Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Main Forum - Topic #46922 - welke enduro motor?
|
Pagina 4 van 5
|
Dit topic is 12116 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
-simon- |
24-12-2007 19:59 |
Posts: 8211 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Mopar
Damn...
Onderhoud aan een 4takt is echt te verwaarlozen.
Ik snap ook niet waarom altijd dat achterlijke excuus erbij gehaalt moeten worden : Ja... je moet kleppen stellen enz.
Wat een bull-shit, kleppen stellen is hooguit een half uurtje werk als je het nog nooit hebt gedaan, en het hoeft vaak ook maar om de 5000km te gebeuren. Dus dat is praktisch 0 onderhoud.
Olie en olie filter is ook het werk niet.
En distributie ketting spannen hoef je ook meestal maar om de 10000km ff na te checken. En als je een automatische spanner hebt hoef je er helemaal niet naar om te kijken.
Word wakker ? De hele wereld word aangedreven door 4takt motoren, en dat is heus niet zo omdat ze veel onderhoud nodig hebben.
Moderne (vanaf 1990) al helemaal niet.
2takt is gewoon helemaal ruk kwa onderhoud.
Altijd wel gezeik, het stinkt, zuipt, en je moet ook nog eens olie bij de benzine flikkeren.
Leuk als je dat 1x vergeet, of het pompje loopt vast..
2takt slijt gewoon 10x zo hard.
4takt is minder onderhoud, minder naar kijken, minder gezeik, en dus goedkoper.
En koppel @ 4000tpm is veel leuker als pas ''een beetje'' koppel bij 7000tpm.
2takt is leuk voor op een brommer.
Maar voor op een motor is het gewoon helemaal niks.
Een +/- 400cc 4takt levert genoeg vermogen om je mee te vermaken, zeker in de blubber is 4takt veel leuker en lekkerder rijden. ( en ook op de weg btw )
Start problemen met warme motor op een 4takt is -over het algemeen- wel een beetje waar.
Maar een serieus probleem is het niet te noemen.
Je kickt hooguit 3x ipv 1x... nou wat een ramp
Verder heb ik weinig verstand van Enduro's.
Maar ik zou voor een Honda 4takt gaan.
Krijg je echt geen spijt van.
Gewoon degenlijkheid en een betrouwbare machine lijkt mij persoonlijk het belangrijkste.
Staar je niet blind op vermogen, met een 400cc+ machine heb je vermogen genoeg. die paar pk's meer of minder merk je echt niet. Zeker niet als beginner
Ik zou gewoon een betrouwbare 4takt machine gaan.
Als je meer vermogen wilt kan je later altijd nog overstappen op een zwaardere machine.
bij een cross/enduro 4t moet je ook om de 30/40 zuiger vervangen. dat is dan bij de motoren die eigenlijk voor de cross zijn dus de crf450r of yzf450 en die types. maar bij een enduro machine zal dat wel heel wat minder zijn zoals bij een crf450x of wr450. omdat die wat tammer zijn als de crossers
|
|
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed |
|
RowdyCross |
24-12-2007 20:01 |
Posts: 3211 |
Ik Citeer van Ktmriders.nl
Quote:
2T is echt NIET goedkoper ! Ga er maar vanuit dat het beide even duur is.
Heb net de zuiger van mijn 525 EXC preventief vervangen ( Is een ProX en kostte ¤ 155,- Dus is zelfs goedkoper dan 2T hoor Red Band ) en de oude heeft ZEKER meer dan 150 uur gedraaid ( Eerst 7 maanden door Wheelieman misbruikt maar wel goed onderhouden en daarna minstens 80 uur door mij ) Offroad machines die ook daadwerkelijk gebruikt worden waar ze voor zijn, die vergen veel onderhoud dus kost dat geld. E.e.a. is dus echt afhankelijk van de reglmaat waarmee je gaat rijden. Bezuinigen op onderhoud is ook echt het domste wat je zou kunnen doen in de toekomst ! Koop wat je mooi vindt maar reserveer geld voor onderhoud.....veeeel onderhoud.....
|
|
sloms heub ick lest ven eun bietje typityvus |
|
Erik 39 |
24-12-2007 20:16 |
Posts: 15088 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]
heb je zelf wel eens op die CR SM gereden?
Ja zeker, jammer hè?
@ dokocrosser: startmotoren? Ik heb het gewoon over de CRF's, kickstart. En daar zijn nog best wat problemen mee, maargoed.
2-takt stinkt enzo slaat ook nergens op :P Ruikt lekker
4takt rijdt wel lekkerder op de weg ja, maar ik zou het wel weten.
|
|
Derbi-loos! -- www.ERIKVONHOF.nl |
|
Harold |
24-12-2007 21:17 |
Posts: 1052 |
Het onderhoud tussen een 2t en 4t competitie motor maakt niet veel verschil. Voor straatgebruik ben je met een goed onderhouden 4t wel goedkoper uit met een beetje geluk.
Wat wel weer belangrijk is dat bij een vastloper of iets ander wat missgaat in het blok, de kosten bij een 4takt torenhoog zijn in vergelijk bij een 2 takt.
2takt: honen en een nieuw zuigertje en in t ergste geval je krukas
bij een 4 takt komen daar nog eens de kleppen, nokkenassen, klepgeleiders, distributie ketting enz bij in een erg geval (welke overigens ook preventief vervangen moeten worden)
Dus qua kosten maakt het niet zoveel uit, als je dat over een paar jaar onderhoud veegt kom je wel ongeveer op het zelfde uit.
Maargoed, maak nou gewoon is een testrid van 25 km op een 2t en op een 4t. Lekker rijden zit er bij een 2t niet in en naar 25 km ben je het wel zat (sommige mensen uitgezonderd), maar natuurlijk wel veel fun. En mocht je voor een cr500 gaan: het is aan of uit, daartussen zit niet veel...
|
|
|
|
brommercrazy |
25-12-2007 11:41 |
Posts: 2594 |
2 takt 250 of 2 takt 500 (rm/cr,kx), bij voorkeur met sm banden ,aangezien je 3000 te besteden hebt zou ik er eentje kopen die bouwjaar 2000< is.
2 takt is een stuk feller als zo'n 4 takt crosser.
4 takt kan ook wel maar dan heb je meteen zo'n log en zwaar ding. Oftewel, een mt crosst nog fijner door het bos...
kwa onderhoud is het hetzelfde, zolang je maar GOED onderhoud doet. 2 takt slijt hard maar, 4 takt verbruikt vaak veel olie. Als je bij een 2 takt een vastloper hebt zijn de kosten nog te overzien, bij een 4 takt kun je dit wel vergeten.
|
|
|
|
bart de scootergek |
25-12-2007 11:49 |
Posts: 8916 |
Onderhoud en verbruik van een echte competitie 4-takt machine is ook niet echt leuk meer, korte onderhoudsintervallen en vaak dure olie erin( al moet er meestal maar 1 tot 1,5 liter ververst worden). Zuinig zijn ze ook niet meer, net als een cr250 zullen ze toch 1:10 doen ofzo.
Ook heb je een probleem als je 4-takt in elkaar loopt, want dan kom je ineens wel aan het betalen. Toch neemt het niet weg dat ik ook echt voor een 4-takt zou gaan. Koppel van een 1-cilinder viertakt is gewoon een stuk leuker, onderin loopt het allemaal een stuk beter en vele soepelere motor.
Alleen naar je budget kijkend zul je sneller een moderne 2-takt vinden dan een moderne 4-takt, en dan zul je toch echt zelf de afweging moeten maken tussen doorsparen of thuis komen met een wat oudere 4-takt.
|
|
Honda RC-33 |
|
RowdyCross |
25-12-2007 13:41 |
Posts: 3211 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: brommercrazy
bij voorkeur met sm banden
Geloof me , Loeky kennende gaat hij echt geen SM kopen, Hij wil wel een setjes kopen gwn om te stunten (Wheelies en stoppies ect ) maar hij zal toch echt meer met crossbanden te zien zijn
|
|
sloms heub ick lest ven eun bietje typityvus |
|
b e r t |
25-12-2007 14:20 |
Posts: 1855 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: brommercrazy
2 takt 250 of 2 takt 500 (rm/cr,kx), bij voorkeur met sm banden ,aangezien je 3000 te besteden hebt zou ik er eentje kopen die bouwjaar 2000< is.
2 takt is een stuk feller als zo'n 4 takt crosser.
4 takt kan ook wel maar dan heb je meteen zo'n log en zwaar ding. Oftewel, een mt crosst nog fijner door het bos...
kwa onderhoud is het hetzelfde, zolang je maar GOED onderhoud doet. 2 takt slijt hard maar, 4 takt verbruikt vaak veel olie. Als je bij een 2 takt een vastloper hebt zijn de kosten nog te overzien, bij een 4 takt kun je dit wel vergeten.
dan is er iets niet goed, het is geen ford
|
|
|
|
Splendid |
25-12-2007 15:43 |
Posts: 8421 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Tonneke
vind het wel humor om telezen dat jullie allemaal vrij weinig verstand hebben waar jullie het over hebben beginen ze over een xr dat is een moter waar je nog geen bospad gereden kan worden en ze ook vrij veel vermogen op het kenteken staan.
ik heb een husaberg fe501 en die staat voor 10 kw op het kenteken maar met een paar kleine aanpassingen had ik al meer dan 30 kw en zo geld dat ook voor ktm ze hebben redelijk veel vermogen maar ze staan op kenteken met 12 kw en zo geld dat voor de meeste ECHTE enduro motoren en de onderhoud ja je moet regelmatig olie verversen en een lucht filter vervangen maar je koopt zo'n motor niet op tetoeren over de weg dus valt het uiteindelijk weer mee
xr600 heeft uit bepaalde bouwjaren 9 kw op papier, net als de cr500 er uit sommige bouwjaren 13 kw op heeft staan
jij gaat mij niet wijsmaken dat een std cr500 maar 13kw heeft, klopt gewoon geen zak van, maar dat maakt niet uit, zo staat t op papier
en jij hebt met je paar kleine aanpassingen 20kw erbij gekregen? vind ik knap, of dat ding moest begrenst zijn, maar kan zelfs een kind van 10 zoveel kw erbij krijgen..
wie had er ook alweer geen verstand van?
@TS: ligt eraan waar je de motor voor wil gebruiken..puur fun? stukken toeren? woon/werk verkeer
en hoe wil je het hebben met je benzineverbruik? moet t zuinig of mag ie ook wel zuipen en slijten..
wat is verder je ervaring met motoren? als je vrij weinig ervaring hebt, ga dan gaan 500cc 2 takt scoren want dan neem ik alvast afscheid
Heb je verder wel ervaring en maakt t zuipen en slijten niet uit, scoor een cr500 oid..
Heb je weinig ervaring en maakt t zuipen en slijten niet uit, scoor een cr250 oid..
Wil je dat ie niet zoveel slijt/zuipt, zoek een crf450 oid met kenteken..
Het ligt er maar net aan wat je zelf wil, en wat je ermee wil gaan doen, als je 2t zo tof vind dat je er ook wel stukken mee wil toeren, moet je je niet tegen laten houden door wat andere mensen vinden van 2t mbt de rij-eigenschappen
pff, best vast wel wat vergeten, maar hier kan je eerst wel even mee uit de voeten denk ik
edit: nee verder heb ik t topic niet gelezen, en nee, dat ga ik ook niet doen
Dit bericht is gewijzigd door Splendid op 25-12-2007 om 15:43 uur.
|
|
Ik wil een onderwaterbeer!! |
|
RowdyCross |
25-12-2007 16:00 |
Posts: 3211 |
Loeky kennende word het zoizo 4t
|
|
sloms heub ick lest ven eun bietje typityvus |
|
derbi-tuner |
25-12-2007 18:18 |
Posts: 2605 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: RowdyCross
Loeky kennende word het zoizo 4t
blijft een moeilijke beslissing, ik hoop dat ik een goede redelijke goedkope 4t kan kopen, maar een mooie cr 250 rond bj 2000 is ook tof. Eerst ga ik proberen testritjes te maken op een 4t en een 2t. Op papier zou 4t veel chiller rijden dan 2t vind ik.
Heb veel geleerd van dit topic thanks
edit: en 4t geeft vetter geluid
1 mini vraagje hoeveel zuipt een 4t als je aan het toeren ben gemiddeld ?
Dit bericht is gewijzigd door loekyhendriksen op 25-12-2007 om 18:25 uur.
|
|
gezocht: honda xr 250, honda nx250, ktm lc4 400 oid |
|
bart de scootergek |
25-12-2007 19:45 |
Posts: 8916 |
Wat ik al zei, een competitie 4-takt is echt niet zuinig, zal ergens tussen 1:10 en 1:15 zijn. Datzelfde geld voor een 250cc 2-takt.
Mijn XR deed dan weer 1:25 met gemak, en 1:30 was haalbaar. Maar die had dan wel een heel stuk minder vermogen.
|
|
Honda RC-33 |
|
Splendid |
25-12-2007 21:53 |
Posts: 8421 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: loekyhendriksen
[...]
blijft een moeilijke beslissing, ik hoop dat ik een goede redelijke goedkope 4t kan kopen, maar een mooie cr 250 rond bj 2000 is ook tof. Eerst ga ik proberen testritjes te maken op een 4t en een 2t. Op papier zou 4t veel chiller rijden dan 2t vind ik.
Heb veel geleerd van dit topic thanks
edit: en 4t geeft vetter geluid
1 mini vraagje hoeveel zuipt een 4t als je aan het toeren ben gemiddeld ?
Dit bericht is gewijzigd door loekyhendriksen op 25-12-2007 om 18:25 uur.
xl500 van me doet ong 40 km met 2 personen, aardig doorrijden op minder dan ¤2,50, was ong half jaar geleden, geen flauw idee hoeveel de prijs is gestegen
|
|
Ik wil een onderwaterbeer!! |
|
derbi-tuner |
3-1-2008 1:04 |
Posts: 2605 |
Hee ik hoor de hele tijd dat ik mijn zuiger bij een 4t moet vervangen rond de 30/40 uur maar dan hebben wij het over competitie motors, maar wat als ik bijv met een yamaha wr 400 in rustigge toeren ga toeren, dan hoef je toch echt niet zo snel mijn zuiger te vervangen?
Ik hoor veel veschillende meningen en op internet kan ik het ook niet vinden dus, na hoeveel km moet ik mijn zuiger vervangen bij een 4t als ik NIET crost.
thanks
Dit bericht is gewijzigd door loekyhendriksen op 3-1-2008 om 2:06 uur.
|
|
gezocht: honda xr 250, honda nx250, ktm lc4 400 oid |
|
Henk-88 |
3-1-2008 1:35 |
Posts: 26703 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: loekyhendriksen
Hee ik hoor de hele tijd dat ik mijn zuiger bij een 4t moet vervangen rond de 30/40 km
Of 30/40 uur?
|
|
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?' |
|
Dit topic is 12116 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 4 van 5
|
|