versnelling juist vrij zwaar is vergeleken met de 4e.
|
|
|
|
Mopar |
31-12-2007 19:18 |
Posts: 4772 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]
ja maar het belangrijkste is je normale gebruik. Als jij continu met iemand achteropzit kan ik het begrijpen, maar dat is geen reden voor een 5bak.
Een versnelling extra is nodig als je vermogen niet groot genoeg is om adequaat door te trekken, een extra versnelling hoeft dus niet altijd beter te zijn, anders zaten er wel 2 bakken achter elkaar zodat je 10+ versnellingen hebt.
Auto's hebben ook lang niet altijd een 6 bak tegenwoordig.
Hoe meer versnellingen je hebt, hoe minder vermogen je nodig hebt om er doorheen te trekken.
Mijn XR heeft een 5bak, ik weet zeker dat ie met een 6bak langzamer zou zijn omdat ie nu meer dan voldoende vermogen heeft om door de 5 versnellingen heen te trekken. Net zo met brommers, meer versnellingen is niet altijd beter, als jij een smalle powerband hebt kan een 5bak zorgen dat ie stukken beter loopt dan met een 4bak (waar ie dan niet doorheen zou trekken).
Kortom, als je overtoeren zou draaien, en je gaat je vertanding verzwaren waardoor ie op top geen overtoeren meer draait, en hij trekt bar slecht door zn versnellingen is een 5bak wel nodig maar als ie met 4 bak prima loopt ga je met een 5bak minder optimaal gebruik maken van je vermogen.
True, praktisch alle amerikanen hebben een 3bak, vermogen genoeg om weg te kunnen trekken.
Alleen een enkele had een 4bak, maar dat was om sportief te kunnen rijden (en iets sneller te zijn)
Oh shit, ik drijf weer af
|
|
|
|
Mopar |
31-12-2007 19:20 |
Posts: 4772 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: PaterMT5
[...]
Bij mij is het verschil toch echt niet meer dan max. 10km/u tussen mijn 4 bak en 5 bak.
Lijkt mij een beetje onwaarschijnlijk dus dat de verhoudingen van een 4 bak hetzelfde zijn als bij een 5 bak, mede omdat de 5e versnelling juist vrij zwaar is vergeleken met de 4e.
Bij Honda 4taktjes is vaak de 4e versnelling een overdrive, althans, zo ie die bedoelt door Honda.
Zal bij een 5bak MT bak ook wel zo bedoelt zijn, versnelling is vrij zwaar, en dus overdrive lijkt me, niet zozeer om extra snelheid te maken. maar meer om het toerental omlaag te brengen, zelfde snelheid te houden, en dus brandstof besparen.
Dit bericht is gewijzigd door Mopar op 31-12-2007 om 19:21 uur.
|
|
|
|
PaterMT5 |
31-12-2007 19:24 |
Posts: 312 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Mopar
[...]
Bij Honda 4taktjes is vaak de 4e versnelling een overdrive, althans, zo ie die bedoelt door Honda.
Zal bij een 5bak MT bak ook wel zo bedoelt zijn, versnelling is vrij zwaar, en dus overdrive lijkt me, niet zozeer om extra snelheid te maken. maar meer om het toerental omlaag te brengen, zelfde snelheid te houden, en dus brandstof besparen.
Dit bericht is gewijzigd door Mopar op 31-12-2007 om 19:21 uur.
Precies, maar de 4e versnelling haal je toch echt minder km/u met een 5 bak dan met de 4 bak 4e versnelling, tenminste in mijn geval dan.
Hieruit neem ik dus aan dat de verhouding niet hetzelfde zijn.
Oja, met de 5e versnelling win je nog wel wat km/u's, hoewel dat in verhouding wel minder is dan met de 4e versnelling.
Dit bericht is gewijzigd door PaterMT5 op 31-12-2007 om 19:26 uur.
|
|
|
|
Dit topic is 5664 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 1
|
|