Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Brommer afstellen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1263 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #46862 - Brommer afstellen
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 5657 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

LuLdeBehanger 19-12-2007 18:46 Print topicpost
Posts: 5
Hallo, ik had een vraagje:
iedereen heeft het altijd over het afstellen van zijn brommer dmv de bougiekleur.
maar het is hierbij voor mij onduidelijk hoe je aan de kleur moet komen:

Moet je nou topsnelheid rijden en dan contact uit en onkoppelen.

of hetzelfde zonder de koppeling in te knijpen.

moet je hiebij nog vol gas blijven geven of geen gas (nadat je dus het contact uitzet)---> lijkt me zelfs logisch om gas te blijven geven aangezien je het mengsel bij vol-gas wil weten.

en tenslotte, kan je ook al de bougiekleur vergelijken ZONDER dat je je contact uit doet
dus gewoon je brom warm rijd en ook volgas enz maar na een tijdje gewoon stopt en de bougie bekijkt.
en dan gewoon:
zwart = teveel benz
wit/grijs = te weinig benz
koffie met melk = goed?


Dit bericht is gewijzigd door LuLdeBehanger op 19-12-2007 om 18:47 uur.
 

Gijzer 19-12-2007 19:48 Print reply

Posts: 484
ik stel hem meestal gewoon af op gevoel, je merkt zoiezo al snel of hij te groot of te klein is door dat hij inhoud of verzuipt. En dan als hij gewoon goed loopt, dan fijn afstellen en gewoon kijken wat jij het beste vind rijden. de bougiekleur is dan bij mij ook altijd gewoon koffiebruin
 
yamaha dt 50 sm
Royal Club 19-12-2007 19:49 Print reply

Posts: 60390
bougie is geen goed uitgangspunt
ik doe altijd:

grote maat sproeier dr in
rijden, kijken hoe het loopt. kleiner. kleiner. en zo kom je van zelf op de goeie maat
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
mtx-motard 19-12-2007 20:47 Print reply

Posts: 14947
bougie liegt
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
Royal Club 19-12-2007 20:47 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtx-motard
bougie liegt


nee

bougie verteld niet de hele waarheid
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Niek de Wildt 19-12-2007 20:54 Print reply
Posts: 7168
niemand geeft antwoord op zijn vraag, bougie-kleur is wel een grove indicatie

(ik weet het niet want gebruik het zelf ook niet, vandaar)

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 19-12-2007 om 20:59 uur.
 
Royal Club 19-12-2007 20:54 Print reply

Posts: 60390
dit is jou topic niet?
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Niek de Wildt 19-12-2007 21:20 Print reply
Posts: 7168
nee, is broertje.
maar niemand weet het antwoord?

 
oenoehoofd 19-12-2007 22:40 Print reply

Posts: 17851
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]


nee

bougie verteld niet de hele waarheid


Idd, bougie is richtlijn.

 
Te koop: http://www.mijnalbum.nl/Album=GFCJT4GY
falco 19-12-2007 22:45 Print reply

Posts: 3724
gewoon 4 sproeiermaten groter erin zetten dan je zelf eigelijk denkt, dan kijken hoe hij loopt. zal wel stotteren enzo, ga je gewoon telkens een maatje kleiner kom je vanzelf op de perfecte maat uit.

ga nou niet met kleine maten beginnen, er is namelijk altijd een kans dat je dan denkt dat hij zo ongeveer wel goed loopt maar dat hij dan te arm staat oid. moet je ook niet hebben, verhoogt de kans op een vastloper.

afstellen doe je gewoon op gevoel. niet alleen door naar je bougiekleur te kijken.

stotterd/rookt de brommer? staat hij te rijk
Bwuuaaappt de brommer (zakt in toeren af met volgas) staat hij te arm.

misschien kun je de FAQ nog eens doornemen voor meer duidelijkheid hierover
 
pankie24 20-12-2007 10:54 Print reply
Posts: 1
Hallo,
De bougie is inderdaad zoals het in een hierboven omschreven bericht een indicatie/richtlijn die je kan gebruiken om tot een juiste afstelling te komen.

Ik ben van mening dat de perfecte afstelling niet bestaat, wat wel bestaat is een goede benadering ervan.
Hoe je brommer loopt is niet alleen afhankelijk van hoe je hem afstelt maar ook van welke setup je gebruikt.
Er zijn ook heel wat lieden die hun brandstof zelf mengen met olie, wanneer ze dit doen mengen ze bijna altijd net iets meer als 1:50 waardoor de bougie ook al wat donkerder oogt als wanneer men er minder olie ingooit.

Kortom wat je zou kunnen doen om snel tot een aardige afstelling te komen, zorgen dat je mengverhouding 1:50 is (dit kan ook bij opgevoerde brommers mits je maar full synthetic olie gebruikt).

-Brommer starten
-motor op bedrijfstemperatuur laten komen (je wilt immers dat de brommer dan goed presteert)
ga nu een suk rijden, zet (mits je deze hebt) de handchoke erop, gaat hij nu beter of slechter rijden........ slechter dan zit je waarschijnlijk in de buurt......beter monteer een grotere sproeier.

Je zult merken dat de verschillen steeds kleiner worden.

Wanneer de brommer aardig loopt, dan een lang stuk rijden en de bougie controleren....... kleur moet in de regel bruin zijn lichter is te arm en donker is te rijk afgesteld.

Probeer ook op het internet te zoeken naar Afstellen gasschuif en gasnaald.

Ik hoop dat je er wat mee kan.

Mijn project
Suzuki ts80x (6 versnellingen)
85 cc stage3 tuned (3br)
prox rm 85 zuiger
Dpr opmaat uitlaat
28 Mikuni carb, filter twin air

 
LuLdeBehanger 20-12-2007 11:05 Print reply
Posts: 5
LEES NOU VEDOMME IS!!
ik weet hoe je een brommer op andere manieren moet afstellen!
en ik weet dat de bougiekleur maar een hele grove indicatie is.
MAAR: Ik vraag, als je de bougiekleur wilt bekijken hoe je hier aan komt!! (lees de oorspronkelijke vraag! of je gas moet blijven geven enz...)
 
Jozeff - Forum en Sales Moderator 20-12-2007 11:14 Print reply

Posts: 10835
als jij nou eens gewoon rustig doet

lees deze faq door (die je overigens ook makkelijk zelf had kunnen vinden) en merk dat daar het antwoord op je vraag in staat:
http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/48

Verder moet je eens ophouden met het dikgedrukt maken van zinnen, dat is nergens voor nodig. Evenals hele zinnen in hoofdletters typen.

 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Niek de Wildt 20-12-2007 11:45 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
als jij nou eens gewoon rustig doet

lees deze faq door (die je overigens ook makkelijk zelf had kunnen vinden) en merk dat daar het antwoord op je vraag in staat:
http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/48

Verder moet je eens ophouden met het dikgedrukt maken van zinnen, dat is nergens voor nodig. Evenals hele zinnen in hoofdletters typen.



daar staat NIET of je volgas moet houden... (kortom, moet dat??)

en er staat ook niet of je al je bougiekleur kunt afleiden zonder dat hele contact-uit zet gebeuren, dus gewoon door een tijdje te rijden.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 20-12-2007 om 11:46 uur.
 
oenoehoofd 20-12-2007 11:47 Print reply

Posts: 17851
Je rijd X aantal KM's, je blok goed heet.
Je trekt hem bij je huis door tot in de toeren (in de 1e versnelling oid), koppeling in, contact uit.
Kleurtje kijken + je conclusie van rij gedrag van de brommer, ander sproeiertje oid.
 
Te koop: http://www.mijnalbum.nl/Album=GFCJT4GY
Niek de Wildt 20-12-2007 12:11 Print reply
Posts: 7168
moet je dan volgas blijven geven?
 

Dit topic is 5657 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved