Bij het afstellen van een onsteking (bijv bij Am6 of een minarelli scooterblok in dit geval)
heb je geen contactpuntjes waar je vanuit kunt gaan en niet net als bij honda, de mogelijkheid gewoon helemaal 1 kant op te draaien.
als ik het goed snap is er alleen nog de mogelijkheid deze met stroposcoop af te stellen dan.
ik heb er één en ik weet hoe het moet.
maar mijn vraag is bij hoeveel toeren moeten die streepjes uitlijnen?
want deze verplaatsen zich natuurlijk per toerental.
wat is overigens de standaard fabrieks in afstelling van de ontsteking bij deze (het betreft een Aerox) dan heb ik iets om vanuit te gaan
praat niet als je het niet weet.
je lult uit je nek.
zit gewoon een merkteken op het vliegwiel en op het carter (zelf bij oude hondatjes) zeker bij minarelli en am6 enz
am6 blok ontsteking afstellen kan niet makkelijker, de originele grondplaat kan er maar op 1 manier op, spoelen daar weer maar op 1 manier op, en vliegwiel kan maar op 1 manier over spiebaan
uiteindelijk zit het zo dat de uitgaande ontstekingsdraden precies uitkomen bij de uitsparing in het carter die er daarvoor is
Quote:Oorspronkelijk gepost door: LuLdeBehanger
Bij het afstellen van een onsteking (bijv bij Am6 of een minarelli scooterblok in dit geval)
heb je geen contactpuntjes waar je vanuit kunt gaan en niet net als bij honda, de mogelijkheid gewoon helemaal 1 kant op te draaien.
als ik het goed snap is er alleen nog de mogelijkheid deze met stroposcoop af te stellen dan.
ik heb er één en ik weet hoe het moet.
maar mijn vraag is bij hoeveel toeren moeten die streepjes uitlijnen?
want deze verplaatsen zich natuurlijk per toerental.
wat is overigens de standaard fabrieks in afstelling van de ontsteking bij deze (het betreft een Aerox) dan heb ik iets om vanuit te gaan
als het uberhaupt verstelbaar is dan staat het in het werkplaatshandboek hoe die streepjes moeten staan.
Meestal 1 streepje bij stationair en 1 streepje bij een bepaald toerental.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
als het uberhaupt verstelbaar is dan staat het in het werkplaatshandboek hoe die streepjes moeten staan.
Meestal 1 streepje bij stationair en 1 streepje bij een bepaald toerental.
jah precies,
maar weet iemand dat die toerentallen bij een minarelli horizontaal blok (aerox)
KORTOM wil iemand voor mij in het werkplaats handboek kijken
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 13-12-2007 om 12:10 uur.
Quote:Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
praat niet als je het niet weet.
je lult uit je nek.
zit gewoon een merkteken op het vliegwiel en op het carter (zelf bij oude hondatjes) zeker bij minarelli en am6 enz
het gaat om een aerox bijdehand
en heb nog nooit een mina hori blok met ori onsteking gezien die versteld kan worden
Dit bericht is gewijzigd door eat my dust op 13-12-2007 om 15:14 uur.
Quote:Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
dat kan je je ontsteking dus niet afstellen
dat heeft verder vrij weinig met een stroboscoop te maken
precies.
maar werkt er dus iemand bij een brommerzaak die even in het werkplaatshandboek wil kijken hoeveel voorontsteking die heeft (want ondanks dat hij niet afstelbaar hoort te zijn kan hij nog wel een beetje afwijken)
edit: een honda ontsteking kan je ook niet verder afstellen dan de goede (dus helemaal links of rechts om) dus wil je hem dan iets vervroegen voor een betere ontsteking bij een hoogtoerig motortje, dan moet je ook 2mm vijlen!
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 13-12-2007 om 16:44 uur.
Quote:Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
precies.
maar werkt er dus iemand bij een brommerzaak die even in het werkplaatshandboek wil kijken hoeveel voorontsteking die heeft (want ondanks dat hij niet afstelbaar hoort te zijn kan hij nog wel een beetje afwijken)
edit: een honda ontsteking kan je ook niet verder afstellen dan de goede (dus helemaal links of rechts om) dus wil je hem dan iets vervroegen voor een betere ontsteking bij een hoogtoerig motortje, dan moet je ook 2mm vijlen!
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 13-12-2007 om 16:44 uur.
precies!
maar veel merken zijn gewoon afstelbaar hoor.
het enigste verschil tussen contactpunten en cdi is dat de curve wordt bepaald door een cdi (maar de gehele curve en dus grondplaat is gewoon te verplaatsen)
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 13-12-2007 om 18:38 uur.