Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - noob vraag - schakelen & stilstaan

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1106 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #46918 - noob vraag - schakelen & stilstaan
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 4576 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Royy 23-12-2007 19:54 Print topicpost
Posts: 2
Hey,

ik heb sinds een paar dagen een nieuwe Aprilia RS50.
Gisteren voor het eerst een stuk erop gereden, en vandaag weer.
Het starten en schakelen onder het rijden heb ik volgens mij helemaal onder de knie, alleen stilstaan en dan weer optrekken (bijvoorbeeld bij een stoplicht) lukt me niet echt

Ik laat het gas los, rem, trek tegelijkertijd de koppelingshendel in, sta dan stil, en als ik dan dan de koppelingshendel langzaam los laat en tegelijkertijd gas geef om weer te gaan rijden, slaat de motor af.

Heb net 'ns allerlei topics hier doorgelezen, en ik denk dat ik nu weet wat ik fout doe, maar ik vraag het voor de zekerheid maar even na voordat ik morgen weer een halfuur bezig ben en t nog steeds niet lukt

Moet je voordat je stilstaat helemaal naar de 1 terugschakelen, koppelingshendel ingetrokken houden en vervolgens als je weer weg wilt rijden gewoon precies hetzelfde doen als wanneer je de motor start (koppelingshendel langzaam loslaten en tegelijkertijd gas geven)?
Of moet je hem zelfs in neutraal zetten (en als je weer weg wilt rijden koppelingshendel intrekken, koppeling naar beneden in de 1, koppelingshendel langzaam loslaten & tegelijkertijd gas geven)?

Alvast bedankt
 

Gijs_derbi 23-12-2007 19:58 Print reply

Posts: 594
ding zal wel strontori zijn gwoon meer gas geven tijdens het wegrijden en wegrijden in z'n 1

Dit bericht is gewijzigd door Gijs_derbi op 23-12-2007 om 19:59 uur.
 
50cc airsal te koop voor nieuwe type blok derbi! PM maar!
jacket 23-12-2007 19:58 Print reply

Posts: 502
of je je koppelingshendel inhoud of hem in zen neutraal zet maakt niet zoveel uit,, het is een kwestie van gevoel,, je moet gewoon ff op een parkeerplaats ofzo een beetje gaan oefenen.. het lukt je dan opeengegeven moment zonder erbij na te hoeven denken,,
 
TubeLess-90 23-12-2007 19:58 Print reply

Posts: 629
Hahaha altijd lastig op het begin, leren schakelen!
Maar inderdaad, volgens mij zoals je zij is het helemaal goed!

Als je bijvoorbeeld komt aanrijden in z'n 4, en je moet stoppen. Dan trek je de koppeling in en schakel je mooi terug naar z'n 1. Je houd de koppeling en je zorgt dat je remt en stil komt te staan!
Als je dan weer weg wilt rijden, moet je gewoon de rem los laten en gas geven + koppeling los laten!
Geef wel genoeg gas, speel wat met de koppeling, zodat je motor niet stilvalt door teweinig toeren!

Succes haha!
 
http://www.brommerforum.nl/showtopic/43332/1
RowdyCross 23-12-2007 19:59 Print reply

Posts: 3211
Gwn aanrijden , koppeling in , remmen en terug schakelen, in z'n 1 laten en koppeling inhouden natuurlijk.

Als je motor tijdens het optrekken afslaat , moet je of meer gas geven of de koppeling langer laten slippen.

Ik ben personelijk meer fan van meer gas, je koppeling altijd laten slippen is volgens mij ook niet super.
 
sloms heub ick lest ven eun bietje typityvus
Vehikel 23-12-2007 20:07 Print reply

Posts: 2903
Wat ik zelf doe als ik van een hoge versnelling stil ga staan is:
1 versnelling terug, koppeling loslaten, zodat je op de motor afremt, dat doe ik vervolgens ook bij de andere versnelling. Maar hierop zal ik je later pas gaan concentreren.
Maar iig, bij het wegrijden, meer gas geven, en langzamer je koppeling laten opkomen. Bij een hoger toerental heeft de motor minder kans om af te slaan. Probeer het eens op een steil heuveltje
 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
Makrolon 23-12-2007 20:09 Print reply

Posts: 6733
en vooral terug schakelen als je nog aan het uitrollen bent, en langzaam terug schakelen. dus nu je komt met 50 aanrijden in zn 4. dan rem je af en schakel je m terwijl je nog 50 rijd in een keer terug naar zn een. dit is niet alleen slecht voor je bak, ook ish et niet makkelijk. want als het stoplicht opeens opgroen gaat en jij rolt nog en je laat je koppeling los word je over je stuur gelanceert.
 
KTM 525 EXC Supermoto
RM-sm 23-12-2007 20:15 Print reply

Posts: 3908
simpele tip om het te leren.

trap hem hellemala naar ze 1. voel vanzelf wanener je niet verder kan.

tijdens het weg rijden gewoon half koppeling en gewoon gas geven en der maten gewoon koppeling los laten.
 
Over steer is when the passengers are scared, under steer is when the driver is scared
Geert Jan 23-12-2007 23:19 Print reply
Posts: 32
Je kan ook jezelf een beetje helpen door tijdens je koppeling los te laten en gas te geven alvast een beetje met je voeten op de grond vooruit proberen te lopen, dan gaat het nog makkelijker
 
RowdyCross 23-12-2007 23:26 Print reply

Posts: 3211
Hij heeft niet voor niks een brommers , als die z'n benen actief wou gebruiken ging die wel lopen of fietsen.
 
sloms heub ick lest ven eun bietje typityvus
ARWIN_honda 23-12-2007 23:30 Print reply

Posts: 3534
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Geert Jan
Je kan ook jezelf een beetje helpen door tijdens je koppeling los te laten en gas te geven alvast een beetje met je voeten op de grond vooruit proberen te lopen, dan gaat het nog makkelijker

ja staat aleen beetje debiel. mja ik zou het gewoon goed leren, net zoals anderen al gezegt hebben, koppeling langzaam oplaten komen, en je motor hoog in toeren laten draaien tijdens weg rijden.
 
Suzuki GSX-R600 K4
-simon- 23-12-2007 23:33 Print reply

Posts: 8211
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ARWIN_honda
[...]

ja staat aleen beetje debiel. mja ik zou het gewoon goed leren, net zoals anderen al gezegt hebben, koppeling langzaam oplaten komen, en je motor hoog in toeren laten draaien tijdens weg rijden.


als je je eigen 1 stap weg duwt met aanrijden vind ik niet debiel staan. doe het ook altijd een beetje omdat ik het fijner vind. als het daardoor beter/makkelijker/fijner gaat moet je dat gewoon doen.
 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
ARWIN_honda 23-12-2007 23:35 Print reply

Posts: 3534
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: simon16
[...]


als je je eigen 1 stap weg duwt met aanrijden vind ik niet debiel staan. doe het ook altijd een beetje omdat ik het fijner vind. als het daardoor beter/makkelijker/fijner gaat moet je dat gewoon doen.

ja maar die kerel zei net lopen, das anders dan 1 stap weg duwen.
 
Suzuki GSX-R600 K4
henk43 24-12-2007 19:09 Print reply

Posts: 916
ik houd altijd alleen de koppeling in tijdens het schakelen.
Ik rem, houd de koppeling in, schakel terug, doe koppeling weer uit.
 
Nobody said it was easy
Dimitri 24-12-2007 19:11 Print reply
Posts: 1951
Niet te ver terugschakelen, anders schiet hij misschien in zijn achteruit en dat is niet goed voor je versnellingsbak.
 
Geared 24-12-2007 19:13 Print reply

Posts: 606
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: DimitriSMT
Niet te ver terugschakelen, anders schiet hij misschien in zijn achteruit en dat is niet goed voor je versnellingsbak.

uhh.. heeft jou brommer een achteruit??
 
In theorie zit er geen verschil tussen praktijk en theorie, maar de praktijk leert ons dat er wel verschil tussen theorie en praktijk zit.

Dit topic is 4576 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved