Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - vario rollen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 751 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #46846 - vario rollen
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 11847 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Terror_Trust 18-12-2007 12:09 Print topicpost
Posts: 97
ik heb nieuwe variorollen 6,5gram van poline gekocht maar mijn vraag is wat verbeterd het aan mijn brommer????tegenover de origineele?..

is mss domme vraag ma wil het wete
 

Matthijsar50 18-12-2007 12:23 Print reply

Posts: 1029
euh.. weet niet hoeveel gram rollen je er nu in hebt zitten.. maar als deze rollen lichter zijn als de normale, dan moet je scooter meer toeren maken bij optrekken -> dus zal hij sneller optrekken, maar de topsnelheid licht lager. als ze zwaarder zijn: dan maakt je scooter minder toeren en trekt minder snel op.. maar je gaat wat harder (volgens mij)

je kan natuurlijk ook gewoon niet zo lui wezen en gewoon ff een paar boutjes los draaien en die rollen erin zetten en kijken wat hij doet..!

Dit bericht is gewijzigd door Matthijsar50 op 18-12-2007 om 12:24 uur.
 
Peugeot 106 rallye ph2!
RM-sm 18-12-2007 12:26 Print reply

Posts: 3908
1. welke scooter heb je?

maar volgens mij zit er std al iets van 5/5.5/6 gram is bij elke scooter.

maar je kan ze er gerust inzetten, en je merk vanzelf wel als die beter rijd ja of nee.
 
Over steer is when the passengers are scared, under steer is when the driver is scared
Matthijsar50 18-12-2007 12:53 Print reply

Posts: 1029
euuh duuhh:P kijk in zn profiel... aprilia sr??
 
Peugeot 106 rallye ph2!
ricardo 18-12-2007 13:04 Print reply
Posts: 605
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Matthijsar50
euh.. weet niet hoeveel gram rollen je er nu in hebt zitten.. maar als deze rollen lichter zijn als de normale, dan moet je scooter meer toeren maken bij optrekken -> dus zal hij sneller optrekken, maar de topsnelheid licht lager. als ze zwaarder zijn: dan maakt je scooter minder toeren en trekt minder snel op.. maar je gaat wat harder (volgens mij)

je kan natuurlijk ook gewoon niet zo lui wezen en gewoon ff een paar boutjes los draaien en die rollen erin zetten en kijken wat hij doet..!

Dit bericht is gewijzigd door Matthijsar50 op 18-12-2007 om 12:24 uur.


dat is niet waar , ik heb zelf een kymco sniper gehad en daar zaten 5,6 gr rolletjes in en reed 50 , ik had er lichtere in gezet want ik wilde harder optrekken en dat deed ie ookk en reed gelijk 80 =S voor de rest helemaal stnd alleen technigas teruglopertje...
 
bleehhhh 150 cc tuinploeg blok op je brommer
Terror_Trust 18-12-2007 13:30 Print reply
Posts: 97
alles is momenteel standaart op men sr50 aleen een uitlaat van leovince TT (50CC) en rijd 60 en originele rollen dus die zullen nu wel zwaarder zijn dnk ek want er zitten er maar 3 van de 6 in en rijd 60 dus alsk die alle 6 van 6,5 gram steek wa dan?????(heb plaats voor 6)
 
Niek de Wildt 18-12-2007 15:25 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Matthijsar50
euh.. weet niet hoeveel gram rollen je er nu in hebt zitten.. maar als deze rollen lichter zijn als de normale, dan moet je scooter meer toeren maken bij optrekken -> dus zal hij sneller optrekken, maar de topsnelheid licht lager. als ze zwaarder zijn: dan maakt je scooter minder toeren en trekt minder snel op.. maar je gaat wat harder (volgens mij)

je kan natuurlijk ook gewoon niet zo lui wezen en gewoon ff een paar boutjes los draaien en die rollen erin zetten en kijken wat hij doet..!

Dit bericht is gewijzigd door Matthijsar50 op 18-12-2007 om 12:24 uur.


NIET WAAR!
Dit is een veel gemaakte (noob) fout

-je hebt trekveertjes die zorgen voor de eerste 20 km/pu het toerental (hoe sterker de veertjes, hoe hoger het toerental waarbij de koppeling gaat pakken) ivm met centrifugale kracht.

-daarna neemt je variateur het over tot de topsnelheid, het is NIET zo dat zwaardere rolletjes = hoge top en lichte rolletjes = snel optrekken.
nee, als je scooter top vermogen levert bij bijv 10.000 toeren, dan moet je ervoor zorgen dat hij optrekt bij 10.000 toeren, hoe lichter de rolletjes hoe meer toeren hij moet maken. (ook weer centrifugale krachten die hiervoor zorgen)
kortom heb je een snel uitlaatje (en dus hoogtoeriger) dan mogen de rolletjes vaak al 1 gram lichter dan de orginele rolletjes (even proberen)

-dan heb je nog de drukveer, deze zorgt ervoor dat je poelies weer terug gaan naar een eerdere postitie.
Zodra jij bijv optrekt van 40 tot 50 km/u zorgen de rolletjes ervoor door de centrifugale krachten dat de variateur poelie groter wordt en dus de koppelingpoelie kleiner (de snaar blijft immers even lang).
Wanneer jij het gas los laat, moet moet deze weer terug gaan naar een eedere positie wat de drukveer doet door de koppelingpoelie samen te drukken zodat deze weer groter wordt (en daarmee de vario kleiner) en dus de "verhouding" en daarmee het toerental weer klopt bij de langzamere snelheid.
Hoe sterker de drukveer, hoe harder hij hem terugduwd, en dus hoe meer toeren hij maakt als je weer gas geeft na van bijv 40km/u naar 30km/u geremd te hebben, dit is dus alleen de eerste 2sec, daarna hebben de rolletjes weer de macht.
Ook zorgt de drukveer voor de juiste druk op de v-snaar, te weinig en hij gaat slippen, en te veel is overmatige slijtage en overtoeren als de rolletjes niet tegen de veer op kunnen boxen.
Maar je moet wel heel veel te lichte rolletjes en een heel veel te sterke drukveer gebruiken wil je het zover krijgen dat de variateur niet volledig "opent".

-Tenslotte is er nog de spiebaan in koppelingspoulie, deze heeft een bepaalde hoek, vaak meerdere hoeken of een kromme, welke zorgt voor de juiste mate van het "openen" van de variateur in verhouding met de snelheid.
De reden voor meerdere hoeken is dat men immers ook niet op van 0 - 100km/u met overal gelijke versnelling, maar ivm toenemende lucht en wrijvingsweerstand neemt de acceleratie met bij hogere snelheden af, en ook wil men in originele setup graag wat minder toeren draaien op topsnelheid ivm verbruik.

dit zijn overigens richtlijnen, je moet even zelf merken dat als hij bijv tot de 20km/pu heel goed/hard optrekt, en daarna minder toeren gaat maken, dan moeten je rollertjes dus nog wat lichter --> meer toeren.

suc6,
maar zoek volgende x aub even in een scooter faq (op een scooterforum) voordat je de vraag gaat stellen die daar haarfijn staat uitgelegt en je geld uit gaat geven aan willekeurige rolletjes.... ... erg dom

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 14-2-2014 om 13:07 uur.
 
ploe 20-12-2007 19:21 Print reply

Posts: 635
uh

veel verschilende meningen zie ik


de rollen zorgen voor een centrifugale kracht waardoor je poulie aan de krukas groter wordt naarmate je brommer meer toeren gaat maken
dus hoe zwaarder de rollen hoe sneller de rollen naar buiten willen
je brommer zal dus eerder op snelheid zijn
of hij sneller of langzamer zal trekken hangt helemaal af van het vermogen die je brommer leverd je zal dus wat moeten expirimenteren welke rollen het best bij je brommer passen en welke rollen het best in de pouwerband horen
je koppeling aan de achterzijde zorgt bij welk toerental je brommer weg rijd of gaat rijden als je er dus zwaardere in gaat zetten zal je brommer meer toeren moeten maken voordat er beweging in komt
(je hebt van die gasten die een hoop herry maken maar niet vooruit komen )

dan je drukveer achter je koppeling deze vervangen voor een zwaardere heeft alleen zin als je brommer een beetje gepept is BV een 70cc
deze veer zorgt voor de druk op je v-snaar dat wil zeggen dat hij je snaar klemt tussen je poulie zodat deze niet zal gaan slippen
bij veel vermogen zal hij slippen en heb je een verlies dan kan je zoals niek verteld een ring plaatsen of een zwaardere veer nemen

snap je het allemaal nog een beetje
iedereen heeft dus zn eigen idee doe maar de gulle midden weg


vind het trouwens ook raar dat je eerst rollen gaat kopen en je nog niet eens weet wat ze doen
 
www.placeonearth.nl
Niek de Wildt 20-12-2007 20:44 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ploe
uh

veel verschilende meningen zie ik


de rollen zorgen voor een centrifugale kracht waardoor je poulie aan de krukas groter wordt naarmate je brommer meer toeren gaat maken
dus hoe zwaarder de rollen hoe sneller de rollen naar buiten willen
je brommer zal dus eerder op snelheid zijn
of hij sneller of langzamer zal trekken hangt helemaal af van het vermogen die je brommer leverd je zal dus wat moeten expirimenteren welke rollen het best bij je brommer passen en welke rollen het best in de pouwerband horen
je koppeling aan de achterzijde zorgt bij welk toerental je brommer weg rijd of gaat rijden als je er dus zwaardere in gaat zetten zal je brommer meer toeren moeten maken voordat er beweging in komt
(je hebt van die gasten die een hoop herry maken maar niet vooruit komen )

dan je drukveer achter je koppeling deze vervangen voor een zwaardere heeft alleen zin als je brommer een beetje gepept is BV een 70cc
deze veer zorgt voor de druk op je v-snaar dat wil zeggen dat hij je snaar klemt tussen je poulie zodat deze niet zal gaan slippen
bij veel vermogen zal hij slippen en heb je een verlies dan kan je zoals niek verteld een ring plaatsen of een zwaardere veer nemen

snap je het allemaal nog een beetje
iedereen heeft dus zn eigen idee doe maar de gulle midden weg


vind het trouwens ook raar dat je eerst rollen gaat kopen en je nog niet eens weet wat ze doen


je maakt even een paar (type)foutjes:
-bij het dikgedrukte zwaardere bedoel je lichtere neem ik aan?
-drukveer zorg idd voor spanning op de v-snaar, maar voornamelijk dat de poelie (vario) weer kleiner wordt zodra je het gas loslaat (en je dus weer genoeg toeren maakt als je gas herneemt.
-een std 50cc cilinder (met 17.5 en goede uitlaat) kan al een maatje sterkere drukveer gebruiken.
maar bij jouw alleen redelijke pijpje is een ring een beetere optie.
overigens verschillen de trekveertjes/rollen/druk niets bij een 50cc die een powerband heeft tussen bijv 8 en 9k en een 70cc die een powerband heeft tussen 8 en 9k (de brommer kan niet voelen hoeveel vermogen er achter zit ) zolang de snelheid waarbij wordt gevarieert hetzelfde is.

en over dit stukje:
Quote:
de rollen zorgen voor een centrifugale kracht waardoor je poulie aan de krukas groter wordt naarmate je brommer meer toeren gaat maken
dus hoe zwaarder de rollen hoe sneller de rollen naar buiten willen
je brommer zal dus eerder op snelheid zijn

het is dus niet zo hoe zwaarder de rollen hoe sneller je op snelheid bent, NEE, het is hoe beter je in je powerband (dus op je vermogenspiek) blijft hoe sneller je optrekt/gaat.
dus ligt je powerband(het meeste vermogen) bij bijv 10k en hij draaid 8k bij het optrekken (na ca. 20km/pu), dan moet je LICHTERE rolletjes.

suc6,


Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 20-12-2007 om 20:47 uur.
 
ploe 24-12-2007 22:29 Print reply

Posts: 635
hai niek
nee hoe stakker je veertjes hoe langer het duurt voor dat je koppeling aangrijpt in mijn geval dus zwaardere veertjes

dat verhaal met die rollen heb je mooi verwoord
ik bedoelde het zelfde
hij zal dus wat moeten proberen met verschilende gewichten elke brommer is anders
maar goed ider zn verhaaltje
 
www.placeonearth.nl
Niek de Wildt 24-12-2007 22:52 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ploe
hai niek
nee hoe stakker je veertjes hoe langer het duurt voor dat je koppeling aangrijpt in mijn geval dus zwaardere veertjes

dat verhaal met die rollen heb je mooi verwoord
ik bedoelde het zelfde
hij zal dus wat moeten proberen met verschilende gewichten elke brommer is anders
maar goed ider zn verhaaltje


neej we bedoelen hetzelfde, ik dacht dat je het over rolletjes had (omdat je het daarvoor er over had, lees maar is)
maar het ging toen dus weer over trekveertjes
 
ploe 25-12-2007 12:14 Print reply

Posts: 635
ja punten en koma's is niet mn sterkste kant
 
www.placeonearth.nl
rubenzzz 26-12-2007 11:57 Print reply
Posts: 222
Rollen bepalen je acceleratie.
De kracht van de rollen zorgt ervoor dat de snaar omhoog wordt gedrukt in de vario, en in de poelie naar binnen wordt getrokken. Dit is ongeveer hetzelfde als dat je in een auto steeds een hogere versnelling kiest. Accelereren kost vermogen, dat vermogen wordt geleverd door de cylinder. Belangrijk: Als de acceleratie precies even veel vermogen nodig heeft als de motor op dat moment levert, dan kan de motor niet in toeren klimmen. Een motor klimt pas in toeren als hij meer vermogen levert dan op dat moment wordt gevraagd. Belast je de motor te zwaar, dan zakt het toerental.

Bij een goed afgestelde vario blijft het toerental tijdens acceleratie ongeveer hetzelfde. Dus: bij een goed afgestelde vario vraagt de acceleratie continu exact het vermogen dat de motor levert. Hiervoor is het nodig dat de druk van de rollen en de tegendruk van de poelie geleidelijk verandert, bijvoorbeeld de vario levert continu 5KG meer druk van de achterpoelie. Bij een plotseling groter of kleiner verschil in druk tijdens acceleratie zou het toerental namelijk gaan schommelen.


Even gekopieerd van http://www.revolution70.nl/
Alles klopt om deze site. Aanrader voor scooters/
 
Quad Power!
Dtje 26-12-2007 12:01 Print reply
Posts: 1107
Idd met lichtere roller hoef je niet altijd harder op te trekken. Want dan maakt die overtoeren.
 
je mama
Niek de Wildt 29-12-2007 14:06 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rubenzzz
Rollen bepalen je acceleratie.
De kracht van de rollen zorgt ervoor dat de snaar omhoog wordt gedrukt in de vario, en in de poelie naar binnen wordt getrokken. Dit is ongeveer hetzelfde als dat je in een auto steeds een hogere versnelling kiest. Accelereren kost vermogen, dat vermogen wordt geleverd door de cylinder. Belangrijk: Als de acceleratie precies even veel vermogen nodig heeft als de motor op dat moment levert, dan kan de motor niet in toeren klimmen. Een motor klimt pas in toeren als hij meer vermogen levert dan op dat moment wordt gevraagd. Belast je de motor te zwaar, dan zakt het toerental.

Bij een goed afgestelde vario blijft het toerental tijdens acceleratie ongeveer hetzelfde. Dus: bij een goed afgestelde vario vraagt de acceleratie continu exact het vermogen dat de motor levert. Hiervoor is het nodig dat de druk van de rollen en de tegendruk van de poelie geleidelijk verandert, bijvoorbeeld de vario levert continu 5KG meer druk van de achterpoelie. Bij een plotseling groter of kleiner verschil in druk tijdens acceleratie zou het toerental namelijk gaan schommelen.


Even gekopieerd van http://www.revolution70.nl/
Alles klopt om deze site. Aanrader voor scooters/


denk niet dat de TS hier veel aan heeft, is allemaal theoretisch uitgelegd op een hoger niveau (en zoiezow kut uitgelegt)
 

Dit topic is 11847 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved